Mihin sijoittaa 1000e/kk "ylimääräistä"
Huomattiin, että meillä jää kuussa säästöön 2000e. Tästä tonnin voisi sijoittaa johonkin ja tonnin panna säästöön. Mikä siis olisi hyvä kohde?
Meillä on asuntolainaa 200 000e (asunnon arvo 250 000e), siihen lyhennetään 1100e/kk. Kannattaisiko tätä maksaa nopeammin pois vai sijoittaa esim. osakkeisiin, rahastoihin tai sijoitusasuntoon? Ajateltiin pankista myös kysyä, mutta niillä on aina oma lehmä ojassa.
Miehellä vakkarityö, minulla vain määräaikainen eli tulot voivat myös pienentyä tonnilla äkillisesti ja mahdollisesti pitkäaikaisesti. Työttömänä saisin siis 1000e vähemmän rahaa.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:42"]
Mikäköhän tällä hetkellä olisi hyvä sijoituspaikkakunta/paikka? Vuokrastahan ei hirveästi jäisi käteen lainan ja verojen jälkeen, mutta tavallaan vuokralainen maksaisi lainan korot.
[/quote]
Kyllä se vuokralainen auttaa myös vähän lyhennyksissä sen lisäksi että maksaa vastikkeen ja korot.
[/quote]
Lisäksi vuokranantaja saa vähentää asunnon hoitovastikkeen verotuksessa.
Asuntolainaa ei kannata lyhentää ainakaan nyt nopeampaan, sillä korot ovat historiallisen alhaalla. Lisäksi monet sijoitusasiantuntijat ovat jo vuosikausia rummuttaneet sitä, että Suomessa ihmiset maksaa ausntolainojaan liian nopeaa pois, se ei useimmiten kannata, parempi ostaa osakkeita ja sijoitusasuntoja lisää.
Suosittelisin että pistätte 500e kuussa osakkeisiin (puolet ulkomaalaisiin, puolet suomalaisiin yrityksiin), 500e korkeakorkoiselle säätötilille, ja ostatte yksiön pääkaupunkiseudulta jonka lainaa lyhennätte sitten tuolla 1000e/kk. Yksiöiden vuokrahinnat ovat pk seudulla pilvissä ja tulevat vain nousemaan, kun yksiöitä ei alueelle rakenneta tarpeeksi asukasmääriin nähden. Niissä on yleensä ihan kohtuulliset vastikkeet kuitenkin, kun ne menevät neliöhintojen mukaan. Voitte sekä hoitovastikeen että lainan korkoja vähentää verotuksessa. Voitte myös olla reiluja vuokranantajia ja tarjota kohtuuhintaisen vuokra-asunnon sitä tarvitsevalle ja silti tienaatte.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:58"]
Asuntolainaa ei kannata lyhentää ainakaan nyt nopeampaan, sillä korot ovat historiallisen alhaalla. Lisäksi monet sijoitusasiantuntijat ovat jo vuosikausia rummuttaneet sitä, että Suomessa ihmiset maksaa ausntolainojaan liian nopeaa pois, se ei useimmiten kannata, parempi ostaa osakkeita ja sijoitusasuntoja lisää.
Suosittelisin että pistätte 500e kuussa osakkeisiin (puolet ulkomaalaisiin, puolet suomalaisiin yrityksiin), 500e korkeakorkoiselle säätötilille, ja ostatte yksiön pääkaupunkiseudulta jonka lainaa lyhennätte sitten tuolla 1000e/kk. Yksiöiden vuokrahinnat ovat pk seudulla pilvissä ja tulevat vain nousemaan, kun yksiöitä ei alueelle rakenneta tarpeeksi asukasmääriin nähden. Niissä on yleensä ihan kohtuulliset vastikkeet kuitenkin, kun ne menevät neliöhintojen mukaan. Voitte sekä hoitovastikeen että lainan korkoja vähentää verotuksessa. Voitte myös olla reiluja vuokranantajia ja tarjota kohtuuhintaisen vuokra-asunnon sitä tarvitsevalle ja silti tienaatte.
[/quote]
Yksi kysymys: mistä löydät korkeakorkoisen säästötilin? Venäjältä?
Polta rahat ihmisten edessä ja huuda miten rikas olet teet tämän todistaaksesi että olet rahakas tämän jälkeen juokset itkemään kotiin kuinka tyhmä olet
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:05"]
[/quote]
Yksi kysymys: mistä löydät korkeakorkoisen säästötilin? Venäjältä?
[/quote]
On niitä ihan suomalaisillakin pankeilla, yleensä sitoutuu pitämään rahat tilillä vuoden saadakseen koko koron (mutta voi nostaa aiemminkin rahaa, silloin vain korko laskee). Kannattaa katsoa pankkien tarjouksia, esim helsinkin op:lla oli pari kuukautta sitten tarjous, jossa sai 4% koron, jos laittoi väh. 1000e säästöön kerralla. Itse säästän pienempiä summia tilille, josta saan 1% kiinteän koron ja sitten laitan tuolta noille suurempikorkoisille tileille könttäsummia kun tarjouksia tulee vastaan. Lähinnä korkotili olisi ap:n tapauksessa siitä hyvä, että sieltä saa rahaa nopeaan ulos myös jos jää työttömäksi. Osakkeita ei kaikissa tilanteissa kannata noin vain myydä, siinä voi hävitä rahaa paljonkin.
Joo siis laskin niin, että jos esim vuokra 500e. Hoitovastike 100e. Korot 200e. Niin mulle jää käteen (500-100-200)*0,7=140e. Tämä on siis summa, jonka vuokralainen maksaa minulle puhdasta rahaa eli jonka voin laittaa lyhennykseen. Sitten loppu 700e lyhennyksestä itseltä. Eli 100e/kk tienaisi sijoitusasunnolla. Ajatuksena olisi ostaa uudehko talo, jossa remontteja ei ole tulossa. Siinä voisi luulla myös arvon pysyvän vähintään samoissa.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:20"]
Joo siis laskin niin, että jos esim vuokra 500e. Hoitovastike 100e. Korot 200e. Niin mulle jää käteen (500-100-200)*0,7=140e. Tämä on siis summa, jonka vuokralainen maksaa minulle puhdasta rahaa eli jonka voin laittaa lyhennykseen. Sitten loppu 700e lyhennyksestä itseltä. Eli 100e/kk tienaisi sijoitusasunnolla. Ajatuksena olisi ostaa uudehko talo, jossa remontteja ei ole tulossa. Siinä voisi luulla myös arvon pysyvän vähintään samoissa.
ap
[/quote]
Unohdat nyt sen että maksat vuokratulosta myös veroa 30%, tosin saat vähentää hoitovastikkeen osuuden. Vuokra-asunnoksi en kannata uuden ostoa, ne ovat suhteettoman kaalliita nykyään. Uusiissa asunnoissa arvo tippuu helpommin kuin vanhemmissa, mutta hyvin hoidetuissa.
[/quote]
Tämä kuulosti jo ammattimaiselta. :) Osakkeet voisivat olla ihan järkevä juttu. Mulla ei vain ole niistä mitään tietoa, että pitäisi tutustua ensin miten osakkeiden osto edes tapahtuu. Voinko tehdä sen esim itse nettipankissa.. Lisäksi pitäisi tutustua siihen mihin nyt olisi hyvä sijoittaa. Siinäkin oma tietous lähellä nollaa.
Asunto tosiaan olisi noin 100 000 e arvoinen, joten varmaan muualta kuin pääkaupunkiseudulta pitäisi se ostaa. Esim. Tampere, Jyväskylä. Koska haluaisimme siis suht uuden (2008-> rakennetun). Tai vaihtoehtoisesti vanhan, jossa remontit tehtynä, mutta niissä tuppaa olemaan aika kalliit vastikkeet.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:26"]
ap
[/quote]
Unohdat nyt sen että maksat vuokratulosta myös veroa 30%, tosin saat vähentää hoitovastikkeen osuuden. Vuokra-asunnoksi en kannata uuden ostoa, ne ovat suhteettoman kaalliita nykyään. Uusiissa asunnoissa arvo tippuu helpommin kuin vanhemmissa, mutta hyvin hoidetuissa.
[/quote]
Ts tarkoitin että ei tota noin lasketa. Siis jos sulla on vuokra 500e, maksat siitä veroa 150e, ja kokonaisverotuksessasi (johon vaikuttaa siis palkkatulosi myös) ilmoitat vähennettäväksi ouudeksi hoitovastikkeet 100e, jotka saat sitten veronpalautuksena, jos saat, riippuu muista tuloistasi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:26"]
ap
[/quote]
[/quote]
Ts tarkoitin että ei tota noin lasketa. Siis jos sulla on vuokra 500e, maksat siitä veroa 150e, ja kokonaisverotuksessasi (johon vaikuttaa siis palkkatulosi myös) ilmoitat vähennettäväksi ouudeksi hoitovastikkeet 100e, jotka saat sitten veronpalautuksena, jos saat, riippuu muista tuloistasi.
