Suomessa asuminen on ihan helvetin tylsää............
En yhtään ihmettele, miksi ihmiset muuttavat täältä pois. Talvella ei ole mitään tekemistä. Inhoan kaikkea talveen liittyvää. Ei kiinnosta mennä ulos, ensin pitää pukea puoli tuntia vaatteita päälle ja mitkään iänikuiset talviurheilulajit eivät jaksa enää kiinnostaa.
Muuttaisin heti täältä pois jos voisin. Odotan lapseni tuloa täysi-ikäisyyteen sitten lähden. Mulle riittää tämä tylsyys ja se, että Suomessa pitää olla rahaa rahaa rahaa, että täällä voi tehdä jotain. Esimerkiksi etelässä on aina lämmin, siellä voi ulkoilla joka päivä ilman kamalia vaatevuoria, siellä näkee ihmisiä, siellä voi istua rantakahviloissa, siellä voi pyöräillä ympäri vuoden, harrastaa kävelyä ympäri vuoden eikä tarvitse pelätä liukastumista, ruoka ja asuminen on halvempaa. Myöskään siellä ei ole sellaista kilpavarustelua mitä täällä Suomessa tehdään, pitää olla sitä ja tätä. Suomalaiset ovat jotenkin henkisesti jälkeenjääneita. Minua kiinnostaa enemmän ihmisten kanssa seurustelu kun krääsän kerääminen. Onko muita.
Kommentit (204)
Suomihan on loistava maa. Puolet vuodesta menee hyvin komerossa, kun muutakaan tekemistä ei ole, ei tarvitse edes esittää sosiaalista ja kelan kolaukset juoksee vuodesta toiseen.
Suomi on liian kallis maa suomalaisille. Verot ovat liian korkeat ja huonot palkat. Täytyy ylläpitää hyvinvointivaltiota pystyssä hinnalla millä hyvänsä. Jos ihmisille jäisi jotain käteen palkastaan ja ihmiset saisivat parempaa palkkaa, täällä voisi tehdä muutakin kuin vain maksaa asuntolainaa.
Eipä siinä, maksan asuntolainaa, asun hyvällä paikalla, missä asunnon arvo nousee joka vuosi. Kun tarpeeksi rahaa kasassa, on minulla varaa ostaa asunto vaikka Ranskan rivieralta. En tarvitse kuin pienen asunnon, yksiö riittää omiin tarpeisiin. Opiskelen ranskaa ja voin työllistyä vaikka kahvilaan tai hotelliin töihin, en haikaile sen kummempia töitä ulkomailta. Lapseni voi lentää minua sinne sitten katsomaan, ja minä voin tulla tänne lastani katsomaan vuorostaan. Muutama vuosi vielä tähän suunnitelmaan, odotan jo kovasti, että pääsen täältä ihmisten ilmoille ELÄMÄÄN.
Mulla ei kyllä ole ikinä tylsää, ei Suomessa eikä muuallakaan.
Suomi on kyllä huono asuinpaikka ihmiselle joka ei pidä talvesta (kuten minä). Ainoa asia mikä pitää täällä on ystävät ja sukulaiset. Ilmasto on sellainen että mun makuun parhaimmillaankin on 3-4kk vuodessa siedettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tylsillä ihmisillä on tylsää.
Just tyypillinen suomalainen asenne.
Miksi ulkomailla ei sitten ole tylsää mutta suomessa on?
Koska olet luultavasti käynyt ulkomailla vain lomilla, etkä elänyt arkea.
Olen asunut ulkomailla. On suuri ero kun joka päivä pyydetään mukaan johonkin juttuihin verrattuna suomen tylsyyteen ja epäsosiaalisuuteen.
Tulen tähän teidän peräänne kertomaan, että minäkin olen asunut ja tehnyt töitä ulkomailla: Saksassa, Britanniassa ja Arabiemiraateissa. Kahdesta edellisestä pidin, Emiraatteja pääsääntöisesti inhosin ilmaston vuoksi ja siksi, että siellä olisi pitänyt olla sosiaalinen perhonen aamusta iltaan, eikä yhtään kunnioitettu ihmisen halua olla rauhassa.
