Ulkosuomalainen ihmettelee palstalaisten ruokavalioita!
Kaurapuuroa, raejuustoa, mehukeittoa ja rahkaa, noista tuntuu monen päivittäiset ateriat koostuvan :D
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:52"]
Mitä rva Ulkosuomalainen syö? Mitä söit Suomessa asuessasi?
*ei jaksa provosoitua*
[/quote]
En ainakaan mitään aloituksessa mainittuja, en syönyt myöskään Suomessa asuessani.
[/quote]
En minäkään syö. Tai no, mehukeittoa joskus juon ihan siksi, että se on hyvää. Ja kaurahiutaleita saatan käyttää tuorepuurossa, mutta sitäkin syön ehkä pari kertaa kuukaudessa. Niin, mitä sinä siis syöt siellä Ulkomailla? Onko se parempaa kuin suomalainen ruoka? MItä söit silloin, kun olit vielä suomalainen?
[/quote] Toinen ulkosuomalainen vastaa: Paljon wokkiruokia muutamassa minuutissa, ei koskaan mitaan sotkua joka "liimataan" kokoon kermalla ja juustolla. Uunia kaytan kaksi kertaa vuodessa kalkkunan tekoon samalla menee kastikkeeseen vahan kermaa ja loput heitan pois. Paljon kanaa jonka maustan itse, en edes tieda saisiko taalta hunajamarinoitua, en usko. Kanaresepti mista pidan paljon on muutamassa minuutissa paistetut kananrinta paillardit ja niille kastikkeeksi peanut sauce mihin tulee srirachaa, soijaa, sitruunaa ja vaikka mita muuta maun mukaan:).
Laitan myos paljon intialaista ruokaa mutta en sellaisilla rasvamaarilla kuin niita siella saa. Salaatti tarjotaan aina erillisesta astiasta.
[/quote]
Ja tää on jotenkin hienompaa tai parempaa kuin suomalaisten ruoat?
[/quote] On laktoositonta ja vaharasvaista eika tuntikausia uunissa kuivattua.
[/quote]
Tirsk, Suomessa ei voi tehdä laktoositonta ja vähärasvaista ja on pakko kärryyttää uunissa tuntitolkulla? Toisten ei tarvitse muuttaa ulkomaille osatakseen kokata.
[/quote] Lue suomalaisia ruokaresepteja ja hammasty. Joskus haluaisin jotain laittaa mutta se kerman ja juuston maara mika nakojaan tarvitaan antamaan makua hirvittaa enka myoskaan kesakuumalla ala viela uunia lammittamaan. Pannulla tai kattilassa tehtavia ei ole tullut vastaan. Otan kiitollisena vastaan jos niita tiedat.
[/quote]
No onhan noita lehdet pullollaan, itselleni tulee esim. Glorian ruoka ja viiini ja Maku ja todellakin löytyy muutakin kuin noita sun manitsemia.
[/quote]
No, niissä ei ole juurikaan perinteisiä suomalaisia ruokareseptejä.
[/quote]
Ei vai? :D Varmaan ollaan eri versioita lehdistä selailtu.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:43"]
En kyllä tunne yhtään hoikkaa ihmistä, joka oikeasti söisi lounaalla vaikkapa pelkkää rahkaa. Yleensä ne ovat juuri niitä ylipainoisia tai normaalipainon ylärajoilla.
Tuo maallikkojenkin suosima "fitness-ruokavalio" sopii tietylle vartalotyypille. Lihavalle ja persjalkaiselle tanakalle endomorfille, joka pysyy varsinaisessa tikissä vain hyvin tiukkaa dieettiä noudattamalla. Jollain tavallisella liikkumattomalla pulliaisella se vain pysäyttää elimistön kokonaan pidemmässä juoksussa.
Suomessa ruokailusta on tehty sairasta. Täällä kahta äärilaitaa edustavat ne ruokabloggaaja-kermaperseet, joille syöminen edustaa koko elämää. Sitten toisessa ääripäässä ovat ne, jotka syövät pelkkää rahkaa ja kaurapuuroa. Yhteistä näille ihmistyypeille on kuitenkin: vääristynyt suhde ruokaan ja kohtuullisiin liikuntatottumuksiin.
[/quote]
Eiköhän tuohon välimaastoon mahdu aika monta suomalaista
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:19"]
Lähinnä ihmettelen aamupalojen koostumusta, puuroa, puoli purkkia raejuustoa, mehukeittoa, ja tietenkin vielä ruisleipää lisäksi. Tukkimetsässäkö te olette töissä kun noin valtavasti pitää jo aamusta syödä? Ja ne jatkuvat välipalat (kuten purkki rahkaa), onko teillä koskaan vatsa tyhjä tai tunnetteko edes nälkää enää, kun koko ajan pitää jotain mussuttaa?
ap.