[/quote]
Eikös se nyt noin juuri lasketa, että ensin vähennetään hoitovastike ja korot, ja siitä osuudesta maksan veron? Eli 500-100-200 jää 200 ja siitä 30% on 60e. Eli mulle jää 200e ja siitä maksan veroa 60e niin mulle jää 140e?
ap
Riippuu ihan siitä, että mitä haluatte elämältä. Jos tuo tonni on tosiaan täysin ylimääräistä, niin silloin mä sijoittaisin sen osakkeisiin. Ensin kannattaa kerätä vähän kokemusta vaikka osakerahastoihin sijoittamalla ja kun se maailma tuntuu tutulta, niin sitten siirtäisin vähitellen varoja suoriin osakesijoituksiin.
Mä olen luopunut ajatuksesta hankkia sijoitusasuntoa. Se on tietenkin hyvin konkreettinen sijoituskohde, mutta vaatii paljon työtä ja huolenpitoa. Tuotto on turvallista, mutta tosiaan työn takana ja aina pitää olla valmius tehdä pientä remonttia tai sijoittaa taloyhtiön remontteihin.
Kaikista varmita olisi tietenkin maksaa asuntolainaa reippaammin pois. Nyt korot ovat alhaalla, joten siinä mielessä sen kanssa ei ole kiirettä ja siksi voi olla myös muita sijoituskohteita. Pankki ei ainakaan kannusta tähän enkä minäkään. Vaihtoehto tälle on sijoittaa turvallisesti rahastoihin ja pitää mielessä, että jos korot nousee, niin sitten maksaa sijoituksilla asuntolainaa nopeammin pois.
Kiitti myös 30.
Tosiaan varmaan se asunnon konkreettisuus tuntuu nyt helpolta. Molempien meidän vanhemmilla on sijoitusasunnot, joten se on sinänsä tuttua ja sitä kautta tietää, että voi olla suuriakin ongelmia vuokralaisen kanssa.
Paras varmasti nyt tutustua osakkeiden maailmaan. Kuitenkin niissä pelottaa se, että rahansa voi ihan kokonaan menettää. Toisaalta jos ajattelee ne pitkän aikavälin sijoituksena niin kyllä kai ne sieltä sitten joskus nousee taas ylös.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:36"]
Huomattiin, että meillä jää kuussa säästöön 2000e. Tästä tonnin voisi sijoittaa johonkin ja tonnin panna säästöön. Mikä siis olisi hyvä kohde?
Meillä on asuntolainaa 200 000e (asunnon arvo 250 000e), siihen lyhennetään 1100e/kk. Kannattaisiko tätä maksaa nopeammin pois vai sijoittaa esim. osakkeisiin, rahastoihin tai sijoitusasuntoon? Ajateltiin pankista myös kysyä, mutta niillä on aina oma lehmä ojassa.
Miehellä vakkarityö, minulla vain määräaikainen eli tulot voivat myös pienentyä tonnilla äkillisesti ja mahdollisesti pitkäaikaisesti. Työttömänä saisin siis 1000e vähemmän rahaa.
[/quote]
Ilman muuta sijoitusasunto jostain kasvukeskuksesta.
Sen arvo tulee nousemaan lähivuosina 1 000 €/kk.
Lisäksi voitte nyhtää 1 500 €/kk rahaa joltain vuokralaiselta.
Ihan kiva tuotto siis. :)
Mikäköhän tällä hetkellä olisi hyvä sijoituspaikkakunta/paikka? Vuokrastahan ei hirveästi jäisi käteen lainan ja verojen jälkeen, mutta tavallaan vuokralainen maksaisi lainan korot.
Ei kannata ainakaan tällä hetkellä maksaa lainaa pois, asuntolaina on halvinta lainaa, mitä tulette ikinä saamaan. Parempi pitää ylimääräiset sellaisissa sijoituksissa, joista voi ottaa rahaa poiskin, jos tulee jotain ylläriä.
Minä maksaisin asuntolainaa suunniteltua nopeammin pois.
Sijoitusasunnon ostaminen kokonaan velaksi ei ole kauhean tuottava ratkaisu. Lisäksi sijoittamisessa on aina myös riskinsä. Asuntolainan poismaksu on riskitöntä ja auttaa teidän taloutta eniten. Kun asuntolaina on maksettu, miettisin sijoituskuvioita.
Osakkeita, rahastoja ja halutessanne vähän enemmän asuntolainaa pois. Sijoitusasunnon ostoa en suosittele.
Elämästä nauttimiseen, matkailuun, hyvään ruokaan ja itselliseen rentoutumiseen, ei niitä parempia sijoituskohteita ole koskaan ollutkaan!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:36"]
[/quote]
Ilman muuta sijoitusasunto jostain kasvukeskuksesta.
Sen arvo tulee nousemaan lähivuosina 1 000 €/kk.
Lisäksi voitte nyhtää 1 500 €/kk rahaa joltain vuokralaiselta.
Ihan kiva tuotto siis. :)
[/quote]
Ahneella on kuraisen paskainen loppu!
Miten toi asunnon arvo liitty tähän?