Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estän lapsen kuvien julkaisun somessa?

Vierailija
11.03.2015 |

En halua, että sukulaiset esim isovanhemmat julkaisevat lapsesta otettuja kuvia somessa esim Facebookissa. Onko minulla äitinä oikeus hallita sitä, mitä materiaalia lapsesta laitetaan someen? Onko viisainta kieltää isovanhemmilta lapsen kuvaaminen, jos toivetta ei noudateta? Entä jos kiellosta huolimatta laittavat kuvia someen, niin mitä seuraamuksia siitä voi olla?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa vielä mammat, miksi vanhemmat eivät voi keskenään sopia näistä käytäntöjä, vaan tällaisetkin asiat pitää olla heti viemässä poliisille? Niin kuin ei olisi parempaa tekemistä?

Ja tietenkin on ymmärrettävää, että vanhempi haluaa päättää, missä lapsensa kuva näkyy. Mutta eikö tämä asia hoituisi ihan keskustelemalla ja sopimalla? Kovin kummalliselta tuntuu ajatus, että lasten isovanhempien tekemisiä olisivat vanhemmat viemässä poliisiasiaksi.

Vierailija
22/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:07"] Jos julkaiset, niin miksi ei muut saa. [/quote] Miksi levy-yhtiö saa julkaista musiikkia, mutta minä en saa levittää samaa musiikkia napsterissa? [/quote] Tekijänoikeus. Nyt on huomattava, että valokuvan tekijänoikeus on kuvaajalla, ei kuvattavalla. Olipa yleinen käsitys mikä tahansa, laissa ei eritellä alaikäisiä ja täysi-ikäisiä. Kuvan, johon on tekijänoikeus saa julkaista ilman kuvatun lupaa. Ainoa mikä saattaa vaikuttaa on se, syyllistyykö kuvan julkaisemalla yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen tai kunnianloukkauksen. Laki ei kiellä julkaisua eikä mahdollista julkaisemisen kieltämistä kuin edellä mainittujen syiden vuoksi. Silloinkin voidaan puuttua vasta julkaisun jälkeen. Kuvaamisen voi kieltää kotirauhan suojaamassa paikassa. Käytöstavat ja kohteliaisuus on tietysti asia erikseen, mutta lakipykälien valossa ei voi kieltää luvallisesti (tai lakipykälien mukaisesti) otetun kuvan julkaisua.

[/quote]

Ei, ei ja vielä kerran ei. Täyttä puppua. Valokuvia saa esimerkiksi julkisella paikalla ottaa vapaasti omaan käyttöön, mutta kuvien julkaiseminen on asia erikseen. Kyseeseen tulee vähintään henkilötietolain mukainen henkilörekisteririkos tai -rikkomus. Tämän *lisäksi* ovat sitten mahdollisesti kysymykset tekijänoikeuksista ja esim. rikoslain mukaisesta yksityiselämään liittyvän kuvan oikeudettomisesta esittämisestä.

Julkisten paikkojen lisäksi joissakin tapauksissa kotirauhan piirissä omaan käyttöön (esim. perhejuhlissa ym.) kuvien ottaminen omaan käyttöön katsotaan ymmärtääkseni tilanteesta johtuen oletettavasti sallituksi *jos* ei ole erikseen kielletty. Mutta tällöinkään *julkaisu* ei ole sallittua ilman nimenomaista lupaa, ja omaan käyttöön kuvaamisenkin *voi* kieltää. Jos kieltoa ei totella, voi syyllistyä salakatseluun, tosin tässä tuon kiellon todistaminen voi olla tarpeen. Mutta julkaisua ei tarvitse erikseen kieltää, se on joka tapauksessa lähtökohtaisesti kielletty.

Lähteenä tässä vaikkapa tietosuojavaltuutetun toimiston verkosta löytyvä, kattava julkaisu "Valokuva ja yksityisyyden suoja henkilötietolain kannalta". Jos joku on eri mieltä, sitten olisi syytä ilmoittaa "parempia" lähteitä eikä heitellä omasta hatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:47"]

Kertokaapa vielä mammat, miksi vanhemmat eivät voi keskenään sopia näistä käytäntöjä, vaan tällaisetkin asiat pitää olla heti viemässä poliisille? Niin kuin ei olisi parempaa tekemistä?

Ja tietenkin on ymmärrettävää, että vanhempi haluaa päättää, missä lapsensa kuva näkyy. Mutta eikö tämä asia hoituisi ihan keskustelemalla ja sopimalla? Kovin kummalliselta tuntuu ajatus, että lasten isovanhempien tekemisiä olisivat vanhemmat viemässä poliisiasiaksi.

[/quote]

Usko pois, kyseessä on anopin tekemiset.

Vierailija
24/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:57"]

En halua, että sukulaiset esim isovanhemmat julkaisevat lapsesta otettuja kuvia somessa esim Facebookissa. Onko minulla äitinä oikeus hallita sitä, mitä materiaalia lapsesta laitetaan someen? Onko viisainta kieltää isovanhemmilta lapsen kuvaaminen, jos toivetta ei noudateta? Entä jos kiellosta huolimatta laittavat kuvia someen, niin mitä seuraamuksia siitä voi olla?

[/quote]

Seuraamuksina on ahdistusta enemmän omia periaatteitaan kuin lapsiaan tai lapsen isovanhempisuhdetta vaaliville kukkahattuäideille. Onneksi lapsilla kuitenkin mieleltään terveitäkin aikuisia elämässään.

Vierailija
25/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:09"]

Siis ei kai kukaan laita juhlista tms sellaista kuvaa someen, jossa näkyy ihmisiä, jotka ei itse ole kyseisessä somepalvelussa jäseninä kuvineen? Epäeettistä.

[/quote]

Kaverini tekee tätä. Itse en kuulu yhtään mihinkään sosiaaliseen mediaan enkä pidä siitä että kuvani on silti jossain esillä. Olen monet kerrat sanonut suoraan kaverille että haluan hänen poistavan kuvani sivuiltaan, että ei lattaisi kuviani näkyville. Pyyntö tehoaa hetken, sitten kaveri taas iloisena esittelee mitä kuvia on lisäillyt ja siellähän minäkin taas näyn. Kaveri ei tunnu tajuavan että en ole ollenkaan mielissäni eikä asia ole minulle yhdentekevä. Enää en mielelläni ole kuvattavana.

Vierailija
26/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:17"]

Olen laittanut tekstiviestin, että ei saa julkaista meidän lapsen kuvia netissä. Eli selkeä kielto. Voin siis nostaa poliisijutun jos tätä ei noudateta? Minulle on sama, mitä kuvia muut julkaisee muista lapsista,meidän lapsesta ei tehdä vauvasta asti julkista someriistaa.

[/quote]

Mä en oikein usko, että on poliisiasia. Saahan lehdissäkin julkaista katukuvia ilman, että jokaiselta kuvassa näkyvältä ohikulkijalta pyydetään lupa.

Vierailija
27/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on hiukan ylireagointia vauhkota normaaleista kuvista somessa. En usko, että kenenkään elämä menee pilalle, jos äiti tai mummi on jakanut lapsen hymykuvan Facebookissa. Varsinkaan Suomessa.

Paheksutteko myös elokuvia, joissa on lapsia, jotka ovat niin pieniä, että eivät osaa ilmaista mielipidettään elokuvaan osallistumisesta?

Vierailija
28/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:47"]

[/quote]

No varmaan sekin tuntuu kummalta, että perheissä tulee perintöriitoja, tai että jonkun ihmisen ystävä huitaisee häntä puukolla, huijaa rahat tai varastaa auton, tai että joku raiskataan (95% tms. raiskauksista tekijä tuntee uhrin) vaikka sekin asia olisi pitänyt estää keskustelemalla. Suurin osa ihmisistä hoitaa asiat sopimalla, mutta kun se ei jokaisen kanssa onnistu. Tässähän nimenomaisesti kysyjällä näkyy olevan sellainen tilanne, että isovanhemmat eivät usko puhetta vaan julkaisevat pyynnöistä huolimatta kuvia, ja siksi hän kysyy mitä pitäisi tehdä ja mitkä ovat hänen oikeutensa. Ja sinä kehtaat tulla täällä syyttämään vanhempia noilla "niinkuin ei olisi parempaa tekemistä"-jutuilla. Toivottavasti olet samaa mieltä kun itse joudut rikoksen uhriksi etkä hoida asiaa "keskustelemalla" ja poliisilla on parempaa tekemistä. Ei tässä nyt ole tarkoitus suoraan rinnastaa valokuvaamista raiskaukseen, mutta oletko sitä mieltä että "pienistä" rikoksista (lievä raiskaus, näpistys, jne) ei pitäisi tehdä mitään jos tekijä ei halua, koska poliisilla on parempaa tekemistä?

Kyllähän pointti tässäkin lisäksi on se, että jos uhri tietää lain mukaiset oikeutensa (mm. juuri täällä annettujen neuvojen perusteella, sikäli kun neuvot perustuvat oikeasti lakiin eivätkä tule kylähullujen kotiäitien hatusta), hän tietää mitä voi vaatia isovanhemmilta, ja poliisin vaivaaminen asian selvittämiseksi ei ole tarpeellista, kun lakipykälien luettelu ja uhkaus rikosilmoituksesta voi riittää asian saamiseksi "jakeluun", kun mikään muu ei auta.

Vierailija
29/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:14"]Vanhemmat saa tottakai kieltää.

Itse laitan Faceen vain omista lapsistani kuvia. Tosin harrastus lapsilla on sellainen että joku saattaa kuvata kentän laidalla ja lapsi silti vilahtaa jossain kuvassa. ;)

Suoraan saa kieltää. Poliisijuttu jos kuvia siitä huolimatta laittaa, silloin pitäisi olla tosin selvä todiste että olet kieltänyt.

Sitten pitää muistaa että koska SINÄ kiellät lapsiesi kuvien julkaisun niin on aivan yhtä sallittua laittaa lapsen kuva Faceen tai lehdessä tai kerhon nettisivulla kuvan voi sallia julkaistavaksi.

Älä siis ole muiden yläpuolella. Ja ennenkö ehdit tähän piipittää mielipidettäsi niin omat lapset on olleet pois Facesta kunnes se on sallittua (ikärajoitteet) ja lapset on itsestään julkaisseet samanlaisia normaaleja kuvia itsestään mitä minä olen omilla sivuillani laittanut heistä -ja he ovat tämän aina tienneet.

[/quote]

Hups, olet siirtänyt vastuusi lapselle!!

Vierailija
30/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:52"]

Minustakin on hiukan ylireagointia vauhkota normaaleista kuvista somessa. En usko, että kenenkään elämä menee pilalle, jos äiti tai mummi on jakanut lapsen hymykuvan Facebookissa. Varsinkaan Suomessa.

Paheksutteko myös elokuvia, joissa on lapsia, jotka ovat niin pieniä, että eivät osaa ilmaista mielipidettään elokuvaan osallistumisesta?

[/quote]

Lain silmissä lasten vanhemmilta on (ja täytyy olla) lupa, ainakin Suomessa ja nykylainsäädännöllä. (Monissa maissa lainsäädäntö on tiukempikin, Suomessa sentään julkisella paikalla saa toistaiseksi vielä ihmisiäkin kuvata omaan käyttöön, joissakin maissa sekin on jo kielletty.) Moraalisesti tuo kyllä on sinänsä hyvä kysymys, että onko se sitten edes oikein, että vanhemmat antavat luvan niin pienen lapsen kuvaamiseen, että hän ei itse osaa ilmaista mielipidettään. Mutta se, jos edes vanhemman lupaa ei ole tai hän nimenomaisesti kieltää sen, veisi takuuvarmasti elokuvan tekijän raastupaan.

Ja se, mitä mieltä sinä olet lasten kuvien julkaisusta, ei muuta sitä että joku muu voi olla eri mieltä ja että hänellä on sekä moraalinen että Suomen lain mukainen oikeus olla eri mieltä omien lastensa tai omien kuviensa osalta, ja sitä pitäisi myös kunnioittaa.

Vierailija
31/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

29: Ihanko tosissasi puhut raiskauksista ja kuvien jakamisesta somessa samassa asiayhteydessä?

Vierailija
32/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:02"]

[/quote]

Lain silmissä lasten vanhemmilta on (ja täytyy olla) lupa, ainakin Suomessa ja nykylainsäädännöllä. (Monissa maissa lainsäädäntö on tiukempikin, Suomessa sentään julkisella paikalla saa toistaiseksi vielä ihmisiäkin kuvata omaan käyttöön, joissakin maissa sekin on jo kielletty.) Moraalisesti tuo kyllä on sinänsä hyvä kysymys, että onko se sitten edes oikein, että vanhemmat antavat luvan niin pienen lapsen kuvaamiseen, että hän ei itse osaa ilmaista mielipidettään. Mutta se, jos edes vanhemman lupaa ei ole tai hän nimenomaisesti kieltää sen, veisi takuuvarmasti elokuvan tekijän raastupaan.

Ja se, mitä mieltä sinä olet lasten kuvien julkaisusta, ei muuta sitä että joku muu voi olla eri mieltä ja että hänellä on sekä moraalinen että Suomen lain mukainen oikeus olla eri mieltä omien lastensa tai omien kuviensa osalta, ja sitä pitäisi myös kunnioittaa.

[/quote]

En minä ole väittänytkään, että kukaan ei voisi olla kanssani eri mieltä. Minä itse vain pidän tuollaista vauhkoamista ylireagointina. Jokainen julkaiskoon tai olkoon julkaisematta, mutta mielestäni normaalien arjen kuvien julkaiseminen ei ole suuri synti.

Alastomien lasteni kuvia en koskaan julkaisisi.

Vierailija
33/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:50"]

Siis ei kai kukaan laita juhlista tms sellaista kuvaa someen, jossa näkyy ihmisiä, jotka ei itse ole kyseisessä somepalvelussa jäseninä kuvineen? Epäeettistä.

[/quote]

Kaverini tekee tätä. Itse en kuulu yhtään mihinkään sosiaaliseen mediaan enkä pidä siitä että kuvani on silti jossain esillä. Olen monet kerrat sanonut suoraan kaverille että haluan hänen poistavan kuvani sivuiltaan, että ei lattaisi kuviani näkyville. Pyyntö tehoaa hetken, sitten kaveri taas iloisena esittelee mitä kuvia on lisäillyt ja siellähän minäkin taas näyn. Kaveri ei tunnu tajuavan että en ole ollenkaan mielissäni eikä asia ole minulle yhdentekevä. Enää en mielelläni ole kuvattavana.

[/quote]

Uhkaa rikosilmoituksella ja jos ei vieläkään usko, tee se, niin jatkossa ehkä muistaa. Auttaa, jos otat kuvankaappauksia talteen sivuilta, joilla hän on kuvia jaellut, ja lähetät poistopyynnöt esim. sähköpostilla siten, että pyynnöt ovat todistettavissa. Julkaisu on lähtökohtaisesti kiellettyä ja kuvaustilanteesta riippuen on useitakin pykäliä joiden perusteella kuvaus/julkaisu voi olla rangaistavaa, mutta em. temput auttavat asian todistamista, jos vaikkapa asia etenisi oikeuteen asti ja vastapuoli valehtelisi, että on saanut sinulta suullisesti luvan julkaisuun tai poistaa kuvat ja valehtelee, että ei ole mitään oikeasti julkaissut tai et ollut kuvissa tunnistettavissa jne.

Vierailija
34/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:06"]

[/quote]

[/quote]

En minä ole väittänytkään, että kukaan ei voisi olla kanssani eri mieltä. Minä itse vain pidän tuollaista vauhkoamista ylireagointina. Jokainen julkaiskoon tai olkoon julkaisematta, mutta mielestäni normaalien arjen kuvien julkaiseminen ei ole suuri synti.

[/quote]

Sanoit, ettet usko että kenenkään elämä menee pilalle jos kuvia jaetaan. Mitä elämän pilalle meneminen tähän liittyy? Kannattaa myös muistaa että on ihmisiä, joiden mielestä pieni läpsäyttely tai hyväksikäyttö, pienten rahasummien varastelu, tavaroiden rikkominen hieman, jne. toisten itsemääräämisoikeuteen, omaisuuteen jne. pieni puuttuminen "ei ole suuri synti" eikä siitä ainakaan "elämä mene pilalle".

Minäkin sinänsä jakelen lasten kuvia netissä enkä asiasta vauhkoa, mutta se ei tarkoita, että 1) arvostelisin niitä jotka ovat syystä tai toisesta eri mieltä tai 2) olisin sitä mieltä että lakia saa rikkoa muiden kohdalla koska minua ei haittaa jos lakia rikotaan "pikkaisen".

Vierailija
35/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sanoit, ettet usko että kenenkään elämä menee pilalle jos kuvia jaetaan. Mitä elämän pilalle meneminen tähän liittyy? Kannattaa myös muistaa että on ihmisiä, joiden mielestä pieni läpsäyttely tai hyväksikäyttö, pienten rahasummien varastelu, tavaroiden rikkominen hieman, jne. toisten itsemääräämisoikeuteen, omaisuuteen jne. pieni puuttuminen "ei ole suuri synti" eikä siitä ainakaan "elämä mene pilalle".

Minäkin sinänsä jakelen lasten kuvia netissä enkä asiasta vauhkoa, mutta se ei tarkoita, että 1) arvostelisin niitä jotka ovat syystä tai toisesta eri mieltä tai 2) olisin sitä mieltä että lakia saa rikkoa muiden kohdalla koska minua ei haittaa jos lakia rikotaan "pikkaisen".

[/quote]

Väkivalta, vahingonteko ja varastaminen eivät ole verrattavissa kuvien jakamiseen somessa, eivätkä ne liity tähän asiaan mitenkään, mutta muuten ihan hyvä argumentti.

En ole arvostellut ketään, totesin vain, että on hiukan ylireagointia nostaa kauhea äläkkä, jos isovanhempi tahtoisi julkaista normaalin kuvan lapsesta. Alastonkuvan julkaisemisen kieltäminen on paikallaan, mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, jokainen tyylillään.

Vierailija
36/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:09"]

Uhkaa rikosilmoituksella ja jos ei vieläkään usko, tee se, niin jatkossa ehkä muistaa. Auttaa, jos otat kuvankaappauksia talteen sivuilta, joilla hän on kuvia jaellut, ja lähetät poistopyynnöt esim. sähköpostilla siten, että pyynnöt ovat todistettavissa. Julkaisu on lähtökohtaisesti kiellettyä ja kuvaustilanteesta riippuen on useitakin pykäliä joiden perusteella kuvaus/julkaisu voi olla rangaistavaa, mutta em. temput auttavat asian todistamista, jos vaikkapa asia etenisi oikeuteen asti ja vastapuoli valehtelisi, että on saanut sinulta suullisesti luvan julkaisuun tai poistaa kuvat ja valehtelee, että ei ole mitään oikeasti julkaissut tai et ollut kuvissa tunnistettavissa jne.

[/quote]

Näinhän sitä voisi menetellä jos haluaisi itselleen oikeutta ja välirikon ainoaan kaveriin. Harmittaa se, ettei toinen ota kovin tosissaan ystävällistä mutta selkeäsanaista pyyntöä poistaa kuvat näkyvistä, pysyvästi. Siellä on sellaisiakin kuvia, joissa ei ole kuin minä yksin. Kaikista en edes tiedä, kun en kerran niitä näe ja kaveri ilmeisesti vaihtelee kuvia tiuhaan. On aika tympeää olla esillä jossain minne en itse edes pääse tiiraamaan että mitä on tekeillä.

Olen siis tullut siihen tulokseen että on vain parempi olla itse kameran takana ja vältellä joutumista kuvattavaksi illanvietoissa sun muissa tapaamisissa. Kuva olisi kiva muisto, mutta kun se ei pysy sellaisena vaan pitää laittaa nettiin jakoon.

Vierailija
37/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:03"]

29: Ihanko tosissasi puhut raiskauksista ja kuvien jakamisesta somessa samassa asiayhteydessä?

[/quote]

Ensinnäkin, kirjoitin eksplisiittisesti, että en ole suoraan rinnastamassa tekoja, vaikka mainitsin raiskauksen ja lisäksi useita muita monien mielestä "lieviä rikoksia". Kommentti oli vastaus siihen, että isovanhempien tekemisiä ei pitäisi viedä poliisiasiaksi ja "perheen sisäiset" asiat pitäisi selvittää keskustelemalla, mihin muistutin siitä että raiskauksissakin suurin osa tekijöistä on "tuttuja". Lisäksi tuo logiikka on käytössä esim. uskonnollisten liikkeiden sisällä liittyen vanhempien tai isovanhempien hyväksikäyttötapausten selvittelyyn keskustelemalla vaikka mikä olisi. Kyse on myös ihmisen itsemääräämisoikeudesta, joten vaikka vertailukohta on kärjistetty, ei se ole mitenkään erityisen kaukaa haettu. Jos ihminen ei halua kuvaansa tai lastensa kuvia julkaistavan ja joku sen silti tekee ja kuvat leviävät ympäri maailmaa, siinä tuntee itsensä aika voimattomaksi.

Vierailija
38/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:07"]

Jos julkaiset, niin miksi ei muut saa.

[/quote]

Miksi levy-yhtiö saa julkaista musiikkia, mutta minä en saa levittää samaa musiikkia napsterissa?
[/quote]

Napsterissa. :D Oho, nyt tais joku herätä 15 vuoden koomasta. :D

Vierailija
39/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:50"]

[/quote]

[/quote]

Mulla on kanssa kavereita jotka eivät laita kuviaan somee, eivätkä edes ole Facessa. Ovat tosi tarkkoja tästä.

En viitsi kertoa heille, että esim koulun vanhassa luokkaryhmässä ja kaverien Throwback Thursday -kuvissa näitä kuvia on vaikka miten...

Ei kukaan voi estää, ettei kuvia olisi, varsinkin jos itse ei ole somessa. Silloin ei vaan tiedä, että niitä kuvia on.

Joku 15-20 vuotta on jo sellainen aika, että niin vanhoja bilekuvia ladataan faceen joka päivä. Kaikki jotka olivat nuoria 90-luvulla, varmaan tietävät mistä puhun.

Vierailija
40/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyse on varmaan anopista.

Jos välit ovat vähäkään huonot, miniä haluaa kontrolloida joka suupalankin, jonka lapsi anoppilassa suuhunsa laittaa.

Tiedän tapauksen, jossa äiti ei vie lasta mummolaan/anoppilaan, koska anoppi voi tarjota lapselle ruokaa tai muuta syömistä KYSYMÄTTÄ ÄIDILTÄ SAAKO ANTAA!!!

Nää on varmaan näitä samoja, jotka vetää herneen nenään, kun kaikkea lapseen liittyvää ei tehdä äidin kautta.

Tämä ei kerro mistään muusta kuin kontrollinhalusta, ei niinkään lapsen suojelemisesta.