Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estän lapsen kuvien julkaisun somessa?

Vierailija
11.03.2015 |

En halua, että sukulaiset esim isovanhemmat julkaisevat lapsesta otettuja kuvia somessa esim Facebookissa. Onko minulla äitinä oikeus hallita sitä, mitä materiaalia lapsesta laitetaan someen? Onko viisainta kieltää isovanhemmilta lapsen kuvaaminen, jos toivetta ei noudateta? Entä jos kiellosta huolimatta laittavat kuvia someen, niin mitä seuraamuksia siitä voi olla?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kieltää laittamasta ja jos eivät tottele niin kiellät kuvaamasta. Muista perustella tämä heille

Vierailija
2/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit yrittää kieltää, mutta ainoa varma keino on olla tekemättä lapsia, jos ei halua niistä kuvia someen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sä voi kieltää ketään laittamasta kuvia eikä asiasta tule mitään seuraamuksia. Mutta sinuna juttelisin itse noiden asianosaisten kanssa itse ja kertoisin, että en halua kuvia facebookkiin.

Itse olen sopinut sukulaisten lapsista, että laitan ne yleensä näkymään rajoitetulle joukolle, esimerkiksi vain lapsen omalle perheelle tai suvulle. Minulla on suvussa yksi lapsi, jonka vanhemmat eivät ole halunneet alkaa jakaa lapsen kuvia omalle fb-tililleen ja olen heiltä sitten kysynytkin, mikä on ok.

Jatkossa kuitenkin kannattaa miettiä, kuinka herkkis on asiasta, jos lapsi vaikka osallistuu juhliin tai tapahtumaan niin saattaahan hän olla silloin jossain kuvassa.

Vierailija
4/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan sanoa, että tästä lähin eivät kuvaa lasta. Saavat multa paperikuvia sitten.

Vierailija
5/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin 2. On aika oudot välit isovanhempiin, ellei voi jutella asiasta ja kieltää kuvat. Minusta asia on ihan itsestäänselvä: itsestään saa levitellä ihan mitä vaan, muista ei. 

Vierailija
6/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman vanhempien lupaa ei saa kenenkään lapsen kuvia julkaista. Ilmoita ystävällisesti kaikille että lasten kuvia ei saa laittaa julkiseen jakeluun ilman teidän lupaa. Asia aika yksinkertainen. Tosin tulee mieleen että julkaisetko sinä itse lastesi kuvia netin kautta. Jos julkaiset, niin miksi ei muut saa. Jos et, niin kiellät ja pyydät poistamaan ne.

Vierailija
7/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei kai kukaan laita juhlista tms sellaista kuvaa someen, jossa näkyy ihmisiä, jotka ei itse ole kyseisessä somepalvelussa jäseninä kuvineen? Epäeettistä. Jos joku kuvaa jotain sanon tästälähin heti, että meitä saa kuvata mutta kuvia ei saa julkaista.

Vierailija
8/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:07"]Ilman vanhempien lupaa ei saa kenenkään lapsen kuvia julkaista. Ilmoita ystävällisesti kaikille että lasten kuvia ei saa laittaa julkiseen jakeluun ilman teidän lupaa. Asia aika yksinkertainen. Tosin tulee mieleen että julkaisetko sinä itse lastesi kuvia netin kautta. Jos julkaiset, niin miksi ei muut saa. Jos et, niin kiellät ja pyydät poistamaan ne.
[/quote]

En todellakaan julkaise. Mikä tarve mulla olisi julkaista lapsesta tai itsestäni kuvia somessa?

Vierailija
9/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat saa tottakai kieltää.

Itse laitan Faceen vain omista lapsistani kuvia. Tosin harrastus lapsilla on sellainen että joku saattaa kuvata kentän laidalla ja lapsi silti vilahtaa jossain kuvassa. ;)

Suoraan saa kieltää. Poliisijuttu jos kuvia siitä huolimatta laittaa, silloin pitäisi olla tosin selvä todiste että olet kieltänyt.

Sitten pitää muistaa että koska SINÄ kiellät lapsiesi kuvien julkaisun niin on aivan yhtä sallittua laittaa lapsen kuva Faceen tai lehdessä tai kerhon nettisivulla kuvan voi sallia julkaistavaksi.

Älä siis ole muiden yläpuolella. Ja ennenkö ehdit tähän piipittää mielipidettäsi niin omat lapset on olleet pois Facesta kunnes se on sallittua (ikärajoitteet) ja lapset on itsestään julkaisseet samanlaisia normaaleja kuvia itsestään mitä minä olen omilla sivuillani laittanut heistä -ja he ovat tämän aina tienneet.

Vierailija
10/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut tekstiviestin, että ei saa julkaista meidän lapsen kuvia netissä. Eli selkeä kielto. Voin siis nostaa poliisijutun jos tätä ei noudateta? Minulle on sama, mitä kuvia muut julkaisee muista lapsista,meidän lapsesta ei tehdä vauvasta asti julkista someriistaa.

