Ei Suomi ole mikään lintukoto lapsiperheille
Aamulehdessä on viime viikkoina ollut artikkeleita muunmaalaisista lapsiperheistä. Työssäköyvä perhe Ranskassa maksoi päivähoitomaksua n. 150e/lapsi. Täällä melkein 300 e. 70 e/kk äidin vakuutuksella koko perheelle ilmaiset lääkärit, hammashoito ja lääkkeet. Ruotsissa saa olla viikon omalla ilmoituksella hoitamassa sairasta lasta, palkan maksaa Försäkringskassan. Näitä päiviä on vuodessa yhteensä muistaakseni 120. Saat myös sieltä palkan kun pitää käyttää lasta lääkärissä ja olet pari tuntia töistä pois.
Ei meillä todellakaan ole täällä niin hyvin asiat kuin halutaan uskoa. Lapsiperheet ovat todella tiukilla ja heiltä vain leikataan. Terveydenhuolto, päivähoito ja lasten sairastaminen tulevat perheille kalliiksi.
Kommentit (37)
Ranskasta puuttuu toisaalta monia muita lapsiperheiden tukia joita Suomessa taas on ja äitiys ja vanhempainvapaa on siellä lyhyempi.
Kyllä on. Miellä todellakin on lintukoto. Monessa maassa äidit käy lapset koulusta ja päiväkodista hakemassa ne kotiin ruokatauolle. Laittaa heille ruuan ja sytöttää sen jälkeen vie ne takas kouluun ja päiväkotiin. Monessa maassa ei ole edes mahdollista että äiti lähtisi töihin koska minne lapse laitettaisiin. Monissa maissa ei ole edes päiväkoteja, neuvolaa, kotihoidontukea, lapsilisää, pitkiä äisityslomia, ilmaista koulua ym.
Mutta meillä täällä suomessa onkin sellanen menttaliteetti että mulle kaikki nyt ja heti ja muilla ei saa olla yhtään paremmin muuten koo elämä on pilalla.
Meilä on kahden lapsen hoitomaksu 15 päivältä 386€ kuussa. Se on minusta aika iso summa kun katsoo, miten helposti isoimpaan maksuluokkaan pääsee ja mitä tuolla rahalla saa. Lääkäristä saa aina laskun mukaansa ja lääkkeet maksaa kun Saksassa tämä olisi ilmaista ja niin edelleen.
On totta, että täällä on paljon "ilmaisia" asioita mutta ainoa hyvä niistä on neuvola ja koulutus - toistaiseksi. Neuvolaa on karsittu paljon ja koulut on koko ajan säästökuurilla. Suomalaislapsella on koulussa paperilla paljon mahdollisuuksia mutta todellisuudessa niitä on vähän leikkausten takia. Kouluruoka on ala-arvoista, ja sitä voi verrata vaikka siihen että vangitkin ruokitaan kalliimmalla kuin kasvavat lapset. Koulupsykologeja on liian vähän, koulunkäyntiavustajia myös. Opettajakoulutus laahaa jossain 60-luvulla.
Ja mitä tulee yleiseen ilmapiiriin, ei Suomessa ole herkkua olla lapsiperhe :(
Kukaan ei ole pakottanut sua lisääntymään. Mikä on perustelusi sille, että lapsilla tulisi rikastua?
Itsekkäistä valinnoistasi, tulisi yhteiskunnan hoitaa kulut?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:36"]
Kyllä on. Miellä todellakin on lintukoto. Monessa maassa äidit käy lapset koulusta ja päiväkodista hakemassa ne kotiin ruokatauolle. Laittaa heille ruuan ja sytöttää sen jälkeen vie ne takas kouluun ja päiväkotiin. Monessa maassa ei ole edes mahdollista että äiti lähtisi töihin koska minne lapse laitettaisiin. Monissa maissa ei ole edes päiväkoteja, neuvolaa, kotihoidontukea, lapsilisää, pitkiä äisityslomia, ilmaista koulua ym.
Mutta meillä täällä suomessa onkin sellanen menttaliteetti että mulle kaikki nyt ja heti ja muilla ei saa olla yhtään paremmin muuten koo elämä on pilalla.
