Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pöljin kuulemasi säästövinkki?

Vierailija
09.03.2015 |

Ev

Kommentit (297)

Vierailija
121/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:34"]Metsästäminen ja marjastaminen. Ja sit jo joku haluaa säästää 500egeä kuukaudessa ni joku tulee aina kirjoittamaan et miten shampoopullon saa tyhjäksi asti. [/quote] Hoh hoh. Saan joka vuosi satoja euroja marjoilla plus ilmainen kuntoilu ja virkistys. [/quote] Siis sinä myyt marjoja? Sitä ei suoranaisesti voi pitää säästämisenä. [/quote] Jos saman määrän keräisi omaan käyttöön, säästää satoja euroja kun ei tarvitse ostaa marjoja. Ne kuitenkin kuuluvat olennaisesti terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon. Tajusitko nyt? [/quote] Kuule en mä syö marjoja satojen eurojen edestä, usko nyt! Ja jos syön, aina tuoreita. [/quote] Omat on läskisi. Me muut haluamme syödä terveellisesti ilmaisia superruokia [/quote] Mä olen läski ja syön marjoja. Miksi en laihdu syömällä ilmaisia "superruokia"?

[/quote]

Olen aivan varma että et ole tullut läskiksi marjojen syönnistä.

Vierailija
122/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:13"]

Ilta- ja aamupissalla suihkussa. Ei tartte vetää vessaa ja pissat menee viemärii saippuan kanssa

[/quote]

Miksi käydä kaksi kertaa suihkussa päivässä? Muutenhan tuo on järkeävää
[/quote]

En ole vinkin antaja, mutta itse hikoilen kun possu öisin, joten aamulla on kiva käydä pikakastautumassa suihkussa. Iltasin käyn toisen kerran vaan jos pesen hiukset. Olen epänaisellinen nainen sillä en jaksa aamusin föönäillä hiuksia kuivaksi, kun illalla ne ehtii kuivua itsekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivosta kannettu vesi käytettiin kuulemma aikoinaan kolmeen kertaan:

Ensin keitettiin perunat.

Perunoiden keitinvedellä tiskattiin astiat.

Lopuksi tiskivedellä kasteltiin kukat.

oi isoäitiä!

:)

Vierailija
124/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:28"]

Sodastreamilla muka säästää, kun ei tarvitse enää ostaa kaupasta limpparia. Oikeasti sillä säästää, jos ei suunnilleen muuta juokaan kuin sillä tehtyjä juomia ja vertaa sitä siihen, että ostaisi kaiken kaupasta. Pam, limsan ja happoveden kulutus lisääntyy potenssiin triljoona. Heippa rahat ja terveys.

[/quote]

Onko happovesi jotenkin erityisen vaarallista terveydelle, muuten kuin että pierettää? Itse juon suunnilleen pullon tai kaiksi päivässä sodasreamilla hapotettua vettä. On halvempaa ja vielä parempi on se että ei tarvi kantaa niiitä vesiä kaupasta kotiin, ennen tuli otettua aina kerran viikossa sellainen 6x1,5 litjan jässikkä hiilihapotettua lähdevettä.

Vierailija
125/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:16"]

Puoli seiskassa oli kerran kilpailu näistä ja muistaakseniiandran piti päättää voittaja. Kaikki siinä kerrotut oli hupsuja. Muistaakseni yksi oli, että uunin käytön jälkeen avataan luukku, että lämpö pääsee lämmittämään kotia. Mitä hel, mihan se lämpöenergia kotoa menisi oli luukku auki tai kiinni.

[/quote]

No se lämpöenergia ei menisi samalla lailal huoneilmaan jos luukku on kiinni

[/quote]

No mihin se sitten menee? Jää pysyvästi sinne uuniin ja on ensi viikolla odottamassa, kun avaat luukun? :)

Olet tainnut keksiä ihan uuden pykälän termodynamiikan lakeihin...

