Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalainen ihmettelee palstalaisten ruokavalioita!

Vierailija
11.03.2015 |

Kaurapuuroa, raejuustoa, mehukeittoa ja rahkaa, noista tuntuu monen päivittäiset ateriat koostuvan :D

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä ulkosuomalaisena en ymmärrä tällaista ihmettelyä. Joka maassa omat juttunsa, siinä maassa missä kulloinkin asun keskityin siihen maahan ja sen elämään. Maailmalla pitkään asunut isänikin aina sanoi, että ei voi elää toinen jalka toisessa ja toinen toisessa maassa. Ei oman kokemukseni mukaan esimerkiksi USAssa (sans L. A ja nyki) kovin terveellisesti syödä, eikä myöskään Englannissa.

Vierailija
62/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:01"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:19"]

Lähinnä ihmettelen aamupalojen koostumusta, puuroa, puoli purkkia raejuustoa, mehukeittoa, ja tietenkin vielä ruisleipää lisäksi. Tukkimetsässäkö te olette töissä kun noin valtavasti pitää jo aamusta syödä? Ja ne jatkuvat välipalat (kuten purkki rahkaa), onko teillä koskaan vatsa tyhjä tai tunnetteko edes nälkää enää, kun koko ajan pitää jotain mussuttaa?

ap.

[/quote]

Sä asut jossain maassa, missä naiset eivät saa syödä kuin vain linnunannoksia? Otan osaa.

[/quote]

Väärin arvattu, mutta täällä ihmisten elämänsisältö ei ole mahan täyttäminen parin tunnin välein. Eikä ollut minullakaan tapana, kun joskus 17 vuotta sitten asuin vielä Suomessa.

Suomalainen ruoka sinänsä on ihan hyvää.

ap.

[/quote]

Täällä meilläpäin valistetaan että pieniä annoksia 5-6 kertaa päivässä.

[/quote]

Joo kyllähän tätä skeidaa meille tuputetaan, mutta minä en ole eikä lapseni ole koskaan tätä noudattanut. Minä syön 2-3 kertaa päivässä, kun nälkä iskee, en varuilta. En ymmärrä, että koko ajan pitäisi olla mussuttamassa jotain, miksi ihmeessä? Lapseni, nyt jo "aikuinen 18-vuotias", syö suurinpiirtein samoin kuin minä. Eikä olla koskaan nälissään. Ja kyllä minäkin ihmettelen näitä kaurapuuro-raejuusto-mehukeitto mössöjä + rahka rahka rahka, en koskaan saisi alas näitä. Noh, enhän minä edes syö aamuisin, mutta siis jos söisin, niin olisi ihan jotain muuta. ohis

[/quote]

MINÄ ja MINUN lapseni, no niin, nyt se on kuultu! Eli meidän kaikkien pitää nyt tehdä niin kuin SINÄ ja SINUN lapsesi :D Ai taivas tää palsta on loistava!

[/quote]

Tää palsta on loistava, kun sullakin on tuo luetunymmärtäminen kadoksissa, niin huomaa miten tyhmiä ihmisiä täällä liikkuu, tuntee itsensä erittäin fiksuksi sunkaltaisten joukossa.  Onnea vaan sullekin. (olisiko koulunkäynti uudelleen paikallaan, häh?)

[/quote]

minäminäminä, minäminä ihmettelen kaikkia jotka eivät tee samalla tavalla kuin minäminä ja minunlapseni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön aamupalaksi yleensä kaurapuuroa, rahkaa, ruisleipää, hedelmiä yms perus mautonta (en osaa oikein syödä aamulla, joten mauton on hyvä), josta kuitenkin saa energiaa aamupäiväksi.
Syön monta kertaa päivässä pieniä annoksia, koska vaikka söisin kerralla kuinka paljon, minulla on silti parin-kolmen tunnin päästä nälkä.
Ruoaksi laitan kaikkea makaronilaatikosta pakastepizzan kautta olevinaan-niin-hienoihin-itämaisiin keittoihin, patoihin yms. Syön yleensä sitä mitä tekee mieli.
Herkuttelen kieltämättä aika usein. Harrastan jonkun verran liikuntaa, BMI 22.
Olen tyytyväinen ruokavaliooni, ja yleensä suht. tyytyväinen kauppojen ja liikkeiden tarjontaan.