[/quote]
Sä asut jossain maassa, missä naiset eivät saa syödä kuin vain linnunannoksia? Otan osaa.
[/quote]
Väärin arvattu, mutta täällä ihmisten elämänsisältö ei ole mahan täyttäminen parin tunnin välein. Eikä ollut minullakaan tapana, kun joskus 17 vuotta sitten asuin vielä Suomessa.
Suomalainen ruoka sinänsä on ihan hyvää.
ap.
[/quote]
Täällä meilläpäin valistetaan että pieniä annoksia 5-6 kertaa päivässä.
[/quote]
Siksi ihmiset onkin Suomessa niin läskejä. En tajua miksi aikuisen ihmisen pitää syödä 5-6 kertaa päivässä. Nälän tunne on monilta unohtunut kokonaan ja heti kun vatsa tuntuu tyhjältä niin pitää rynnätä jääkaapille. Täysin huuhaata koko suositukset!
[/quote]
Mä yritin joskus, mutta hemmetti kun on rasittavaa yrittää syödä koko ajan. Luovuin aika nopeasti. Olen normaalipainoinen. Tuli vaan joskus joku ihme "terveelinen- elämä" vimma ja hetkellisesti uskoin näitä vouhotuksia. Syön aamulla, päivällä ja illalla normaalia ruokaa ajankohdan mukaan. Hyvä olo ja hyvä terveys.
[/quote]
Eli jokin on heti "vouhotusta" kun ei toimi sinulla?
[/quote]
Aika pitkälti joo, olen sitä mieltä. Urheilijat ymmärrän, asia erikseen. Olen sitä ikäluokkaa, että tuttavapiirinikin syö tavallista kotiruokaa pari kertaa päivässä ja aamupala ihan normaalisti. Ei ole paino- ongelmia. Alkoholinkäyttäjillä on sitten painot ihan omaa luokkaansa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:52"]
Mitä rva Ulkosuomalainen syö? Mitä söit Suomessa asuessasi?
*ei jaksa provosoitua*
[/quote]
En ainakaan mitään aloituksessa mainittuja, en syönyt myöskään Suomessa asuessani.
[/quote]
En minäkään syö. Tai no, mehukeittoa joskus juon ihan siksi, että se on hyvää. Ja kaurahiutaleita saatan käyttää tuorepuurossa, mutta sitäkin syön ehkä pari kertaa kuukaudessa. Niin, mitä sinä siis syöt siellä Ulkomailla? Onko se parempaa kuin suomalainen ruoka? MItä söit silloin, kun olit vielä suomalainen?
[/quote] Toinen ulkosuomalainen vastaa: Paljon wokkiruokia muutamassa minuutissa, ei koskaan mitaan sotkua joka "liimataan" kokoon kermalla ja juustolla. Uunia kaytan kaksi kertaa vuodessa kalkkunan tekoon samalla menee kastikkeeseen vahan kermaa ja loput heitan pois. Paljon kanaa jonka maustan itse, en edes tieda saisiko taalta hunajamarinoitua, en usko. Kanaresepti mista pidan paljon on muutamassa minuutissa paistetut kananrinta paillardit ja niille kastikkeeksi peanut sauce mihin tulee srirachaa, soijaa, sitruunaa ja vaikka mita muuta maun mukaan:).
Laitan myos paljon intialaista ruokaa mutta en sellaisilla rasvamaarilla kuin niita siella saa. Salaatti tarjotaan aina erillisesta astiasta.
[/quote]
Italialaiset tekevät siis paskaa ruokaa, kun niihin tulee monesti kermaa ja juustoa? Ugh, av-mamma Ulkosuomesta on puhunut!
[/quote]
Harvemmin kyllä Italiassa syödään kermamössöjä. juustotkin syödään ihan sellaisenaan ( okei pizzassa joo).
En ole ulkosuomalainen, olen asunut pitkiä aikoja mm. Italiassa.
Olisi kiinnostava aihe, mutta täällä taas huonon itsetunnon omaavat mammat torppaavat tämänkin. Onko vaikea ymmärtää, että olisi ehkä mielenkiintoista vertailla eri maiden ruokia ja tottumuksia? Sitä kai nämä ulkosuomalaiset yritti hakea? Minustakin, Suomessa asuvana, on outoa tuo rahkan ihannointi. Tai just öljyä ja joitain siemeniä/pähkinöitä kaurapuuroon??