Vierailija
11/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:57"]

En halua, että sukulaiset esim isovanhemmat julkaisevat lapsesta otettuja kuvia somessa esim Facebookissa. Onko minulla äitinä oikeus hallita sitä, mitä materiaalia lapsesta laitetaan someen? Onko viisainta kieltää isovanhemmilta lapsen kuvaaminen, jos toivetta ei noudateta? Entä jos kiellosta huolimatta laittavat kuvia someen, niin mitä seuraamuksia siitä voi olla?

[/quote]

Kuvien laittaminen nettiin on lain näkökulmasta julkaisemista, jossa pätevät samat henkilötietolain säännökset kuin vaikkapa kuvan julkaisemisessa sanomalehdessä. Valokuvaa (alaikäisen tai täysi-ikäisen) tunnistettavaa kuvaa ei lähtökohtaisesti saa julkaista ilman lupaa (tietyin poikkeuksin, jotka eivät tässä tapauksessa ole olennaisia). Jos isovanhemmat laittavat kiellosta huolimatta kuvia nähtäväksi, siitä voi tehdä rikosilmoituksen.

Vierailija
12/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:14"]

Vanhemmat saa tottakai kieltää.

Itse laitan Faceen vain omista lapsistani kuvia. Tosin harrastus lapsilla on sellainen että joku saattaa kuvata kentän laidalla ja lapsi silti vilahtaa jossain kuvassa. ;)

Suoraan saa kieltää. Poliisijuttu jos kuvia siitä huolimatta laittaa, silloin pitäisi olla tosin selvä todiste että olet kieltänyt.

[/quote]

Älä sinä anna väärää tietoa ja puhu typeryyksiä asiasta, josta et mitään ymmärrä tai tiedä. Mitään erillistä kieltoa ei edellytetä, vaikka se tietysti selventää asiaa entisestään. Lähtökohtaisesti julkaisu on kiellettyä, jos siihen ei ole nimenomaista lupaa. Jos vanhempi tekee rikosilmoituksen, isovanhemmat ovat ne joiden pitää todistaa että lupa oli, eikä toisin päin.

Vierailija
13/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:07"]

Jos julkaiset, niin miksi ei muut saa.

[/quote]

Miksi levy-yhtiö saa julkaista musiikkia, mutta minä en saa levittää samaa musiikkia napsterissa?

Vierailija
14/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en mä nyt heti lähde rikosilmoitusta tekemään, mutta jos ne kuvat ei poistu sieltä somesta tai niitä tulee sinne uusia, sitten harkitsen asiaa.

Vierailija
15/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:07"]

[/quote]

Miksi levy-yhtiö saa julkaista musiikkia, mutta minä en saa levittää samaa musiikkia napsterissa?
[/quote]

Saathan sä itse tekemääsi musiikkia julkaista.

Vierailija
16/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niiden kuvien jakamisessa sitten on niin vaarallista?

Vierailija
17/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on nyt herkkää. Kukahan niistä kuvista on kiinnostunut? 

Vierailija
18/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:07"]

[/quote]

[/quote]

Tekijänoikeus.

Nyt on huomattava, että valokuvan tekijänoikeus on kuvaajalla, ei kuvattavalla. Olipa yleinen käsitys mikä tahansa, laissa ei eritellä alaikäisiä ja täysi-ikäisiä. Kuvan, johon on tekijänoikeus saa julkaista ilman kuvatun lupaa.

Ainoa mikä saattaa vaikuttaa on se, syyllistyykö kuvan julkaisemalla yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen tai kunnianloukkauksen. Laki ei kiellä julkaisua eikä mahdollista julkaisemisen kieltämistä kuin edellä mainittujen syiden vuoksi. Silloinkin voidaan puuttua vasta julkaisun jälkeen.

Kuvaamisen voi kieltää kotirauhan suojaamassa paikassa.

Käytöstavat ja kohteliaisuus on tietysti asia erikseen, mutta lakipykälien valossa ei voi kieltää luvallisesti (tai lakipykälien mukaisesti) otetun kuvan julkaisua.

Vierailija
19/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:26"]Mikä niiden kuvien jakamisessa sitten on niin vaarallista?
[/quote]

Lapsen kuuluu itse saada päättää sitten kun siihen kykenee, millainen on hänen oma julkisuuskuvansa. Ehkä hän ei edes halua olla julkisuudessa. Somessa julkaistu kuva muuttuu sen somepalvelun tarjoavan firman omaisuudeksi ja he voi tehdä kuvilla mitä vaan myöhemmin. Emme tiedä miksi maailma muuttuu ja mihin niitä kuvia vielä käytetään.

Vierailija
20/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:26"]Mikä niiden kuvien jakamisessa sitten on niin vaarallista? [/quote] Lapsen kuuluu itse saada päättää sitten kun siihen kykenee, millainen on hänen oma julkisuuskuvansa. Ehkä hän ei edes halua olla julkisuudessa. Somessa julkaistu kuva muuttuu sen somepalvelun tarjoavan firman omaisuudeksi ja he voi tehdä kuvilla mitä vaan myöhemmin. Emme tiedä miksi maailma muuttuu ja mihin niitä kuvia vielä käytetään.

[/quote]

Aika ylireagointia, mielestäni.