Yläpaine 121, alapaine 102! Mikä neuvoksi?
Olen aloittanut pari kk sitten mielialalääkityksen, joka ilmeisesti nosti tuon alapaineen noin korkeaksi. En voi luopua lääkityksestä, koska se on kirjaimellisesti elinehto tällä hetkellä minulle- mutta mitä voisin tehdä korkean alapaineen hyväksi?
Kommentit (8)
Paine on mitattu sairaanhoitajan toimesta vähän aikaa sitten. Sitä ennen oli syksyllä lievästi koholla, alapaine 80 jotain. Paine mitattiin kahtena eri päivänä ja lukemat lähes samat kuin otsikossa.
Kahvi, salmiakki, lakritsi ja suola ylipäätään mm. vaikuttavat verenpaineeseen, minkä verran käytät näitä? Itse sain alapaineen tippumaan poistamalla k.o. karkit ja vähentämällä kahvin kupilliseen päivässä.
En juo kahvia, salmiakkia en syö edes joka viikko, suolaa käytän ehkä vähän reippaasti mutta toisaalta en sitten syö leipää tai muuta sellaista, jossa olisi ns. piilosuolaa. Varmaan pitää vähentää suolankäyttöä edes vähän, mutta en usko että se yksinään riittää.
Verenpainelääkitys tai mielialalääkkeen vaihto toiseen.
No jos se lääke on alapaineen nostanut, tuskin millään kahvin vähentämisellä laskee.
Lääkärille vaan ja lääke vaihtoon.
Poltatko tupakkaa? Syötkö e-pillereitä?
Oletko mitannut varmasti oikein verenpaineen? Pidemmän ajan seuranta?
Jos alapaine on jatkuvasti yli 90 niin silloin lääkärien pitäisi puuttua siihen.