Valtio kusee omaan nilkkaansa!
Käsittämätön tuo eduskunnan päätös. Valtio kusee vain omaan nilkkaansa, kun alkavat myöntämään tukea vain yhtä tutkintoa varten.
Lukion päättäneet harvoin tietävät, mitä haluavat opiskella. Siksi opiskelemaan hakijat pitävät monen monta välivuotta siinä pelossa, että eivät voi enää vaihtaa koulutusalaa enää tukien menettämisen uhalla. Harvemmin Suomessa opiskelijoilla on niin paljon rahaa, että voivat maksaa asumisensa ja opiskelunsa ilman tukia.
Itse opiskelijana teen jonkin verran töitä opiskelun ohessa, mutta palkkaa ei todellakaan tule niin paljon, että pystyisin sillä elämään. Nyt minua alkoi pelottamaan tuo päätös, sillä olen ajatellut hakea kauppakorkeaan opiskelemaan(tällä hetkellä opiskelen liiketaloutta), että menetänkö tuet jos pääsen sisälle. Vaikka olenkin syntynyt niin sanotusti kultalusikka perseessä ja perheelläni on varallisuutta(ei kuitenkaan mitään miljoonia), niin ei minulla todellakaan olisi varaa enää opiskella kauppakorkeassa. Sellaista määrää töitä taas on täysin mahdotonta tehdä, että opiskelut etenisi ja olisi varaa maksaa opiskelunsa itse.
Pyydän vielä anteeksi kappalejakojen puutetta, sillä kirjoitin tämän avautumisen puhelimella.
Kommentit (53)
Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
Voi vaihtaa, jollei ole suorittanut tutkintoa.
Opintotuki korvaantuu sitten yleisellä asumistuella + osa-aikatyöllä + toimeentulotuella.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
Valtio saa kuitenkin verorahoja enemmän niiltä, jotka menestyvät työelämässä. Tällä hetkellä työvoimapulaa on lähinnä lääkäreissä(sattumoisin siihen tarvitaan koulutus?) ja lähihoitajissa. Lähihoitajan ammatti on kuitenkin aika kamalaa nimimerkillä kokemusta on.
Sopivia töitä on kyllä aivan uskomattoman vaikea saada, riippuu tietysti siitäkin missä asut. Ikinä ei ole itselläni ollut näin vaikeaa (olen tehnyt 50:ntä eri työtä). Ennen minut suorastaan repäistiin töihin, mutta nyt kun työttömät saavat sen 300 euron tienaamismahdollisuuden, mahikset hyvästä työstä putosivat lähelle nollaa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
Mun mielestä Suomen valtion pitäisi panostaa osaamiseen ja koulutukseen, jotta Suomi lähtisi nousuun eikä tarvitsisi kaikkea leikata
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:19"]Valtiohan vain hyötyisi minun tilanteestani, sillä vaikka ekonomin tutkinto kestää kauemmin ja heidän keskimääräinen alkupalkkansa on tradenomeja alhaisempi. Kuitenkin pitkällä tähtäimellä ekonomit tienaavat paljon enemmän. Mikäli en pääse vielä kauppakorkeaan niin suoritan tradenomin tutkinnon loppuun, mutta sen jälkeen ei olisi varaa hakea maisterin tutkintoon, niin valtiohan häviää siinä verorahoja aika paljonkin jos tyytyisin vain tradenomin tutkintoon. AP
[/quote]
Tai mitä jos hyväksyt sen tosiasian että olet enemmän tradenomi-tyyppiä kuin ekonomi? Itsepetos on pahin petos.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
Valtio saa kuitenkin verorahoja enemmän niiltä, jotka menestyvät työelämässä. Tällä hetkellä työvoimapulaa on lähinnä lääkäreissä(sattumoisin siihen tarvitaan koulutus?) ja lähihoitajissa. Lähihoitajan ammatti on kuitenkin aika kamalaa nimimerkillä kokemusta on.
[/quote]
Kyllähän sitä saa lääkäriks opiskellakkin jos yhden ammatin saa tuilla opiskella. Pitääkö lääkärin sit vielä saada opiskella uusi ammatti tuilla? Eikö lääkärillä ole varaa jo maksaa uudesta koulutuksesta?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:19"]Valtiohan vain hyötyisi minun tilanteestani, sillä vaikka ekonomin tutkinto kestää kauemmin ja heidän keskimääräinen alkupalkkansa on tradenomeja alhaisempi. Kuitenkin pitkällä tähtäimellä ekonomit tienaavat paljon enemmän. Mikäli en pääse vielä kauppakorkeaan niin suoritan tradenomin tutkinnon loppuun, mutta sen jälkeen ei olisi varaa hakea maisterin tutkintoon, niin valtiohan häviää siinä verorahoja aika paljonkin jos tyytyisin vain tradenomin tutkintoon. AP
[/quote]
Tai mitä jos hyväksyt sen tosiasian että olet enemmän tradenomi-tyyppiä kuin ekonomi? Itsepetos on pahin petos.
[/quote]
Hetkonen kommenttisi sivuaa hieman aihetta. Aphän aikoo hakea kauppakorkeaan, jolloin hänestä olisi enemmän hyötyä veronmaksajana. Jos hän pääsee kauppakorkeaan on se vain valtion etu jos ei pääse niin valtiohan häviää siinä verorahoja. Kaikilla ei kuitenkaan rahkeet riitä kauppakorkeaan, mutta miten voit tuomita ihmisen tuntematta häntä?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
[/quote]
Kyllähän sitä saa lääkäriks opiskellakkin jos yhden ammatin saa tuilla opiskella. Pitääkö lääkärin sit vielä saada opiskella uusi ammatti tuilla? Eikö lääkärillä ole varaa jo maksaa uudesta koulutuksesta?
[/quote]
Lääkäriksi ei ihan jokainen pulliainen pääse.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:43"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No voiskohan se työvoimapula johtua sit siitä?
Siis käsittämötön päätös, ja ihmettelen todella mistä näitä päätöksen puoltajia löytyy, vaikka päätöksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Päätöshän johtaa siihen, että köyhillä ei olisi enää varaa opiskella, ja näin voidaan menettää mahdollisia lahjakkuuksia.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:43"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No voiskohan se työvoimapula johtua sit siitä?
[/quote]
No siitähän se johtuukin, mutta muistutan taas että sivuaa aiheesta jälleen.
Käsittämätön päätös, koska nuorten n pakko hakea 6 kohteeseen. Opintopaikka otettava vastaan. Sen jälkeen erillisvalinnassakin kilpailu kova. Jotkut joutuvat vaihtamaan pääsykokeen kautta. Opintoaika tikittää menemään. Valmistut ammattiin joka ei työllistä vaikka ehkä luvattiin niin. Olet ylikoulutettu hanttihommiin. Sinusta tulee pitkäaikaistyötön, ammattitaitosi rapistuu, kelpaat korkeintaan työkkärin kuntouttavaan työtoimintaan, jos masennukseltasi pystyt siihen osallistumaan, jollet, karenssi pamahtaa ja varmaan vielä työssäoloehto ennen kuin pääset takaisin työttömyyskorvaukselle, sillä aikaa tt-tukea leikataan miinus 40% ja sossut simputtavat sinut alkoholismiin asti.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
Mun mielestä Suomen valtion pitäisi panostaa osaamiseen ja koulutukseen, jotta Suomi lähtisi nousuun eikä tarvitsisi kaikkea leikata
[/quote]
Mun käsittääkseni suomi on koulutuksissa kärkitasoo, ja suomalaista tutkintoa arvostetaan hyvin maailmalla. Oli se sitten ihan mikä tutkinto tahansa.
Pidin tämän vuoden välivuotta kun en ollut vielä varma mitä lähtisin opiskelemaan sillä pelkäsin menettäväni ensisijaisen hakijan asemani. Niihin on tulossa nimittäin ensi kertaa hakeville etua verrattuna vanhoihin hakijoihin. Töitä ei ollut juuri nimeksikään vaikka hain vuoden aikana lähes sataan työpaikkaan. Nyt emmin suuresti uskallanko hakea vieläkään juuri etujen menettämisen takia. En ole vieläkään 100% varma onko oikeustieteellinen minua varten. Nyt mietin kannattaisiko minun pitää vielä seuraavakin välivuosi. Tämähän hidastaa minun valmistumista ammattiin ja valtio siinä todella häviää.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:56"]Käsittämätön päätös, koska nuorten n pakko hakea 6 kohteeseen. Opintopaikka otettava vastaan. Sen jälkeen erillisvalinnassakin kilpailu kova. Jotkut joutuvat vaihtamaan pääsykokeen kautta. Opintoaika tikittää menemään. Valmistut ammattiin joka ei työllistä vaikka ehkä luvattiin niin. Olet ylikoulutettu hanttihommiin. Sinusta tulee pitkäaikaistyötön, ammattitaitosi rapistuu, kelpaat korkeintaan työkkärin kuntouttavaan työtoimintaan, jos masennukseltasi pystyt siihen osallistumaan, jollet, karenssi pamahtaa ja varmaan vielä työssäoloehto ennen kuin pääset takaisin työttömyyskorvaukselle, sillä aikaa tt-tukea leikataan miinus 40% ja sossut simputtavat sinut alkoholismiin asti.
[/quote]
ASIAA!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:30"]Mua ärsyttää nää tukien perässä juoksiat. Kyllä töitä löytyy ja oppisopimuskoulutuskin on vaihtoehto. Mistäs sit säästetään? Vanhuksilta vai?
[/quote]
[/quote]
Mun käsittääkseni suomi on koulutuksissa kärkitasoo, ja suomalaista tutkintoa arvostetaan hyvin maailmalla. Oli se sitten ihan mikä tutkinto tahansa.
[/quote]
Olet oikeassa, mutta onko enää kauaa jos koulutuksesta ja kouluttautumisesta leikataan koko ajan?
En ole koskaan ymmärtänyt, että miksi opiskelijat laitetaan kituuttelemaan vuokran jälkeen jopa miinukselle menevillä tuloilla, kun samaan aikaan tapatyöttömien ja muiden päihderiippuvaisten vuokrat ja laskut maksetaan ja annetaan vielä se reilu 470e käyttörahaa kuukaudessa. he eivät edes yritä edetä elämässä tai tehdä mitään työtä elämänsä ja ansionsa eteen.
Sitten se opiskelija, joka koittaa opiskella ja tehdä jotain laitetaan elämään ihan minimillä, että opintolainaa ottamallakaan ei pääse nistin tuloille. Ja nyt nipistetään taas lisää? Ja mikä on iltatöiden laita tällä hetkellä? Ei niitä monelle ole tarjolla, ja totta kai sellainen syö sitten sitä päätavoitetta ja tointa eli opiskelumenestystä ja opiskeluiden etenemistä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:27"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:20"]Kannattaa vaihtaa opintoja ennen valmistumista. [/quote] Ymmärtääkseni tuet loppuvat seuraavassa tutkinnossa, vaikka tutkintoa ei ole edes suoritettu.
[/quote]
Poikkeuksena että jos edellistä tutkintoa ei ole suoritettu, siitä ylijääneet kuukaudet saa käyttää uusien opintojen tukina. Näin ainakin jossain vaiheessa.
[/quote]
Mutta miten se loppu aika sitten selvitään? Töitä tekemällä? Siitä seuraa taas se, että opinnot venyvät hamaan tulevaisuuteen.