Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saada mies innostumaan okt-asumisesta?

Vierailija
08.03.2015 |

Asutaan uhan kivasti rivarissa, mutta mua on alkanut polttelee ajatus okt:sta. Olen löytänyt ihan unelmatalon, ihan kaikin puolin. Miten puhun realisti-/ pessimisti-, jalat maassa -mueheni puolelleni?

Toki ymmärrän, että nykyisen myynti ja laina-asiat on aikamoinen haaste, samoin okt:n ylläpito jne.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanha ok-talo 600 m2:n tontilla, öljylämmitys. Remontoitavaa ja puuhaa on, mutta sitä voi tehdä omaan tahtiinsa. Meillä mies on onneksi ahkera remontti- ja pihahommissa, minä laiskempi, mutta yhdessäkin kyllä puuhataan, se on tärkeää. Talo on meille rakas ja on ihana oma rauha. :) Laina- ja asumiskustannukset yhteensä 750-800€/kk.

Vierailija
42/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ihan ymmärrä että MIKSI pitäisi olla omakotitalo. Varsinkin jos naapurit on kuitenkin ihan vieressä. Maalla ymmärrän kyllä sen oman rauhan mutta muuten en tajua. Jos mies ei vielä oo mikään nikkaroija tai auton laittelija niin mitä se omakotitalolla tekee, ei mitään. Ja mitä sinä? Siis mikä on se perimmäinen asia mistä omakotitalossa haaveilet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.etuovi.com/kohde/1136295?sc=M41120313&so=praq&pos=16

Tässä mummonmökki remonttitaitoiselle!

Vierailija
44/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:27"]

Minä en nyt ymmärrä... Itse asun sotien jälkeen rakennetussa rintamamiestalossa, ja taitaa kymmenen vuotta olla siitä kun viimeeksi tein kiinteistöön liittyviä rakennus/huoltohommia, kun rakensin uuden puuvajan.

[/quote]

No hyvä! Onneksi olkoon. Ja nyt tökkää keskisormesi peräkaivoonn!

Minä, minä minä, minä ja lopuksi mulle!!!

[/quote]

Eli, et tiedä mitä hommia omakotitalossa riittää jokaiselle päivälle?

Ei haittaa, en minäkään tiedä, vaikka sellaisessa asunkin.

Vierailija
45/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:37"]Mä en kyllä ihan ymmärrä että MIKSI pitäisi olla omakotitalo. Varsinkin jos naapurit on kuitenkin ihan vieressä. Maalla ymmärrän kyllä sen oman rauhan mutta muuten en tajua. Jos mies ei vielä oo mikään nikkaroija tai auton laittelija niin mitä se omakotitalolla tekee, ei mitään. Ja mitä sinä? Siis mikä on se perimmäinen asia mistä omakotitalossa haaveilet?
[/quote]

Vanhan talon henkeä kaipaan. Tähtäimessä vanha remontoitu talo, erityisesti vanhaa henkeä kunnioittaen rempattu. Ns. valmus puutarha suurine omppupuineen tylee kakkosena.

ap

Vierailija
46/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:27"]

Minä en nyt ymmärrä... Itse asun sotien jälkeen rakennetussa rintamamiestalossa, ja taitaa kymmenen vuotta olla siitä kun viimeeksi tein kiinteistöön liittyviä rakennus/huoltohommia, kun rakensin uuden puuvajan.

[/quote]

No hyvä! Onneksi olkoon. Ja nyt tökkää keskisormesi peräkaivoonn!

Minä, minä minä, minä ja lopuksi mulle!!!

[/quote]

Eli, et tiedä mitä hommia omakotitalossa riittää jokaiselle päivälle?

Ei haittaa, en minäkään tiedä, vaikka sellaisessa asunkin.

[/quote]

Niin varmaan. Oli aikoinaan yks 1900-luvun alun pikkasen vanha ja hirsirunkoinen. Veti kaikista ovista. Ja katosta ja lattiasta. Siinä vielä 70-luvun saunarakennus, jonka sementtilattia pullisteli, vesi jäätyi niinkuin päärakennuksesta. Lisäksi monta sataa neliötä nurmikkoa, puoli kilometriä aurattavaa yksityistietä, jonka välillä tulviva joki vei.

Tontti oli onneksi houkutteleva ja sainkin hyvin kaupaksi koko paskan, huooooh!!

Mitähän vielä?  Kaivo kuivui ja vesi oli välillä juomakelvotonta . Joskus sähkökin katkesi päiväksi tai pariksi.

Niin olikohan korjattavaa asumisen tasossa. Oli ja siksipä viihdyn nyt kaupungin keskustassa uudessa ylimmän kerroksen kerrostaloasunnossa katsellen ahkeran huoltoyhtiön tekemää hyvää jälkeä pihatöiden (lumi, hiekoitus, nurmikko jne.)

