Pöljin kuulemasi säästövinkki?
Kommentit (297)
Jos ostosten loppusumma on esim 1.76 euroa maksetaan se käteisellä, koska pyöristyy 1.75 senttiin ja säästää yhden sentin. Jos taas loppusumma on 1.74 maksetaan kortilla, koska taas säästi sentin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:39"]Opiskeluaikaan törmäsin joitakin kertoja kavereihin, jotka suodattivat kahvit samoista poroista kahdesta, toisella kertaa lisättiinvain noin mitallinen uutta. Ja sitten pahimmillaan suodatinpussi huuhdeltiin ja käytettiin taas. [/quote] No kuule mäkin huuhtelen ja käytän uudestaan. Kas kun on kestosuodatinpussi käytössä. Ei tulis mieleenkään käyttää paperista ja heittää joka kerran jälkeen roskiin...
[/quote]
Jos keittää suuremman määrän kahvia, kuten jalkapallojoukkueen buffettivuorossa, niin ensimmäisen pannun lataan normaalisti, mutta seuraavaan riittää että pistää pari lusikallista lisää kahvia ja laskee toisen pannullisen samoilla puruilla. Eihän tuossa nyt mitään hirmusummia säästä, mutta tästä säästämisestä ei ole myöskään lisävaivaa, vaan pääsee jopa pikkusen helpommalla. Pannullisten mahdolliset väkevyyserot tasoittuu isossa termarissa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:27"] Mun mies toimisi miten 25 kirjotti, välillä naurattaa ja välillä suututtaa sen ajatus säästämisestä. Myös tiskirättien pesu on omituista säästämistä, ostaa uuden kun rätti likanen. [/quote] Ostaa uuden? Oletko idiootti? Ostatko uuden pyyhkeenkin kun se on likainen? [/quote] Tätä tiskirättien roskiin heittämistä pidetään tyhmänä (minäkin pidän), mutta kestosuodatinpussille alapeukutetaan... Miksi? Meilläkin kestosuodatin, sellaista pienisilmäistä kankaantapaista materiaalia. Käytän ja pistän koneeseen, käytän ja pistän koneeseen jne. En oo ostanu suodatinpusseja moniin vuosiin.
[/quote]
Minusta kestosuodattimien käyttö on järkevää. Samoin rättien pesu.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:07"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:32"] Vessa kuuluu vetää vain kakkosen jälkeen. Näin isoisoäitini mielestä. :D Tais vesivessa olla uus asia ja vanhan kansan nuukuus päällä. Mä kyllä joskus pissaan samaan jos lapsilta on jääny pönttö vetämättä, ehkä oon ällö? [/quote] Asun yksin, ja teen noin aika useinkin. Joka pissan huuhteleminen puhtaalla vedellä tuntuu jotenkin absurdilta, kun kaikilla maailman ihmisillä ei ole edes juomavettä. (Sori Afrikka-kortin pelaamisesta) [/quote] Mutta onhan siellä pytyssä ne paperitkin muhimassa (paitsi jos olet mies) joten aikamoinen kasa kertyy ja joudut lopulta vetämään pytyn kuitenkin monesti saadaksesi ne menemään... Ja, jos siis olet nainen, mites menkkojen aikaan? Verta ja pissaa lilluu pöntössä papereineen, yöks. Vai etkö käytä paperia? Todellakin siis vedän, vaikka asuisin yksin. [/quote] Nainenkin pystyy kusemaan ilman että tarvitsee pyyhkiä. Opettele kusemaan ilman että kusi valuu pitkin poikin [/quote] Mahtaa sulla mennä monet alkkarit päivässä, pissaset ja se HAJU. Nyt tuli kyllä oksennus suuhun... Naisten hygieenisyys on kummallista av:lla. Suihkussa ravataan jatkuvasti, hiuksia pestään joka päivä, mutta ei pyyhitä pissan jälkeen, hmmmm...
