Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rv 38 ja vauvan liikkeet vähentynyt huomattavasti.

Vierailija
11.03.2015 |

Ennen niin vilkas vauva on liikkeissään ollut pari päivää jo todella vaisu. Eilen illalla vatsasta jotain muljahtelua tuntu, mutta en voi niitä ainakaan normaaleiksi liikkeiksi kutsua, siis sellaisiksi, joita olen tottunut tuntemaan. Huomenna onneksi neuvola, joten siellä sykkeet kuullaan. Mites teillä muilla, väheneekö dramaattisesti liikkeet loppuvaiheessa?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:35"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:16"]Kyllä te mammat jaksatte sit hätäillä niiten vauvojensa kanssa. Aina teillä on jännät housussa ja aina on joku hätänä ja väärin ja vali vali vali. Kaikki on ok!! Uskokaa jo!! Terv kahden lapsen isä jonka vaimo oli samanlainen hätähousu.
[/quote]

Olet varmasti todella empaattinen ja hyvä isä....
[/quote]

Itseasiassa olen. Miten odottavien äitien jatkuva valitus ja mun isänä oleminen liittyy toisiinsa?
[/quote]

Ihan vain sillä tavalla, että jos et pysty olemaan edes empaattinen vaimoasi kohtaan ja huolissaan lapsesi hyvinvoinnista ja terveydestä kun se on vielä vaimosi sisällä. Niin miten se onnistuu silloin kun lapsi on ulkona, voi raukkoja kun isä vähättelee heidän olotilaansa aina kun sairaus tai joku muu hyvinvointiin liittyvä vaiva iskee.
[/quote]

Niiiii, miten se onnistuu kun lapsi on syntynyt ihan elävänä ja terveenä. Joo, ei taida onnistua mitenkään. Perunkin sanani. Olen huono isä. Huono siitäkin huolimatta että lapset rakastavat minua ja olen useimmin se jonka luokse tullaan kun polveen sattuu tai muuten on paha päivä. Huono isä ja ihminen olen. Pointtini oli
[/quote]

En tarkoittanut hetkeä jolliin lapset tulivat ulos ja olivat terveitä. Tarkoitin aivan ihan tulevaisuudessa se, että lapsesi ovat nyt terveitä, ei tarkoita, että näin olisi aina. Kuka tahansa meistä voi sairastua vakavasti jo vaikka huomenna. Miten sinun empatian kykysi laita on silloin?

[/quote]

Eli mun pitäisi heti alkaa miettiä että mitä jos sitä ja mitä jos tätä? Mitä hyödyttää murehtiä jotain olematonta koko ajan? Elämä antaa ja ottaa ja elän aina tilanteen mukaan. En minä jaksa elää näin että maalaan piruja seinille 24/7. Jos se on empatian puutetta niin ok, en sit näköjään ole empaattinen ihminen.

Vierailija
22/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että napanuora on kaulan ei ympärillä on aika tavallista eikä useimmiten ole vaaraksi. Jos - ap - koet että vauvan liikekuvio ei ole enää samaa kuin ennen kannattaa aina mennä ylimääräiselle kontrollikäynnille sairaalaan (äit.poli tai synn.sali tai missä teillä on päivystysten paikka) missä otetaan ktg ja ultrataan. Juo kylmää vettä tai makeata mehua, yritä levätä ja laskea tuntuuko 10liikettä tunnissa - jos ei niin suosittelen käyntiä TÄNÄÄN. Ei kannata neuvolaan odottaa joka on huomenna. Todennäköisesti kaikki hyvin. t kätilö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mulla vauvan liikkeet vähenivät melkein olemattomiin 2 pv ennen syntymää.. Liikelaskentaa!

Vierailija
24/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla normaalia tai sitten ei. Kannattaa käydä näytillä. Tee liikelaskenta ennen kuin soitat sairaalaan.

