Lievästi vammaisen (esim. Downin)
abortoineet. Miltä nyt tuntuu kun vammaiset ovat esillä mediassa?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:30"] [quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:37"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:48"]Downin syndroma ei ole lievä vamma. Siihen liittyy yleensä vakavaa älyllistä jälkeenjääneisyyttä, sydänongelmia ym. Elinikä on paljon tavallista lyhyempi. En ole abortoinut, koska tällaista lasta ei ole ollut tulossa. Olisin kyllä teettänyt ehdottomasti abortin, jos näin olisi käynyt. [/quote] Kyllä se on lievä verrattuna moneen muuhun. Ei mikään vakava vamma. [/quote] Voi pyhä yksinkertaisuus! Suurin osa downeista kuolee jo kohtuun, niin vakavasta vammasta on kysymys. Heissä, jotka syntyvät elävinä, on sekä lievä-, keski-, että vakava-asteisia. Jos on synnyttämässä downin, niin kyseessä voi olla ihan mikä tahansa noista. Tämän tiedän koska asiaan perehtynyt lääkäri on sen minulle kertonut, kun omalla sikiölläni todettiin down. [/quote] Lääkäri varmaan kertoi myös sen, että vain pieni osa on vaikeasti kehitysvammaisia. [/quote] Jos suurin osa kuolee kohtuun, ei ole kysymyksessä mitenkään lievä vamma. [/quote] Siis usein tulee keskenmeno, mutta niin käy itse asiassa hyvin suuressa osassa alkuraskauksia muutenkin. Ja, kun vaikeinnin vammaiset tulevat kohdusta pois itsestään, ei ole mitään syytä abortoida elinkykyisiä downeja. [/quote] Kaikki ei tahdo henkisesti vajaita lapsia. Minusta ajatus Down-nuoresta on ällöttävä. ps. et voi verrata keskeytviin alkuraskauksiin vaikka usein niissä on kyse jonkinlaisesta viasta. [/quote] Tottakai voin verrata! Jos ajatus vammaisesta ällöttää, niin ei kannata hankkia lapsia. Koskaan ei voi tietää tuleeko lapsi olemaan vammaton. [/quote] Siis on eri asia mennä kesken alkuraskaudesta kun kesken kohtukuoleman välimaastossa (jolloin ne downit on jo diagnosoitu). Pidän lapsista, varsinkin henkisesti terveistä, en anna vammaisäklöjen estää lastenhankintaa..
[/quote]
Entäs jos sinulle kuitenkin tulisi vammainen lapsi?
[/quote]
Seulon niin hyvin kun pystyn, synnytyksessä vammautuneen laittaisin adoptioon kun en sitä haluaisi. Myöhemmällä iällä vammautuneen laitostaisin/heittäisin mummolaan aika kun voi.
[/quote]
Toivon todella ettet saa koskaan lasta.
Aika karsea tuo urbaanilegenda laitoksista, joissa downit makaavat sängyissä letkuihin kinnitettyinä. Silloin, kun laitoksissa vielä asui kaikentasoisia kehitysvammaisia, siellä on ollut myös downeja. Mutta pitkiin aikoihin, vuosiin ja peräti vuosikymmeniin ei laitoksiin ole päätynyt kuin kaikkein vaikeimmin vammaiset. Siis ei suinkaan downit. Sydänviat korjataan ja downit elävät ihan täysillä hyvää elämää.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 17:51"]
Vain harva down on vakavasti vammainen. Lukekaa iltalehden juttu angelmanista. Se ja monet muut vammat ovat vaikeita. Angelman kuten moni muukin vaikea kromosomimuutos ei näy tavallisissa raskausajan tutkimuksissa. Itse kun olen todella vaikeasti vammaisia hoitanut en voi millään muotoa pitää downia vaikeana vammana. Eipä heitä juuri laitoksissa ole.
[/quote]
Samaa mieltä. En muista kuin yhden downin laitoksesta, missä olin hoitajana. Oli kyllä fiksu kaveri, että vedätti hoitajia ja hihitteli sitten selän takana. Tuetussa asumisessa heitä on paljon. Syy on se, että aikuiset nyt normaalistikin muuttavat pois kotoa, mistä semmoinen käsitys täällä on, että vanhempien pitää heitä loppuikänsä hoitaa?
käyttehän te kyläilemässä terveitten lastennekin luona? Ei kai olenkova rasitus käydä kyläilemässä down-lapsen kotona?
[/quote]
Oletkohan ollut samassa laitoksessa kuin minä. Yksi down oli sielläkin. Näppärä ja kekseliäs.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:48"]Downin syndroma ei ole lievä vamma. Siihen liittyy yleensä vakavaa älyllistä jälkeenjääneisyyttä, sydänongelmia ym. Elinikä on paljon tavallista lyhyempi. En ole abortoinut, koska tällaista lasta ei ole ollut tulossa. Olisin kyllä teettänyt ehdottomasti abortin, jos näin olisi käynyt. [/quote] Kyllä se on lievä verrattuna moneen muuhun. Ei mikään vakava vamma.
[/quote]
Voi pyhä yksinkertaisuus! Suurin osa downeista kuolee jo kohtuun, niin vakavasta vammasta on kysymys. Heissä, jotka syntyvät elävinä, on sekä lievä-, keski-, että vakava-asteisia. Jos on synnyttämässä downin, niin kyseessä voi olla ihan mikä tahansa noista.
Tämän tiedän koska asiaan perehtynyt lääkäri on sen minulle kertonut, kun omalla sikiölläni todettiin down.
