Sähkön hinta huolettaa hirveästi kun asun sähkölämmitteisessä rivitalossa.
En tiedä, vielä pärjää mut miten jatkossa jos sähkön hinta vaan nousee. Nytkin välillä palelee, mutta perheellisenä ei voi ihan kokonaan sammuttaa lämmitystä. Parin vuoden päästä jään tähän yksin kun lapset muuttaa pois ja sitten varmaan istun peittojen alla yhdessä huoneessa ja muut huoneet saa olla niin kylmänä kuin mahdollista. Myydä vois joo mut kuka muka enää ostaa sähkölämmitteisen asunnon😢
Kommentit (81)
Asumme sähkölämmitteisessä ok-talossa ja vuodessa on mennyt spot-hintaista sähköä 2051 euron verran ( mukana myös siirtomaksut). Neliöitä 98, rakennettu 80- luvun lopulla. Tähän asti halvinta on ollut spot-sähkö, koska yhtiön marginaali oli pieni eikä ollut riskiä yhtiölle. Meille tuli kiire vaihtaa soppari kiinteähintaiseen, 6 senttiä per kWh kun nämä huippuhinnat alkoivat. Vaihto kestää 2 viikkoa, siihen asti sinnitellään hieman kylmemmässä....
Eikö tämän sähkönhintapiikin pitäisi olla ihan väliaikainen poikkeuksellinen homma lähinnä nyt talvella? Uusi ydinreaktori lähtee juuri kohta käyntiin ja tuulivoimaakin rakennetaan pipot huurussa. ympäri Suomea. Näin ainakin itse olen uutisista ymmärtänyt. Hinta ehkä jää hieman aiempaa korkeammalle, mutta ei lähellekkään nykyistä tasoa.
Joku kirjoitti ettei takkoihin kannata sijoittaa kun puun poltto kielletään. Haluan nähdä sen virkamiehen joka tulee kieltämään mun takan käytön kun lämpötila ulkona -20. Ei tule tapahtumaan.
Olkiluodon uusi ydinvoimala aluksi koekäynnistetään ja liitetään kantaverkkoon vasta kesäkuussa
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tulee hyvä mieli että vihreä siirtymä toimii. 🤗
kansalaiset, äänestäkää vasemmistoa hintojen nousun takaamiseksi
qwetyuii kirjoitti:
Olkiluodon uusi ydinvoimala aluksi koekäynnistetään ja liitetään kantaverkkoon vasta kesäkuussa
Olkiluoto kolmosen varaan ei kannata laskea yhtään mitään. Ainoa mikä on varmaa, että sen viivästyminen vuosikymmenillä. Taatusti ei valmistu ensi kesäksikään.
Valitettavasti sähkön hinta ei riipu vain Suomesta, vaan määräytyy yhteismarkkinoilla Saksan, pohjoismaiden ym. kanssa. Jos saksalaisilla on pula energiasta, se vaikuttaa hintoihin nostavasti. Saksassa sähkö on jo pitkään ollut kaksi kertaa kalliimpaa kuin meillä.
Se, että sähkön on noussut on täysin teidän omaa vikaanne. Säästövyö kiinni, ja kiristä sitä vyötä korvia myöten!
Ok tärkeää, että tajuatte, että ilman vihreää siirtymää ja kallistuvia sähkölaskuja, emme olisi kohta olemassa! Ilmasto lämpenee, ja me kiehumme elävältä muutaman kymmenen vuoden kuluttua, kun hiilidioksidi tappaa kaiken maan päältä! Mutta jos hillitsemme CO2 päästöjä voimme vielä pelastua. Se on teistä kiinni, ottakaa säästövihko käteenne, minä tarkistan ne sitten. Ja koronapassi voimaan, että opitte noudattaman lakia, naulamme teidät kiinni seinään, että opitte olemaan tottelevaisia! Vähän kuin puristaisi liskoa käsissä, opitte olemaan tottelevaisia, tai valtiovalta puristaa teistä kaiken irti! Rätit naamalle, ja hiljaa!
Hankkikaa lämpöpeitot, muita peittoja, ja villasukkia. Syökää pettuleipää ja juokaa halpaa teetä, silläkin säästyy hiilijalanjälki. Kalliit sähköautot ovat myös välttämättömiä, maksatte sata tuhatta oikeasta asiasta!
Syyllisiä ollaan heti etsimässä, vaikka ongelma on aika monimutkainen... EU eväsi alkuvuodesta rahoituksen Suomen ja Ruotsin hakemukselle, jossa aiottiin parantaa siirtoverkkoa, huokaus...
Vierailija kirjoitti:
Keskustelkaa yhtiökokouksessa maalämpöön vaihtamisesta. Meillä vaihdettiin ja tehtiin sellaisella sopimuksella, että kulut eivät nousseet senttiäkään eli saadaan maalämpö samalla hinnalla mitä maksoimme kaukolämmöstä..Kohta on sijoitus maksettu ja sen jälkeen kulut lämmityksen osalta pienenevät. Nosti mukavasti myös asuntojen arvoja lämmitysysteemin vaihto siis.
Kuinka kätevästi sähkökäyttöiset patterit ovat korvattavissa maalämpöön, johon tarvitsee lisätä vielä vesikiertoiset patterit tai vesikiertoisen lattialämmityksen?
Vierailija kirjoitti:
250-300 eur/kk lämmityskulut talvikuukausina, sähkölämmitys pattereilla, 80-luvun rivitalo, haja-asutus alue.
