Valtio kusee omaan nilkkaansa!
Käsittämätön tuo eduskunnan päätös. Valtio kusee vain omaan nilkkaansa, kun alkavat myöntämään tukea vain yhtä tutkintoa varten.
Lukion päättäneet harvoin tietävät, mitä haluavat opiskella. Siksi opiskelemaan hakijat pitävät monen monta välivuotta siinä pelossa, että eivät voi enää vaihtaa koulutusalaa enää tukien menettämisen uhalla. Harvemmin Suomessa opiskelijoilla on niin paljon rahaa, että voivat maksaa asumisensa ja opiskelunsa ilman tukia.
Itse opiskelijana teen jonkin verran töitä opiskelun ohessa, mutta palkkaa ei todellakaan tule niin paljon, että pystyisin sillä elämään. Nyt minua alkoi pelottamaan tuo päätös, sillä olen ajatellut hakea kauppakorkeaan opiskelemaan(tällä hetkellä opiskelen liiketaloutta), että menetänkö tuet jos pääsen sisälle. Vaikka olenkin syntynyt niin sanotusti kultalusikka perseessä ja perheelläni on varallisuutta(ei kuitenkaan mitään miljoonia), niin ei minulla todellakaan olisi varaa enää opiskella kauppakorkeassa. Sellaista määrää töitä taas on täysin mahdotonta tehdä, että opiskelut etenisi ja olisi varaa maksaa opiskelunsa itse.
Pyydän vielä anteeksi kappalejakojen puutetta, sillä kirjoitin tämän avautumisen puhelimella.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 01:03"]
Pidin tämän vuoden välivuotta kun en ollut vielä varma mitä lähtisin opiskelemaan sillä pelkäsin menettäväni ensisijaisen hakijan asemani. Niihin on tulossa nimittäin ensi kertaa hakeville etua verrattuna vanhoihin hakijoihin. Töitä ei ollut juuri nimeksikään vaikka hain vuoden aikana lähes sataan työpaikkaan. Nyt emmin suuresti uskallanko hakea vieläkään juuri etujen menettämisen takia. En ole vieläkään 100% varma onko oikeustieteellinen minua varten. Nyt mietin kannattaisiko minun pitää vielä seuraavakin välivuosi. Tämähän hidastaa minun valmistumista ammattiin ja valtio siinä todella häviää.
[/quote]
Itse en uskalla tehdä kandia. En voi luottaa siihen että kiintiöiden koko olisi järjellinen. Yhtäkkiä se voikin olla 90-10 tms. Enkä ole varma siitä pitäisi kokeilla psykologiaan pääsyä vai ei.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 01:07"]En ole koskaan ymmärtänyt, että miksi opiskelijat laitetaan kituuttelemaan vuokran jälkeen jopa miinukselle menevillä tuloilla, kun samaan aikaan tapatyöttömien ja muiden päihderiippuvaisten vuokrat ja laskut maksetaan ja annetaan vielä se reilu 470e käyttörahaa kuukaudessa. he eivät edes yritä edetä elämässä tai tehdä mitään työtä elämänsä ja ansionsa eteen.
Sitten se opiskelija, joka koittaa opiskella ja tehdä jotain laitetaan elämään ihan minimillä, että opintolainaa ottamallakaan ei pääse nistin tuloille. Ja nyt nipistetään taas lisää? Ja mikä on iltatöiden laita tällä hetkellä? Ei niitä monelle ole tarjolla, ja totta kai sellainen syö sitten sitä päätavoitetta ja tointa eli opiskelumenestystä ja opiskeluiden etenemistä.
[/quote]
Puhut aivan totta. Itselläni on opiskelut kärsinyt aivan suunnattomasti, jotta voin käydä töissä. Töissä käynti on pakollista ainakin täällä helsingissä, mikäli haluaa jotain suuhun pantavaa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 01:06"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
Mun mielestä Suomen valtion pitäisi panostaa osaamiseen ja koulutukseen, jotta Suomi lähtisi nousuun eikä tarvitsisi kaikkea leikata
[/quote]
Mun käsittääkseni suomi on koulutuksissa kärkitasoo, ja suomalaista tutkintoa arvostetaan hyvin maailmalla. Oli se sitten ihan mikä tutkinto tahansa.
[/quote]
Olet oikeassa, mutta onko enää kauaa jos koulutuksesta ja kouluttautumisesta leikataan koko ajan?
[/quote]
Luultavasti ei. Mun tuttavapiiriin kuuluu vaan ne jotka opiskelee ammatin ja toteaa et se nyt vaan ei ollu niitten juttu. Sit menee uuteen kouluun, jonka jättää kesken. Tämän jälkeen menee työkkärin koulutuskursseille ja toteaa et ei sekään ollu hyvä. Tää nyt oli vaan yks esimerkki. pointti oli vaan et ei se työ aina kivaa ole, mut jonkunhan se kumminkin on tehtävä. Koulusta voi vaan helpommin lintsaa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 01:23"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 01:06"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
Mun mielestä Suomen valtion pitäisi panostaa osaamiseen ja koulutukseen, jotta Suomi lähtisi nousuun eikä tarvitsisi kaikkea leikata
[/quote]
Mun käsittääkseni suomi on koulutuksissa kärkitasoo, ja suomalaista tutkintoa arvostetaan hyvin maailmalla. Oli se sitten ihan mikä tutkinto tahansa.
[/quote]
Olet oikeassa, mutta onko enää kauaa jos koulutuksesta ja kouluttautumisesta leikataan koko ajan?
[/quote]
Luultavasti ei. Mun tuttavapiiriin kuuluu vaan ne jotka opiskelee ammatin ja toteaa et se nyt vaan ei ollu niitten juttu. Sit menee uuteen kouluun, jonka jättää kesken. Tämän jälkeen menee työkkärin koulutuskursseille ja toteaa et ei sekään ollu hyvä. Tää nyt oli vaan yks esimerkki. pointti oli vaan et ei se työ aina kivaa ole, mut jonkunhan se kumminkin on tehtävä. Koulusta voi vaan helpommin lintsaa.
[/quote]
Mielestäni tuohon ongelmaan pitäisi keksiä jokin muu keino kuin se, että niiltä ns. "oikeilta" opiskelijoilta rokotetaan myös. Opiskelijan elämä on jo valmiiksi kurjaa ja sitä täytyy vielä ehdon tahdoin kurjuuttaa lisää, vaikka juuri kouluttautumiseen tulisi panostaa, jotta Suomesta tulisi osaajia.
En voi myöskään käsittää päätöstä, mutta mistä näitä elämän koululaisia sikiää?
Itse olen niin järkyttynyt päätöksestä, etten pysty nukkumaan. Jotenkin pelkään että tt-tuenkin suhteen tehdään vielä muutoksia ja tulottomalle opiskelijalle ei myönnetä tt-tukea niin kuin oli asian laita ennen vuotta 2000.
Miten sitten valtiolla on varaa ylläpitää työttömien kasvavaa armeijaa, on mysteeri. Tuntuu siltä kuin eläisi jonkin narsistin alaisuudessa, jolta täytyy suojautua.
Kai te käsitätte, että tämä on osa kokkareiden kampanjaa saada ujutettua maksullisuus Suomenkin korkeakoulujärjestelmään? Tarkoitus on osoittaa, että joku pystyy maksamaan toisen tutkintonsa itse. Silloin voidaan opintotuki poistaa ja rätkäistä vielä lukukausimaksut päälle!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 02:09"]
Kai te käsitätte, että tämä on osa kokkareiden kampanjaa saada ujutettua maksullisuus Suomenkin korkeakoulujärjestelmään? Tarkoitus on osoittaa, että joku pystyy maksamaan toisen tutkintonsa itse. Silloin voidaan opintotuki poistaa ja rätkäistä vielä lukukausimaksut päälle!
[/quote]
Varmaan tulee vain suomalaisille maksulliseksi.
Voi voi mihin suomalainen koulutus pian vajoaakaan kun ei ole varaa. Tässähän rakennetaan luokkayhteiskuntaa, jossa vain rikkaat voivat menestyä.
Onko linkkiä jotta vois lukea koko jutun
Siellä on taas tehty päätöksiä "viisailla" päillä. Kenekähän ideapankista tuokin esitys on alkujaan lähtenyt? Toivottavasti se varmuudella selviää ennen vaaleja.
Tässä päätöksessä olisi rahtunen järkeä, jos siihen liittyisi jonkinlainen tarveharkinta. Eli jonkin korkean työttömyyden alan opintoihin ei saisi tukea, mutta työmarkkinoilla jollakin tavalla vetäviin opintoihin kyllä. Se karsisi "elämäntapaopiskelua", mutta toisaalta suurin osa ihmisistä tekee kakkostutkintoaan opintotuella siinä tilanteessa, että töitä ei ensimmäisellä ole löytynyt.