Ja vielä vastaus aloittajan kysymykseen: tuntuu todella mukavalta että vammaisetkin saavat toteuttaa itseään kykyjensä mukaan, ja vielä pärjäävät siinä noin hyvin! Pidän PKN:n musiikista ja heidän euroviisukappaleestaan. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että itse en kykenisi down-ihmisen huoltajaksi.
55
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:48"]Downin syndroma ei ole lievä vamma. Siihen liittyy yleensä vakavaa älyllistä jälkeenjääneisyyttä, sydänongelmia ym. Elinikä on paljon tavallista lyhyempi. En ole abortoinut, koska tällaista lasta ei ole ollut tulossa. Olisin kyllä teettänyt ehdottomasti abortin, jos näin olisi käynyt. [/quote] Kyllä se on lievä verrattuna moneen muuhun. Ei mikään vakava vamma.
[/quote]
Voi pyhä yksinkertaisuus! Suurin osa downeista kuolee jo kohtuun, niin vakavasta vammasta on kysymys. Heissä, jotka syntyvät elävinä, on sekä lievä-, keski-, että vakava-asteisia. Jos on synnyttämässä downin, niin kyseessä voi olla ihan mikä tahansa noista.
Tämän tiedän koska asiaan perehtynyt lääkäri on sen minulle kertonut, kun omalla sikiölläni todettiin down.
[/quote]
Lääkäri varmaan kertoi myös sen, että vain pieni osa on vaikeasti kehitysvammaisia.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:37"] [quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:48"]Downin syndroma ei ole lievä vamma. Siihen liittyy yleensä vakavaa älyllistä jälkeenjääneisyyttä, sydänongelmia ym. Elinikä on paljon tavallista lyhyempi. En ole abortoinut, koska tällaista lasta ei ole ollut tulossa. Olisin kyllä teettänyt ehdottomasti abortin, jos näin olisi käynyt. [/quote] Kyllä se on lievä verrattuna moneen muuhun. Ei mikään vakava vamma. [/quote] Voi pyhä yksinkertaisuus! Suurin osa downeista kuolee jo kohtuun, niin vakavasta vammasta on kysymys. Heissä, jotka syntyvät elävinä, on sekä lievä-, keski-, että vakava-asteisia. Jos on synnyttämässä downin, niin kyseessä voi olla ihan mikä tahansa noista. Tämän tiedän koska asiaan perehtynyt lääkäri on sen minulle kertonut, kun omalla sikiölläni todettiin down. [/quote] Lääkäri varmaan kertoi myös sen, että vain pieni osa on vaikeasti kehitysvammaisia.
[/quote]
Jos suurin osa kuolee kohtuun, ei ole kysymyksessä mitenkään lievä vamma.
On täysin laillista abortoida myös terve sikiö, joten miksi aina nousee kauhea haloo vammaisen sikiön abortoinnista? Kehittyneessä valtiossa lasta kantava nainen saa ihan itse päättää, synnyttääkö vai abortoiko. Täysin siitä riippumatta, millainen ilopilleri ko. sikiöstä ehkä olisi kehittynyt.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 17:51"]
Vain harva down on vakavasti vammainen. Lukekaa iltalehden juttu angelmanista. Se ja monet muut vammat ovat vaikeita. Angelman kuten moni muukin vaikea kromosomimuutos ei näy tavallisissa raskausajan tutkimuksissa. Itse kun olen todella vaikeasti vammaisia hoitanut en voi millään muotoa pitää downia vaikeana vammana. Eipä heitä juuri laitoksissa ole.
[/quote]
Samaa mieltä. En muista kuin yhden downin laitoksesta, missä olin hoitajana. Oli kyllä fiksu kaveri, että vedätti hoitajia ja hihitteli sitten selän takana. Tuetussa asumisessa heitä on paljon. Syy on se, että aikuiset nyt normaalistikin muuttavat pois kotoa, mistä semmoinen käsitys täällä on, että vanhempien pitää heitä loppuikänsä hoitaa?
käyttehän te kyläilemässä terveitten lastennekin luona? Ei kai olenkova rasitus käydä kyläilemässä down-lapsen kotona?
[/quote]
Oletkohan ollut samassa laitoksessa kuin minä. Yksi down oli sielläkin. Näppärä ja kekseliäs.
[/quote]
*oksennus* ja tämän vuoksi kehiin vanhemmilla on vaikeaa, kun trisomikot on niin "helppoja", "iloisia" ja "fiksuja" ja myyttien elossapito on tärkeämpää vanhempien hyvinvointi.
Tiedoksi vain. Meidän down-tyttö luikahti läpi kaikista kontrolleista ja syntyi muutoin normaalina lapsena. Ensijärkytyksen jälkeen elämä alkoi vähitellen mennä omiin luonteviin uomiinsa. Tällä tiedolla, mikä minulla on rakkaasta tyttärestäni, pitäisin itseäni idioottina ja hirviönä, mikäli olisimme päätyneet raskaudenkeskeytykseen.
Omalleni en olisi voinut hyvää elämää tarjota. Mies lähti kun kuuli että on vammainen lapsi. Oma perhe asuu kaukana eikä olisi ollut tukiverkkoa täällä. Tiedän omat voimavarani ja ei olis ollut hyvä elämä kellään, kun lapseen täysin sidottuna mä olisin palanut loppuun ja joko katkeroitunut tai työntänyt lapsen laitokseen. Jos mies olisi jäänyt tilanne olisi varmaan ollut eri, kun olisi ollut kaksi aikuista jakamassa sitä vastuuta ja kuluja (joihin mun palkka tuskin olisi edes riittänyt) ja miehen suku tukena täällä lähellä.