[/quote]
Miksi menisi monet alkkarit? Ei minulla mene alkkareihin kusta. Opettele hyvä nainen käymään kusella oikein. Oletko ikinä edes käynyt kyykkypissalla luonnossa? Naiset ovat siinä onnistuneet iät ja ajat ilman että ovat tarvinneet mitään millä pyyhkiä eikä kusta ole mennyt vaatteisiin.
[/quote]
Itse asiassa olen kuullut, että keskiajalla, ja varmaan sitä ennen kuten myös sen jälkeen, entisajan naiset pissalla käydessään kätevästi pyyhkäisivät märän majavansa kuivaksi pitkän hameensa helmaan. Pyykkiäkään ei niin kauhean usein pesty, niin aikakaudessa varmasti leijaili vahva ominaistuoksunsa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:26"]Ev [/quote] Että välttää kauppoja joidenka ruokien hinnoissa on alv. Sammuttaa valot koko ajan joka paikasta jossa ei juuri sillä hetkellä olla ja molemmat pariskunnan jäsenet polttaa vähintään askin tupakkaa päivässä. Ostaa vain toiselle nahkatakin kun lapsiperheellä ei oo varaa ostaa kahta samalla kertaa.
[/quote]
Toi valojen sammuttelu on järkevää. Nahkatakkia nyt ei pidä muutenkaan ostaa.
[/quote] niin, on niin ekolookista viedä nautojen nahkat kaatopaikalle. ja kengätkin on mulla kotimaista pellavaa.
[/quote]
Minua ekologisuus kiinnosta vaan taloudellisuus. Nahkatakki on kallis, ruma, epäkäytännöllinen, helposti hajoava ja raskas. Eli joka tavalla huono takki
[/quote] Nahkatakkisi voi olla kaikkea tuota mutta fiksu ostaa nahkatakin ihan päinvastaisilla ominaisuuksilla. Nahka on hyvä ja kestävä luonnonmateriaali. Aina tietysti kannattaa ostaa laadukasta.
[/quote]
Nahka vaatii hoitoa jotta se pysyy kunnossa. Se jo tekee siitä huonon. Luonnonmateriaali ei merkitse mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:46"]Nuuka veljeni ajelee 3 km pitemmän matkan tankille, jos toisella on bensa sentin halvempaa. Yksi jakeli postikortit autolla lähellä asuville laatikohin, jotta ei menisi postimaksuja. [/quote] Laskin joskus, että jos aina tankkaa 5 penniä litralta halvempaa bensaa, niin mun ajomäärällä säästi puoli tankillista vuodessa. Nykysin aamulla töihin ajaessa katson hinnat ja kotimatkalla tankkaan halvimmalla. Joskus ne sitten muuttuu päivän aikana ja se viimeisin onkin kallein, tana. Itse en tajua säästövinkkinä vuokralla asumista. Vaikka lasken ja veivaan lukuja miten, niin oman lyhentäminen tulee aina halvemmaksi ja lopulta se asuminen vasta halpaa onkin kun laina on lyhennetty loppuun.
[/quote]
Riippuu ja roikkuu. Tuttu on oikeuteen menossa kun talon ostajat ovat valittaneet...eikä kaikilla ole pysyvä työ samassa kunnassa ikuisesti. Ei aina saa parempaa hintaa, sillä voi käydä niin, että iso työllistäjä romahtaa ja samalla romahtaa asuntojen arvot lähialueilla. Näin on käynyt. Ei kaikkien asuntojen arvot aina nouse. Sitten myynnissä on muuttokulut, varainsiirtoverot, mahdollinen välittäjän palkkio...pätkätyöläisenä voi omistusasunto olla myös este työn vastaanottamiselle kauempaa, jos kukaan ei osta entistä ja kahta on paha pitää jos ei ole tosi iso palkka.
[/quote]
Ei kannata mennä naimisiinkaan, koska voi tulla ero tai voi jäädä lekeksi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:29"]
Legendaarinen säästäjä josta olen kuullut:
- Kirjoittaa lukemiinsa lehtiin: "luettu", ettei vahingossa lue samaa lehteä kahteen kertaan.
