Miksi amikset suostuu palkattomaan harjoitteluun :D
Ne tuottaa yritykselle tulosta joten miksi työharjoittelu on aina palkatonta?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:54"]
[/quote]Tuottaako? Aina?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:02"]Meillä koulussa oli ohjeena, että jos palkkaa ei makseta, niin opiskelija ei tee myöskään tuottavaa työtä, vaan seuraa yrityksen omaa työntekijää. Jos harjoittelija oli yksin tekemässä työtä, josta firma hyötyi, oli koulun näkökulma, että silloin on oikeus vaatia palkkaakin.
[/quote]
Erikoista... Ei tossa ole mitään järkeä.
Minulle tuli aikanaan ammattikoulusta työharjoittelija tekemään hommia kanssani. En tiennyt että hän ei saanut palkkaa tekemästään työstä. Pomo sanoi ennenkuin kaveri tuli että laita hänet sitten kunnolla töihin. Ensimmäisen viikon jälkeen kaveri kertoi että "työmatkaa" oli melkein 40km/sivu eikä saanut muuta palkkaa kuin ruokarahan.
En ollut uskoa korviani! Kävi sääliksi ahkeraa ja tunnollista kaveria. Sanoin hänelle ensimmäisen viikon jälkeen että olet nyt nähnyt koko viikon meidän töitä. Kerro että kaikki viikot olivat sitä samaa ja pysy kotona koko loppu harjoittelujakso. Lupasin kertoa pomolle että olet ollut auttamassa minua joka päivä ja että olet tehnyt hyvin töitä. Jos pomo tulee käymään (mikä oli äärimmäisen harvinaista) niin keksin selityksen miksi et ole töissä juuri nyt.
Kaveri ole todella kiitollinen ja sanoi että on upeaa kun ei tarvitsekaan ottaa lainaa tätä työhajoittelua varten. Käteltiin ja kaveri lähti. Minulle jäi hyvä mieli tekemästäni! Ainakin yksi opiskelija välttyi ottamasta velkaa ilmaista orjatyötä varten. Jos minulle tulee uusi työharjoitelija vielä niin aion ehdottaa hänellekin samaa jo 2 ensimmäisen työpäivän aikana...
Työmies
Meille otetaan harjoittelijoita, ensimmäistä kertaa oleville ei koskaan makseta, mutta jos ensimmäisen harjoittelun on hoitanut hyvin ja näyttänyt osaavansakin jonkinverran hommia, niin toiselle ja kolmannelle harjoittelulle maksetaan kyllä jo ihan soppelia palkkaakin + varmat kesätyöt päälle ja sopivissa tapauksissa varma työ valmistumisen jälkeen.
Toivottomat tapaukset taas eivät pääse toiselle harjoittelukerralle ja se ensimmäinenkin menee helposti lattiaa lakaistessa, etteivät aiheuta asiakkaiden laitteille vaurioita, koska vaikka ovatkin vahtivan silmän alla, niin muutamat ovat yllättäneet sillä tehokkuudella jolla saavat tuhoa aikaan.
niin.. ja puhumattakaan näistä kahvinkeitto ja lattianpesu harjottelupaikoista.. kunnei saa eikä anneta tehdä mitään.. saatika kenelläkään kiinnostusta harjottelijaan ja opastaa työhöntekoon..kuinka halutuksi se oppija itsensä siinä tuntee..
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:54"]
[/quote]
Arvaapas mikä on se työtahti? Meillä on amk-harjoittelijoita töissä pari kerta vuodessa työharjoittelussa ja hyvä jos 2-3 tunniksi päivässä on töitä. Keksimällä niitä pikkuprojekteja keksitään ja sanotaan aina, että älä turhia kiirehdi, ihan rauhassa vaan.
Varmaan sen takia ei makseta palkkaa, ettei ole tarjolla töitä koko päiväksi. Yli puolet harjoittelusta on työpaikalla hengailua. Pörssifirmasta kyse.
[/quote]
Tuollaista se oli omallakin kohdallani kun olin työharjoittelussa. Olin siis laivalla keittiössä. Hommat olivat sellaista näpertelyä mutta samalla sai silti mukavasti tuntumaa siihen, millaista on työskennellä laivan keittiössä sekä arvokasta tietoa kokeneemmilta työntekijöiltä.
Ja tietysti kun oli ahkera ja oma-aloitteinen (kävi itse kysymässä onko hommia, voiko auttaa jne.) tuli hyvä arvio ja sen turvin pääsin myöhemmin kunnon töihin kyseiselle laivalle.
Kyllä meillä oli heti alkujaan tiedossa se, ettemme tee samoja hommia kuin muut työntekijät vaan harjoittelu on enemmän tutustumista alaan ja sen hommiin.
