Kuka kuolleen ihmisen sairaalalaskut maksaa?
Eräpäivä on kohta. Vainajan pankkitilille ei pääse ilman virkatodistusta, jonka saaminen kestää vähintään 2kk. Ja mitäs jos siellä ei ole rahaa?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin omalta tililtäni kuolleen äitini laskut. Asia huomioitiin sitten perunkirjoituksen perinnönjaon yhteydessä. Yksinkertaisinta on, että maksat ne omalta tililtäsi.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin pankin kuoressa mutsin laskut hänen pankkiinsa ja siellä hoitivat maksut.
80-luvulla?
2021 asia onnistuu ihan hyvin.
Jos pankki on koskenut kuolleen ihmisen tileihin, on se virkavirhe.
Vainajan nimellä tulleet laskut voidaan veloittaa vainajan tililtä. Siinä ei ole mitään virkavirhettä.
Virkatodistuksen toimittamisen jälkeen. Suoraveloitussopimus ei katkea. Jos sä marssit ilman virkatodistusta pankkiin, ei ne saa tiliin koskea.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolinpesän jouksevien laskujen (sairaala, sähköt, yhtiövastikkeet yms.) tarvitse mitään virkatodistuksia. Viet laskut yksinkertaisesti vainajan pankkiin ja he hoitavat maksut niin kauan kun tilillä on rahaa.
Kun pankki saa tiedon ihmisen menehtymisestä, kaikki rahaliikenne sen jälkeen perustuu virkatodistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun tilanne on ehkä eri mutta omaisellani oli edunvalvonta ja laitoin tuonne edunvalvontapankkiin laskut sähköpostilla ja hoitivat edunvalvontatililtä. Tilejä en ole itselleni vielä saanut, perunkirjoitus tekemättä. Ja tosiaan virkatodistuksissa kestää nykyään. En perukirjaan tarvitse kylläkään (sanoivat verotoimitosta) mutta varmaan tilien hallintaan saamiseen kaikki oltava? Yhtä odotan vielä jonka tilasin 2.5kk sitten.
Perukirjaan tarvitaan kaikki virkatodistukset. Siksi ne nykyään viivästyy!
Tilien hallintaan saamiseen tarvitaan ensin perunkirjoitus, sitten joko pesänjako tai selvä valtakirja jollekin. Silti vainajan velkoja saa maksaa ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tilanne on ehkä eri mutta omaisellani oli edunvalvonta ja laitoin tuonne edunvalvontapankkiin laskut sähköpostilla ja hoitivat edunvalvontatililtä. Tilejä en ole itselleni vielä saanut, perunkirjoitus tekemättä. Ja tosiaan virkatodistuksissa kestää nykyään. En perukirjaan tarvitse kylläkään (sanoivat verotoimitosta) mutta varmaan tilien hallintaan saamiseen kaikki oltava? Yhtä odotan vielä jonka tilasin 2.5kk sitten.
Tilien hallintaan saamiseen tarvitaan ensin perunkirjoitus, sitten joko pesänjako tai selvä valtakirja jollekin. Silti vainajan velkoja saa maksaa ennen sitä.
miksi verotoimiston ihminen mulle juuri sanoi ettei perukirjaan tarvita virkatodistuksia? Soitin nimittäin sinne ja kyselin apua, kun teen perukirjan itse.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä sen normaalitapauksessa maksaa. Olisin sinuna yhteydessä sairaalan laskutukseen, että eivät sitä ainakaan ulosottoon laita=lisää kustannuksia. Saattavat tehdä jopa laskun korottomaksi.
Soitto sairaalan laskutukseen, siirtävät mukisematta eräpäivää 3 kuukaudella. Lasku maksettava sitten aikanaan, jos ei ole rahaa ja teette perukirjan asianmukaisesti, jää maksamaton laskun sairaalan luottotappioihin. Kannattaa siis soittaa kaikki muutkin tahot, jos on laskuja tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin pankin kuoressa mutsin laskut hänen pankkiinsa ja siellä hoitivat maksut.
80-luvulla?
Vainajan nimellä tulleet laskut voidaan veloittaa vainajan tililtä. Siinä ei ole mitään virkavirhettä.
Virkatodistuksen toimittamisen jälkeen. Suoraveloitussopimus ei katkea. Jos sä marssit ilman virkatodistusta pankkiin, ei ne saa tiliin koskea.
Juuri päinvastoin. Suoraveloitukset katkeavat kuolemaan. Pankki maksaa kuolinpesän juoksevat menot. Mistä olet saanut noinkin virheellisen käsityksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi verotoimiston ihminen mulle juuri sanoi ettei perukirjaan tarvita virkatodistuksia? Soitin nimittäin sinne ja kyselin apua, kun teen perukirjan itse.
Virkatodistukset tarvitaan perukirjaan. Verottaja ei niitä mahdollisesti tarvitse, mutta se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi soitit verottajalle virkatodistuksista, ne pitää pyytää seurakunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla?
Juuri päinvastoin. Suoraveloitukset katkeavat kuolemaan. Pankki maksaa kuolinpesän juoksevat menot. Mistä olet saanut noinkin virheellisen käsityksen?
Äitini kuolinpesänhoitajana tiedän tasan mitä maksuja sieltä tililtä menee ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai maistraatista, jos ei kuulunut kirkkoon katkeamattomasti.
Pankkiin soittamalla laskut saa maksuun, siihen ei virkatodistusta tarvita. Näin vuonna 2021. Pankki saa tiedon kuolemasta, mutta sen voi itsekin ilmoittaa.