Vierailija
64/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:08"]

Entisenä ulkosuomalaisena en ymmärrä tällaista ihmettelyä. Joka maassa omat juttunsa, siinä maassa missä kulloinkin asun keskityin siihen maahan ja sen elämään. Maailmalla pitkään asunut isänikin aina sanoi, että ei voi elää toinen jalka toisessa ja toinen toisessa maassa. Ei oman kokemukseni mukaan esimerkiksi USAssa (sans L. A ja nyki) kovin terveellisesti syödä, eikä myöskään Englannissa.

[/quote] Kylla nama vihannekset ja hedelmat joku amerikkalainen syo, ei ne hyllyyn matane!

https://www.google.com/search?q=whole+foods+produce+section&rlz=1T4GGNI_enUS516US516&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UJQAVf6bAYm8yQTau4GQDw&ved=0CCkQ7Ak&biw=960&bih=420

Vierailija
65/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua inhottaa tää nykyinen fitness-tyylinen ruokavalio mitä tavalliset sohvaperunatkin kuluttaa: rahkaa, raejuustoa, mehukeittoa, proteiinipatukoita. Prosessoituja maitotuotteita, keinotekoisia makeutusaineita, ties mitä lisäainepaskaa patukan muodossa, nami nami!

Vierailija
66/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä todellakaan usko, että kovin moni suomalainen syö tuolla tavalla. Aika moni varmaankin esittää syövänsä niukasti ja terveellisesti, mutta todellisuus onkin sitten ihan toista illalla yksin kotona. Aika moni syö varmaankin itsensä uneen ja on siksi niin ylipainoinen.

Miettikää nyt vaikkapa jotain ranskalaisia, jotka vetävät aamupalaksi croisantteja, syövät herkkuja usein, nauttivat ruokaa monipuolisesti jne. Pointti on, että he nauttivat ruoasta ja tekevät syömisestä yleisesti hyväksyttyä. Suomessa kaikki aika kuluu siihen, että esitetään tietynlaista ruokavaliota. Valitettavasti ihmismieli on sellainen, ettei sitä esitystä kamalasti jaksa yksikseen siellä kotisohvalla väsyneenä.

Vierailija
67/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:19"]

Mua inhottaa tää nykyinen fitness-tyylinen ruokavalio mitä tavalliset sohvaperunatkin kuluttaa: rahkaa, raejuustoa, mehukeittoa, proteiinipatukoita. Prosessoituja maitotuotteita, keinotekoisia makeutusaineita, ties mitä lisäainepaskaa patukan muodossa, nami nami!

[/quote]

On se paljon terveellisempää syödä av-sotanorsun ruokavaliolla: suklaata, sipsiä, siideriä, keksiä, limua

Vierailija
68/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:20"]

En kyllä todellakaan usko, että kovin moni suomalainen syö tuolla tavalla. Aika moni varmaankin esittää syövänsä niukasti ja terveellisesti, mutta todellisuus onkin sitten ihan toista illalla yksin kotona. Aika moni syö varmaankin itsensä uneen ja on siksi niin ylipainoinen.

Miettikää nyt vaikkapa jotain ranskalaisia, jotka vetävät aamupalaksi croisantteja, syövät herkkuja usein, nauttivat ruokaa monipuolisesti jne. Pointti on, että he nauttivat ruoasta ja tekevät syömisestä yleisesti hyväksyttyä. Suomessa kaikki aika kuluu siihen, että esitetään tietynlaista ruokavaliota. Valitettavasti ihmismieli on sellainen, ettei sitä esitystä kamalasti jaksa yksikseen siellä kotisohvalla väsyneenä.

