Aaaarg ja yöks. Kehityskeskustelu ens viikolla.
Taas saa miettiä sanojaan tarkkaan ettei arvon pomo vedä hernettä nenään.
Mä niiin inhoon kehityskeskusteluja.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:30"]oletkin tehnyt viisaan ratkaisun, kun vaihdot paikkaa ja toivon lämpimästi, että nyt urakehitys on mahdollista. Pointtini oli, ettei aina ole edes mahdollisuuksia tarjota ns parempaa paikkaa, vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi kyseessä ja etenemisinnokkuus tiedettäis. Joskus myös esimies itse voi toimia tulppana siinä, tahtomattaan tai jopa tietoisesti.
Peräänkuuluttamani työntekijän vastuu pitää sisällään myös sen, että jos voi huonosti työssään, kannattaa pelastaa itsensä ja mennä muualle.
[/quote]
Kiitos tsemppaavasta kommentistasi! -8-, joka oli myös 23
onko kyseessä vakuutus tai pankki ala ?
no nyt naiset, cool down. Kyllä kehityskeskusteluun pitää voida mennä avoimin ja hyvin mielin! Taitava esimies ja alainen siellä keskustelevat rakentavassa hengessä miten edellinen vuosi on mennyt, mitä pitää kehittää, mikä on mennyt hyvin. Mitä seuraavana vuonna pitää saada aikaiseksi ja miten kehittymistä tuetaan. Hirveää kuulla, että ihmiset pelkäävät kehityskeskusteluita, tavoite on kuitenkin ihan päinvastainen.
Itsellä on kokemusta monesta, huonoista pomoista, hyvistä pomoista. Hyvistä alaisiesta, huonoista alaisista. Olen itse myös alainen ja pomo.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:47"]siinä tapauksessa asia on tietysti hyvin hankala, jos esimies on täysin taidoton ja/tai lisäksi jonkin sortin persoonallisuushäiriöinen henkilö. Korjatkaa jos olen väärässä; sosiaali- ja terveysalalla niitä esimiehen irvikuvia taitaa olla enemmänkin? Yrityselämässä harvemmin sellaiset kauaa "kukkii", sillä huono johtaminen vaikuttaa aika äkkiä myös tulokseen. Julkisen sektorin hommissahan se tulos ei nyt ensisijaisesti ole mielessä.
Kannustan tekemään porukalla valituksen ylempään johtoportaaseen, jos esimiestyö on ala-arvoista. Pomo se on pomollakin.
[/quote]
Sotessa on ammattitaidotonta johtoa kautta linjan. Ihan turha valittaa mihinkään ylöspäin.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:33"]Kertokaahan, onko jollain ollut hyödyllisiä kehityskeskusteluja.
[/quote]
Kyllä mä saan esittää toiveita urakehityksen ja koulutuksen suhteen, niitä myös kuunnellaan. Mikä on äärimmäisen hyvä koska pomolla ei oikeastaan ole mitään hajua mitä teen.
Jos pomo on epäreilu, niin ei noille tilaisuuksille kannata omassa mielessään antaa samanlaista painoarvoa kuin jos olisi fiksun pomon kanssa tekemisissä. Jotain vain neutraalia, mahdollisimman lyhkäisesti? En usko, että moni pomokaan on innostunut kehityskeskusteluista, vaan ne ovat pakkopullaa. Palkankorotushaaveet voisi ehkä ottaa puheeksi, kun työpiste tai mahdollisesti pomo vaihtuu. Onneksi itse tiedät ja asiakkaat tietävät, että olet paikkasi ja palkkasi ansainnut. Itsekunnioitus on tärkeintä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:28"]
Hyi kun muistutit, alkoi jo ahdistamaan mahdollinen kehityskeskustelu tänä vuonna. Niin monta vuotta jäänyt välistä että tänä vuonna se on varmasti edessä. On nöyryyttävää kuunnella mitä kaikkea pitäisi tehdä paremmin ja kuinka olen sen ja sen arvosanan ansaitseva työntekijä.
[/quote]
Voi ei, minä luulin että se loppuu kun valmistun ja menen töihin. Missäs niitä köysiä myytiinkään?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:28"]
Hyi kun muistutit, alkoi jo ahdistamaan mahdollinen kehityskeskustelu tänä vuonna. Niin monta vuotta jäänyt välistä että tänä vuonna se on varmasti edessä. On nöyryyttävää kuunnella mitä kaikkea pitäisi tehdä paremmin ja kuinka olen sen ja sen arvosanan ansaitseva työntekijä.