[/quote]
Ai Italiassa ei ruoan sekaan raasteta juustoa? Eikä tää ketju kyllä tuo mieleen että täällä mielenkiinnosta vertailtaisiin ruokailutapoja, vaan yritetään lytätä toisten ruokailutottumukset.
[/quote]
No joo, ehkä parmesania joskus, harvemmin sillä tavalla kuorrutetaan kuin Suomessa. En oikeasti ole syönyt Italiassa mitään juustomössöjä. siellä on niin paljon hyviä ruokia, että ehkä sitten ei ole minulle tullut vastaan?
[/quote]
Mitä ruokia Suomessa ruukataan kuorruttaa juustolla? En keksi kuin pizzan ja makaronilaatikon.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:19"]
Mua inhottaa tää nykyinen fitness-tyylinen ruokavalio mitä tavalliset sohvaperunatkin kuluttaa: rahkaa, raejuustoa, mehukeittoa, proteiinipatukoita. Prosessoituja maitotuotteita, keinotekoisia makeutusaineita, ties mitä lisäainepaskaa patukan muodossa, nami nami!
[/quote]
On se paljon terveellisempää syödä av-sotanorsun ruokavaliolla: suklaata, sipsiä, siideriä, keksiä, limua
[/quote]
Ja näiden kahden välillä ei ole mitään vaihtoehtoja?? Vai voisiko olla esim. ihan normaali suhtautuminen ruokaan??
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:23"]
Lähinnä ihmettelen aamupalojen koostumusta, puuroa, puoli purkkia raejuustoa, mehukeittoa, ja tietenkin vielä ruisleipää lisäksi. Tukkimetsässäkö te olette töissä kun noin valtavasti pitää jo aamusta syödä? Ja ne jatkuvat välipalat (kuten purkki rahkaa), onko teillä koskaan vatsa tyhjä tai tunnetteko edes nälkää enää, kun koko ajan pitää jotain mussuttaa?
ap.
[/quote]
Sä asut jossain maassa, missä naiset eivät saa syödä kuin vain linnunannoksia? Otan osaa.
[/quote]
Väärin arvattu, mutta täällä ihmisten elämänsisältö ei ole mahan täyttäminen parin tunnin välein. Eikä ollut minullakaan tapana, kun joskus 17 vuotta sitten asuin vielä Suomessa.
Suomalainen ruoka sinänsä on ihan hyvää.
ap.
[/quote]
Täällä meilläpäin valistetaan että pieniä annoksia 5-6 kertaa päivässä.
[/quote]
Siksi ihmiset onkin Suomessa niin läskejä. En tajua miksi aikuisen ihmisen pitää syödä 5-6 kertaa päivässä. Nälän tunne on monilta unohtunut kokonaan ja heti kun vatsa tuntuu tyhjältä niin pitää rynnätä jääkaapille. Täysin huuhaata koko suositukset!
[/quote]
Mä yritin joskus, mutta hemmetti kun on rasittavaa yrittää syödä koko ajan. Luovuin aika nopeasti. Olen normaalipainoinen. Tuli vaan joskus joku ihme "terveelinen- elämä" vimma ja hetkellisesti uskoin näitä vouhotuksia. Syön aamulla, päivällä ja illalla normaalia ruokaa ajankohdan mukaan. Hyvä olo ja hyvä terveys.
[/quote]
Eli jokin on heti "vouhotusta" kun ei toimi sinulla?
[/quote]
Aika pitkälti joo, olen sitä mieltä. Urheilijat ymmärrän, asia erikseen. Olen sitä ikäluokkaa, että tuttavapiirinikin syö tavallista kotiruokaa pari kertaa päivässä ja aamupala ihan normaalisti. Ei ole paino- ongelmia. Alkoholinkäyttäjillä on sitten painot ihan omaa luokkaansa.
[/quote]
Mä syön 5 kertaa päivässä ja syön ihan tavallista kotiruokaa. Ei ole paino-ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:19"]
Mua inhottaa tää nykyinen fitness-tyylinen ruokavalio mitä tavalliset sohvaperunatkin kuluttaa: rahkaa, raejuustoa, mehukeittoa, proteiinipatukoita. Prosessoituja maitotuotteita, keinotekoisia makeutusaineita, ties mitä lisäainepaskaa patukan muodossa, nami nami!
[/quote]
On se paljon terveellisempää syödä av-sotanorsun ruokavaliolla: suklaata, sipsiä, siideriä, keksiä, limua
[/quote]
Ja näiden kahden välillä ei ole mitään vaihtoehtoja?? Vai voisiko olla esim. ihan normaali suhtautuminen ruokaan??
[/quote]
Mitä epänormaalia on kaurapuurossa ja maitorahkassa esimerkiksi? Missä vaiheessa niistä on tullut epänormaalia syötävää?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:48"]
Ulkosuomalaiset taisi häipyä? Onko ihme, kun pelkkää negatiivista kommenttia saa:). Minä ajattelin, että ap ihmetteli vilpitttömästi näitä rahkoja ym. Jos ollut pois Suomesta pitkään.
[/quote]
Mä en häipynyt. En oo ap.
Yleisesti ottaen Suomen ulkopuolella huono ruokavalio yhdistetään ihmisen sivistystasoon ja se on mun huomion mukaan melkolailla totta. Harva menestynyt ihminen on lihava. Poikkeuksia tietty löytyy. Sitä ihmettelen että miten Suomessa jota suomalsiet itse pitävät akateemisena maana on niin paljon ongelmia lihavuuden kanssa. Suomalaiset vetävät vertauksensa aina johonkin ulkomailla asuvaan roskaväkeen mutta jos vertaus kohdistetaan akateemisiin tai muuten vain hyvinvoiviin ja koulutettuihin ihmisiin on Suomi suoranainen häpeäpilkku. Onko siis suomalainen akateemisuus ja hyvinvointi oikeasti olemassa vai onko se suomalaisten rakentama illuusio, kun vielä ajatellaan että suomalaisen koulutuksen saaneet eivät ole kovin hottia tavaraa Suomen ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:20"]
En kyllä todellakaan usko, että kovin moni suomalainen syö tuolla tavalla. Aika moni varmaankin esittää syövänsä niukasti ja terveellisesti, mutta todellisuus onkin sitten ihan toista illalla yksin kotona. Aika moni syö varmaankin itsensä uneen ja on siksi niin ylipainoinen.
Miettikää nyt vaikkapa jotain ranskalaisia, jotka vetävät aamupalaksi croisantteja, syövät herkkuja usein, nauttivat ruokaa monipuolisesti jne. Pointti on, että he nauttivat ruoasta ja tekevät syömisestä yleisesti hyväksyttyä. Suomessa kaikki aika kuluu siihen, että esitetään tietynlaista ruokavaliota. Valitettavasti ihmismieli on sellainen, ettei sitä esitystä kamalasti jaksa yksikseen siellä kotisohvalla väsyneenä.
[/quote]
Mä en tajua sitä että pitäisi pystyä vetämään herkkuja usein. Mä syön tosiaan noita kaurapuuroja ja rahkoja mutta muuten meillä tehdään ihan normaalia kotiruokaa, jota syövät myös lapset. Paljon kasviksia ja vihanneksia, kalaa, äyriäisiä, hyvälaatuista lihaa, sieniä, marjoja jne. Nämä kaikki sopivat siihen parjattuun fitness-ruokavalioon, mutta mielestäni ne ovat ihan normaalia ruokaa. Herkkujakin syön joskus, mutta mun ei ole saatava niitä joka päivä, eikä edes joka viikko. Mulle herkkua on juuri hyvälaatuinen ruoka.
[/quote]
Miten lapset sitten oppivat, kuinka herkutellaan asiallisesti? Liian monelle herkuttelu on se salainen karkkipäivä ja aikuisenakin edelleen tabu. Kaikesta syömiseen liittyvästä on tehty uskomattoman arkaa. Karkkihyllyt ovat monen metrin mittaiset. Menkääpä johonkin Ranskaan ja vilkaiskaa kaupan karkkihyllyjä. Isossa supermarketissakin saattaa olla sama valikoima karkkeja kuin Suomessa jossain lähiärrällä. Siellä herkuttelu on arkipäiväisempää, mutta ihmiset ymmärtävät, missä raja kulkee. Ei tartte mussuttaa kerralla yksin salaa sitä kilon karkkipussia, kuten Suomessa on tapana.
ap.
[/quote]
Tätä ihmettelen itsekin. Etenkin kun vielä neuvotaan ottamaan miniporkkanoita yms. "naposteluhimoon". Mites, jos opeteltaisiin vaan pois siitä naposteluhimosta. Totutettaisiin mieli ja vatsa siihen, että ruokaa syödään vain nälkäisenä, ei huvikseen.