[/quote]

Mä en tajua sitä että pitäisi pystyä vetämään herkkuja usein. Mä syön tosiaan noita kaurapuuroja ja rahkoja mutta muuten meillä tehdään ihan normaalia kotiruokaa, jota syövät myös lapset. Paljon kasviksia ja vihanneksia, kalaa, äyriäisiä, hyvälaatuista lihaa, sieniä, marjoja jne. Nämä kaikki sopivat siihen parjattuun fitness-ruokavalioon, mutta mielestäni ne ovat ihan normaalia ruokaa. Herkkujakin syön joskus, mutta mun ei ole saatava niitä joka päivä, eikä edes joka viikko. Mulle herkkua on juuri hyvälaatuinen ruoka.

Vierailija
69/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:50"]

Kaurapuuroa, raejuustoa, mehukeittoa ja rahkaa, noista tuntuu monen päivittäiset ateriat koostuvan :D

[/quote]

Minäkin ihmettelen, vaikka ihan Suomessa asunkin:D. Mutta tällä palstalla on vähän erikoinen porukka muutenkin.

Vierailija
70/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:52"]

Mitä rva Ulkosuomalainen syö? Mitä söit Suomessa asuessasi?

*ei jaksa provosoitua*

[/quote]

En ainakaan mitään aloituksessa mainittuja, en syönyt myöskään Suomessa asuessani.

[/quote]

En minäkään syö. Tai no, mehukeittoa joskus juon ihan siksi, että se on hyvää. Ja kaurahiutaleita saatan käyttää tuorepuurossa, mutta sitäkin syön ehkä pari kertaa kuukaudessa. Niin, mitä sinä siis syöt siellä Ulkomailla? Onko se parempaa kuin suomalainen ruoka? MItä söit silloin, kun olit vielä suomalainen?

[/quote] Toinen ulkosuomalainen vastaa: Paljon wokkiruokia muutamassa minuutissa, ei koskaan mitaan sotkua joka "liimataan" kokoon kermalla ja juustolla. Uunia kaytan kaksi kertaa vuodessa kalkkunan tekoon samalla menee kastikkeeseen vahan kermaa ja loput heitan pois. Paljon kanaa jonka maustan itse, en edes tieda saisiko taalta hunajamarinoitua, en usko. Kanaresepti mista pidan paljon on muutamassa minuutissa paistetut kananrinta paillardit ja niille kastikkeeksi peanut sauce mihin tulee srirachaa, soijaa, sitruunaa ja vaikka mita muuta maun mukaan:).

Laitan myos paljon intialaista ruokaa mutta en sellaisilla rasvamaarilla kuin niita siella saa. Salaatti tarjotaan aina erillisesta astiasta.

[/quote]

Italialaiset tekevät siis paskaa ruokaa, kun niihin tulee monesti kermaa ja juustoa? Ugh, av-mamma Ulkosuomesta on puhunut!

[/quote]

Harvemmin kyllä Italiassa syödään kermamössöjä. juustotkin syödään ihan sellaisenaan ( okei pizzassa joo). 

En ole ulkosuomalainen, olen asunut pitkiä aikoja mm. Italiassa.

Olisi kiinnostava aihe, mutta täällä taas huonon itsetunnon omaavat mammat torppaavat tämänkin. Onko vaikea ymmärtää, että olisi ehkä mielenkiintoista vertailla eri maiden ruokia ja tottumuksia? Sitä kai nämä ulkosuomalaiset yritti hakea? Minustakin, Suomessa asuvana, on outoa tuo rahkan ihannointi. Tai just öljyä ja joitain siemeniä/pähkinöitä kaurapuuroon?? 

Vierailija
71/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:33"]

*ei jaksa provosoitua*

[/quote]

En ainakaan mitään aloituksessa mainittuja, en syönyt myöskään Suomessa asuessani.

