Omatoimihuolto taloyhtiössä - onko velvoittava
Miten se nyt siis lain mukaan menee. Meillä 10 as rivariyhtiö. Muutama jäärä ei halua huoltoa ottaa, ne on aina itse paikalla eli pystyvät omalla vuorollansa (vuoroviikot) hoitaan esim. pihatyöt. Itse kun tekee pitkää päivää ja on poissa muutenkin, niin saa valituksia. Itse maksaisin mieluummin huollon. Mun käsitys on se, että että nnä talkoot ei velvoita lain mukaan enkä jaksais enää tapella teeseitse-miesten kanssa.
Kommentit (41)
Eihän osakkaan tarvitse edes asua yhtiössä. Joku voi asua itse Tampereella ja omistaa rivariosakkaan Kuopiossa, eikä hänellä ole mitään velvollisuutta tulla tekemään joka kymmenesviikko lumitöitä sinne.
Hanki toinen asunto ja vuokraa tuo rivarikämppä vaikka mustalaisille tai vaikka Helvetin Enkeleille.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:26"]
Miksi et palkkaa jotakuta tekemään sun osuutta
[/quote]
Voisin periaatteessa maksaakin, mutta vain niin että maksan huollosta. En jotain epämääräistä summaa ties kenelle, jotta korvaisin oman VAPAAEHTOISEN vuoroni. Muutenkin nää teeseitse- miehet ei osaa täällä mitään, joten olisi parempi saada kunnon huolto.
ap
[/quote]
Se on sitten muuten laitonta että joku osakkaista hyötyy asunto-osakeyhtiöstä. Yhtiö ei voi maksaa osakkaalle kunnossapidosta.
[/quote]
Eihän yhtiö mitään maksakaan! Joko on huolto ja se maksetaan vastikkeessa tai vapaaehtoiset talkoot. Sehän tässä on pointti. Eihän mitään pakollisia vuoroja voi olla. Muutenhan pitäs esim. hakea lomalupa tai sairasloma taloyhtiöltä jos oma siivousviikko. Ihan älytön ajatus:D
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:43"]
Minusta olisi hyvä kirjata ns. pitävät säännöt yhtiökokouksessa. Esim. harrastusporukoissa menee usein niin, että vuodessa harrastus maksaa X euroa, jos tekee tietyn määrän talkootunteja, niin silloin pääsee esim. 50% edullisemmin. Samoin siirtolapuutarhoissa: jos osallistuu talkoisiin maksaa vähemmän mitä sellainen joka ei osallistu.
Nuo pitää saada paperille, eli selkeät SÄÄNNÖT, joiden puitteissa asiat sitten hodetaan. Ja nimenomaan noin päin että KAIKKI maksavat esim. 1000€/vuosi, jos tekee pihatyöt viikon ajan niin saa esim. 50€ alennusta tuohon.
[/quote]
Asuntoyhtiölakia pitää kuitenkin noudattaa, eikä sääntöjä voi keksi vapaasti kuten jossain harrastepoppoossa.
Hommat hoidetaan kuten yhtiöjärjestykseen on kirjoitettu. PISTE.
Ei tarvitse lain mukaan osallistua talkoisiin EIKÄ korvata sitä rahallisesti. Eikä ole muuten harrastuksissakaan oikeasti sallittua talkoilla pienentää omaa maksuaan, talkootyönä tehty pitää kohdistua koko harrastusporukkaan, muuten se on verollista tuloa "talkoolaiselle".
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:43"]
Nuo pitää saada paperille, eli selkeät SÄÄNNÖT, joiden puitteissa asiat sitten hodetaan. Ja nimenomaan noin päin että KAIKKI maksavat esim. 1000€/vuosi, jos tekee pihatyöt viikon ajan niin saa esim. 50€ alennusta tuohon.
[/quote]
Muuten jees, patisi että yhtiöjärjestyksen ja lain vastaista.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:49"]
Eihän osakkaan tarvitse edes asua yhtiössä. Joku voi asua itse Tampereella ja omistaa rivariosakkaan Kuopiossa, eikä hänellä ole mitään velvollisuutta tulla tekemään joka kymmenesviikko lumitöitä sinne.
