PYSYVÄ laihtuminen, parhaat vinkkisi sinulta, joka olet onnistunut?
Metodisi, laihdutusvauhtisi, laihdutuksen jälkeen? Mielipiteesi ene-dieeteistä?
Kommentit (9)
Elämäntapa on mun avainsana. Dietit ei toiminut, aina kun ne loppui, olin ihan kusessa syömisten kanssa. Kitukuurien jälkeen ahmin tai muuten mokasin.
Nykyään syön aivan normaalisti; tavallista, monipuolista ruokaa ja herkkujakin. Opettelin tekemään hyvää ruokaa, sillä ennen menin aika pitkälti jollain valmis/puolivalmis -linjalla. Liikun lähinnä hyötyliikuntaa, mutta sitä mulla tulee melko paljon. Mulle toimi parhaiten se, että syön vain nälän mukaan, en kellon. Tiedän että monesti ihmiset suosii sitä muutaman tunnin välein täsmäsyömistä, enkä yhtään epäile että se joillakin toimii, mutta itselleni sopii aivan toisenlainen ruokarytmi. -35kg
Pistin elämässäni samalla monta muutakin rempallaan ollutta asiaa muutokseen, enkä keskittynyt vain painonpudotukseen. Ruokailukerrat vähensin kolmeen päivässä, sillä jatkuva napostelu oli ollut mun heikkous. Paino on nyt pysynyt 50 kilon tuntumassa pari vuotta :) Ennen painoin lähes 80 kiloa.
Heheh, painoni pysyi 8 vuotta, mutta sitten sain n.s. jäätyneen olkapään ja jouduin lopettamaan liikunnan.Reilussa puolessa vuodessa kaikki kilot tulivat takaisin ja vielä kolme kiloa ylimääräistä.
Hiilarit ehdottomaan minimiin, rasvaa ei saa pelätä. -20kg noin vuodessa ja sen jälkeen pysynyt paino vuosia 50 kilossa ilman yrittämistä. Ainoastaan ensimmäinen kuukausi oli vaikea kun piti totutella sokerista ja pullasta eroon, sen jälkeen uskalsi lisätä ruokavalioon taas ruisleipää mutta vaaleaan leipään ja pulliin ei ole ikinä palannut himo. Ihan ilman liikuntaa ja kaloreiden laskemista onnistui.
Vähähiilihydraattinen on ainoa joka toimi.
Onnistunut painon pitäminen vaatii jatkuvaa kontrollia. Joka aamu pitää käydä vaa'alla ja jos paino on noussut, pitää pitää erittäin niukkasyöminen päivä. toisaalta, eipä tuo suunnaton vaiva ole. Joillekin tuntuu olevan...
Ja vielä yksi vinkki: älä syö liian monipuolisesti. Mitä enenmmän yrität laittaa vähän sitä ja tätä lautaselle, sen enemmän tulet syöneeksi. Syö monipuolisesti siten, että yhtenä päivänä paria ruoka-ainesta, toisella eri ruokia mutta silloin yhtä yksipuolisesti. Elimistö tulee nopeammin kylläiseksi, kun sille ei tarjoa liikaa hyviä makuja.
Muista, että painohallinta on sotaa. Jos siinä aikoo voittaa, ei ole tärkeintä hedonistinen nautinto. Monet luulevat, että on itsestäänselvä oikeus sekä nauttia loputtomasti hyvistä mauista ja silti pystyä laihtumaan. Totuus on, että on vain valittava, kumpaa haluaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:54"]
Elämäntapa on mun avainsana. Dietit ei toiminut, aina kun ne loppui, olin ihan kusessa syömisten kanssa. Kitukuurien jälkeen ahmin tai muuten mokasin. Nykyään syön aivan normaalisti; tavallista, monipuolista ruokaa ja herkkujakin. Opettelin tekemään hyvää ruokaa, sillä ennen menin aika pitkälti jollain valmis/puolivalmis -linjalla. Liikun lähinnä hyötyliikuntaa, mutta sitä mulla tulee melko paljon. Mulle toimi parhaiten se, että syön vain nälän mukaan, en kellon. Tiedän että monesti ihmiset suosii sitä muutaman tunnin välein täsmäsyömistä, enkä yhtään epäile että se joillakin toimii, mutta itselleni sopii aivan toisenlainen ruokarytmi. -35kg
[/quote]
Sama täällä. Normaali syöminen (mikään tietty ruoka-aine ei ole kielletty, mikään ei ole pakollinen osa päivää) ja kehon kuunteleminen ovat olleet minulle avainasemassa. Alkuun laskin kaloreja ihan siitä syystä, että näkisin, kuinka paljon ruokaa oikeasti tarvitsen päivässä ja että kehoni tottuisi uuteen rytmiin. Olin syönyt valtavasti herkkuja ja laihdutusyritykset olivat aiemmin kariutuneet siihen, että kun jätin ne herkut pois ruokavaliosta, kalorit jäivät aivan liian alhaisiksi ja jo parissa päivässä iski hirvittävä nälkä. Siksi minun piti alkuun opetella syömään enemmän kunnon ruokaa.
Itse tykkään Patrik Borgin ajatuksista. Ne ovat ihanan maalaisjärkisiä ja tasapainoisia (toisin kuin monet dieetit) ja perustuvat sekä tutkimustietoon että asiakastyössä saatuun käytännön kokemukseen.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:00"]
Muista, että painohallinta on sotaa. Jos siinä aikoo voittaa, ei ole tärkeintä hedonistinen nautinto. Monet luulevat, että on itsestäänselvä oikeus sekä nauttia loputtomasti hyvistä mauista ja silti pystyä laihtumaan. Totuus on, että on vain valittava, kumpaa haluaa.
[/quote]
Minä en ainakaan halua elää loppuelämääni sotatilassa hyvistä mauista kieltäytyen. Onneksi ei tarvitsekaan - kun oppii pysymään kohtuudessa ja lopettamaan siinä vaiheessa, kun vatsa on täynnä, pystyy kyllä hyvin myös nauttimaan ruoasta. Itse asiassa itselleni yksi avainoivalluksista oli juuri se, että ruoasta saa ja pitääkin nauttia.
8
En ole varmaankaan oikea ihminen tähän kommentoimaan koska olen aina ollut hoikka. Mutta mielestäni ihan ensimmäiseksi pitää unohtaa tuollaiset laihdutuskuurit ja muuttaa elämäntapa toisenlaiseksi. Eli säännölliset ruokailuajat, oikeat annoskoot ja monipuolinen ruokavalio. Ei tee mieli herkkuja kun noudattaa ruoka-aikoja.
Tsemppiä!
Pitkäjänteisyys. Ekat kolme kuukautta noudatat kurinalaisesti ruokavaliota ja liikuntaohjelmaa, et mieti tuleeko tuloksia vai ei. Painat vaan putkiaivona menemään etkä huijaa itseäsi esim. että voit syödä joka päivä hillomunkin vaikka laihdutat. Alkoholi kokonaan pois täksi ajaksi. Sit kolmen kk päästä meet vaakaan ja pyörryt, oletkin laihtunut aika paljon!
Usein laihdutus kaatuu siihen että käydäään päivittäin/viikoittain vaaassa ja kun mitään ei tapahdu, luovutetaan. Pitää antaa aikaa, ei se tapahdu viikossa.
Toinen puoli, henkinen puoli. Valmistaudu siihen että kaikki ongelmat ei katoa vaikka on laiha, ei ne katoa. Jotkut ongelmat katoaa, vaatteet näyttää kivoilta päällä ja itsetunto siltä osin kohenee että ei tarvi hävetä niitä lihavuuteen liittyviä asioita. Vastoinkäymisiä elämässä tulee vaikka olis supermalli.