Ajatteletko, että lääkäri muistaa sairautesi ja aiemmat käyntisi?
Itse huomaan tk-lääkärinä aika usein tätä. Ollaan käyty 2 kk tai 3 v sitten, ja oletetaan, että lääkäri muistaa hänen asiansa. Enhän minä muista edes toissapäiväisistä asiakkaista mitään, aina on katsottava papereista. Yksikin oli käynyt minulla omasta mielestään jonkin vallan erikoisen asian takia lähemmäs kymmenen vuotta sitten, eikä suostunut kertomaan käyntinsä syytä, kun hän oli siitä jo silloin viimeksi puhunut. Katsoin papereista sitten, kun potilaasta ei saanut mitään irti, ja jokin ihan tavanomainen käyntisyy oli ollut, ei millään tavalla mieleen jäävä.
tk-lääkäri
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:13"]
Huh huh, 32 potilasta!! Siis todellakin pakko tyhjentää pää joka ikisen potilaan lähtiessä. Ei käy katteeksi ei!! Monella yksityisellä saattaa olla tyyliin 3 potilasta/ilta, ehkä siinä ehtii perehtyä enempi kun kyseessä vielä yleensä suht terve työ - ja maksukykyinen potilas. Työterveysläkäriltä suurin osa varmaan ruinaa vaan saikkulappua, joten ovi käynee tiuhempaan.
[/quote]
mä kirjoitin työterveyslääkrisrä, ja meillä on oma ilmoitus menettely sairauspoissaoloissa, siihen ei tartte lääkäriä. Ja meillä on siis oma työterveysasema.
Ihmeen hyvin hyvin tietävät ja muistavat ihan Suomen mittapuun mukaan suuressa kaupungissa. Hammaslääkärini sentään (yksityinen) aina ihmettelee samaa asiaa uudestaan. Minulla on pieni, lähes huomaamaton, anomalia, josta en ole halunnut luopua. Hammaslääkäri ei katso muuta kuin suuta, miksi katsoisikaan.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:22"]
Mikä on kiirevastaanotto?
[/quote]Entiset iltapäivystykset terveyskeskuksissa ovat vuodenvaihteessa muuttuneet kiirevastaanotto-nimelle. Uusi päivystysasetus nimittäin. Päivystää saa virallisesti enää paikoissa, joissa on laboratorio- ja rtg-mahdollisuus. Silti, samanlaisia nuo illat ovat kuin ennenkin .
Toivon, että muistaisi. Yleensä eivät muista, vaikka olen kohtalaisen hankala potilas.
Meillä oli ennen yhteen väliin kanssa, että aamulla 15 potilasta ja iltapäivällä 15-17. Nykyään tahtia on harvennettu siten, että aamulla 10 ja iltapäivällä 10. Vastaanotolle järjestetään jopa 30 minuutin aikoja.
Vastaanotolla ehtii usein pikaisesti vilkaista edelliset merkinnät. Toki jotkut kollegat ovat sellaisia, etteivät ole koskaan vaivautuneet kirjaamaan edes kertaalleen ylös ihmisten sairauksia. Potilaat myös harvemmin itse tietävät edes, mitä lääkkeitä heillä on käytössä. Usein pyytävät katsomaan koneelta. Harmi vain, että esimerkiksi yksityiseltä määrätyt lääkkeet eivät kaikki ole nähtävissä edes sähköisinä. Niitä perustietoja saa sitten etsiä sen varttitunnin. Sen jälkeen potilas usein kaivaa listan taskustaan kaikista vaivoistaan.
Usein kasvot jäävät mieleen, mutta usein ihmisen muistaa vasta kun hän mainitsee jonkun yksityiskohdan, joka on tullut esillle aiksemminkin.
Kyllä mun omahoitaja muistaa hyvinkin paljon mun asioita. Välillä ihan ihmettelen miten hyvä muisti hänellä on. Tottakai joitakin asioita lukee muistiinpanoistaan. Mutta muistaa paljon asioita joita ei ole edes kirjoittanut ylös. :)
Mulle on nimetty omahoitaja, joka soittaa joka aamu, ettei mikään ole hätänä. Omalääkäri myös muistaa, koska saan sinne ajan 2 kertaa kuukaudessa.
Koen sen tosi huonona ammattitaitona ja surkeana asiakastyönä, että tuttu (=vakkarierikoislääkäri jonka luona on rampannut ikuisuuden saman vaivan takia) ESITTÄYTYY joka jumalan kerta. Vähemmästäkin tajuan, että olen vaan nimi listassa, tai eurot palkkakuitissa, eikä kyseessä ole minkäänlainen pitkäkestoinen hoitosuhde, vaikka niin olisi mukava kuvitella. Kyllä on luottamus rapissut aikaa sitten. Vaikkei muistaisi, niin katsoisi nyt edes papereista että jaajaa toi onkin käynyt jo niin ja niin monta kertaa vastaanotollani.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:44"]
Ja sitten on vielä näitä, jotka aulassa ottavat hihasta kiini ja rupeavat toimittamaan ja kyselemään asiastansa, jonka puitteissa ovat vastaanotolla olleet, kertomatta kuitenkaan mikä asia on kyseessä. En muista potilasta, en kasvoja, en asiaa. Pitäisikö?
ap
[/quote]
Olet tainnut päätyä terveyskeskukseen töihin ihan aiheesta.
Parhaat lääkärit jalostuvat aivan muunlaisiin tehtäviin ;)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:44"]
Ja sitten on vielä näitä, jotka aulassa ottavat hihasta kiini ja rupeavat toimittamaan ja kyselemään asiastansa, jonka puitteissa ovat vastaanotolla olleet, kertomatta kuitenkaan mikä asia on kyseessä. En muista potilasta, en kasvoja, en asiaa. Pitäisikö?
ap
[/quote]
[/quote]
Ohhoh, aika ylenkatsetta kollegaa kohtaan. Ja eihän kukaan muu kuin alalla oleva voisi tällaista asiaa kommentoida kun ei asioista todellisuudessa tiedä? T vielä yksi lääkäri, ylopsairaalasta ja suuri rispekti tk-lääkäreitä kohtaan, sillä minusta ei siihen olisi.
Tiedän ettei millään voi muistaa, mutta olen rampannut viimeisen vuoden sisällä niin monesti eri lääkäreillä ja myös yhdellä omalääkärillä, että välillä nolottaa alkaa kertomaan samat alkulöpinät, kun ajattelen että varmaan jo muistaa tapaukseni
Mä taas potilaana oletan, että lääkärillä on valmiina terveystietoni ja ehkä lääkäri on tutustunut niihin etukäteen ja näin ainakin toimitaan usein yksityisellä, jos lääkäri tietää syyn ajanvaraukseen.
Ei kait yksikään lääkäri tai potilas kuvittele, että ihmisten terveydenhoito ja sairaudet olisivat lääkärin oman muistin varassa, ei vaikka olisivat tuttuja tai ystäviä, vaan kyllä se perustuu potilaskertomukseen tai muussa tapauksessa on jommalla kummalla päässä vikaa.
"Olen hammaslääkäri ja meillä potilaat olettavat myös että muistan automaattisesti mitä viimeksi tehtiin, mikä hammas poistettiin tai paikattiin. Hassua erityisesti siksi, että teemme näitä samoja temppuja joka päivä mahd yli 10 potilaalle, kuinka ihmeessä voisin muistaa??! Kasvot ovat yleensä tutut, mielestäni sen pitäisi riittää. Jos jäisin kunnolla tutkimaan kaikkien ihmisten potilaspapereita, olisimme vielä enempi myöhässä. Työ on tosi pakkotahtista, potilaita tulee ovista ja ikkunoista. Paperityötä ja hallinnollista hommaa on muutenkin aivan liikaa.."
Herran jestas sentään, potilaanko ne pitäisi tietää mikä hammas paikattiin ja mikä ei. Ei ihme jos hammaslääkärissä käynnit maksavat maltaita, kun samoja toimenpiteitä tehdään moneen kertaan ja samaa hammasta paikataan useampaan kertaan. Viikon päästä kun menen hl niin otan asian puheeksi ja pyydän ainakin työselostuksen ja hl muistiinpanot, jotta muistaisin kunsultoida hammaslääkäriä seuraavalla kerralla toimenpiteistä. JO on maailma mallillaan, mihin me oikeastaan tarvitaan lääkäreitä, kun potilas hoitaa omat sairaskertomukset.
[/quote]
Toisen paikan tekstit ei välttämättä näy, jos on eri potilastietojärjestelmä. Tänään viimeksi sain ihan paperit käteen, joiden perusteella potilas pyysi b-lausuntoa. (ei saanut, haluan vähän tuntea potilasta ennen sellaisen tekoa.)
Kyllä mä muistan mun potilaat, ja vilkaisenkin aina lyhyesti pari edellistä käyntitekstiä. Ja jos pyytää lääkkeitä, taas vilkaisen tekstejä, onko mainintaa mistään asiaan liittyvästä. Ketään se ei tunnu haittaavan. Jotkut kysyy olenko ensikerrallakin, otan sen kohteliaisuutena. Mut mä olenkin syrjäseudulla, ja täällä on ihan vapaitakin aikoja välillä lääkärille. Saa juoda kahvia ja seurata mitä muualle lähetetyille potilaille on käynyt.
Tk-lekuri
Hyvät tk-lääkärit, hammaslääkärit ja muut lääkärit...
Nyt mä viimmein ymmärsin, miksi kansalaiset kutsuvat teitä ARVAUSLÄÄKÄRIKSI, maine on tosiaan ansaittava ja näitä kommentteja kun olen lukenut, niin eipä potilaat ole olleet väärässä, vaan nimitys on tosiaan ollut ihan itse hankittu, kun potilastietoja ei edes vilkaistam, eikä ihme jos kaikki on pelkkää arvausta.
60: No ei kai kukaan oleta, että täytyisi tietää mitä hammasta on korjattu ja miten! Eihän potilas tunnu tietävän sitä edes toimenpiteen aikana. Puhuin nyt vähän suuremmista linjoista, esimerkkinä puudutusaineallergiat jne.
Ei tässä kukaan mitään arvaile. Tai yhtään enempää kuin yksityiselläkään. Samat lääkärit ne on TK:ssa ja yksityisen iltavastaanotoillakin..
En oleta, mutta lääkäri yllätti. Sisätautilääkäri (jotka usein katsovat labra-arvoja potilaan sijaan), muisti nähneensä meidät 4kk aiemmin sairaalan aulassa, kun tulimme synnyttämään. Samoin muisti mieheni sanoneen, että äitipolilla isä sivuutetaan täysin ja siksi selitti, mitä hoitoni vaatii mieheltäni.
Aivan mieletön lääkäri! Hyvä ja inhimillinen.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 20:44"]
ap
[/quote]
[/quote]
Tähän on pakko kommentoida. Kyllä terkkareista lähtevät lipettiin usein ensimmäisenä ne, joille muutama kuukausi siellä on pakkopullaa. Aika harvan lääkärin pää kestää sitä, että ihmisten vaivat ovat lukemattomat, eikä niitä voi oikeasti mitenkään hallita kunnolla tai päästä aina kunnolla varmuuteen oireiden syystä. Terkkareissa työtahti on myös ihan erilainen kuin jossain sairaalassa tai yksityisen iltavastaantolla.
Huh huh, 32 potilasta!! Siis todellakin pakko tyhjentää pää joka ikisen potilaan lähtiessä. Ei käy katteeksi ei!!
Monella yksityisellä saattaa olla tyyliin 3 potilasta/ilta, ehkä siinä ehtii perehtyä enempi kun kyseessä vielä yleensä suht terve työ - ja maksukykyinen potilas.
Työterveysläkäriltä suurin osa varmaan ruinaa vaan saikkulappua, joten ovi käynee tiuhempaan.