[/quote]
Monessa muussa maassa opetus on laadukasta. Monessa muussa maassa aikuisten palkat on sellaisia, että niillä pystyy melko vaivatta kustantamaan perheelleen lastenhoidon, koulun ja terveydenhuollon. Yhdysvaltoja moititaan aina kaikesta, mutta sen yliopistojen taso on aivan eri sfäärissä kuin yhdenkään suomalaisen, ilmaisen yliopiston. Suomessa ei tunneta stipendi-kulttuuria kuten joissain muissa maissa: köyhä lapsi saattaa jäädä ilman toivomaansa koulutusta täällä (vaikka moni haluaa uskoa muuta).
Monessa maassa terveydenhuolto ei maksa yhtä paljon kuin meillä, eikä samanlaisia potilasjonoja ole. Joissain maissa, jota suomalainen katsoo ylhäältä alaspäin, synnyttäneestä naisesta huolehditaan yhteisön taholta kuin arvokkaimmasta asiasta maan päällä. Suomessa tilanne on hieman toisin. Joissain muissa maissa kunnioitus toisia kohtaan on aivan toista, kuin täällä.
Yhtäkään täydellistä maata ei tosin ole olemassa. Muistatteko sen kansainvälisen tutkimuksen jota hehkutettiin täällä vähän aika sitten, sen, jossa Suomi oli paras maa äidin asua? Harva huomasi, että itse asiassa Suomi ei sijoittunut ykkössijalle missään kategoriassa. Siis ei yhdessäkään. Kyllä se nyt jostain kertoo..
Muuta Ruotsiin, ja lapset laitat päivähoitoon Ranskaan. Ongelmasi on ratkaistu.
Onko lapsiperheiden itsekkyydellä ja vaatimuksilla mitään rajaa?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:37"]Kukaan ei ole pakottanut sua lisääntymään. Mikä on perustelusi sille, että lapsilla tulisi rikastua?
Itsekkäistä valinnoistasi, tulisi yhteiskunnan hoitaa kulut?
[/quote]
Jep itse on tehty niin tottakai itse maksetaan. Jos pk maksut liian suuria niin ihan vapaasti saa jäädä kotiin hoitamaan. No, jos pitää käydä töissä niin sitten muksut tarhaan ja maksaa vikisemättä. Ilmaiseksi pitäisi vissiin saada. Jättäis tekemättä niin ei olisi noita kuluja jos se harmittaa liikaa. Tai muuttaa sitten sinne Ruotsiin taikka Saksaan jos siellä on paremmin asiat.
Itse asiassa parhaimmassa asemassa Suomessa on työntekijä. Tällaisia palkallisia vapaita, palkallisia sairauslomia (joilla saa siirrettyä jopa vuosilomaa!), vuosilomia, lakisääteisiä työaikoja yms muita etuja. ei monessa maassa ole. Suomalainen ei itse edes ymmärrä, millaisessa lintukodossa hän irtisanomissuojansa kanssa asuu. Suomalainen harvoin ymmärtää edes sitä, millainen kustannus hän työnantajalleen itse asiassa on.
Ja mitä tekee suomalainen? Valittaa! Valittaa, valittaa, valittaa ja on aina sitten leikkaamssa pois joltain heikommassa asemassa olevalta, yleensä työttömältä tai kotiäidiltä jolla ei ole työpaikkaa odottamassa. Se, miten Suomi saataisiin nousuun olisi kilpailukyvyn parantaminen. Se ei onnistu muulla kuin panostamalla koulutukseen (esikoulusta lähtien) ja vähentämällä työntekijöiden älyttömiä ja kalliita oikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:37"]Kukaan ei ole pakottanut sua lisääntymään. Mikä on perustelusi sille, että lapsilla tulisi rikastua? Itsekkäistä valinnoistasi, tulisi yhteiskunnan hoitaa kulut? [/quote] Jep itse on tehty niin tottakai itse maksetaan. Jos pk maksut liian suuria niin ihan vapaasti saa jäädä kotiin hoitamaan. No, jos pitää käydä töissä niin sitten muksut tarhaan ja maksaa vikisemättä. Ilmaiseksi pitäisi vissiin saada. Jättäis tekemättä niin ei olisi noita kuluja jos se harmittaa liikaa. Tai muuttaa sitten sinne Ruotsiin taikka Saksaan jos siellä on paremmin asiat.
[/quote]
Miten se on teille suomalaisille niin katkera pala, jos jossain maassa onkin joku asia paremmin? Miten se on niin hankalaa sulattaa? Miksi ei voi ottaa mallia näistä hyvin toimeentulevista maista kuten Saksa esimerkiksi?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:37"]Kukaan ei ole pakottanut sua lisääntymään. Mikä on perustelusi sille, että lapsilla tulisi rikastua? Itsekkäistä valinnoistasi, tulisi yhteiskunnan hoitaa kulut? [/quote] Jep itse on tehty niin tottakai itse maksetaan. Jos pk maksut liian suuria niin ihan vapaasti saa jäädä kotiin hoitamaan. No, jos pitää käydä töissä niin sitten muksut tarhaan ja maksaa vikisemättä. Ilmaiseksi pitäisi vissiin saada. Jättäis tekemättä niin ei olisi noita kuluja jos se harmittaa liikaa. Tai muuttaa sitten sinne Ruotsiin taikka Saksaan jos siellä on paremmin asiat.
[/quote]
Miten se on teille suomalaisille niin katkera pala, jos jossain maassa onkin joku asia paremmin? Miten se on niin hankalaa sulattaa? Miksi ei voi ottaa mallia näistä hyvin toimeentulevista maista kuten Saksa esimerkiksi?
[/quote]
Saksan talous on hiukan toisenlainen kuin Suomen. ;)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:52"]Itse asiassa parhaimmassa asemassa Suomessa on työntekijä. Tällaisia palkallisia vapaita, palkallisia sairauslomia (joilla saa siirrettyä jopa vuosilomaa!), vuosilomia, lakisääteisiä työaikoja yms muita etuja. ei monessa maassa ole. Suomalainen ei itse edes ymmärrä, millaisessa lintukodossa hän irtisanomissuojansa kanssa asuu. Suomalainen harvoin ymmärtää edes sitä, millainen kustannus hän työnantajalleen itse asiassa on.
Ja mitä tekee suomalainen? Valittaa! Valittaa, valittaa, valittaa ja on aina sitten leikkaamssa pois joltain heikommassa asemassa olevalta, yleensä työttömältä tai kotiäidiltä jolla ei ole työpaikkaa odottamassa. Se, miten Suomi saataisiin nousuun olisi kilpailukyvyn parantaminen. Se ei onnistu muulla kuin panostamalla koulutukseen (esikoulusta lähtien) ja vähentämällä työntekijöiden älyttömiä ja kalliita oikeuksia.
[/quote]Kurjistaminenko auttaa kansakuntaa menestymään, oi järjen valo!?!? Niin kuin Stubb, Vartiainen, Borg, Wahlroos ym miljonääriveljekset esittävät joilla itsellään on turvallinen ja varakas lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus! On helppo viedä muilta lähestulkoon kaikki kun itse istuu elämänsä kultaisella oksalla!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:52"]
Itse asiassa parhaimmassa asemassa Suomessa on työntekijä. Tällaisia palkallisia vapaita, palkallisia sairauslomia (joilla saa siirrettyä jopa vuosilomaa!), vuosilomia, lakisääteisiä työaikoja yms muita etuja. ei monessa maassa ole. Suomalainen ei itse edes ymmärrä, millaisessa lintukodossa hän irtisanomissuojansa kanssa asuu. Suomalainen harvoin ymmärtää edes sitä, millainen kustannus hän työnantajalleen itse asiassa on.
[/quote]
Työntekijän älyttömiä oikeuksia? Työnantaja maksaa työntekijälle aina vähemmän kuin tämän työn arvo oikeasti on ja ainoastaan sen verran, ettei tämä kapinoi. Palkkatyön teettäminen on insititutionalisoitua varkautta.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:53"]
[/quote]
[/quote]Varmasti voisi mutta siitä päättää poliitikot. Eikä mitään asiaa voi niin yksiselitteisesti päättää, että tuosta vain yhtäkkiä valtion päätöksellä nostetaan/lasketaan tukia tai palkkoja. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun palapeliä säätää yhdestä kulmasta, pitää säätää toisestakin.
Maailmassa on ihan takuulla tukku maita, joissa monetkin asiat ovat paremmin kuin Suomessa. Jos kyse on EU-maasta, niin kahta parempi, koska sellaiseen suomalaiset voivat vapaasti muuttaa, jos katsovat tämän yhden tai useamman paremmin olevan asian olevan itselleen kynnyskysymys.