Ihan samaa syödään meillä, intialaistakin just tein viikonloppuna (miten niin sitä rasvaista, mitä täältä saa?). Mitähän helkkarin hyvää siinä on, että viskaa puoli purkkia kerma roskiin. Etkö keksi käyttää sitä missään?
Ala nyt hyva ihminen noin loukkaanu! "Siella"-sanalla tarkoitin Intiaa! En kayta kermaa missaan muussa kuin Thanksgiving kalkkunan kastikkeessa enka nae mitaan jarkea antaa sen hapantua ja ruveta haisemaan jaakaapissa.
No itse en todellakaan haluaisi olla niin moraalisesti ahdistunut ja ummessa ruokaestojeni takia, kuten Rouva Ulko-Suomalainen jolla on anorektikon BMI 18.
Ehdotan että kun tulet Suomessa käymään, kipaiset mihin tahansa ruokalaan ja huomaat että ihan terveellistä ja herkullista ruokaa syödään täällä Suomessa. Ei tartte kärvistellä luuviuluna ja polla tyhjänä kun ei energia riitä alkeellisimpaan ajatustyöhön :-) Myös naisen terve hormonitoiminta perustuu normaaliin rasvakerrokseen.
Oma "karmean suomalainen" päivän menyyni on tässä:
Aamupalaksi luomukahvia ja luomujugurttia luomubanaanin kera.
Lounaan söin oppilaitokseni ruokalassa, lohta, seitsemää eri kasvista kuoriperuna mukaanlukien, tuoreita yrttejä sekä lasillinen rasvatonta piimää. Herkullista ja terveellistä.
Välipalaksi nautin rahkaa, suomalaista mansikkaa ja kauraleseitä. Herkullista ja terveellistä sekin.
Teetäkin meni kaksi kupillista alkuiltapäivästä, rooibos ja yrttiteetä.
Illalla olen juonut kaksi kuppia rooibosteetä, syönyt useamman luomutattarinäkkärin Polar 15 juustolla (se joka vahvistaa Kalevalaisen naisen luustoa) ja kirsikkatomaattejakin meni kourallinen.
Kyllä tämä on musta terveellisempää ja herkullisempaa mitä olen ulkomailla asuessani monessa paikassa saanut ihmisten kotona tai työpaikkaruokaloissa.
Mikähän tässä ruokavaliossa on niin kamalaa ja epäterveellistä, en vaan tajua?
Oliskohan nyt kumminkin ulkosuomalaisella omituiset käsitykset asioista? Mikähän Pohjois-Amerikassa olisi yhtä hyvä välipala kuin maustamaton rahka ja marjat?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:48"]
Ulkosuomalaiset taisi häipyä? Onko ihme, kun pelkkää negatiivista kommenttia saa:). Minä ajattelin, että ap ihmetteli vilpitttömästi näitä rahkoja ym. Jos ollut pois Suomesta pitkään.
[/quote]
Mä en häipynyt. En oo ap.
Yleisesti ottaen Suomen ulkopuolella huono ruokavalio yhdistetään ihmisen sivistystasoon ja se on mun huomion mukaan melkolailla totta. Harva menestynyt ihminen on lihava. Poikkeuksia tietty löytyy. Sitä ihmettelen että miten Suomessa jota suomalsiet itse pitävät akateemisena maana on niin paljon ongelmia lihavuuden kanssa. Suomalaiset vetävät vertauksensa aina johonkin ulkomailla asuvaan roskaväkeen mutta jos vertaus kohdistetaan akateemisiin tai muuten vain hyvinvoiviin ja koulutettuihin ihmisiin on Suomi suoranainen häpeäpilkku. Onko siis suomalainen akateemisuus ja hyvinvointi oikeasti olemassa vai onko se suomalaisten rakentama illuusio, kun vielä ajatellaan että suomalaisen koulutuksen saaneet eivät ole kovin hottia tavaraa Suomen ulkopuolella.
[/quote] Hyvin sanottu!
Katsoin sitten niitaGlorian resepteja ja vahan hermostuin:
Aasialainen kurkku-lammassalaatti
04
53
2009
Afrikkalaishenkiset siskonmakkarapallerot
02
39
2006
Aito amerikkalainen burgeri
04
94
2010
Aito borssikeitto
07
69
2010
Aito Wallenbergiläinen
03
69
2006
Alkukeitto häränrinnasta ja lihaliemestä
06
27
2009
Amerikkalainen steak salad
Aito amerikkalaista burgeria jos tekee mieli niin tuossa mailin paassa on Five Guys, niilta saa parhaan.