[/quote]

Sinähän se oikein näsäviiasas olet. Kokeile mitä eroa on sillä että laitat patterin eteen tavaraa paljon? Lämmittääkö se yhtä tehokkaasti? 

[/quote]

Monet pitää varaavaa eristekuorista takkaa parmpana lämmönlähteenä kuin peltistä kaminaa.

Sama energia siellä uunissa on ja kaikki tulee  hyödyksi talon lämittämiseen. Jos luukku on kiinni, se lämpö tulee pienemällä teholla ja pidemmän aikaa, jos taas luukku on auki, se tulee suurella teholla ja nopeasti. Saman verran energiaa kummassakin tapauksessa. Helpommin se lämpö tulee hyötylämmöksi kun tulee pienellä teholla ja talon muu lämmitysjärjestelmä ehtii huomioida sen. Jos tulee paljon lämpöä nopeasti, niin huonelämpötila nousee ja energian kulutus nousee ja sehän ei ole toivottavaa.

Vierailija
126/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 13:51"]

Mä en tiä onko se teistä tyhmää, mutta kun shampoo on ihan loppu laitan pohjalle vettä ja ravistan sieltä saa vielä yhden pesun. Sitten heitän roskiin.

[/quote]

Toi on JÄRKEVÄÄ!

[/quote]

Meillä vaimo heittelee shampoot roskiin jo siinä vaiheessa kun ne alkaa tuntua melkolailla tyhjiltä, minä olisin  pessyt niillä itseni vielä monta kertaa. Ikävintä silloin kun uuttakaan ei ole vielä ostettu, niin sitten käydän pesulla pelkällä vedellä.

Vierailija
127/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:43"]

oi isoäitiä!

[/quote]

Hohhoijakkaa. Tuhansien järvien maassa, jossa ei ole juuri vedestä ollut  koskaan pulaa. Kyllä minä tuon tiskivesillä kukkien kastelun ymmärrän, lämmintä vettä ja ravinteita mukana, mutta astioiden tiskaus pottujen ketinvedessä tuntuu jo vähän omituisteta. Perunoistahan irtoaa tärkkelystä joka taas sotekee tehokkaasti lasit yms.

Säästeliäisyys ja vaatimattomuus kyllä istuu hyvin suomalaiseen luonteeseen ja luterilaiseen uskontoon.

Vierailija
128/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:28"]Sodastreamilla muka säästää, kun ei tarvitse enää ostaa kaupasta limpparia. Oikeasti sillä säästää, jos ei suunnilleen muuta juokaan kuin sillä tehtyjä juomia ja vertaa sitä siihen, että ostaisi kaiken kaupasta. Pam, limsan ja happoveden kulutus lisääntyy potenssiin triljoona. Heippa rahat ja terveys.
[/quote]

No tuota meillä ei ole kyllä lisääntynyt kulutus lapset juo edelleen kerran viikossa saunalimut, juhlissa tehdään tarpeen mukaan. Vissyä varsinkin kesällä ostettiin ennemonta litraa viikossa. Siinä säästetään kun ei enää osteta

Vierailija
129/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:32"] Vessa kuuluu vetää vain kakkosen jälkeen. Näin isoisoäitini mielestä. :D Tais vesivessa olla uus asia ja vanhan kansan nuukuus päällä. Mä kyllä joskus pissaan samaan jos lapsilta on jääny pönttö vetämättä, ehkä oon ällö? [/quote] Asun yksin, ja teen noin aika useinkin. Joka pissan huuhteleminen puhtaalla vedellä tuntuu jotenkin absurdilta, kun kaikilla maailman ihmisillä ei ole edes juomavettä. (Sori Afrikka-kortin pelaamisesta) [/quote] Mä taas vedän joka kerta koska ensinnäkään en kestäisi sitä kuten hajua mikä jäisi vessaan ja toiseksi se wc-pytty menee pilalle siitä että siellä muhii se pissa tuntikausia. Ja tiedän nämä siitä, että kotona ei saanut vetää vessaa kuin kahden pissan jälkeen tai jos kävi isommalla hädällä

[/quote]

79 tässä: Itse juon vettä aika reilusti, ei haise eikä ole paljon minkään väristäkään, joten en oo ihan varma tosta. Aamulla toki eri asia.