Suomessa meitä rauhassa olijoita on aina ollut niin suuri enemmistö, että tänne on muodostunut meidänlaisemme kulttuuri. Siihen ei kuulu taukoamaton virnistely, jauhaminen ja käsienheiluttelu. Ne, joille sellainen maistuu, lähtekööt mieluisille mailleen ja antakoot tämän harvinaisen, hiljaisen ja rauhallisen maailmankolkan säilyä omana itsenään. Viekää myös lapsenne mukananne, jotteivät tuollaiset saamattoman valittajan geenit jää tänne pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on liian kallis maa suomalaisille. Verot ovat liian korkeat ja huonot palkat. Täytyy ylläpitää hyvinvointivaltiota pystyssä hinnalla millä hyvänsä. Jos ihmisille jäisi jotain käteen palkastaan ja ihmiset saisivat parempaa palkkaa, täällä voisi tehdä muutakin kuin vain maksaa asuntolainaa.
Eipä siinä, maksan asuntolainaa, asun hyvällä paikalla, missä asunnon arvo nousee joka vuosi. Kun tarpeeksi rahaa kasassa, on minulla varaa ostaa asunto vaikka Ranskan rivieralta. En tarvitse kuin pienen asunnon, yksiö riittää omiin tarpeisiin. Opiskelen ranskaa ja voin työllistyä vaikka kahvilaan tai hotelliin töihin, en haikaile sen kummempia töitä ulkomailta. Lapseni voi lentää minua sinne sitten katsomaan, ja minä voin tulla tänne lastani katsomaan vuorostaan. Muutama vuosi vielä tähän suunnitelmaan, odotan jo kovasti, että pääsen täältä ihmisten ilmoille ELÄMÄÄN.
Entäs jos kuolet ennen kuin ehdit elää?
Kyllä ne asunnot siellä ranskan rivierallakin nousevat joka vuosi ja vähintään sen minkä suomessa. 🤣
Suomi nyt on kallis jokaiselle, paitsi joillekin dotcom miljardööreille ja öljysheikeille.
Totta, aloittaja.
Vaikutat henkisesti jälkeenjääneeltä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun lapsesi haluaa jäädä Suomeen asumaan?
Jeps, asun nykyään Ranskassa. Tällä hetkellä täällä 5 astetta ulkona ja näkymät vastaa ehkä suomen kevättä, ei mitkään kesähelteet, mut ei myöskään talvipakkaset ja helvetisti lunta. En tuu luultavasti ikinä muuttamaan takaisin suomeen, ei vaan perse kestä niitä talvia marraskuusta toukokuuhun. Ulkona tekeminen on joo kivaa, täällä pystyy tekemään vähän kauemmin. Ja ihmiset joo, joskus on vähän ikävä suomen kovaa kulttuuria kun ranskalaiset tuntuu joltain mammanpojilta, mutta sinällään kyllä mukavampaa, onnelisempaa ja puheliampaa porukkaa täällä.
Ai meillä on kilpavarustelua? Hah, palataanpa tähän kun olet asunut vähän aikaa ”ulkomaassa”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuudessaan Suomi on ap:lle ja muille valittajille maailman paras paikka elää. Jollei olisi, he olisivat varmasti jo tehneet kaikkensa päästäkseen muualle. Jokin heitä täällä kuitenkin pitelee. Mikä?
Missä pullossa olet viime ajat elänyt? Et sitten ole kuulluut kaikenmaailman matkustusesteistä ja rajoituksista. Lisksi suomalaisilta vaaditaan paperit, työluvat ja koronapassit jos menee toiseen maahan.
Ei suomesta noin vaan muuteta. Pitää olla toisessa maassa työpaikka ja asunto. Suomalainen asettuu muiden ulkomaalaisten kanssa samaa kategoriaan eli se afrikkalainen joka suomesta saa kelasta elatuksen hakeekin siellä ulkomailla suomalaisen kanssa kilpaa entrylevelin duuneja joilla saisi edes peruselinkustannukset maksettua. Suomalainen on sen afrikkalaisen/lähi-itäläisen/initialaisen/kiinalaisen kanssa samalla viivalla ja sieltä on tunkua eurooppaan. Noilla muilla on myös omat viiteryhmät, joissa tuetaan vaikka järkkäämällä työpaikka kun taas suomalaiset tuttuun tapaan vittuilee vaan suomesta muuttavalle. Se suomalainen tuttu paskuus jatkuu ulkomailla.
MOSKOVAN TROLLIT ON AKTIIVISIA ITSENÄISYYSPÄIVÄNÄ,!!!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne asunnot siellä ranskan rivierallakin nousevat joka vuosi ja vähintään sen minkä suomessa. 🤣
Suomi nyt on kallis jokaiselle, paitsi joillekin dotcom miljardööreille ja öljysheikeille.
Ei ole missään niin kalliita asunnot kuin suomessa. Riviera on halpa verrattuna suomen hintatasoon.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa on ihan hyvä elää. Ilmasto parempi kuin Suomessa, terveydenhoito pelaa ja lyhyt matka vähän joka paikkaan Euroopassa.
Töitä täälläkin täytyy tehdä ja ainakin mulla työpäivä on aamusta iltaan. Lähden kotoa ennen seitsemää ja olen kotona pitkälti kuuden jälkeen. Syödään perheenä, lapset nukkumaan, hetki omaa aikaa ja sitten taas aloitetaan alusta. Viikonloppuisin toki voi helposti hypätä junaan ja mennä mihin vaan, mutta itse arki on kyllä ihan samanlaista täällä. Ja ainakin täällä pohjoisessa Keski-Euroopassa säät ovat sateiset ja surkeat pitkään. Ei toppatakkia ehkä koko ajan tarvitse, mutta sateeseen ja luihin ja ytimiin purevaan viimaan on silti hyvä varautua.
Mun on tosi hankala ymmärtää tätä jatkuvaa ruikutusta Suomesta. Mulla on verot ollut samat tai korkeammat kaikissa kolmessa Keski-Euroopan maassa, jossa olen asunut, kuin mitä ne olisivat olleet Suomessa. Palveluista erityisesti päiväkoti on järjettömän kallis verrattuna Suomeen. Asuminen kaupungeissa on kallista ja sähkö, vesi ja kaasu (lämmitykseen) maksaa esim. tällä hetkellä meillä melkein 300€/kk tällaisessa townhouse-tyyppisessä talossa, vaikkei tilaa ole kauheasti.
Ehkä tosiaankin kannattaa asua hetki ulkomailla ja tutustua siihen auvoon, mitä ne tarjoaa. Me ollaan täällä, koska löytyi kiinnostavia töitä, mutta monella muulla mittarilla elämänlaatu laski siitä, kun asuimme Suomessa huomattavasti pienemmillä tuloilla. Nyt aikaa perheelle on vähemmän, stressiä enemmän ja aikaa niille Euroopan hienouksilla vain viikonloppuisin (jollei tule ylitöitä, mikä aika tavallista). Täällä on paljon hyvää ja sopii nyt aika hyvin meidän perheelle, mutta ei tämä lähtökohtaisesti Suomea parempaa ole. Päin vastoin, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
MOSKOVAN TROLLIT ON AKTIIVISIA ITSENÄISYYSPÄIVÄNÄ,!!!
Pahimmat trollit on suomalaiset itse tekee suomessa olemisesta viheliäistä suomalaiselle. Ei tarvi edes poliitikkojen tuomia desantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole missään niin kalliita asunnot kuin suomessa. Riviera on halpa verrattuna suomen hintatasoon.
Katsos vaikka Saksan isoja kaupunkeja (München & Frankfurt), Pariisia, Lontoota, Tukholmaa, Kööpenhamina tai Amsterdamia ja huomaat, että kyllä asuminen on kallista muuallakin, missä ihmiset töitä tekevät. Siellä Rivieralla on aika heikosti järkeviä töitä suomalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa on ihan hyvä elää. Ilmasto parempi kuin Suomessa, terveydenhoito pelaa ja lyhyt matka vähän joka paikkaan Euroopassa.
Töitä täälläkin täytyy tehdä ja ainakin mulla työpäivä on aamusta iltaan. Lähden kotoa ennen seitsemää ja olen kotona pitkälti kuuden jälkeen. Syödään perheenä, lapset nukkumaan, hetki omaa aikaa ja sitten taas aloitetaan alusta. Viikonloppuisin toki voi helposti hypätä junaan ja mennä mihin vaan, mutta itse arki on kyllä ihan samanlaista täällä. Ja ainakin täällä pohjoisessa Keski-Euroopassa säät ovat sateiset ja surkeat pitkään. Ei toppatakkia ehkä koko ajan tarvitse, mutta sateeseen ja luihin ja ytimiin purevaan viimaan on silti hyvä varautua.
Mun on tosi hankala ymmärtää tätä jatkuvaa ruikutusta Suomesta. Mulla on verot ollut samat tai korkeammat kaikissa kolmessa Keski-Euroopan maassa, jossa olen asunut, kuin mitä ne olisivat olleet Suomessa. Palveluista erityisesti päiväkoti on järjettömän kallis verrattuna Suomeen. Asuminen kaupungeissa on kallista ja sähkö, vesi ja kaasu (lämmitykseen) maksaa esim. tällä hetkellä meillä melkein 300€/kk tällaisessa townhouse-tyyppisessä talossa, vaikkei tilaa ole kauheasti.
Ehkä tosiaankin kannattaa asua hetki ulkomailla ja tutustua siihen auvoon, mitä ne tarjoaa. Me ollaan täällä, koska löytyi kiinnostavia töitä, mutta monella muulla mittarilla elämänlaatu laski siitä, kun asuimme Suomessa huomattavasti pienemmillä tuloilla. Nyt aikaa perheelle on vähemmän, stressiä enemmän ja aikaa niille Euroopan hienouksilla vain viikonloppuisin (jollei tule ylitöitä, mikä aika tavallista). Täällä on paljon hyvää ja sopii nyt aika hyvin meidän perheelle, mutta ei tämä lähtökohtaisesti Suomea parempaa ole. Päin vastoin, sanoisin.
Niin, sinulla on Töitä ja Perhe. Asioita joista moni suomalainen mies vaan haaveilee suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos vaikka Saksan isoja kaupunkeja (München & Frankfurt), Pariisia, Lontoota, Tukholmaa, Kööpenhamina tai Amsterdamia ja huomaat, että kyllä asuminen on kallista muuallakin, missä ihmiset töitä tekevät. Siellä Rivieralla on aika heikosti järkeviä töitä suomalaiselle.
Ei ole töitä suomessakaan ollenkaan. Mutta asunnot maksaa saman mitä Lontoossa.
Pidän kyllä Espanjan ilmastosta, mutta muuten en käsitä miksi ne niin elää muiden kautta.
Tykkäsin käydä reppureissuilla yksin, ja retkeilymajoissa esim Pariisissa ym kävi parikin kertaa, että sain kuulla suoranaisia solvauksia, miten kukaan voi matkustaa yksin. Olin omavarainen enkä kärkkynyt kenenkään seuraa, mutta ne tuli sihisemään miten kaikki pitää jakaa ja käsitellä muiden kanssa. Että yksin matkustaminen ei ole oikeaa matkustelua. Kyse oli aivan ohimenevistä keskusteluista ja voi sitä vittuilun määrää. Esim 27-vuotias oli valmistunut yliopistosta mutta ei ollut koskaan matkustanut yksin. Ainakin he kypsyvät hitaasti tai ei ollenkaan. Vain espanjalaiset käyttäytyi noin. Kokemukseni liittyy vaan eurooppalaisiin.