Tilanne missä on saman alan opiskelija:
- lusmuu 9kk koulun jälkeen
- tekee palkatonta harjottelua koulun lisäksi ja ottaa arvokasta työkokemusta
Kumman palkkaat?
Siksi, kun palkkaa ei makseta, jos ei ole työsuhteessa yritykseen. Opiskelija sitoo yhden palkallisen työntekijän harjoittelun ajaksi ja yrittäjää kohtaan olisi väärin, että palkkaa pitäisi maksaa tuottamattomasta työstä.
Tosin minä sain kaikista muista työharjoitteluista palkkaa, paitsi yhdestä viiden viikon jaksosta. Sehän on vaan neuvottelukysymys.
No jaa, ei ollut vaihtoehtoja. Ja sain siitä itselleni työpaikan jo ennen valmistumista, ei niin paljon vituta sadat ilmaiset työtunnit kun saa sopparin käteen.
Tilanne nyt vaan on tämä.
Voit vapaasti olla eri mieltä mutta mihinkään se ei vaikuta.
Koska ilman työharjoittelua ei valmistu ja harva tahtoo maksaa harjoittelijalle palkkaa.
Harjoittelu on osa opintoja, se on työpaikalla tapahtuvaa opiskelua. Tästä syystä harjoittelun ajalta maksetaan opintotukea, aivan kuten muultakin opiskeluajalta. Harjoittelu on erinomainen tilaisuus luoda suhteita oman alan toimijoihin, tutustua erilaisiin työpaikkoihin ja samalal markkinoida itseään tulevanana ammattilaisena.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:00"]Koska ilman työharjoittelua ei valmistu ja harva tahtoo maksaa harjoittelijalle palkkaa.
[/quote]
Ja harva ottaa edes ilmaiseksi harjoittelijaa
Koska se kuuluu opiskeluihin.
Itsellenii siitä oli kyllä hyötyä koska valmistumisen jälkeen irtosi työpaikkakin harjoittelupaikasta.
Harjoittelu on osa OPPIMISTA. Jokainen joka on ns. vastuullisesti ottanut harjoittelijoita TIETÄÄ että siihen opettamiseen (ja mahdollisten vorheiden korjaamiseen) menee aikaa.
Jos joku ottaa/menee harjoittelijaksi paikkaan jossa ei mitään ohjaista ole, laitetaan tekemään jotain "kuka vaan osaa" hommaa ja se on sitten siinä --> tuosta ei hyödy kukaan.
Parhaassa tapauksessa harjoittelupaikka opettaa sille nuorelle sen työn ns. täydellisesti (siis niiltä osin mitä annetussa ajassa voi oppia) ja opiskelija paisti että oppii sen työn saa myös esim. kesätyön tai osa-aikatyön ko. paikasta.
Minulla on tietoa vain kirjanpidosta/palkanlaskennasta (säädöksineen ym. jos lasketaan eri alojen eri palkkoja, toki helppoa jos niin että kaikilla on sama arkisin klo 8-16 työ ja tismalleen sama palkka jne.) ja totuus on se, että ne opis mitä kauppiksessa saadaan on ihan ok, mutta ei niillä kouluopeilla todellakaan ns. "valmiita työntekijöitä" olla. Lisäksi em. järjstelmiä on todella monia erilaisia, eli jos yhden hallitsee niin toisessa onkin sitten opettelemista.
Amikseen liittyy työharjoittelu, jos et saa työsuhdetta silloin, niin suoritat sen palkatta. Mihin vertaat ap? Lukiolaisiin? Niillä ei ole pakollisia työharjotteluita, muihin et oikein voi verrata. Peruskoululaisetkaan eivät saa pakollisista harjotteluista palkkaa.
Omassa harjoittelussa olin paikassa jossa pienikin virhe voi tuottaa yritykselle miljoonien eurojen vahingot. Lienee ymmärrettävää että sain tehdä hyvin vähän ja sitäkin vahdittiin tarkkaan selän takana. Oppia siellä kuitenkin tuli senkin edestä.
Omalla, eri alalla, harjoittelija aloittaa yksinkertaisista töistä kuten siitä lattian siivoamisesta ja etenee viikkojen aikana myös niihin töihin missä hajoittelijan virhe voi maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Viimeisin toki vain jos harjoittelija on näyttänyt kykynsä tehdä työt huolella. Ja tälläiselle harjoittelijalle tarjotaankin aina töitä yrityksessä. Mutta jos ne alan pesuhommatkaan eivät suju ja harjoittelija yrittää koko ajan tuhota yrityksen omaisuutta huolimattomuuttaan eli jonkun pitää 6 vko vahtia ja korjata koko ajan jolloin oma työpanos menee ohjamiseen, miksi siitä pitäisi vielä maksaa palkkaa?