[/quote]

Tuli tästä mieleen, että eikö kannattaisi juoda mahdollisimman vähän, niin ei tarvitsisi käydä pissalla montaa kertaa päivässä? Säästäisi vettä, paperia, sähköä jne :)

Vierailija
130/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:08"] Tukan leikkaamatta jättäminen/leikkaaminen itse koska kampaamo on niin kallista. Lopputuloksena on se, että epäsiistiä ja huonosti leikattua tukkaa pitää laittaa paljon enemmän, jolloin kuluu enemmän hiuslakkaa, vahaa, shampoota, hoitoainetta ja aikaa. Pari kertaa vuodessa kampaajalla käyminen säästää aika paljon hermoja ja ainakin minulla myös rahaa [/quote] Miksi ei leikkaa vaan todella lyhyeksi niin ei tarvitse tehdä houksille mitään? Järjetöntä tuollainen laittaminen [/quote] Koska haluan näyttää huolitellulta ja kauniilta enkä miltään lähiömammalta

[/quote]

Nyt täytyy myöntää että särähti korvaan toi vertaus. Lähiömamma? Tarkoitat siis äitiä, joka ei asu keskustassa. Meitä on kuule moneen junaan, toiset mammat jää asemalle mutta toiset porskuttaa ykkösluokassa vaikka asuvatkin lähiössä. Ei se ulkonäkö riitä, jos suusta tulee kakkaa heti kun sen avaa.

[/quote]

Muutenkin, monissa tapauksissa lyhyt tukka voi näyttää paljon huolitellummalta kuin pitkä. Se ei mene takkuun tai littaan eikä kampaus mene pilalle. Esimerkiksi Emma Watson pixiessään oli minusta todella elegantti ja huomiotaherättävä, eikä varmasti tarvinnut muotoilutuotteita. Samoin eräs siro ystävättäreni vannoo lyhyen tukan nimiin, todella persoonallinen kaunotar hänkin. Opiskelee muuten muotia Pariisissa, kai ne avaimet homssuiseen lähiötyyliin löytyvät sieltä?

[/quote]

Emma Watson pixiessään todellakin on upea, mutta hänellä mitä luultavimmin on huippukampaajista koostuva muotoilutiimi ja hänen joka-ainut hiuskarvansa on täysin varmasti tarkkaan aseteltu ja käsitelty. Mammojen pese-ja-pidä- pystytukat näyttävät joltain ihan muulta.

Vierailija
131/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:43"]

oi isoäitiä!

[/quote]

Hohhoijakkaa. Tuhansien järvien maassa, jossa ei ole juuri vedestä ollut  koskaan pulaa. Kyllä minä tuon tiskivesillä kukkien kastelun ymmärrän, lämmintä vettä ja ravinteita mukana, mutta astioiden tiskaus pottujen ketinvedessä tuntuu jo vähän omituisteta. Perunoistahan irtoaa tärkkelystä joka taas sotekee tehokkaasti lasit yms.

Säästeliäisyys ja vaatimattomuus kyllä istuu hyvin suomalaiseen luonteeseen ja luterilaiseen uskontoon.

[/quote]

Ei se varmaan se vesi sinänsä, vaan sen järvestä noutaminen (etenkin talvella) ja kantaminen, jotka jäivät naisten kontolle siinä missä kaikki muutkin raskaat päivittäiset hommat... Kokeilepa huviksesti kantaa teidän perheellenne yhden päivän talousvedet lähimmästä järvestä ilman autoa, pyörää yms.