[/quote]

En minäkään syö. Tai no, mehukeittoa joskus juon ihan siksi, että se on hyvää. Ja kaurahiutaleita saatan käyttää tuorepuurossa, mutta sitäkin syön ehkä pari kertaa kuukaudessa. Niin, mitä sinä siis syöt siellä Ulkomailla? Onko se parempaa kuin suomalainen ruoka? MItä söit silloin, kun olit vielä suomalainen?

[/quote] Toinen ulkosuomalainen vastaa: Paljon wokkiruokia muutamassa minuutissa, ei koskaan mitaan sotkua joka "liimataan" kokoon kermalla ja juustolla. Uunia kaytan kaksi kertaa vuodessa kalkkunan tekoon samalla menee kastikkeeseen vahan kermaa ja loput heitan pois. Paljon kanaa jonka maustan itse, en edes tieda saisiko taalta hunajamarinoitua, en usko. Kanaresepti mista pidan paljon on muutamassa minuutissa paistetut kananrinta paillardit ja niille kastikkeeksi peanut sauce mihin tulee srirachaa, soijaa, sitruunaa ja vaikka mita muuta maun mukaan:).

Laitan myos paljon intialaista ruokaa mutta en sellaisilla rasvamaarilla kuin niita siella saa. Salaatti tarjotaan aina erillisesta astiasta.

[/quote]

Italialaiset tekevät siis paskaa ruokaa, kun niihin tulee monesti kermaa ja juustoa? Ugh, av-mamma Ulkosuomesta on puhunut!

[/quote]

Harvemmin kyllä Italiassa syödään kermamössöjä. juustotkin syödään ihan sellaisenaan ( okei pizzassa joo). 

Olisi kiinnostava aihe, mutta täällä taas huonon itsetunnon omaavat mammat torppaavat tämänkin. Onko vaikea ymmärtää, että olisi ehkä mielenkiintoista vertailla eri maiden ruokia ja tottumuksia? Sitä kai nämä ulkosuomalaiset yritti hakea? Minustakin, Suomessa asuvana, on outoa tuo rahkan ihannointi. Tai just öljyä ja joitain siemeniä/pähkinöitä kaurapuuroon?? 

[/quote]

Ai Italiassa ei ruoan sekaan raasteta juustoa? Eikä tää ketju kyllä tuo mieleen että täällä mielenkiinnosta vertailtaisiin ruokailutapoja, vaan yritetään lytätä toisten ruokailutottumukset.

Vierailija
72/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:46"]

Lähinnä ihmettelen aamupalojen koostumusta, puuroa, puoli purkkia raejuustoa, mehukeittoa, ja tietenkin vielä ruisleipää lisäksi. Tukkimetsässäkö te olette töissä kun noin valtavasti pitää jo aamusta syödä? Ja ne jatkuvat välipalat (kuten purkki rahkaa), onko teillä koskaan vatsa tyhjä tai tunnetteko edes nälkää enää, kun koko ajan pitää jotain mussuttaa?

ap.

[/quote]

Sä asut jossain maassa, missä naiset eivät saa syödä kuin vain linnunannoksia? Otan osaa.

[/quote]

Väärin arvattu, mutta täällä ihmisten elämänsisältö ei ole mahan täyttäminen parin tunnin välein. Eikä ollut minullakaan tapana, kun joskus 17 vuotta sitten asuin vielä Suomessa.

ap.

[/quote]

[/quote]

Siksi ihmiset onkin Suomessa niin läskejä. En tajua miksi aikuisen ihmisen pitää syödä 5-6 kertaa päivässä. Nälän tunne on monilta unohtunut kokonaan ja heti kun vatsa tuntuu tyhjältä niin pitää rynnätä jääkaapille. Täysin huuhaata koko suositukset!

[/quote]

Mä yritin joskus, mutta hemmetti kun on rasittavaa yrittää syödä koko ajan. Luovuin aika nopeasti. Olen normaalipainoinen. Tuli vaan joskus joku ihme "terveelinen- elämä" vimma ja hetkellisesti uskoin näitä vouhotuksia. Syön aamulla, päivällä ja illalla normaalia ruokaa ajankohdan mukaan. Hyvä olo ja hyvä terveys.

