Opettajat !!
Lapsemme saattaa saada matematiikassa ja äidinkielessä mukautettuna opiskelun.
Mitä käytännössä tarkoittaa ja eroaa normaalista opiskelusta?
Olemme menossa neuropsykologille mutta koulusta opettaja sanoi, että on mahdollista antaa mukautettuna nämä.
En sitten älynnyt kysyä mitä eroa ja mitä muutoksia tulee.
Nyt lapsi on kolmannella.
Tietty tulee vielä keskustelu koulun kanssa mutta kaikkeen suostumme kunhan lapsemme jaksaisi yrittää koulussa ja tuntisi itse oppivansa ja onnistuvansa.
Mekaaninen lukeminen ja luetun ymmäärtäminen on vaikeaa ja matikka vaikeutunut paljonkin.
Kommentit (13)
johdolla. Käytössä saattaa olla jokin helpompi kirja tai etenemistahti on rauhallisempi tai muuten asiat opetetaan niin, että lapsi oppii asiat. Yleensä se on siis pienryhmäopetusta, siis yksilöllisempä opetusta. Ja lapset ainakin yleensä pitävät näistä tunneista, kun siellä he saavat niitä onnistumisen tunteita!
Meillä mukautettu oppilas luokassa ja vain yksi tunti viikossa on eo-resurssia. Muut tunnit on muiden joukossa, minä opetan hänelle oman hojks:n mukaan asiat. Jos tarvitaan mukautus kahdessa aineessa, joista toinen on äidinkieli, voi olla jo parempi, että lapsi vaihtaisi erityiskouluun. Englanti luultavasti on seuraava joka tökkää. Lapsen itsetunnon kannalta on parempi olla joukossa, jossa on muitakin oppimisvaikeuksisia lapsia.
Eli hänen ei tarvitse oppia kaikkea sitä, mitä muiden lasten. Kokeet ja numerot annetaan sen mukaan, mihin hänen arvellaan pystyvän.
Älkääkä nyt väittäkö, että kukaan ei ärsytä kun kyllä joku aina ärsyttää jotakuta...
Melkeinpä toivon, että pääsee mukautettuun.
Onnistumista lapsemme kaipaa ja saisi tuntea itse osaavansa.
Tiedätkö vaikuttaako myöhemmin jatko opintoihin jos niin pitkälle ajattelee?
Vaikka nyt sillä ei ole väliä.
Kiitos kun jaksoit vastata :)
yleensä ottamalla käyttöön helpotettu kirja. Toivottavasti lapsi saa opiskella tunnit pienemmässä ryhmässä, mutta aina näin ei käy.
Lapsi luultavasti kokee onnistuvansa suhteessa tekemiinsä tehtäviin, mutta todennäköisesti itsetunnolle käy se, että muut luokassa tekevät eri tehtäviä -> tässä prosessissa vanhempien pitää tukea lasta.
Oppilas jatkaa luultavasti ihan normaalisti luokassa opiskelua, mahdollista on, että saa helpomman kirjan tai sitten tekee esim. matematiikasta niitä perustehtäviä kustakin kohdasta.
Oppilaalle laaditaan omat henkilökohtaiset oppimistavoitteet ja niiden mukaan annetaan arvosana. Käytännössä jos tekee hyvin töitä saa siis yleensä numeroita 7-9, jos ennen on ollut 5-6. Jos oppilaalla on mukautuksen jälkeen numerot 5-6, niin se tarkoittaa, että oppilas lintsaa, ei suostu tekemään yhtään mitään tms tai sitten mielestäni mukautus on epäonnistunut.
Kokeet voivat olla hälle erilaisia tai hän voi täydentää niitä suullisesti. Ja kokeet voivat olla myös samanlaisia kuin muiden kokeet, mutta hän saa valita vaikka osan tehtävistä, jotka niistä tekee.
Tarkoituksena on oppia siis omalle tasolle sopivalla tasolla. Mikäli lapsella on mukautus äidinkielessä, niin se tulee luultavasti näkymään myös reaaliaineissa, joten esim. luonnontiedossa ja historiassa yms. tulee tarvitsemaan aikuisten apua myös. Yrittäkää saada selville, että miten lapsenne oppii parhaiten - tekemällä, näkemällä, kuulemalla tms ja sen jälkeen sitten tukea sillä tavalla näissä reaaliaineissa. Esimerkiksi se, että vanhempi lukee vaikka uskonnon läksyt lapselle voi olla huikea merkitys siihen miten lapsi oppii.
Erityiskoulusta ei olla puhuttu vaan jatkaisi normaalissa luokassa ja koulussa.
Tietysti tämä vaatii myös osansa opettajalta mutta toivon ymmärrystä lapsemme opettajalta.
Uusi opettaja on ja emme ole vielä tavanneet häntä.
ne tähdet on todistuksessa, mutta taas kun tietokoneet hakuprosessissa hakee, niin ne tähdet tippuu pois eli käytännössä mukautettu 9 näyttää ihan yhtä hyvälle kuin ei mukautettu 9. Jos tämä pitäisi siis suomentaa, niin tarkoittaa sitä, että ammattikouluihin pääsee ihan siinä missä muutenkin ja luultavasti jopa helpomminkin. Suosittelen avointa linjaa, että saatte aina lapsellenne heti tukea - toisella asteella nämä erilaiset oppijat ovat arkipäivää kyllä nykyään ja heille on jopa erityisiä linjojakin.
Periaatteessa mukautettu oppimäärä ei sulje ovia edes lukioon, mutta opettajana sanoisin, että on silkkaa hulluutta mennä lukioon, sillä ei siellä ainakaan onnistumisen kokemuksia kerry ja luultavasti vaikka sieltä pääsisi ulos, niin niillä papereilla ei tekisi juuri mitään. Mukautetun oppilaan kanssa kannattaa miettiä moneen kertaan opojen ja häntä opettavien opettajien kanssa, että mitkä ovat hänen vahvuutensa ja ohjata sinne aloille. Monia mukautettuja opettaneena sanoisin, että heille on vaikka miten montaa hienoa uraa, mutta lukio on kyllä se paikka, jota en kellekään heistä suosittelisi.
mutta kannattaa olla realisti sen kanssa, miten ope isossa luokassa (esim. 25 oppilasta) pystyy opettamaan ihan eri asioita yhdelle oppilaalle.
Esimerkiksi se, että lastanne opettaisi näissä mukautetuissa ainessa erityisopettaja. Toki hän saa varmasti myös erityisopetusta, mutta pääsääntöisesti hän opiskelee omassa luokassaan. Tuosta mukautuspäätöksestä ja jatko-opintomahdollisuuksista sen verran, että mukautuspäätös voidaan myös tarvittaessa purkaa, jos huomataan myöhemmin, ettei lapsellanne ole enää tarvetta mukautettuun opetukseen. Se ei siis ole mikään kiveen kirjoitettu, että hän kävisi koko peruskoulun mukautettuna ja ei sitten voisi hakea tiettyihin jatko-opintoihin.
Todistuksessa siis on numeron perässä tähti lisäselvitykseksi siitä, että oppimäärä on ollut pienempi. Tietysti se vaikuttaa jatko-opintoihin aikanaan. Eihän silloin osaaminenkaan ole arvioitu saman mittarin mukaan kuin muilla vaan tavoitteet on omat.