Vierailija
132/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:34"]Metsästäminen ja marjastaminen. Ja sit jo joku haluaa säästää 500egeä kuukaudessa ni joku tulee aina kirjoittamaan et miten shampoopullon saa tyhjäksi asti. [/quote] Hoh hoh. Saan joka vuosi satoja euroja marjoilla plus ilmainen kuntoilu ja virkistys. [/quote] Siis sinä myyt marjoja? Sitä ei suoranaisesti voi pitää säästämisenä. [/quote] Jos saman määrän keräisi omaan käyttöön, säästää satoja euroja kun ei tarvitse ostaa marjoja. Ne kuitenkin kuuluvat olennaisesti terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon. Tajusitko nyt? [/quote] Kuule en mä syö marjoja satojen eurojen edestä, usko nyt! Ja jos syön, aina tuoreita. [/quote] Omat on läskisi. Me muut haluamme syödä terveellisesti ilmaisia superruokia [/quote] Mä olen läski ja syön marjoja. Miksi en laihdu syömällä ilmaisia "superruokia"?

[/quote]

[/quote]

Vastaavasti marjoja syömällä ei laihdu.

Vierailija
133/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:51"]

Puoli seiskassa oli kerran kilpailu näistä ja muistaakseniiandran piti päättää voittaja. Kaikki siinä kerrotut oli hupsuja. Muistaakseni yksi oli, että uunin käytön jälkeen avataan luukku, että lämpö pääsee lämmittämään kotia. Mitä hel, mihan se lämpöenergia kotoa menisi oli luukku auki tai kiinni.

[/quote]

[/quote]

No mihin se sitten menee? Jää pysyvästi sinne uuniin ja on ensi viikolla odottamassa, kun avaat luukun? :)

[/quote]

Sinähän se oikein näsäviiasas olet. Kokeile mitä eroa on sillä että laitat patterin eteen tavaraa paljon? Lämmittääkö se yhtä tehokkaasti? 

[/quote]

Monet pitää varaavaa eristekuorista takkaa parmpana lämmönlähteenä kuin peltistä kaminaa.

Sama energia siellä uunissa on ja kaikki tulee  hyödyksi talon lämittämiseen. Jos luukku on kiinni, se lämpö tulee pienemällä teholla ja pidemmän aikaa, jos taas luukku on auki, se tulee suurella teholla ja nopeasti. Saman verran energiaa kummassakin tapauksessa. Helpommin se lämpö tulee hyötylämmöksi kun tulee pienellä teholla ja talon muu lämmitysjärjestelmä ehtii huomioida sen. Jos tulee paljon lämpöä nopeasti, niin huonelämpötila nousee ja energian kulutus nousee ja sehän ei ole toivottavaa.

[/quote]

Täysin eri asia. Tavallinen uuni ei ole varaava eikä johtava. 

Vierailija
135/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini pöllii hotelleista pyyhkeet, vessapaperit ja kaiken muun mitä irti lähtee. Pizzerioista servetit ja ottimet. Lidlissä käyvät ja kauhistelevat prisman hintoja. Kauhistelevat meitä kun oltermannia ostetaan:D Silti polttavat kumpikin maxiaskin kalleinta tupakkia päivässä ja anoppi lisäksi vielä alkoholisti, kaljaa ostaa päivittäin irtona vähintään 5 tölkkiä. Eli säästävät oikeastaan kaikessa järkevässä mutta turhanpäiväisyyksiin laittavat rahaa. Kerran olimme mieheni kanssa hotellissa ja häpesin silmät päästäni kun kotona kertoi ottaneensa vessapaperirullan mukaan.. Onneksi muuten ei ole tullut äitiinsä

Vierailija
136/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Laihdutpas jos syöt vain ja ainoastaan niitä marjoja. 

Vierailija
137/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 14:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Täysin eri asia. Tavallinen uuni ei ole varaava eikä johtava. 