Vierailija
73/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ei jaksa provosoitua*

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No oho, onpa tosiaan toisella ulkosuomalaisella eksoottista :D Ihan samaa syödään meillä, intialaistakin just tein viikonloppuna (miten niin sitä rasvaista, mitä täältä saa?). Mitähän helkkarin hyvää siinä on, että viskaa puoli purkkia kerma roskiin. Etkö keksi käyttää sitä missään? Minä taitan kermalla esimerkiksi tulisen tomaattikeiton makua. Kermaa ja juustoa täytyy osata käyttää, ei ne paskaa peitä. Erinomaisia raaka-aineita oikein käytettynä. Puhun nyt vaikka manchegosta, fetasta, raclettesta, parmesaanista ja vuohenjuustosta. Uuniakin käytän ihan jonkin verran (esimerkiksi tikka masalan kanan paahtamiseen..). Leivon viikonlopuiksi, meillä on silloin usein joku ihana jälkiruoka; juustokakku marjamelballa, sitruuna-marenkipiiras tms. Leivokset ovat melkeinpä ainoa asia, jota keski-euroopasta kaipaan kotikeittiöön.

Kanaa ja kalkkunaa löytyy täällä kyllä ihan perusmarketista varmasti kymmentä sorttia marinoimattomana. Lähiaikoina oon käynyt saksalaisessa, itävaltalaisessa, ranskalaisessa ja espanjalaisessa marketissa. Vähemmän marinoimattomia kanatuotteita sieltä löytyi. Esim. Jenkeissä tilanne on toki toinen, väestöpohja on hieman laajempi..

Kauraa ja ruista syön ja syömme. Yksinkertaisesti koska ne ovat niin maukkaita - ja tottakai loistavia kuidun lähteitä. Tumma ruisleipä on ihanaa ja kaurapuuro voisilmällä, mustikoilla ja pähkinöillä tosi hyvää. Mehukeittoja ja rahkaa emme syö ikinä.

Ei ehkä kannata ihan kovin perustavanlaatuisia johtopäätöksiä tehdä tämän palstan perusteella. Toistaalta esimerkiksi suomalaisesta kouluruokakulttuurista on oltu kansainvälisesti kiinnostuneita, samoin hyvänä ja esimerkillisenä on pidetty suomalaista esim. makeisiin kohdistuvaa haittaverotusta. Niissä maissa, joissa näitä ei ole, varsinkin köyhimmät lihovat ja sairastuvat.

http://ruoka.ts.fi/jutut/iso-britanniassa-otetaan-mallia-suomalaisesta-kouluruokailusta/

http://yle.fi/uutiset/liikalihavuus_lisaantyy_halyttavasti/5055824

Enpä nyt erityisesti suomalaistan kotiruokaa puolusta, kun en osaa sanoa, mitä muut syövät. Me syömme hyvin ja hyvää. Ravintoloista ei välttämättä Suomessa aina saa mitenkään erityisen hyvää ruokaa. Vaan eipä saa maailmaltakaan. Suurista kaupungeista saa aina, mutta täytyy tietää, mitä hakee.

Ai niin - ei ylipainoisia meidän perheessä, jos se nyt oli ap:n piiloviesti.

Vierailija
74/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:46"]

ap.

[/quote]

[/quote]

ap.

[/quote]

[/quote]

Siksi ihmiset onkin Suomessa niin läskejä. En tajua miksi aikuisen ihmisen pitää syödä 5-6 kertaa päivässä. Nälän tunne on monilta unohtunut kokonaan ja heti kun vatsa tuntuu tyhjältä niin pitää rynnätä jääkaapille. Täysin huuhaata koko suositukset!

