Miehen vanhempien TÖRKEÄ epäoikeudenmukaisuus
Hiukan taustoja ensin:
Miehellä kohta nelikymppinen lapseton sinkkusisko, jolla hieno omistusasunto, oma kesämökki, hieno uusi auto ja nyt rakentaa itselleen yli 200 neliön omakotitaloa. Tienaa enemmän kuin mieheni tai minä yhteensä.
Miehen veli on avoliitossa omistusasunnossa asuva, lapseton duunari.
Me ollaan 2 lapsinen perhe, minä hoitovapaalla, eletään miehen keskivertotuloilla vuokra-asunnossa.
Appivanhemmat myivät omakotitalonsa ja muuttivat vuokralle eläkepäiviksi. He haluavat auttaa lapsiaan jo nyt, eivätkä jättää rahoja perinnöksi, kaunis ajatus.
Rahat nyt kuitenkin jaettiin näin:
Siskon velat kuitattiin pois, jonka seurauksena sisko suunnittelee purjeveneen ostoa ja laivurikurssin aloittamista.
Veljen ja hänen tyttöystävänsä asuntolainasta maksettiin veljen osuus, tyttöystävähän voi olla vaikka eri seuraavana vuonna (näin sanottiin, vaikka pari ollut kihloissa 5 vuotta ja yhdessä 7 vuotta).
Meille ostettiin uusi astianpesukone, kun meille on niin vaikea mitään keksi, kun ei ole velkaakaan...
Musta on aivan käsittämätöntä miten joku voi olla noin epäreilu omaa poikaansa kohtaan kuin mun appivanhemmat! Mies sanoi, että hänelle on aivan sama mitä vanhemmat rahoillaan tekevät mutta ilme oli kyllä tosi surullinen. Miten tässä nyt pitäisi käyttäytyä? Mulle ei asia tietenkään kuulu, mutta olen aivan raivona miten huonosti appivanhemmat kohtelevat miestäni. En voisi vastaavaa ratkaisua tehdä omien lasteni välillä!
Kommentit (39)
Jokainen aikuinen kun saa tehdä omaisuudellaan mitä lystää. Vasta kun toinen vanhemmista kuolee tulee voimaan ne lakiosat sun muut. Kyllä voi omaisuutensa lahjoittaa vaikka tuntemattomalle tai säätiölle kun molemmat puollisot vielä elävät. Verojen kannalta ei kuitenkaan kovin järkevää. Valitan tapahtunutta mutta lain mukaan ei oo tehty mitään väärin.
Miehesi vanhemmat ajattelevat että jos antavat teille rahaa, se menee vuokriin ja elämiseen eli siis taivaan tuuliin. Sen sijaan esim. siskon asunnon maksaminen on hyvä sijoitus. Siinä omaisuus on tallessa eikä haihdu minnekään.
Vierailija:
Todella ärsyttävä tilanne!
Mä varmaan esittäisin marttyyrimaisesti rutiköyhää appivanhempien luona ja rivien välissä ujuttaisin mutisten kommentteja kuinka " eihän me voida kun ei ole liikaa rahaa.."Tosi aikuismaistahan se ei olisi.. Laittaisi kyllä pohtimaan minkä takia appivanhemmat noin tekivät?!
Vierailija:
Mä varmaan esittäisin marttyyrimaisesti rutiköyhää appivanhempien luona ja rivien välissä ujuttaisin mutisten kommentteja kuinka " eihän me voida kun ei ole liikaa rahaa.."
katkeroidutte vielä ja menee välit poikki kaikkiin
Eli jutelkaa juristin kanssa ja selvittäkää mitkä ovat miehesi oikeudet.
Sen summan ylittävästä rahasta täytyisi maksaa lahjavero. Tavaroita ei lasketa rahaksi, eli pesukone ei ole lahjaveron alainen. Muistaakseni lahjat lasketaan ennakkoperinnöksi, jos antaja kuolee kolmen vuoden kulessa lahjan annosta. Kannattaisi appivanhempien pitää rahojen jakamisen asiakirjat kunnossa.
En ole lakimies, vaan mielenkiinnolla seuraan lehtien lakimiespalstoja. Jos tässä on nyt joku asiavirhe, niin en ota seuraamuksista vastuuta ;-)
Meillä miehen vanhemmat käyttäytyivät juuri noin! Mieheni on vanhin lapsi, ei ole saanut kotoaan mitään, ei edes häälahjaa. Miehen molemmille siskoille on maksettu asunnot ja hulppeita ulkomaanmatkoja, toiselle myös auto. Molempien lapsia on hoidettu paljon, lapsille ostettu tavaraa jne.
Me emme ole saaneet mitään. Mieheni vanhempien mielestä tää kaikki on oikein siksi, että nämä tyttäret _tarvitsevat_ enemmän apua. Minun mieheni on muuttanut omilleen heti koulun jälkeen ja kyllä pärjännytkin elämässä, ei siinä mitään.
Vierailija:
Meillä miehen vanhemmat käyttäytyivät juuri noin! Mieheni on vanhin lapsi, ei ole saanut kotoaan mitään, ei edes häälahjaa. Miehen molemmille siskoille on maksettu asunnot ja hulppeita ulkomaanmatkoja, toiselle myös auto. Molempien lapsia on hoidettu paljon, lapsille ostettu tavaraa jne.Me emme ole saaneet mitään. Mieheni vanhempien mielestä tää kaikki on oikein siksi, että nämä tyttäret _tarvitsevat_ enemmän apua. Minun mieheni on muuttanut omilleen heti koulun jälkeen ja kyllä pärjännytkin elämässä, ei siinä mitään.
nyt lapset on velattomia;o)
Ja sitä paitsi sun miehelläshän on asiat parhaiten. Sil on sentään vaimo ja kaks lasta.
" ...kohta nelikymppinen lapseton sinkkusisko..... veli on avoliitossa asuva, lapseton duunari, tyttöystäväkin voi olla eri seuraavana vuonna ..."
Siitä syystä, että tökkii niin pahoin minun oikeudentajuani vastaan. En ole heidän rahojaan kinuamassa, mutta minusta tuo on vaan niin törkeää.
Mieheni on jotenkin vaan alistunut koko tilanteeseen. Se on niin absurdi, ettei siihen oikein voi edes suhtautua.
38
Vierailija:
Siitä syystä, että tökkii niin pahoin minun oikeudentajuani vastaan. En ole heidän rahojaan kinuamassa, mutta minusta tuo on vaan niin törkeää.Mieheni on jotenkin vaan alistunut koko tilanteeseen. Se on niin absurdi, ettei siihen oikein voi edes suhtautua.
38
Jos suutut hänen puolestaan, melko varmaa on että hänellä ei ole tarvetta suuttua ja tuntee itsensä vielä voimattomammaksi. Älä kanna hänen suuttumustaan!
Vierailija:
Jos suutut hänen puolestaan, melko varmaa on että hänellä ei ole tarvetta suuttua ja tuntee itsensä vielä voimattomammaksi. Älä kanna hänen suuttumustaan!
ei ole mitään muutakaan, voi kiesus. Mulla tulis kyllä katkeruus sisaruksiani kohtaan jos vanhemmat noin eriarvoisesti kohtelisivat. Luulis et niillä sisaruksillakin jotka sai enemmän ois kauhee olo vaikka onhan niitä sellaisa tunteettomia tyyppejä jotka ei moisesta välitä.
Vierailija:
Miehesi vanhemmat ajattelevat että jos antavat teille rahaa, se menee vuokriin ja elämiseen eli siis taivaan tuuliin. Sen sijaan esim. siskon asunnon maksaminen on hyvä sijoitus. Siinä omaisuus on tallessa eikä haihdu minnekään.
Lapsellista tai ei, niin jos näin kävis mulle niin ihan varmana aina kuittailisin tyyliin: " voi kun meillä ei ole siihen varaa" tms. Ikinä en vois omia lapsia kohtaan olla noin epäreilu.
paljon rahaa ja saa koko ajan. Sai myös anopin kesämökin lahjaksi. Siitä on oikein lahjakirja, jossa sanotaan, että lahjaa" ei pidä luettaman ennakkoperinnöksi lopullisessa perinnönjaossa" . Ja lahjavero tuosta on tietenkin maksettu. Rahalahjoista ei ole maksettu mitään veroja, eikä niistä ole mitään papereita.
Jos kaikille on samat mahdollisuudet annettu, sen jälkeen lapset ovat itse valintansa tehneet. Perinnönjaossa ja muissa jako on tasan, vaikka toinen olisi lottovoittaja. Tietenkin tämä lottovoittaja voi " luopua" jostain, mutta lapsena hän on tasavertainen!
AP:n tapaus törkeä. Välittävätkö nämä isovanhemmat lapsistanne?
Mä varmaan esittäisin marttyyrimaisesti rutiköyhää appivanhempien luona ja rivien välissä ujuttaisin mutisten kommentteja kuinka " eihän me voida kun ei ole liikaa rahaa.."
Tosi aikuismaistahan se ei olisi.. Laittaisi kyllä pohtimaan minkä takia appivanhemmat noin tekivät?!