[/quote]

Meillä sähköuuni on keittiötilan ja olohuoneen välissä (ei siis naapurin seinää tai ulkoseinää vasten) ja sen tuottama lämmitysenergia on kyllä täsmälleen sama, vaikka vuoraisi koko uunin eristevillalla käytön jälkeen. Ainoa ero on siinä, miten nopeasti lämpö siirtyy uunista huoneilmaan. Nopeus ei ole hyvä juttu tässä kontekstissa, joten parempi antaa luukun olla kiinni.

Jos uuni on ulkoseinässä/huoneistojen välisessä seinässä kiinni, voidaan periaatteessa ajatella että lämpöhukka seinärakenteen kautta ulkoilmaan/naapurihuoneistoon on suurempi luukun ollessa kiinni, koska silloin lämpö pyrkii pois voimakkaammin myös uunin takaseinän kautta. En kuitenkaan usko, että uunien takaseinät kuumenevat kovin paljon verrattuna luukkuun, joten hukka takakautta lienee suhteellisen pientä.

Vierailija
138/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:44"]Ei nyt ehkä vedä tyhmyydessään vertoja hedelmäpussin solmulle/solmuttomuudelle, mutta kyllä veroprosentin nostaminen liian korkeaksi säästämismielessä on ihan hiton tyhmää sekin.
[/quote]

Miksi? Jos ei osaa sijoittaa, eikä rahankäyttö ole oikein hallinnassa niin tämähän on hyvä vinkki. Itselläni ei ainakaan opiskeluaikoina ollut esim. säästötilistä mitään iloa kun nostin kaikki rahat sieltä vain pois.
[/quote]

No jos tosiaan rahankäyttö ei ole hallinnassa eikä itsehillintää ole, tämä lienee kelpo säästämiskeino, mutta kyllä mun mielestä ilmaisen lainan antaminen valtiolle ja suurien palautuksien eli omien rahojen takaisinsaamisen juhliminen on vähän hölmön hommaa.
[/quote]

Ei kai tässä nyt juhlimisesta ole puhe, se on ihan eri asia jos joku kuvittelee "saavansa" jotain veronpalautuksilla
[/quote]

Meillä juhlitaan veronpalautusta. Ostetaan joululahjat veronpalautuksilla tai matkustetaan jonnekkin hiihtolomalla.
T. Viimeksi 1400€ veronpalautusta.

Vierailija
139/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Laihdutpas jos syöt vain ja ainoastaan niitä marjoja. 

[/quote]

Et, jos syöt saman määrän kaloreita kuin ennenkin, mutta marjoina.

Kyllähän hampurilaisillakin laihtuu, jos niitä syö tarpeeksi vähän. Yhtä pöljää logiikkaa.

Vierailija
140/297 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:44"]Ei nyt ehkä vedä tyhmyydessään vertoja hedelmäpussin solmulle/solmuttomuudelle, mutta kyllä veroprosentin nostaminen liian korkeaksi säästämismielessä on ihan hiton tyhmää sekin.
[/quote]

Miksi? Jos ei osaa sijoittaa, eikä rahankäyttö ole oikein hallinnassa niin tämähän on hyvä vinkki. Itselläni ei ainakaan opiskeluaikoina ollut esim. säästötilistä mitään iloa kun nostin kaikki rahat sieltä vain pois.
[/quote]

No jos tosiaan rahankäyttö ei ole hallinnassa eikä itsehillintää ole, tämä lienee kelpo säästämiskeino, mutta kyllä mun mielestä ilmaisen lainan antaminen valtiolle ja suurien palautuksien eli omien rahojen takaisinsaamisen juhliminen on vähän hölmön hommaa.
[/quote]

Ei kai tässä nyt juhlimisesta ole puhe, se on ihan eri asia jos joku kuvittelee "saavansa" jotain veronpalautuksilla
[/quote]

Meillä juhlitaan veronpalautusta. Ostetaan joululahjat veronpalautuksilla tai matkustetaan jonnekkin hiihtolomalla.
T. Viimeksi 1400€ veronpalautusta.
[/quote]
Ja nimenomaan nostamalla veroprosenttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi