soitteleeko sossut oikeesti jonnekin pankkiin ja kyselee?
Mulla ois tilanne, että lapsella on usea tuhatta säästötilillä, jonka isovanhemmat on tehneet.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 02:51"]En tiedä soitteleeko vai miten tieto kulkee, mutta kulkee kumminkin. Itse hukkasin muutama vuosi sitten lompakkoni ja siirsin nettipankista kaverin tilille rahaa, jotka kaveri sitten nosti minulle ja jouduin antamaan kirjallisen selvityksen sossuun tapahtuneesta, ettei kaverilta mennyt tuet, kun oli muutama ylimääräinen satku maannut pari tuntia tilillä.
[/quote]
No meni niin että kaverisi oli toimittanut tiliotteet hakemuksen liitteinä.
Suurta viisautta on se, että jos pitää sossun asiakkaaksi joutumista todennäköisenä niin alkaa hiljakseen siirtää rahaa käteiseksi. Se pitää aloittaa riittävän ajoissa eli aikana, jolta ei joudu sossulle pankkitilinsä tapahtumia avaamaan.
Kun pankkikorko on olematon niin raha säilyy hyvin myös pankkilokerossa. Sossu ei näe käteistä rahaa, joten näin voi pitää itsellään pahan päivän vararahan todella kiperää tilannetta varten.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 02:51"]En tiedä soitteleeko vai miten tieto kulkee, mutta kulkee kumminkin. Itse hukkasin muutama vuosi sitten lompakkoni ja siirsin nettipankista kaverin tilille rahaa, jotka kaveri sitten nosti minulle ja jouduin antamaan kirjallisen selvityksen sossuun tapahtuneesta, ettei kaverilta mennyt tuet, kun oli muutama ylimääräinen satku maannut pari tuntia tilillä.
[/quote] No tuossahan on kyse vain siitä että kaverisi joutuu toimittamaan omat tiliotteensa sossuun joka kuukausi. Kaikki tulot huomioidaan mitä tilille tulee. Ei liity mitenkään ap:n kysymykseen.
Käsittääkseni soittelevat leikisti.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 02:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 02:51"]En tiedä soitteleeko vai miten tieto kulkee, mutta kulkee kumminkin. Itse hukkasin muutama vuosi sitten lompakkoni ja siirsin nettipankista kaverin tilille rahaa, jotka kaveri sitten nosti minulle ja jouduin antamaan kirjallisen selvityksen sossuun tapahtuneesta, ettei kaverilta mennyt tuet, kun oli muutama ylimääräinen satku maannut pari tuntia tilillä. [/quote] No meni niin että kaverisi oli toimittanut tiliotteet hakemuksen liitteinä.
[/quote]
Ahaa, no voi se kai noinkin mennä. Itse en oikein tiedä muuta, kuin että noin viikko lompakkohässäkän jälkeen kaveri soitteli ja kysyi, että voinko rustata tilannetta selventävän paperin kun olivat sossusta rahojen perään kyselleet.
Ei soita mutta soittaa kyllä tarvittaessa esim. työlinjalle tai ylipäätään Kelan tai väestön viranomaisnumeroihin ja monelle muullekin taholla jos tarve vaatii.
Omillaan tässä perkele muutkin joutuu kulunsa maksamaan.
Sen tiedän että Kela on jo aikoja sitten tehnyt kyselyitä pankkeihin joidenkin etuuksien yhteydessä, mutta ainakaan ennen sossulla ei ollut mitään oikeutta päästä tilitietoihin käsiksi.
Tuskin tilanne on tuosta muuttunut, en tiedä kun ei ole tarvinnut ihan vähään aikaan painia asioiden kanssa.
Verotiedothan ovat julkisia ja jos pankissa on tili josta maksetaan korkoja, niin tietohan on kenen tahansa saatavilla verotoimistaosta, myös sosiaalitoimiston. Ja kun näkevät että on maksettu veroa koroista, nin sitten voivat tietysti vaatia tiotteet tileistä joista selviää verotettetun tilin tilanne.
Joo ei todellaka soittele pankkiin. Pankki ei saa luvuttaa tietoja ku oikeuden päätöksellä... Jos muuta väittää niin puhuu paskaa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 07:48"]
Joo ei todellaka soittele pankkiin. Pankki ei saa luvuttaa tietoja ku oikeuden päätöksellä... Jos muuta väittää niin puhuu paskaa.
[/quote]
näin se on. Joudut vaan verotiedot viedä kerran vuotee sinne, että niitten kaa varovasti. Itse pidän toista tiliä mutsin nimissä, sieltä hoituu kätevästi muut asiat ;)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:46"]Tarkoitus olisi ensin käyttää omat säästöt, sitten vasta sossutuet.
[/quote]
Niin, _omat_ säästöt. Ei toisen perheenjäsenen lahjatilirahoja.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:46"]Tarkoitus olisi ensin käyttää omat säästöt, sitten vasta sossutuet.
[/quote]
Jep. Mun mielestä kyllä jäätävää et pitäisi esim. juuri lasten tulevaisuuden säästöt käyttää, jos on vaikka väliaikaisesta hätätilanteesta kyse.
[/quote]
Sittenhän me kaikki voidaan säästää lapsillemme rahaa pari kymppitonnii ja mennä sossulle vinkuu et antakaa rahaa ;D
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 00:46"]Tarkoitus olisi ensin käyttää omat säästöt, sitten vasta sossutuet. [/quote] Jep. Mun mielestä kyllä jäätävää et pitäisi esim. juuri lasten tulevaisuuden säästöt käyttää, jos on vaikka väliaikaisesta hätätilanteesta kyse. [/quote] Niinpä. Muutenkin typerää että joka ikinen euro pitäisi kuluttaa pois ennen kuin toimeentulotukea myönnetään. Siinähän tehdään ihminen vain entistä riippuvaisemmaksi tuesta. Parin tonnin säästöt voisi aivan hyvin sallia myös ttt.asiakkaalle.
[/quote]
Se vasta olisikin typerää, että yhteisestä lompasasta annetaan hätäapua sellaiselle jolla on omaakin rahaa. Siis mitä helvettiä sinä oikein kuvittelet?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 01:08"]
Olet kuitenkin siis velvollinen ilmoittamaan tämän lapsenkin tilin tiedot ja tiliotteet toimeentulotukihakemuksen yhteydessä, mutta lapsen nimissä olevan tilin rahoja ei oteta päätöksessä huomioon,
lisää sossu.
[/quote]
No just, etpä taida olla oikea sossu. Jos näin toimittaisiin niin kaikkihan siirtäisi rahansa alaikäisten lastensa pankkitileille ja sen jälkeen hakisivat sossusta toimeentulotukea. Ihmettelisi sitten vaan sossussa, että kun nuo 100 000 euroa tuolla lapsen tilillä on lapsen rahoja niin mä en voi niitä oikein käyttää ja siksi tartteen tt- tukea kun oma tili on tyhjä. Äly hoi...
En tiedä soitteleeko vai miten tieto kulkee, mutta kulkee kumminkin. Itse hukkasin muutama vuosi sitten lompakkoni ja siirsin nettipankista kaverin tilille rahaa, jotka kaveri sitten nosti minulle ja jouduin antamaan kirjallisen selvityksen sossuun tapahtuneesta, ettei kaverilta mennyt tuet, kun oli muutama ylimääräinen satku maannut pari tuntia tilillä.