Vierailija
25/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:35"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:16"]Kyllä te mammat jaksatte sit hätäillä niiten vauvojensa kanssa. Aina teillä on jännät housussa ja aina on joku hätänä ja väärin ja vali vali vali. Kaikki on ok!! Uskokaa jo!! Terv kahden lapsen isä jonka vaimo oli samanlainen hätähousu.
[/quote]

[/quote]

Itseasiassa olen. Miten odottavien äitien jatkuva valitus ja mun isänä oleminen liittyy toisiinsa?
[/quote]

Ihan vain sillä tavalla, että jos et pysty olemaan edes empaattinen vaimoasi kohtaan ja huolissaan lapsesi hyvinvoinnista ja terveydestä kun se on vielä vaimosi sisällä. Niin miten se onnistuu silloin kun lapsi on ulkona, voi raukkoja kun isä vähättelee heidän olotilaansa aina kun sairaus tai joku muu hyvinvointiin liittyvä vaiva iskee.
[/quote]

Niiiii, miten se onnistuu kun lapsi on syntynyt ihan elävänä ja terveenä. Joo, ei taida onnistua mitenkään. Perunkin sanani. Olen huono isä. Huono siitäkin huolimatta että lapset rakastavat minua ja olen useimmin se jonka luokse tullaan kun polveen sattuu tai muuten on paha päivä. Huono isä ja ihminen olen. Pointtini oli
[/quote]

En tarkoittanut hetkeä jolliin lapset tulivat ulos ja olivat terveitä. Tarkoitin aivan ihan tulevaisuudessa se, että lapsesi ovat nyt terveitä, ei tarkoita, että näin olisi aina. Kuka tahansa meistä voi sairastua vakavasti jo vaikka huomenna. Miten sinun empatian kykysi laita on silloin?

[/quote]

Eli mun pitäisi heti alkaa miettiä että mitä jos sitä ja mitä jos tätä? Mitä hyödyttää murehtiä jotain olematonta koko ajan? Elämä antaa ja ottaa ja elän aina tilanteen mukaan. En minä jaksa elää näin että maalaan piruja seinille 24/7. Jos se on empatian puutetta niin ok, en sit näköjään ole empaattinen ihminen.
[/quote]

Ei se ole pirujen maalaamista vaan normaalia huolestumista. Jos liikkeet ovat vähentyneet johtuen istukkavirtausten heikkenemistä, voidaan synnärillä asia ultralla varmistaa, ja tehdä keisarinleikkaus tarvittaessa.

Vierailija
26/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla väheni päivällä liilkeet ja yöllä meni vedet. Mutta kannattaa soittaa sairaalaan ja mennä käyrille jos oot huolestunut.

Vierailija
27/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:44"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:35"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:16"]Kyllä te mammat jaksatte sit hätäillä niiten vauvojensa kanssa. Aina teillä on jännät housussa ja aina on joku hätänä ja väärin ja vali vali vali. Kaikki on ok!! Uskokaa jo!! Terv kahden lapsen isä jonka vaimo oli samanlainen hätähousu.
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei se ole pirujen maalaamista vaan normaalia huolestumista. Jos liikkeet ovat vähentyneet johtuen istukkavirtausten heikkenemistä, voidaan synnärillä asia ultralla varmistaa, ja tehdä keisarinleikkaus tarvittaessa.
[/quote]

Hyvä kommentti ja tätä mä just yritän selittää. Jos on joku hätä niin tee sille jotain ja yritä saada vastauksia huolillesi. Korostan TEE ASIALLE JOTAIN äläkä valita av-palstalla, facessa tai kadulla. Mutta ei niin saa sanoa, haukutaan heti empatiakyvyttömäksi, huonoksi isäksi ja ihmiseksi. Mitä mun empatiat ap:n tilannetta helpottaa?

Vierailija
28/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa äiti ihmetteli lapsen liikkeiden radikaalia vähenemistä loppuraskaudessa, lähipiiri rauhoitteli, että se on ihan normaalia, kun synnytys lähestyy. Ja onhan se. Mutta tämä äiti synnytti lopulta kuolleen vauvan.

Itse olen juossut loppuraskauksista kontrolleissa verenpainetaudin takia. Eivät anna mennä lasketun ajan yli, vaikka ultrissa istukkavirtaukset olleet aina hyviä. Lääkärit vaan sanoivat, että ongelmat voi tulla ihan yhtäkkiä ja sitten on kiire. 

Kävisin kyllä näytillä, jos oikein huolettaa. Ja neuvolaan voi olla yhteydessä aikaisemminkin. Luultavasti jossain välissä on hetki, että ehtii kuunnella sydänäänet, jos se helpottaa huolta. Ite luotan vahvasti äidin vaistoon, se on niin monta kertaa osoittautunut paikkaansa pitäväksi.

Vierailija
29/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:16"]

Kyllä te mammat jaksatte sit hätäillä niiten vauvojensa kanssa. Aina teillä on jännät housussa ja aina on joku hätänä ja väärin ja vali vali vali. Kaikki on ok!! Uskokaa jo!! Terv kahden lapsen isä jonka vaimo oli samanlainen hätähousu.

[/quote]

Ihan ensiksi onnittelut kahdesta terveestä ja elävästä lapsesta.

Kuten teilläkin, suurimmalla osalla varmasti onkin kyse vain hätäilystä ja turhasta huolesta.

Mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaita. Oman vauvani liikkeiden vähyys merkitsi istukan infarktia, joka sitten hitaasti tappoi vauvani jo kohtuun hapen puutteeseen.

Joillekin sekin harvinaisempi huonokin tuuri osuu. Raskaus päättyy kohtukuolemaan noin 200 kertaa (=0,5%) vuosittain suomessa. Vammautumisia ja läheltä piti-tilanteita on sitten vielä enemmän, ja vauvan henki on voitu pelastaa vain koska äidin huoleen on reagoitu ajoissa.

Todellakin, saat vapaasti kertoa raskaanaolon kokemuksia sitten kun itse kannat lasta sisälläsi. Eiköhän se äiti itse tunne kroppansa ihan parhaiten.

Vierailija
30/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonni, jos nyt ihan rauhotutaan. Minä ITSE soittaisin neuvolaan jo tänään jos YHTÄÄN huolettaa lapsen liikkeet/elämä.

Ei sitä tarvitse mediheliä pyytää mutta miten helppoa on ottaa puhelin kouraan ja soittaa neuvolantädille JOS on tunne ettei nyt kaikki ole ehkä hyvin? Koska silloin huominen on liian myöhään jos joku on vialla.

EI välttämättä siis ole, neuvola ei moiti jos olet huolissasi! He tarkistaa sykkeen ja mahdollisesti lähettää jatkoon sairaalaan jos vähän epäilyttää -ei sielläkään kaikkea voida korvalla kuulla TAI jos ei ehditä siellä neuvolassa ottaa vastaan niin menet suoraan sitten sairaalaan tutkittavaksi.

Itse lapsen menettäneenä ja viiden saman naisen tuntevana voin sanoa ettei yhdellekään meistä tuo olisi iso paikka soittaa että nyt vatsa ei ole kuin eilen ja tutkitaan se nyt. JOS on huoli niin ota se tosissasi.

Tottakai on NORMAALIA että lapsi kääntyy juuri sen verran ettei liikkeitä enää tunne kuten eilen, esim. onnistuu kohdistamaan liikkeensä istukkaa kohti. Tai lapsi on tullut alas juuri sen verran ettei liikehdintä hänelle enää onnistu kuten eilen. Ei sitä tarvitse huolestua, mutta niin HELPPOA on ottaa asiasta selvyyttä.

Kyllä mä liputan hoitajienkin työnpuolesta että he saavat antaa potilailleen ihan hyviäkin uutisia potilaiden tilasta kuin että sinne menee sitten ainoastaan tutkittavaksi ne joilla on lapsi kohtuun kuollut. Siis se hyvänkin uutisen jakaminen on heille arvokasta työtä. Mutta äitinä sun tulee huolehtia vaan siitä mahasta ja omasta kunnostasi, miksi ihmeessä olisit huolissasi huomiseen saakka kun se huoli tarkoittaa mahdollisesti lapsen kriittistä tilaa.

Vierailija
31/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:04"]Nonni, jos nyt ihan rauhotutaan. Minä ITSE soittaisin neuvolaan jo tänään jos YHTÄÄN huolettaa lapsen liikkeet/elämä.

Ei sitä tarvitse mediheliä pyytää mutta miten helppoa on ottaa puhelin kouraan ja soittaa neuvolantädille JOS on tunne ettei nyt kaikki ole ehkä hyvin? Koska silloin huominen on liian myöhään jos joku on vialla.

EI välttämättä siis ole, neuvola ei moiti jos olet huolissasi! He tarkistaa sykkeen ja mahdollisesti lähettää jatkoon sairaalaan jos vähän epäilyttää -ei sielläkään kaikkea voida korvalla kuulla TAI jos ei ehditä siellä neuvolassa ottaa vastaan niin menet suoraan sitten sairaalaan tutkittavaksi.

Itse lapsen menettäneenä ja viiden saman naisen tuntevana voin sanoa ettei yhdellekään meistä tuo olisi iso paikka soittaa että nyt vatsa ei ole kuin eilen ja tutkitaan se nyt. JOS on huoli niin ota se tosissasi.

Tottakai on NORMAALIA että lapsi kääntyy juuri sen verran ettei liikkeitä enää tunne kuten eilen, esim. onnistuu kohdistamaan liikkeensä istukkaa kohti. Tai lapsi on tullut alas juuri sen verran ettei liikehdintä hänelle enää onnistu kuten eilen. Ei sitä tarvitse huolestua, mutta niin HELPPOA on ottaa asiasta selvyyttä.

Kyllä mä liputan hoitajienkin työnpuolesta että he saavat antaa potilailleen ihan hyviäkin uutisia potilaiden tilasta kuin että sinne menee sitten ainoastaan tutkittavaksi ne joilla on lapsi kohtuun kuollut. Siis se hyvänkin uutisen jakaminen on heille arvokasta työtä. Mutta äitinä sun tulee huolehtia vaan siitä mahasta ja omasta kunnostasi, miksi ihmeessä olisit huolissasi huomiseen saakka kun se huoli tarkoittaa mahdollisesti lapsen kriittistä tilaa.
[/quote]

Yes!! Ihan täsmälleen voin allekirjoittaa sun tekstin. Huolissaan saa olla ja hyvä jos huomioi muutokset. Kunhan toimii kun joku tuntuu oudolta. Toimii eikä vatvo ja valita! Terveisin Empatiakyvytön ja huono kahden lapsen isä.

Vierailija
32/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on kirjoittanut tähän ketjuun tasan yhden tekstin, joka on minusta ihan asiallinen, ja saanut niitä neuvoja joita pyysikin. Pelkkä valittamisesta ja vatvomisesta syyttäminen hyödyttää vielä vähemmän, kuin aloittajan esittämä kysymys (ainakin teoriassa) vertaistukipalstalla.

Vierailija
33/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille jotka vaivauduitte asiallisia kommentteja esittämään. Juuri vertaistukeahan sitä näiltä palstoilta hakee. Silloin kun oikea hätä ja huoli on, niitä haetaan muista lähteistä. No minä suoritin liikelaskentaa neuvolasta saatujen ohjeiden mukaan ja kyllähän ne liikkeet sieltä on nyt tuntunut. Eli elossa siellä mahassa onneksi ollaan. -ap

Vierailija
34/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen liikkui pari viimeistä viikkoa tosi vähän. Ja olihan se hermostuttavaa vaikka olin piuhoissa sairaalassa yhden yön ja otettiin ultra ja kaikki ok. Tilaa kyllä olisi ollut liikkua kun vauveli oli alle 3kg. Onneksi vauva syntyi 39+5. Napanuora oli kaulan ympärillä ja istukka oli vähän kalkissa jo.

Kuopus taas ei mahtunut enää paljoa liikkumaan loppuviikkoina kun oli iso 4kg ja oli myös pitkä vauveli ja minä olen vain 160cm niin tuntui että vauva oli "keuhkoissa asti". Vauva syntyi 40+1 ja olisi ollut käynnistys 40+3 jos ei olisi tajunnut itse sitä ennen syntyä.

Vierailija
35/35 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sitä rauhoitellaan aina ja ihan hyvä se onkin rauhoittua, mutta kannattaa kuitenkin tuollaisissa tilanteissa kuunnella ihan vain itseään.

Minä kysyin tältä palstalta neuvoa kun en tuntenut vauvani liikkeitä enää rv 24. Vastaukset oli alkuun: ei kuulukkaan tuntea, mikset ole jo neuvolassa ja järki sanoo että pitäisi olla jo hei haloo, ei ole mitään hätää turhaan hätäilet, varmasti kaikki hyvin, vauva potkii vain selkään etkä tunne kuin niin pieni. Kaikki on varmasti hyvin.

Lapseni oli kuollut kohtuun. Suosittelen tosiaan neuvolaa, lääkäriä tai mitä näitä onkaan. Vaikka mitään hätää ei olisikaan niin aina hyvä varmistaa jos eipäily on. Sinulla kuitenkin niin paljon viikkoja, että jos vauvalla on hätä niin vielä voi tehdä jotain :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan