Aaaarg ja yöks. Kehityskeskustelu ens viikolla.
Taas saa miettiä sanojaan tarkkaan ettei arvon pomo vedä hernettä nenään.
Mä niiin inhoon kehityskeskusteluja.
Kommentit (63)
Ootsä saavuttanut sun viime vuoden tavoitteet? Vai joudutko miettimään selityksiä miksi et?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:01"]Miksi vaivaudut?
[/quote]
Ei siitä voi kieltäytyä.
[/quote]
Nimenomaan on pakollinen. Jos ois vapaaehtoinen, kieltäytyisin. Turhaa ajanhaaskausta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:03"]Ootsä saavuttanut sun viime vuoden tavoitteet? Vai joudutko miettimään selityksiä miksi et?
[/quote]
Ei mitään käryä tavoitteista, eikä kiinnosta moiset. Niitäkään ei saa itse laittaa, vaan pomo ne määrittää sun puolesta. En edes tiedä mistä ne löytäisin.
Ap
Aikaisemmassa työpaikassani olivat ajanhukkaa. Useaan otteeseen kerroin haluavani kehittyä uralla. Ei onnistunut, vaikka luvattiin, joten vaihdoin työpaikkaa.
Tosin mullakin tulevalla viikolla kehityskeskustelu ja saa nähdä, että miten tässä työpaikassa noissa pääsee työhönsä vaikuttamaan.
nosto
koska elämme kehityskeskusteluiden aikaa, jatketaan keskustelua :)
Aika kirjavia käsityksiä täällä kehityskeskusteluissa. Ei ne ihan joka paikassa mene niin, että fiksu ja rakentava esimies keskustelee fiksun ja rakentavan alaisen kanssa. Sovitaan tavoitteista puolin ja toisin. Lopuksi kuitataan ne jossain järjestelmässä. Meitä on noin 30, suuri osa korkeastikoulutettuja asiantuntijoita, mutta tavoitteita ei ole kirjattu mihinkään, saati kehityskeskusteluita. Oma kehityskeskusteluni viime vuonna nykyisen esimiehen kanssa oli naurettava monologi, jossa esimies suu vaahdossa puhui 45 minuuttia siitä mitä minun pitäisi ja miten minun pitäisi. Missään vaiheessa en saanut suun vuoroa ja suuri osa jutusta oli täysin epärealistista höttöä. Osa myös asiatonta, jonka joku vähemmän rakentava alainen saattaisi tulkita häirinnäksi tai kiusaamiseksi. Tänä vuonna hän ei ole vaivautunut moista järjestämään enkä minä viitsi muistuttaa.
Olen itsekin esimies, mutta en valitettavasti pysty järjestämään haluamiani kehittymisen paikkoja tiimilleni, johtuen omasta esimiehestäni. Kehityskeskustelussa kuitenkin keskityn kunkin vahvuuksiin ja saavutuksiin, pyrin asettamaan tavoitteita ja välitavoitteita ja keksimään edes jotain uusia mahollisuuksia.
Ja ai miksikö en vaihda työpaikkaa? Helpommin sanottu kuin tehty. Olen hakenut viime vuoden kuluessa kymmeniä työpaikkoja, tuloksena kolme haastattelukutsua, yksi kakkossija ja nolla rekrytointia. Hakijoita alallani on aivan hirveästi. Hakemukseni ja cv:ni on ok (niitä on kommentoitu ja hiottu useiden rekrytoinnin ammattilaisten toimesta), jos joku sitä nyt miettii.
Jaa ai miksi en kantele esimiehestäni hänen esimiehelleen? Esimieheni ja hänen esimiehensä ovat hyviä ystäviä keskenään, hankkisin siis vain vaikeuksia itselleni.
Minä olen kerran joutunut kehityskeskusteluun opettelemaan organisaation ulkoa :) Se sitten tentittiin kehityskeskustelussa. Se oli sitten siinä.
Hoitoala
älä stressaa. Ota neutraali asenne ja pidä asiat itselläsi. Vaihda työpaikkaa jos et voi pomolle mitään sanoa. Niin mäkin olen harkinnut tekeväni. Olen omaksunut zen-asenteen. Teen työni enkä yritä muuttaa mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:34"]
älä stressaa. Ota neutraali asenne ja pidä asiat itselläsi. Vaihda työpaikkaa jos et voi pomolle mitään sanoa. Niin mäkin olen harkinnut tekeväni. Olen omaksunut zen-asenteen. Teen työni enkä yritä muuttaa mitään.
[/quote]
Mä varmaan siirryn Zen-asenteeseen, mikäli vielä tapaan esimiehiä, joiden alaisuudessa ei ainakaan etene.
Pitkään yritin tunnollisuudella, aktiivisuudella, omalla ajalla opiskelulla ja ylitöiden tekemisellä vakuuttaa pomoon, että tehtävänkuvaani olisi muutettu. Ilmeisimmin esimieheni mielestä en ollut kehityskelpoinen tai sitten olin mukamas "todella hyvä" tekemään niitä töitäni, johon olin jo niin kyllästynyt.
Onkohan ketään muuta, joka on joskus kokenut niin syviä tylsistymisen hetkiä työssään, ettei uskoisi sen olevan mahdollista? Kuitenkin tuohonkin paikkaan oli haettu ihmistä, jolla piti olla yliopistotutkinto (!). Kuka tahansa edes hetkellisesti tajuissaan oleva olisi suoriutunut vastaavista tehtävistä.
Sitten tajusin vaihtaa työpaikkaa.
Ihan vinkkinä, mikäli asiat eivät korjaannu parissa vuodessa, eivät ne tule korjaantumaan myöhemminkään.
Mä en myöskään ymmärrä miksi niitä keskusteluita pitää käydä kaikilla aloilla ja kaikissa työpaikoissa. Rehellisesti ajateltuna on kuitenkin aloja joissa ei esim. mitään urakehitysmahdollisuuksia ole ja työnkuva on täysin sama vuodesta toiseen ja työ itsessään säilyy lähes muuttumattomana. Tai vaihtoehtoisesti muutokset on äärimmäisen pieniä.
Silloin niistä tulee niitä paskapuhe-palavereja.
Ja jokaiselle uudelle tiedoksi: JOS työpaikkasi on sinulle arvokas niin älä aidosti arvostele mitenkään esimiehestäsi, ainoastaan kuvailet positiivisesti hänen toimintaansa. Samoin kaikki negatiivinen kannattaa pitää hyshys, ainoastaan jos sinulla on jokin äärimmäisen tärkeä asia mistä avautua.
nosto
bongaan tästä keskustelusta kahta tyyppiä: toiset ovat kauhuissaan palautteesta eivätkä halua käydä mitään kehityskeskustelua, mutta kuitenkin pitäisi saada sitä ja tätä. Ei olla kiinnostuneita edes omista tavoitteista tulevalle vuodelle ja esimies on aina paska.
Toinen tyyppi tuntuu olevan "minun pitää päästä urallani eteenpäin". Jollei heti ala titteleitä ja lisää liksaa ropista, lähden pois.
Ei se maailma taida sillä tavalla pyöriä.
Meidän pomo kieltäytyi kehityskrskustelusta kun ollaan kuulemma niin vaativia, tyytymättömiä ja aggressiivisia :D toisin sanoen rouva itse ei saanut kahdessa vuodessa muuta aikaan kun 8 ihmisen irtisanomisilmoitukset. Mä jäin äitiyslomalle ja kun kävin töissä jatkamassa hoitovapaata, siellä ei enää ketään tuttua. Lupautui johonkin ryhmäkeskusteluun, toinen pomo tukenaan mutta sitäkään ei koskaan tehty.
no, sikäli kyllä olen samaa mieltä, että kehityskeskusteluiden formaatin tulisi joustaa työtehtävän mukaan, siten että se parhaiten palvelisi organisaatiota ja toimenkuvaa.
Miten jossain lastentarhassa asetetaan tavoitteet? "pyllyjä pitää pyyhkiä x määrää vuokrokaudessa"
Kehityskeskustelu on tuhannen taalan paikka saada muutosta aikaan. Epäkohtiin kannattaa esittää ratkaisuja, eikä aina vaan valittaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:44"]
nosto
bongaan tästä keskustelusta kahta tyyppiä: toiset ovat kauhuissaan palautteesta eivätkä halua käydä mitään kehityskeskustelua, mutta kuitenkin pitäisi saada sitä ja tätä. Ei olla kiinnostuneita edes omista tavoitteista tulevalle vuodelle ja esimies on aina paska.
Toinen tyyppi tuntuu olevan "minun pitää päästä urallani eteenpäin". Jollei heti ala titteleitä ja lisää liksaa ropista, lähden pois.
Ei se maailma taida sillä tavalla pyöriä.
[/quote]
Edustan tuota jälkimmäistä tyyppiä. Edeltävä työsuhteeni kesti reilut viisi vuotta, joten kyllä siinä ajassa luulisi jo tapahtuvan. Lisäksi kyseiseen työpaikkaan rekrytointi oli oma lukunsa. Kävin läpi neljä haastettelua sekä psykologiset testit. Tutkintovaatimuksena oli yliopistotutkinto.
Olin tuolla suhteellisen kauan, sillä useita kollegoja lähti pois jo parin vuoden jälkeen. Jotkut fiksuimmat jopa koeajalla. Kehityskeskusteluissa kirjoitettiin liirum-laarumit kuponkeihin ja merkittiin myös seuraava rooli, joka ei yllättäen toteutunut, mutta sitten kyllä alkoi uusia projekteja, joissa tarvittiin sellaista osaamista, jota minulla oli. Ymmärrän, että joissakin firmoissa tehdään tarkalleen sitä, mistä asiakasyritys on valmis maksamaan. Silti on aika tyhjänpäiväistä olla vuodesta toiseen "kehittyvinään", kun todellisuus on toista.
Toki erinäisiin koulutuksiin osallistuttiin vuosittain ja toitä tehtiin eri asiakasyrityksille, mutta kokonaisuudessaan työ kuitenkin pysyi samana.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 20:48"]
Kehityskeskustelu on tuhannen taalan paikka saada muutosta aikaan. Epäkohtiin kannattaa esittää ratkaisuja, eikä aina vaan valittaa.
[/quote]
Minkä arvoisena itse pidät tätä kommenttiasi? Eikös aika moni ketjun osallistujista ole kertonut asioita, joita ovat tehneet tai ovat olleet valmiita muuttamaan?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:33"]
Kertokaahan, onko jollain ollut hyödyllisiä kehityskeskusteluja.
[/quote]
Mulla. Asetettiin yhdessä realistiset tavoitteet sen hetkiseen tehtävääni ja realistiset kasvutavoitteet tulevia tehtäviä ajatellen. Saavutin tavoitteet puolessa vuodessa. Vuoden aikana ehdin ne ylittää. Seuraavassa kehityskeskustelussa esimies kertoi että haluaisi pitää minut itsekkäästi omassa tiimissään, mutta että oli suositellut minua urallani eteenpäin.
Nyt olen itse esimies ja odotan innolla ensi viikon kehityskeskusteluja alaisteni kanssa. Voin laittaa hyvän kiertämään ja suosittelin tänään erästä työntekijääni parempaan tehtävään naapuritiimissä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:01"]Miksi vaivaudut?
[/quote]
Ei siitä voi kieltäytyä.