Hanki toinen asunto ja vuokraa tuo rivarikämppä vaikka mustalaisille tai vaikka Helvetin Enkeleille.
[/quote]
Tämä! Ne on muuten huutaneet että pitää muuttaa jos ei tee niin kuin ne haluaa, eli tässäpä olisi hyvä idea, buahhaaaah
Meillä naapurin jäärä ei halunnut korjausfirmaa vaan päätti korjata itse rivarin vuotavan katon... Eihän siinä mitään mutta ukko oli 92-vuotias niin oli kyllä melkoisen hurjan näköistä touhua :D
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:46"]
[/quote]
Voisin periaatteessa maksaakin, mutta vain niin että maksan huollosta. En jotain epämääräistä summaa ties kenelle, jotta korvaisin oman VAPAAEHTOISEN vuoroni. Muutenkin nää teeseitse- miehet ei osaa täällä mitään, joten olisi parempi saada kunnon huolto.
ap
[/quote]
Se on sitten muuten laitonta että joku osakkaista hyötyy asunto-osakeyhtiöstä. Yhtiö ei voi maksaa osakkaalle kunnossapidosta.
[/quote]
Eihän yhtiö mitään maksakaan! Joko on huolto ja se maksetaan vastikkeessa tai vapaaehtoiset talkoot. Sehän tässä on pointti. Eihän mitään pakollisia vuoroja voi olla. Muutenhan pitäs esim. hakea lomalupa tai sairasloma taloyhtiöltä jos oma siivousviikko. Ihan älytön ajatus:D
[/quote]
Sanoin vaan että tulee esille. On sellaisia tapauksia, joissa on vaadittu että talkoisiin osallistumattomat maksaa kunnossapidosta ja yhtiö maksaa näille vapaaehtoisille että tekevät muiden vuoroja.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:06"]
Aihetta sivuten
http://www.omataloyhtio.fi/artikkelit/5584/taloyhtion_talkoot.htm
[/quote]
Täällä ei muuten kaikki muutkaan ole koskaan tehnyt mitään, mutta kun ne ovat mielistelleet jääriä niin niille ei ole huudettu. ap
Minulla on myös naapurissa kaksi tuollaista vanhaa äijänkäppänää, jotka eivät millään suostu hankkimaan taloyhtiöömme kunnon huoltoa. Nämä miehet kävi minua jopa uhkailemassa muuttaessani tähän ja koettivat vaatia 30€ summaa jokaiselta viikolta jolloin en tehnyt näitä taloyhtiön "huoltotöitä".
Nämä papparaiset olivat tehneet sellaisen listan, johon oli listattu kaikkia töitä mitkä kunkin osakkaan olisi omalla vuorollaan tehtävä. Siellä oli mm. lämpökattilan puhdistusta, jätepaperi astioiden(niitä isojen roskisten kokoisia!!) kuskaamista yleisiin jätepaperin keräyslaatikoihin, saunan lämmitystä viikon ajalta (jokapäivä klo 17.00 päälle ja kiinni 22.00 ja kuivattava vielä se helvetin mörskä), yhteisten tilojen siivous, rappujen lakaisu yms...yms...
Helppoahan se näille eläkkeellä oleville teeseitse-miehille on noita tehdä, mutta minulle autottomalle joka käy töissä 08.00-16.00 ja opiskelee illat, on hieman haasteellista tehdä näitä. Ilmoitin ystävällisesti että voin tehdä noita siivoushommia yms, mutta en todellakaan millään pyörällä suostu viemään jätepapereita ja lämmityskattilaa uskalla edes ruveta puhdistamaan kun en tiedä miten moinen edes toimii. Saati että vielä kiirehtisin luennolta kotiin jollekin urpolle saunaa lämmittämään.