Vierailija
47/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tietysti hommia on jonkin verran, mutta niitä nyt liioitellaan tässä aivan tolkuttomasti. Rivarissakin pitää jotain tehdä, okt:ssä luonnollisesti hieman enemmän, muttei mitään aivan mahdotonta!

Olen asunut okt:ssä toistavuosikymmentä ja nyt muutin ihkauuteen paar vuotta sitten ja hommat väheni lähes puolella! Joten hommien pelossa EI ainakaan KANNATA OLLA HANKKIMATTA OKT:TÄ.

Vierailija
48/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:55"]

Niin varmaan. Oli aikoinaan yks 1900-luvun alun pikkasen vanha ja hirsirunkoinen. Veti kaikista ovista. Ja katosta ja lattiasta. Siinä vielä 70-luvun saunarakennus, jonka sementtilattia pullisteli, vesi jäätyi niinkuin päärakennuksesta. Lisäksi monta sataa neliötä nurmikkoa, puoli kilometriä aurattavaa yksityistietä, jonka välillä tulviva joki vei.

Tontti oli onneksi houkutteleva ja sainkin hyvin kaupaksi koko paskan, huooooh!!

Mitähän vielä?  Kaivo kuivui ja vesi oli välillä juomakelvotonta . Joskus sähkökin katkesi päiväksi tai pariksi.

Niin olikohan korjattavaa asumisen tasossa. Oli ja siksipä viihdyn nyt kaupungin keskustassa uudessa ylimmän kerroksen kerrostaloasunnossa katsellen ahkeran huoltoyhtiön tekemää hyvää jälkeä pihatöiden (lumi, hiekoitus, nurmikko jne.)

[/quote]

Eli teit huonon valinnan ja nyt kaikki omakotitalot samanlaisia...

Nurmikon leikkuu tai lumenluonti eivät ole pakollisia töitä.

Vierailija
49/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:53"]

Vanhan talon henkeä kaipaan. Tähtäimessä vanha remontoitu talo, erityisesti vanhaa henkeä kunnioittaen rempattu. Ns. valmus puutarha suurine omppupuineen tylee kakkosena. ap

[/quote]

Vaihda miestä :D

Vierailija
50/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:37"]Mä en kyllä ihan ymmärrä että MIKSI pitäisi olla omakotitalo. Varsinkin jos naapurit on kuitenkin ihan vieressä. Maalla ymmärrän kyllä sen oman rauhan mutta muuten en tajua. Jos mies ei vielä oo mikään nikkaroija tai auton laittelija niin mitä se omakotitalolla tekee, ei mitään. Ja mitä sinä? Siis mikä on se perimmäinen asia mistä omakotitalossa haaveilet?
[/quote]

Vanhan talon henkeä kaipaan. Tähtäimessä vanha remontoitu talo, erityisesti vanhaa henkeä kunnioittaen rempattu. Ns. valmus puutarha suurine omppupuineen tylee kakkosena.

ap
[/quote]

Me asutaan tämmöisessä. Tosin kunnollisen kokoisella tontilla, tuo mainitsemasi alle tuhat neliötä on tosi vähän. Käytännössä sen kokoisella tontilla olevassa omakotitalossa on kaikki oman talon harmit, mutta niukasti hyötyjä.

Vanhassa talossa on kyllä upea henki, mutta se vaatii jatkuvaa pientä ja säännöllistä suurta huoltoa. Sen lisäksi hiomattavan paljon ymmärrystä siitä miten se huolto tehdään oikein ja taloa tuhoamatta. Se valmis puutarhakin voi alkaa tuntua taakalta jos sinne ei ikinä ehdi pakollista nurmikonleikkuuta enempää.

Meillä vanhaan taloon muutettiin, koska minä olin sekä valmis, että innokas ottamaan yksin vastuun remonteista ja huolloista. Niin ja tietysti pystyn ne pitkälti myös itse tekemään, jolloin taloudellisesti ne on vaan isoja juttuja, ei tolkuttoman isoja. Siltikin välillä stressaa ja pieninä hetkinä jopa kaduttaa. Että noista teidän lähtökohdista en kyllä uskaltaisi suositella.

Vierailija
51/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:59"]

[/quote]

[/quote]

Eihän lunta tarvitse luoda, jos on työtön kotiluuseri, kun ei tarvitse minnekkään kiiruhtaa. Anna heinäkasvien rehottaa se on mielenkiintoista! 

Valinta olikin talon suhteen huono, mutta myydessä iso tontti oli kasvanut korkoa moninkertaiseksi alkuperäisen hintaan. 

Mummonmökit on työleirejä. Mieluummin uusi kuin vanha "idyllinen". Huolella entistetyt ovat myös kalliita, tietenkin. Jäitä hattuun niiden idyllien kanssa! Kaiken lisäksi myyjät kuvittelevat talojensa olevan satulinnoja ja hinnat on sen mukaisia. Mummonmökkiä ostaessa kannattaa varata hintaan toinen mokoma, jotta siitä saa kunnolla asuttavan.

Vierailija
52/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:41"] Tontti reilu 900 m2, ei hönkää ihan niskaan. Ap [/quote] reilu?! Voi *tu mikä postimerkki. Ja urpo. [/quote] Ymmärrät varmaan, että tarkoitan tontin olevan HIUKAN YLI 900 m2 = reilu 900... ap [/quote] ? Eli juurikin postimerkin kokoinen tontti. Noin kuppanen läntti on sama kuin rivarissa asuisi. Ymmärrätkö :)

[/quote]

En usko että ap aikoo rakentaa mitään 500m2 huvilaa tuolle tontille.

Vierailija
53/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:36"]Asutaan uhan kivasti rivarissa, mutta mua on alkanut polttelee ajatus okt:sta. Olen löytänyt ihan unelmatalon, ihan kaikin puolin. Miten puhun realisti-/ pessimisti-, jalat maassa -mueheni puolelleni?

Toki ymmärrän, että nykyisen myynti ja laina-asiat on aikamoinen haaste, samoin okt:n ylläpito jne.
[/quote]

Ei kannata jos parisuhde ja perhe ovat sinulle tärkeät. Rivariasuminen on helppoa ja siinä jää aikaa muullekin kuin asumiselle. T. Omakotiasuja

Vierailija
54/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:28"]

Eihän lunta tarvitse luoda, jos on työtön kotiluuseri, kun ei tarvitse minnekkään kiiruhtaa. Anna heinäkasvien rehottaa se on mielenkiintoista! 

[/quote]

Ei niitä nurmikoita vanhaan aikaankaan ollut kenelläkään aikaa olla koko ajan parturoimassa, ja ei täällä eteläisessä suomessa (porin alapuolella) ole enää lunta tullut kymmeneen vuoteen niin paljon, ettei olisi lunta luomattakin päässyt kulkemaan, niin jalan kuin autollakin.

Vierailija
55/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toisinpäin. Mies haluaa omakotitaloon, minä en. Ajatuskin jo ahdistaa. Mies tietenkin nyt kehuu tekevänsä kaikki pihatyöt ja polttopuut ja ties mitkä hommat, mutta kun tiedän että se ei niitä tee. Ei saa nytkään edes lamppua vaihdettua, vaan se on pimeänä siihen asti kun minä sen vaihdan.
En todellakaan halua asua ikinä omakotitalossa, koska en halua maalle enkä ymmärrä mitä järkeä asua jossain omakotitaloalueella jossa kaikki talot vierekkäin.

Vierailija
56/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:41"] Tontti reilu 900 m2, ei hönkää ihan niskaan. Ap [/quote] reilu?! Voi *tu mikä postimerkki. Ja urpo. [/quote] Ymmärrät varmaan, että tarkoitan tontin olevan HIUKAN YLI 900 m2 = reilu 900... ap [/quote] ? Eli juurikin postimerkin kokoinen tontti. Noin kuppanen läntti on sama kuin rivarissa asuisi. Ymmärrätkö :)

[/quote]

[/quote]

Niin eikä ap:n mieskään, aikasemmin tullut ilmi et ukko on ihan käsi.

Vierailija
57/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kyllä ne käytännössä on

Vierailija
58/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei tarvitsekkaan. Mutta todella pieni tontti se on kuitenkin

Vierailija
59/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:49"]

[/quote]

Kyllä ne käytännössä on

[/quote]

Kumpaakaan en ole tehnyt kymmeneen vuoteen, ruohonleikkuu jäi kun naapuri kymmenennen kerran hajoitti leikkurin, ja lunta ei ole tuona aikana tullut niin paljon että olisi estänyt ihan normaalin pikkuautonkaan kulkemista.

Vierailija
60/79 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:33"]

[/quote]

Ei niitä nurmikoita vanhaan aikaankaan ollut kenelläkään aikaa olla koko ajan parturoimassa, ja ei täällä eteläisessä suomessa (porin alapuolella) ole enää lunta tullut kymmeneen vuoteen niin paljon, ettei olisi lunta luomattakin päässyt kulkemaan, niin jalan kuin autollakin.

[/quote]

Eikö lunta satanut talvenatalvena 2012-2013

Katsoppas tuosta:

http://ilmatieteenlaitos.fi/talvi-2012-2013

Niitä lumisia talvia on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana aika monta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi