Miksi puhuttelette lapsianne neidiksi ja herraksi?
Kommentit (7)
Todellakin. Varsinkin tuo neidittely kuulostaa ihan kamalalta.
Neiti. Miksi naispuolisen sääty on määritelty vauvasta saakka? Neiti, neito, neitokainen tulee sanasta neitsyt = koskematon nainen. Todella vanhanaikaista ja ällöttävä tapa määrittää naispuolista.
Neiti ja herra ovat yläluokkaisia nimityksiä. Minun lapseni ovat ihmiskunnan aatelia, joten toki he ovat neitejä ja herroja. Minä taas olen heidän hallitseva kuningattarensa (ja mieheni kuningatar).
Vierailija kirjoitti:
Neiti. Miksi naispuolisen sääty on määritelty vauvasta saakka? Neiti, neito, neitokainen tulee sanasta neitsyt = koskematon nainen. Todella vanhanaikaista ja ällöttävä tapa määrittää naispuolista.
Neitsyys on olennaisen asia, toki myös pojan kohdalla. Sukupuolielämä on sallittua vain ja ainoastaa elinikäisessä avioliitossa.
Kun kutsun heitä neidiksi tai herraksi, tietävät, että jotain ei-toivottua on tullut tehtyä. Esim. "Missäs neiti on näin pitkään liehunnut?"
Eräs tuttu mies nimittää 25-vuotiasta poikaansa herraksi. "Kunhan herra heräilee", hän laittaa tälle aamiaista. Poika asuu isänsä luona ja on älyttömän ylimielinen ja jatkuvasti nyrpeä. Ja isänsä on kuin alamainen.
"Meidän herra lähtee festareille" jne lausahdukset kuulostavat aivan absurdeilta. Mutta ehkä tämä "herra" on tuon miehen elämän sisältö, en tiedä.
Naurettava tapa minusta