[/quote]

Mä yritin joskus, mutta hemmetti kun on rasittavaa yrittää syödä koko ajan. Luovuin aika nopeasti. Olen normaalipainoinen. Tuli vaan joskus joku ihme "terveelinen- elämä" vimma ja hetkellisesti uskoin näitä vouhotuksia. Syön aamulla, päivällä ja illalla normaalia ruokaa ajankohdan mukaan. Hyvä olo ja hyvä terveys.

[/quote]

Eli jokin on heti "vouhotusta" kun ei toimi sinulla?

Vierailija
75/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:40"]

*ei jaksa provosoitua*

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No oho, onpa tosiaan toisella ulkosuomalaisella eksoottista :D Ihan samaa syödään meillä, intialaistakin just tein viikonloppuna (miten niin sitä rasvaista, mitä täältä saa?). Mitähän helkkarin hyvää siinä on, että viskaa puoli purkkia kerma roskiin. Etkö keksi käyttää sitä missään? Minä taitan kermalla esimerkiksi tulisen tomaattikeiton makua. Kermaa ja juustoa täytyy osata käyttää, ei ne paskaa peitä. Erinomaisia raaka-aineita oikein käytettynä. Puhun nyt vaikka manchegosta, fetasta, raclettesta, parmesaanista ja vuohenjuustosta. Uuniakin käytän ihan jonkin verran (esimerkiksi tikka masalan kanan paahtamiseen..). Leivon viikonlopuiksi, meillä on silloin usein joku ihana jälkiruoka; juustokakku marjamelballa, sitruuna-marenkipiiras tms. Leivokset ovat melkeinpä ainoa asia, jota keski-euroopasta kaipaan kotikeittiöön.

Kanaa ja kalkkunaa löytyy täällä kyllä ihan perusmarketista varmasti kymmentä sorttia marinoimattomana. Lähiaikoina oon käynyt saksalaisessa, itävaltalaisessa, ranskalaisessa ja espanjalaisessa marketissa. Vähemmän marinoimattomia kanatuotteita sieltä löytyi. Esim. Jenkeissä tilanne on toki toinen, väestöpohja on hieman laajempi..

Kauraa ja ruista syön ja syömme. Yksinkertaisesti koska ne ovat niin maukkaita - ja tottakai loistavia kuidun lähteitä. Tumma ruisleipä on ihanaa ja kaurapuuro voisilmällä, mustikoilla ja pähkinöillä tosi hyvää. Mehukeittoja ja rahkaa emme syö ikinä.

Ei ehkä kannata ihan kovin perustavanlaatuisia johtopäätöksiä tehdä tämän palstan perusteella. Toistaalta esimerkiksi suomalaisesta kouluruokakulttuurista on oltu kansainvälisesti kiinnostuneita, samoin hyvänä ja esimerkillisenä on pidetty suomalaista esim. makeisiin kohdistuvaa haittaverotusta. Niissä maissa, joissa näitä ei ole, varsinkin köyhimmät lihovat ja sairastuvat.

http://ruoka.ts.fi/jutut/iso-britanniassa-otetaan-mallia-suomalaisesta-kouluruokailusta/

http://yle.fi/uutiset/liikalihavuus_lisaantyy_halyttavasti/5055824

Enpä nyt erityisesti suomalaistan kotiruokaa puolusta, kun en osaa sanoa, mitä muut syövät. Me syömme hyvin ja hyvää. Ravintoloista ei välttämättä Suomessa aina saa mitenkään erityisen hyvää ruokaa. Vaan eipä saa maailmaltakaan. Suurista kaupungeista saa aina, mutta täytyy tietää, mitä hakee.

Ai niin - ei ylipainoisia meidän perheessä, jos se nyt oli ap:n piiloviesti.

[/quote]

Ja edellinen korjaa, että sorppa: keski-eurooppalaisista keittiöistä. Tai Keski-Euroopasta. Kiitos.

Vierailija
76/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne yhtään hoikkaa ihmistä, joka oikeasti söisi lounaalla vaikkapa pelkkää rahkaa. Yleensä ne ovat juuri niitä ylipainoisia tai normaalipainon ylärajoilla.

Tuo maallikkojenkin suosima "fitness-ruokavalio" sopii tietylle vartalotyypille. Lihavalle ja persjalkaiselle tanakalle endomorfille, joka pysyy varsinaisessa tikissä vain hyvin tiukkaa dieettiä noudattamalla. Jollain tavallisella liikkumattomalla pulliaisella se vain pysäyttää elimistön kokonaan pidemmässä juoksussa.

Suomessa ruokailusta on tehty sairasta. Täällä kahta äärilaitaa edustavat ne ruokabloggaaja-kermaperseet, joille syöminen edustaa koko elämää. Sitten toisessa ääripäässä ovat ne, jotka syövät pelkkää rahkaa ja kaurapuuroa. Yhteistä näille ihmistyypeille on kuitenkin: vääristynyt suhde ruokaan ja kohtuullisiin liikuntatottumuksiin.

Vierailija
77/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:33"]

*ei jaksa provosoitua*

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ai Italiassa ei ruoan sekaan raasteta juustoa? Eikä tää ketju kyllä tuo mieleen että täällä mielenkiinnosta vertailtaisiin ruokailutapoja, vaan yritetään lytätä toisten ruokailutottumukset.

[/quote]

No joo, ehkä parmesania joskus, harvemmin sillä tavalla kuorrutetaan kuin Suomessa. En oikeasti ole syönyt Italiassa mitään juustomössöjä. siellä on niin paljon hyviä ruokia, että ehkä sitten ei ole minulle tullut vastaan?

Vierailija
78/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:32"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:13"]

*ei jaksa provosoitua*

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja tää on jotenkin hienompaa tai parempaa kuin suomalaisten ruoat?

[/quote] On laktoositonta ja vaharasvaista eika tuntikausia uunissa kuivattua.

[/quote]

Tirsk, Suomessa ei voi tehdä laktoositonta ja vähärasvaista ja on pakko kärryyttää uunissa tuntitolkulla? Toisten ei tarvitse muuttaa ulkomaille osatakseen kokata.

[/quote] Lue suomalaisia ruokaresepteja ja hammasty. Joskus haluaisin jotain laittaa mutta se kerman ja juuston maara mika nakojaan tarvitaan antamaan makua hirvittaa enka myoskaan kesakuumalla ala viela uunia lammittamaan. Pannulla tai kattilassa tehtavia ei ole tullut vastaan. Otan kiitollisena vastaan jos niita tiedat.

[/quote]

No onhan noita lehdet pullollaan, itselleni tulee esim. Glorian ruoka ja viiini ja Maku ja todellakin löytyy muutakin kuin noita sun manitsemia.

[/quote]

No, niissä ei ole juurikaan perinteisiä suomalaisia ruokareseptejä.

Vierailija
79/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:55"]Syön joka päivä raejuustoa ja rahkaa ja paljon kasviksia... Mutta tuntuu että olen vain lihonut. Taidan lopettaa rahkan syönnin ja palata jogurttiin, silloin olin laiha kun sitä söin.
[/quote]

Liika proteiini muuttuu rasvaksi, tämän tuntuvat kaikki proteiinihömpättäjät unohtavan

Vierailija
80/95 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 21:08"]

[/quote] Kylla nama vihannekset ja hedelmat joku amerikkalainen syo, ei ne hyllyyn matane!

https://www.google.com/search?q=whole+foods+produce+section&rlz=1T4GGNI_enUS516US516&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UJQAVf6bAYm8yQTau4GQDw&ved=0CCkQ7Ak&biw=960&bih=420
[/quote]

Vau vahvaa argumentointia. Eiköhän nämäkin kauppansa tee; https://www.google.fi/search?q=american+snacks&client=ms-android-samsung&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=mZsAVZTnGeXdywO2iYDQCQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=360&bih=566 Ja inhosin sitä maissisiirapin ja valkoisen leivän tunkemista kaikkialle. Ymmärrän toki että FDAssakin omat lobbarinsa