[/quote]
Voi ei, minä luulin että se loppuu kun valmistun ja menen töihin. Missäs niitä köysiä myytiinkään?
[/quote]
No riippuu varmaan paljon työpaikasta, millaisia ne kehityskeskustelut on.
nosto
sparraaja täällä taas. Mikäs siinä on teille niin vaikeaa, että teidän suoriutumista arvioidaan esim antamalla numeraalinen arvio? Ettekö te kestä saada palautetta työstanne? Kyllä niihin arviointeihin on ihan yhteneväiset kriteerit olemassa, harvoin kai ja säännönmukaisesti se pomo kuitenkaan kiusatakseen antaa huonoa arvointia, vaan kyllä niihin tulee olla selkeät perusteet. Jos henkilö tekee työnsä hyvin ja hyvällä asenteella, pitäisi arvioinninin olla hyvä. Ei korjaavaa palautetta pidä pelätä, sehän on sinulle kultajyvä, jonka perusteella sinulla on mahdolisuus kehittyä paremmaksi. Harva esimies on kuitenkaan ihan niin tökerö, että vain sättii, vaan kyllä yleensä kerrotaan, että "tässä minä näen että sinulla olisi tarvetta kehittyä, kun taas asiassa asiassa sinä olet tehnyt todella hyvää työtä".
Niin että mikäs tässä nyt mättää?
Olen nainen ja työskentelen Puolustusvoimien palveluksessa. Minulle tavoitteidenasetanta ja suoritusarviointi on kyllä oikeasti hyödylliset tilaisuudet. Varsinkin kun organisaatio koki muutoksen juuri vuodenvaihteessa. Miten te tyydytte huonoon johtamiseen?
Täyttä soopaa ja ajanhaaskausta koko keskustelut sanon minä.
hirveän kielteisiä asenteita teillä. On kyllä turha puhua mistään kehittymishalukkuudesta, jos on tuollainen asenne.
Mä aion avautua liiasta työmäärästä, tiedon kulkemattomuudesta, stressaavasta ilmapiiristä, huonosta työergonomiasta. Ja jos esimies vielä älyis antaa kenkää niin olen tyytyväinen
Mulla myös! Ja samat on fiilikset. Taas liuta tekopyhiä kysymyksiä, joilla kartotetaan urahaaveita... Mikä vitsi, kun tietää, että mitään etenemismahiksia ei ole eikä töissä työolot mene kuin huonompaan suuntaan. Vitutti koko vkl kun tiesi, että keke odottaa. Meillä ne käydään vieläpä kahdesti vuodessa...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 22:33"]Kertokaahan, onko jollain ollut hyödyllisiä kehityskeskusteluja.
[/quote]Mun työpaikassa niistä luovuttiin jo vuonna 2009.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 08:43"]Mulla myös! Ja samat on fiilikset. Taas liuta tekopyhiä kysymyksiä, joilla kartotetaan urahaaveita... Mikä vitsi, kun tietää, että mitään etenemismahiksia ei ole eikä töissä työolot mene kuin huonompaan suuntaan. Vitutti koko vkl kun tiesi, että keke odottaa. Meillä ne käydään vieläpä kahdesti vuodessa...
[/quote]Mikset vaihda työpaikkaa?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 08:43"]Mulla myös! Ja samat on fiilikset. Taas liuta tekopyhiä kysymyksiä, joilla kartotetaan urahaaveita... Mikä vitsi, kun tietää, että mitään etenemismahiksia ei ole eikä töissä työolot mene kuin huonompaan suuntaan. Vitutti koko vkl kun tiesi, että keke odottaa. Meillä ne käydään vieläpä kahdesti vuodessa...
[/quote]Mikset vaihda työpaikkaa?
[/quote]
Mä suositan myös vaihtamaan. Jostain syystä pidempään töissä olleita pidetään itsestäänselvyyksinä.
Elämäni ensimmäinen kehityskeskustelu tulossa ensi viikolla. En pelännyt aluksi yhtään, mutta nyt saitte tän keskustelun ansiosta mulle kuset housuun.