Nyt äkkiä hommaat ILPin, meillä 70-luvun okt jossa pari ilppiä sähköpattereiden lisäksi ja sähkölasku noin 200 silloin kun on kylmimmät talvikuukaudet, sisältäen tietenkin myös veden lämmityksen ja muut sähköt lämmityksen lisäksi. Sähkösaunakin lämmitetään melkein joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kansalaiset, äänestäkää vasemmistoa hintojen nousun takaamiseksi
Vihreiden Hautala ja Haavisto olivat aikoinaan hyväksymässä Caruna-veivauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelkaa yhtiökokouksessa maalämpöön vaihtamisesta. Meillä vaihdettiin ja tehtiin sellaisella sopimuksella, että kulut eivät nousseet senttiäkään eli saadaan maalämpö samalla hinnalla mitä maksoimme kaukolämmöstä..Kohta on sijoitus maksettu ja sen jälkeen kulut lämmityksen osalta pienenevät. Nosti mukavasti myös asuntojen arvoja lämmitysysteemin vaihto siis.
Kuinka kätevästi sähkökäyttöiset patterit ovat korvattavissa maalämpöön, johon tarvitsee lisätä vielä vesikiertoiset patterit tai vesikiertoisen lattialämmityksen?
Itsekin olen tuota miettinyt, että vesivahingon riski ainakin on suurempi vesikiertoisilla pattereilla kuin sähköpattereilla. Sähkö olisi muutenkin tosi hyvä lämmitysenergian lähde ellei sillä kikkailtaisi niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo, ei se noin mene.
Ihmiset alkavat hommata omia takkoja ja lämmityskattiloita & polttavat niissä miten ja mitä sattuu ja lämmitys niillä saastuttaa suhteessa paljon enemmän kuin kaukolämpö tai sähkölämmitys. Eli liian kallis sähkö lisää saastuttamista sitä kautta.
Just noin menee! Mulla on täällä takka, porinmatti ja hella. Niihin on puita ja osaksi lämmitän sähköllä. Jos sähkön hinta nousee sille tasolle, missä meidän talous ei sitä enää kestä, poltan vaikka mitä noissa pesissä, että saadaan pidettyä hinnat kohdallaan. Eli ei varmasti tule vihreetä piipusta silloin! Ekoteko todellakaan ei ole nyt sähkön hinnan nousu vaan sen laskeminen! Taitaa nuo patteriautot alkaa vaikuttamaan sähköön jotenkin. Ei ennen tämmösiä korotuksia kerralla tullut!
Klapin polttaja kirjoitti:
Joku kirjoitti ettei takkoihin kannata sijoittaa kun puun poltto kielletään. Haluan nähdä sen virkamiehen joka tulee kieltämään mun takan käytön kun lämpötila ulkona -20. Ei tule tapahtumaan.
Juur näin! Minä takaan, ettei se se tarkastaja kauaa kylmissään värjöttele pihalla kun jo hikeä pukkaa... Juostessaan kohti horisonttia. Mää annan vauhdin ja hän valitkoon suunnan...
Äsken joku alotus 2000kWh jollain kulutus nyt ja kuukausi alussa,,7,12 ..tiist.mun edellisiin kulutus alle 400 kWh..nytkin kylmää pakkasta,takka auttaa Mökil sähkö tulee taivaalta.Toimii jääkaappi,TV koneita mikrot TV jne.Agrigaattia käytämme kun tekee jtn miesten töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa. Just laskin, että tämä on halvempaa kuin kaukolämpöasunnossa asuminen hinnankorotusten jälkeen.
Ei se silti halpaa ole, vaikka joku muualla maksaa enemmän. Sähkö on sellaista perusinfraa, jota ei olisi pitänyt myydä jobbareille, varsinkin, kun nuo verkot on alunperin rakennettu verorahoin ja liittymismaksuin.
Kova hinnannousu tulee tällä hetkellä nimenomaan kilpaillusta energianhinnasta eikä monopolistisesta siirtomaksusta. No onneksi Olkiluoto 3 käynnistetään keväällä niin rauhoittuu sähkön hinta.
On tuo hurjaa,mun korkein sähkölasku on 60€ n..joulukuu..uuni päällä jne,valoja voi patteri juttuja pimeällä laittaa,kirkkaita kun löytyy.Yövalot patterilla.Kesäaikaan mun sähkölasku 20€jommalla kummalla puolella.Takka lämmittää nytkin.Omakotitalo.Kylmää ulkona sisällä suloisen lämmintä..
Asun pienessä (112 m2) sähkölämmitteisessä talossa. Sähköä menee vuodessa 12 000 kWh. Ilmalämpöpumppu ja varaava takka lämmityksen tukena. Euroissa sähköön on mennyt viimeisen vuoden aikana keskimäärin 130 euroa kuussa. Ihan kaikkineen tämän talon ylläpito (vero, sähkö, vesi, lainan korko, nuohous, jätehuolto, puu, kiinteistövakuutus) keskimäärin 250 euroa kuussa. Ei se minusta kallista ole.
Minua sähkönhinta huoleta. Siirto se on mikä huolettaa... Sehän on täällä päin ainakin n. 3 x kalliimpaa kuin sähkö itse. Nyt sähkö siirtoineen maksaa hiukan alle 10 senttiä kWh. Kuussa abaut 120-150e kun on tulipalopakkaset. Asun maalla "mummonmökissä". Onneksi on pari tulipesää mihin survoa puuta. Sitä saa ilmaiseksi kunhan otse hommaa roudaamiset ja pienimiset. Tosin, ei ole minulle ilmaisia kun kaikki maksaa. Sahan bensat ja autolla kotiin kiskomiset. Laskin, että saattavat tulla kalliimmaksi kuin sähkö ja varmasti tulevatkin. Ainakin nyky bensahinnoilla...