- Ei suostunut maksamaan biojäteastiasta asuinalueellaan, ajaa biojätteet peräkontissa järkyttävien kilometrien päähän johonkin pellon pientareelle
- lataa työpaikallaan KAIKKI kodin pienlaitteet hammasharjoista lähtien
[/quote]
Toi vika on aika hyvä. Miksi niitä biojätteitä ei vaan heitä metsään?
[/quote]
Neuroottisten ihmisten aivoituksia on mahdotonta tietää.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:47"]
Yksi mies kehui säästävänsä parturikuluissa, kun leikkasi itse tukkansa. Etutukan ehkä pystyy itse siistimään, mutta entä takatukan?
[/quote]
Minä olen leikkonut jo vuosia itse oman tukani. Koneella 9mm siili. Säästyy pari kymppiä kuussa.
t.mies
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:26"]Ev [/quote] Että välttää kauppoja joidenka ruokien hinnoissa on alv. Sammuttaa valot koko ajan joka paikasta jossa ei juuri sillä hetkellä olla ja molemmat pariskunnan jäsenet polttaa vähintään askin tupakkaa päivässä. Ostaa vain toiselle nahkatakin kun lapsiperheellä ei oo varaa ostaa kahta samalla kertaa.
[/quote]
[/quote] niin, on niin ekolookista viedä nautojen nahkat kaatopaikalle. ja kengätkin on mulla kotimaista pellavaa.
[/quote]
Ette sitten ymmärrä ironiaa?
Tuttuni iha tosissaan sanoi että ei mene enää koskaan yhteen tiettyyn ruokakauppaan koska siellä on joku vero nimeltä alv. Haloo, nykyään se on joka kaupassa eli sitä ei voi välttää!
Toisekseen jos molemmat vanhemmat vetää askin tupakkaa per naama päivässä niin on kyllä hiluista kysymys kun samnuttelee valoha kun vertaa tupakka-askin hintaa.
Samaiset tyhjätaskut ostivat emännälle nahkatakin ja isoon ääneen sanoivat että ei ole lapsiperheellä varaa ostaa molemmille vanhemmille yhtäaikaa nahkatakkia. Niin kuin pitäisi mutta kun naapureillakin on...
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:17"]
Myn exä säästi kaikessa. Tiskiaine,shampoo,nestemäinen pyykinpesuaine ,jopa maito jatkettiin vedelllä. Hiustenhoitoainetta tai pyykinhuuhteluainetta ei saanu ostaa ikinä. Vauvan vaipat kuuvatettiin ja käytettiin takan sytykkeenä. Kampaajalla/parturissa ei käyty ikinä, vaatteita ei ostettu uusina koskaan. .Vanhat vaatteet tiskiräteiksi, sama tiskivesi päiväkausia,se laimea,laimennetulla fairyllä tehty. Vessan sai huuhtoa vasta ison hädän jälkeen ja sekin lapsen ammevedellä.Saunassa laski ämpäriin veden , joka hänen mielestään riitti pesuun ja huuhteluun, eli ämpäri hänelle, yks mulle ja kahelle lapselle yhessä. Ruokana aina makaronia ja ranskalaisia. Lasten paitojen hihoja ja helmoja venytettiin osteina, että menevät muka pitempään.Hedelmiä ostin lapsille salaa jos sain huijattua rahaa omaan käyttööni .Näitä on vaikka mitä, tässä osa.
[/quote]
No onneksi on sentään nyt exä, mutta teitkö tosiaan lapsia tuollaisen kanssa? Tuollainen nuukuus on jo sairasta.
Että kannattaa solmia vihannespussi vasta punnituksen jälkeen kun se solmu on niin painava.........
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:31"] Solmitaan hedelmäpussi vasta punnituksen jälkeen, koska solmu painaa enemmän kuin solmimaton pussi. [/quote] Totta! Ensin punnitus solmu auki ja hintalappu kylkeen ja sitten vielä yksi hedelmä pussiin, joka tais tipahtaa välillä lattialle. Sitten pussi kiinni :) [/quote] Eihän tuo ole säästämistä vaan varastamista.
[/quote]
Vastaavalla tavalla rakennusmiehet "säästävät" omaa taloa rakentaessa, eli varastavat tarvikkeet ja työkalut töistä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:20"] Nainenkin pystyy kusemaan ilman että tarvitsee pyyhkiä. Opettele kusemaan ilman että kusi valuu pitkin poikin [/quote] Mahtaa sulla mennä monet alkkarit päivässä, pissaset ja se HAJU. Nyt tuli kyllä oksennus suuhun... Naisten hygieenisyys on kummallista av:lla. Suihkussa ravataan jatkuvasti, hiuksia pestään joka päivä, mutta ei pyyhitä pissan jälkeen, hmmmm...
[/quote]
Naisten vessahygienia on aivan tutkitusti huonoa, huonompaa kuin miesten.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:09"]Joku valopää sanoi lihansyönnin olevan halvempaa.
[/quote]
On se varmaan jos vain kaloreita tai energiaa lasketaan? Uskoisin että on "tehokkain" ruoan muoto.
Onko muilla muuten sellaista käytäntöä että pyyhkeet pestäisiin joka käytön jälkeen? Eli aina otetaan puhdas pyyhe kun sitä on kerran käytetty.
Sori ohis mutta tuli mieleen...
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:34"]Metsästäminen ja marjastaminen. Ja sit jo joku haluaa säästää 500egeä kuukaudessa ni joku tulee aina kirjoittamaan et miten shampoopullon saa tyhjäksi asti.
[/quote]
Hoh hoh. Saan joka vuosi satoja euroja marjoilla plus ilmainen kuntoilu ja virkistys.
[/quote]
Siis sinä myyt marjoja? Sitä ei suoranaisesti voi pitää säästämisenä.
[/quote]
Jos saman määrän keräisi omaan käyttöön, säästää satoja euroja kun ei tarvitse ostaa marjoja. Ne kuitenkin kuuluvat olennaisesti terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon. Tajusitko nyt?
[/quote]
Kuule en mä syö marjoja satojen eurojen edestä, usko nyt!
Ja jos syön, aina tuoreita.
[/quote]
Omat on läskisi. Me muut haluamme syödä terveellisesti ilmaisia superruokia
[/quote]
Mä olen läski ja syön marjoja. Miksi en laihdu syömällä ilmaisia "superruokia"?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:39"]
Tätä tiskirättien roskiin heittämistä pidetään tyhmänä (minäkin pidän), mutta kestosuodatinpussille alapeukutetaan... Miksi? Meilläkin kestosuodatin, sellaista pienisilmäistä kankaantapaista materiaalia. Käytän ja pistän koneeseen, käytän ja pistän koneeseen jne. En oo ostanu suodatinpusseja moniin vuosiin.
[/quote]
Kuulostaa fiksulta, jos sitä konetta sitten vain käytetään usein. Meillä tiskikone pyörii ehkä pari kertaa viikossa - kahvia tulee kuitenkin juotua vähintään pari kertaa päivässä..
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:38"]
Kalastaminen. Pelit ja vehkeet, vieheet ja sivukulut tulee niin kalliiksi, että tulee kalalle pikkaisen kovempi kilohinta kuin tiskillä. Varsinkin jos ei ole kokenut kalamies/-nainen.
[/quote]
Eikä tule. Onki ja vapa maksaa muutaman kympin ja kalaa tulee
[/quote]
Eikä tule.
TEHKÄÄ NYT JO OMA KETJU TOLLE LÄSKIMARJASKEIDALLE. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:17"]
[/quote]
[/quote]
Minua ekologisuus kiinnosta vaan taloudellisuus. Nahkatakki on kallis, ruma, epäkäytännöllinen, helposti hajoava ja raskas. Eli joka tavalla huono takki
[/quote] Nahkatakkisi voi olla kaikkea tuota mutta fiksu ostaa nahkatakin ihan päinvastaisilla ominaisuuksilla. Nahka on hyvä ja kestävä luonnonmateriaali. Aina tietysti kannattaa ostaa laadukasta.