Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estän lapsen kuvien julkaisun somessa?

Vierailija
11.03.2015 |

En halua, että sukulaiset esim isovanhemmat julkaisevat lapsesta otettuja kuvia somessa esim Facebookissa. Onko minulla äitinä oikeus hallita sitä, mitä materiaalia lapsesta laitetaan someen? Onko viisainta kieltää isovanhemmilta lapsen kuvaaminen, jos toivetta ei noudateta? Entä jos kiellosta huolimatta laittavat kuvia someen, niin mitä seuraamuksia siitä voi olla?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:52"]

Minustakin on hiukan ylireagointia vauhkota normaaleista kuvista somessa. En usko, että kenenkään elämä menee pilalle, jos äiti tai mummi on jakanut lapsen hymykuvan Facebookissa. Varsinkaan Suomessa.

Paheksutteko myös elokuvia, joissa on lapsia, jotka ovat niin pieniä, että eivät osaa ilmaista mielipidettään elokuvaan osallistumisesta?

[/quote]

Kyse on varmaan anopista.

Jos välit ovat vähäkään huonot, miniä haluaa kontrolloida joka suupalankin, jonka lapsi anoppilassa suuhunsa laittaa.

Tiedän tapauksen, jossa äiti ei vie lasta mummolaan/anoppilaan, koska anoppi voi tarjota lapselle ruokaa tai muuta syömistä KYSYMÄTTÄ ÄIDILTÄ SAAKO ANTAA!!!

Nää on varmaan näitä samoja, jotka vetää herneen nenään, kun kaikkea lapseen liittyvää ei tehdä äidin kautta.

Tämä ei kerro mistään muusta kuin kontrollinhalusta, ei niinkään lapsen suojelemisesta.

[/quote]

Törkeää ja typerää panettelua. Useimmitenhan siis on kyse vanhemmista, jotka eivät itse halua levittää lasten kuvia, ja tietenkin vaativat samaa myös muilta, mihin heillä on täysi oikeus. Se, jos teillä tai kavereillanne on jotakin muita traumoja tai ongelmia isovanhempien suhteen, ei liity tähän asiaan ja kertoo lähinnä teistä itsestänne jotakin, kun rakentelette tuollaisia mielikuvia tämän ketjun aloittajasta. Teksti tosin kuulostaa enemmän jonkun teinin kuin sellaisen kirjoittamalta jolla olisi omia lapsia.

Siinäkään nyt sinänsä ei pitäisi olla mitään outoa, että äiti haluaa katsoa mitä lapsille syötetään. Isovanhemmilla on taipumusta syöttää tarpeettomissa määrin herkkuja ja moni saattaa syöttää esim. epämääräisillä lisäaineilla kyllästettyä ruokaa, johon lasten elimistö reagoi herkemmin kuin aikuisen. Tässä voi olla näkemyseroja ihan riippumatta siitä millaiset välit ovat muuten.

Vierailija
42/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:17"]

Olen laittanut tekstiviestin, että ei saa julkaista meidän lapsen kuvia netissä. Eli selkeä kielto. Voin siis nostaa poliisijutun jos tätä ei noudateta? Minulle on sama, mitä kuvia muut julkaisee muista lapsista,meidän lapsesta ei tehdä vauvasta asti julkista someriistaa.

[/quote]

Mä en oikein usko, että on poliisiasia. Saahan lehdissäkin julkaista katukuvia ilman, että jokaiselta kuvassa näkyvältä ohikulkijalta pyydetään lupa.

[/quote]

Siihen on erikseen syynsä. Kyseessä on julkinen paikka ja ohikulkijat eivät yleensä ole selvästi ulkopuolisen tunnistettavissa. Lehdet kyllä myös ihan kiinnittävät huomiota tähän. Jos kadulla esim. kuvataan jotakuta haastateltavaa tai tapahtumaan osallistujaa, heiltä kyllä kysytään lupa ("voiko haastatella lehteen?"), ja mahdollisesti kuvassa näkyvät sivulliset eivät esiinny kuvassa niin tarkasti, että olisivat tunnistettavissa. Avoimissa yleisötapahtumissa (julkinen paikka) väkijoukot pyritään kuvaamaan niin, etteivät yksittäiset henkilöt ole tunnistettavissa, tai etualalla olevilta yksittäisiltä henkilöiltä saatetaan kysyä lupa. Lipsahduksia saattaa tulla, mutta harvempi viitsii sitten vetää lehteä jostakin tällaisesta oikeuteen, ja käytännössä oletan että myös syyttämiskynnys on hieman korkeammalla kuin kotirauhan piirissä otettujen henkilöön keskittyvien kuvien julkaisussa. Sitä vastoin omista lapsenlapsista otetut kuvat ovat varmuudella kohderyhmän tunnistettavissa ja yhdistettävissä kyseiseen henkilöön - siksihän niitä jaetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi menee koulun ja kaverit laitaa lapsesi kuvia jos johonkin samin lapsesi itse niitä jakelee. millään et pysty vahtimaan.

Vierailija
44/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:52"]

Minustakin on hiukan ylireagointia vauhkota normaaleista kuvista somessa. En usko, että kenenkään elämä menee pilalle, jos äiti tai mummi on jakanut lapsen hymykuvan Facebookissa. Varsinkaan Suomessa.

Paheksutteko myös elokuvia, joissa on lapsia, jotka ovat niin pieniä, että eivät osaa ilmaista mielipidettään elokuvaan osallistumisesta?

[/quote]

Kyse on varmaan anopista.

Jos välit ovat vähäkään huonot, miniä haluaa kontrolloida joka suupalankin, jonka lapsi anoppilassa suuhunsa laittaa.

Tiedän tapauksen, jossa äiti ei vie lasta mummolaan/anoppilaan, koska anoppi voi tarjota lapselle ruokaa tai muuta syömistä KYSYMÄTTÄ ÄIDILTÄ SAAKO ANTAA!!!

Nää on varmaan näitä samoja, jotka vetää herneen nenään, kun kaikkea lapseen liittyvää ei tehdä äidin kautta.

Tämä ei kerro mistään muusta kuin kontrollinhalusta, ei niinkään lapsen suojelemisesta.

[/quote]

Törkeää ja typerää panettelua. Useimmitenhan siis on kyse vanhemmista, jotka eivät itse halua levittää lasten kuvia, ja tietenkin vaativat samaa myös muilta, mihin heillä on täysi oikeus. Se, jos teillä tai kavereillanne on jotakin muita traumoja tai ongelmia isovanhempien suhteen, ei liity tähän asiaan ja kertoo lähinnä teistä itsestänne jotakin, kun rakentelette tuollaisia mielikuvia tämän ketjun aloittajasta. Teksti tosin kuulostaa enemmän jonkun teinin kuin sellaisen kirjoittamalta jolla olisi omia lapsia.

Siinäkään nyt sinänsä ei pitäisi olla mitään outoa, että äiti haluaa katsoa mitä lapsille syötetään. Isovanhemmilla on taipumusta syöttää tarpeettomissa määrin herkkuja ja moni saattaa syöttää esim. epämääräisillä lisäaineilla kyllästettyä ruokaa, johon lasten elimistö reagoi herkemmin kuin aikuisen. Tässä voi olla näkemyseroja ihan riippumatta siitä millaiset välit ovat muuten.

[/quote]

Olet varmaan Espoosta ja juuri niitä äitejä, jotka vaatii lapsille välipalaksi avokadoa :D

Vierailija
45/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 13:57"]

Sun lapsi menee koulun ja kaverit laitaa lapsesi kuvia jos johonkin samin lapsesi itse niitä jakelee. millään et pysty vahtimaan.

[/quote]

Toi on totta.

Niitä viestejä lentelee kymmeniä päivässä.

En edes tiedä, mistä saavat toistensa numeroita.

Kun yksi on Pinterestissä, pian on toinenkin.

Vierailija
46/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista pohdintaa ja ongelmia se somettaminen ym saa aikaiseksi. Oletteko ajatelleet näitä, kun olet menneet facebook:iin ym

Vierailija
47/47 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni inhottaa kun jossain tilaisuuksissa vanhemmat ottavat lapsistaan kuvia, joissa näkyvät muutkin lapset ja kuvat ladattuna someen ennenkuin ehdit suutasi avata. Itse en halua lapsistani kuvia minnekään ennenkuin itse haluavat sen tehdä, niin en tosiaankaan hyväksy että joku muu jakaa lapseni kuvia. Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?