Etsin netistä mustaa valkoisella tuosta lakipykälästä jossa mainitaan että talkootyöt ovat vapaaehtoisia, ja näytin sen näille jäärille. Lisäksi uhkasin ilmoittaa verottajalle heidän pimeistä tuloistaan joita kiristämällä keräävät naapuruston mummoilta ja uusilta tyypeiltä jotka tänne muuttaa. :/ Sapettaa pelkästään ajatella näitä urpoja.
Heh, näitähän on maa täynnä....
ap
En tiedä mikä on laillista ja mikä ei, mutta meidän taloyhtiössä saa kyllä "alennuksia" jos tekee ns. talkoohommia. raha ei liiku, mutta esim. ilmainen parkkipaikka hallituksen jäsenille jne. ja minusta tuo on täysin okei! Hyvä vaan ettei itse tarvitse uhrata omaa vapaa-aikaa kun muut hoitavat :)
Uskoisin että jonkinlainen porsaanreikä on olemassa, jolla saadaan ns. lailliseti osa maksamaan enemmän (ne jotka eivät mitään tee) ja osa vähemmän (ne jotka panostavat omaa aikaansa).
Mutta sitä kannattaa miettiä tarkkaan mitkä hommat voi tee-se-itse-mies hoitaa ja mitkä vaativat ammattilaisen, sillä pienen jutut laiminlyönti voi johtaa isoon vahinkoon =maksaa moninkertaisesti sen säästö verran...
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:20"]
En tiedä mikä on laillista ja mikä ei, mutta meidän taloyhtiössä saa kyllä "alennuksia" jos tekee ns. talkoohommia. raha ei liiku, mutta esim. ilmainen parkkipaikka hallituksen jäsenille jne. ja minusta tuo on täysin okei! Hyvä vaan ettei itse tarvitse uhrata omaa vapaa-aikaa kun muut hoitavat :)
Uskoisin että jonkinlainen porsaanreikä on olemassa, jolla saadaan ns. lailliseti osa maksamaan enemmän (ne jotka eivät mitään tee) ja osa vähemmän (ne jotka panostavat omaa aikaansa).
Mutta sitä kannattaa miettiä tarkkaan mitkä hommat voi tee-se-itse-mies hoitaa ja mitkä vaativat ammattilaisen, sillä pienen jutut laiminlyönti voi johtaa isoon vahinkoon =maksaa moninkertaisesti sen säästö verran...
[/quote]
Etkö ymmärrä että lumitöiden teettäminen asukkailla on vaarallinen vaihtoehto vastuukysymysten kannalta. Jos tulee joku onnettomuus, hallitus on vastuussa jos ei urakoitsijaa ole. Mitkään vuoroviikkoselitykset ei silloin auta.
Tiedän tapauksen, jossa pieneen as.oy:hyn on pesitynyt kaksi jäärää, ovat asuneet alusta asti. Mistään eivät haluaisi maksaa, huoltoa ei ole (on just tää OMATOIMI jossa eivät osaa tehdä mitään oikein) ja vioista ei saa ilmoittaa. Jos ilmoittaa aletaan huutamaan ja pelottelemaan. On rasittava paikka. Eivät myöskään tunnu tietävän laista mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 19:35"]
Tiedän tapauksen, jossa pieneen as.oy:hyn on pesitynyt kaksi jäärää, ovat asuneet alusta asti. Mistään eivät haluaisi maksaa, huoltoa ei ole (on just tää OMATOIMI jossa eivät osaa tehdä mitään oikein) ja vioista ei saa ilmoittaa. Jos ilmoittaa aletaan huutamaan ja pelottelemaan. On rasittava paikka. Eivät myöskään tunnu tietävän laista mitään.
[/quote]
Ja piti vielä lisätä että sitten kun siinä pihalla joku postinkantaja tms liukastuu/tulee putkirikko kun vioista ei ole uskallettu ilmoittaa, niin lasku tulee olemaan huikea. Ja se tulee näille eläkejäärille yllätyksenä, ne on käyttäytyneet niin kuin asuisivat ihan omaa ok-taloansa ja painostaneet muita asukkaita.
Aion viedä tämän ketjun omaan yhtiökokoukseeni:) on tuttua tarinaa.....
[/quote]
ap
[/quote]