Tässä ihan pankin sivulta tietoa, kun niin paljon vääriä vastauksia, että tarvitsisi virkatodistuksen
https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/tuki/usein-kysyttya-kuolinpesan-…
Miten voin maksaa kuolinpesän laskuja?
Ensimmäiset kuolinpesän laskut liittyvät usein kuolemantapaukseen, kuten hautaukseen ja muistotilaisuuteen. Myös vainajan elinaikaisista laskuista, kuten sairaanhoitokuluista ja yhtiövastikkeesta, huolehtiminen kuuluu kuolinpesälle.
Kuolinpesän tililtä voi maksaa vainajalle tai kuolinpesälle osoitettuja laskuja jo ennen perunkirjoitusta. Laskut voi Nordeassa maksaa yksikin kuolinpesän edustaja, kuten leski, perillinen tai muu kuolinpesän asioista huolehtiva omainen heti, kun pankille on ilmoitettu kuolemantapauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin omalta tililtäni kuolleen äitini laskut. Asia huomioitiin sitten perunkirjoituksen perinnönjaon yhteydessä. Yksinkertaisinta on, että maksat ne omalta tililtäsi.
Minä olen yksi mutsi monista. Ilman puolisoa. Ilman omaisuus. Aikuiset lapset asuvat muualla. Eivät ole velvolisia kuoltuani hoitaa yhtän mitän. Olen heille jo ajat sitten ilmoittanut.Kun kuolen heti toimeksi anto sosiaali virastolle.Joka sairaala on sosialiviraston työntekijä. Sille laitaa rataa pyörii.Kietäydytte kaikesta. Hoitavat jäämistöni hävitys,perunkirjotus, arkut,tuhkaus.Koska en kulu kirkoon. Toivosin tuhkani mereen. Viran omainen tekee senkin. Toki laitaa tuntematomaan tuhkan maahan. Joillain kenellä hauta suvulla ja osoitaa sen. Hoitaa senkin. Kukaan ei jää maan pääle kuolessa. Kenenkään aikuisen lapsen joka asu muualla ei pakko hoitaa vanhempansa,vanhempien kuolin pesää.Kun ovat varatomia. Minulta ei jää velkaa,ei omaisuutta. Niin paljon ei rahaa jää että hautajaisini, arkuni, tuhkaus pystyisin maksaa. Yhteiskunta maksaa.ps.Vaikka pesässä rahaa ,omaisuus, tekevät sen: Ottavat kaikki kulut vaan varoista ensin pois ja jakoon,jos jotain jää?.
Pyydä sairaalasta maksuaikaa sairaalalaskuille. Vainajan pankkitilille ei pääse kukaan. Joku kuolinpesän osakas varaa pankista ajan perunkirjoituksen pitämiseen. Pankki tai asianajotoimisto veloittaa perunkirjoituksesta ja tämä lasku vähennetään vainajan varoista.
Perunkirjoitus on pidettävä 3 kuukauden kuluessa vainajan kuolemasta. Perukirjassa selvitetään vainajan kaikki varat, omaisuus ja velat. Maksamattomat laskut vähennetään vainajan varoista. Jos perunkirjoitusta ei pidetä ajallaan, niin kuolinpesän osakkaille tulee veroseuraamuksia.
Jos vainaja tai joku kuolinpesän osakas on ulosotossa, tästä tulee ulosottoviranomaisen kirje kaikille kuolinpesän osakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä sairaalasta maksuaikaa sairaalalaskuille. Vainajan pankkitilille ei pääse kukaan. Joku kuolinpesän osakas varaa pankista ajan perunkirjoituksen pitämiseen. Pankki tai asianajotoimisto veloittaa perunkirjoituksesta ja tämä lasku vähennetään vainajan varoista.
Perunkirjoitus on pidettävä 3 kuukauden kuluessa vainajan kuolemasta. Perukirjassa selvitetään vainajan kaikki varat, omaisuus ja velat. Maksamattomat laskut vähennetään vainajan varoista. Jos perunkirjoitusta ei pidetä ajallaan, niin kuolinpesän osakkaille tulee veroseuraamuksia.
Jos vainaja tai joku kuolinpesän osakas on ulosotossa, tästä tulee ulosottoviranomaisen kirje kaikille kuolinpesän osakkaille.
Vainajan nimellä tulleet laskut voi maksaa vainajan tililtä kuoleman jälkeen. Laskun voi allekirjoittaa kuka tahansa kuolinpesän jäsen.
Perunkirjoituksen voi tehdä itse tai teettää muualla, me käytettiin siihen hautaustoimistoa. Kaikki pankit eivät hoida perunkirjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan vainajan virkatodistus on olla. Siitä näkyy vainajan lapset ja mahdolliset tunnustetut "lehtolapset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
totta kai tilasin virkatodistukset mutta soitin verotoimistoon kuun sinnehän se perukirja lähetetään, eikö vain? Sanoivat ohimennen, että he eivät tarvitse virkatodistuksia. Mun hoitamassa pesässä ei ole myytävää eikä ositettavaa omaisuutta eli mihin tarvitsen virkatodistuksia? Odotan nimittäin yhtä vielä tulevaksi, tilattu liki 3kk sitten.
Ei kuolinpesän jouksevien laskujen (sairaala, sähköt, yhtiövastikkeet yms.) tarvitse mitään virkatodistuksia. Viet laskut yksinkertaisesti vainajan pankkiin ja he hoitavat maksut niin kauan kun tilillä on rahaa.