Kysehän on pohjimmiltaan siitä, millaisen mallin, resurssien, väestön, työllisyyspolitiikan, raaka-ainevarojen jne. varassa kyseinen valtio elää. Joillakin on valinnanvaraa ja mahdollisuuksia järjestää asioita, joillakin ei.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 06:39"]
Aamulehdessä on viime viikkoina ollut artikkeleita muunmaalaisista lapsiperheistä. Työssäköyvä perhe Ranskassa maksoi päivähoitomaksua n. 150e/lapsi. Täällä melkein 300 e. 70 e/kk äidin vakuutuksella koko perheelle ilmaiset lääkärit, hammashoito ja lääkkeet. Ruotsissa saa olla viikon omalla ilmoituksella hoitamassa sairasta lasta, palkan maksaa Försäkringskassan. Näitä päiviä on vuodessa yhteensä muistaakseni 120. Saat myös sieltä palkan kun pitää käyttää lasta lääkärissä ja olet pari tuntia töistä pois. Ei meillä todellakaan ole täällä niin hyvin asiat kuin halutaan uskoa. Lapsiperheet ovat todella tiukilla ja heiltä vain leikataan. Terveydenhuolto, päivähoito ja lasten sairastaminen tulevat perheille kalliiksi.
[/quote]
Olettaen , että töissä ollaan viisi päivää viikossa, niin vielä viikonloput päälle, 104 vuorokautta.
Yhteensä 224 vuorokautta. Siihen vielä lomapäivät päälle. Tämä on mielestäsi sitä naisten tuottavaa työtä?
Haluat siis , että nainen voi äitiyden varjolla teettää muilla työnsä, ja ihan pokkana?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:37"]
Meilä on kahden lapsen hoitomaksu 15 päivältä 386€ kuussa. Se on minusta aika iso summa kun katsoo, miten helposti isoimpaan maksuluokkaan pääsee ja mitä tuolla rahalla saa. Lääkäristä saa aina laskun mukaansa ja lääkkeet maksaa kun Saksassa tämä olisi ilmaista ja niin edelleen.
On totta, että täällä on paljon "ilmaisia" asioita mutta ainoa hyvä niistä on neuvola ja koulutus - toistaiseksi. Neuvolaa on karsittu paljon ja koulut on koko ajan säästökuurilla. Suomalaislapsella on koulussa paperilla paljon mahdollisuuksia mutta todellisuudessa niitä on vähän leikkausten takia. Kouluruoka on ala-arvoista, ja sitä voi verrata vaikka siihen että vangitkin ruokitaan kalliimmalla kuin kasvavat lapset. Koulupsykologeja on liian vähän, koulunkäyntiavustajia myös. Opettajakoulutus laahaa jossain 60-luvulla.
Ja mitä tulee yleiseen ilmapiiriin, ei Suomessa ole herkkua olla lapsiperhe :(
[/quote]Mä en ymmärrä tätä marinaa. LAPSIA EI OLE PAKKO TEHDÄ! Ärsyttää, kun ihmiset eivät ymmärrä omien valintojensa seurauksia ja marisevat sitten jälkikäteen. Jos lapsiperheiden ahdinko on Suomessa selviö, niin yhtä selvää lienee silloin jokaiselle, että EI TEE niitä lapsia, jos ei pysty selviytymään niiden hoitamisesta omilla resursseillaan. Sama koskee montaa muutakin asiaa.
[/quote]Irtisanomissuoja on itse asiassa Suomessa Euroopan surkeimpia.
Suomea ei kannattaisi aina verrata Ruotsiin. Länsinaapurimme on vanha ja vauras valtakunta, joka on selvinnyt 1800- ja 1900-luvun kurimuksista paljon Suomea kevyemmin. Täällä ei ole koskaan ollutkaan sellaista vanhaa rahaa, jota olisi voinut käyttää investointeihin, teollisuuden kehittämiseen ja taloudellisen toimeliaisuuden lsäämiseen. Emme tule koskaan saamaan Ruotsia kiinni, mutta ollaksemme aivan vastikään teollistunut köyhien talonpoikien maa, olemme pärjänneet älyttömän hyvin!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:57"]
[/quote]
Työntekijän älyttömiä oikeuksia? Työnantaja maksaa työntekijälle aina vähemmän kuin tämän työn arvo oikeasti on ja ainoastaan sen verran, ettei tämä kapinoi. Palkkatyön teettäminen on insititutionalisoitua varkautta.
[/quote]
Ville Haapasalon ohjelmassa oli viimeviikon jaksossa pätkä maailman viimeisestä toiminnassa olevasta kolhoosista. Olikohan Azerbaidzanissa.
Muuta sinne. Kaikki saa omansa pois.
Suomalaisella vanhemmalla on paremmat olot kuin 98 % maailman vanhemmista. Tämä ei tietenkään riitä, vaan olojen pitäisi olla paremmat kuin 99 %:lla. Elämä on kurjaa!
Up