Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sairaus/vaiva kyseessä?

Vierailija
05.12.2021 |

Mieheni ei osaa enää tuottaa ymmärrettäviä lauseita. Meillä tulee usein riitaa kun hän sanoo jotain ja joudun varmistamaan mitä hän tarkoittaa. Välillä sanajärjestys on ihan miten sattuu ja välillä mies käyttää sanoja jotka ei liity asiaan. Joskus hän taas esittää asian niin oudosti etten ymmärrä yhtään mitä hän tarkoittaa.

Esimerkkinä tämänaamuinen keskustelu. Olin keittänyt kummallekin kaksi kuppia kahvia ja olimme molemmat juoneet yhdet kupit. Mies kävi kaatamassa itselleen kahvia ja kysyi minulta "onko sulla vielä kahvia". Ymmärsin että hän tarkoitti onko minulla vielä kupissa kahvia, eli kaataako hän minullekin lisää. Vastasin että ei ole enää. Mies kaatoi sitten loputkin itselleen ja olin ihan hämilläni. Mies oli siis tarkoittanut että onko keittimessä minulle vielä kahvia. Sitten hän suuttuu minulle kun en ymmärrä hänen puhettaan. Toinen juttu oli kun olimme kellarissa hakemassa pakastimesta lihaa sulamaan. Mies sanoi että lihan voisi jättää huoneenlämpöön huomiseen asti kun "täällä ei ole liian lämmintä" ja samalla viittasi käsillään ympärilleen. Kysyin sitten että niin jätetäänkö liha sinne kellariin (jossa lämmintä noin 15 astetta) eikä viedä keittiöön. Mies suuttui taas. Minun olisi pitänyt ymmärtää että hän tarkoitti yleisesti huoneenlämpöä ja että tietysti se viedään keittiöön (jossa on 20 astetta lämmintä).

Aiemmin olen ymmärtänyt häntä aivan hyvin, tuntuu että tämä ongelma on tullut nyt parin vuoden sisällä. Mistä tämä voi johtua?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies oli siis tarkoittanut että onko keittimessä minulle vielä kahvia."

" Minun olisi pitänyt ymmärtää että hän tarkoitti yleisesti huoneenlämpöä ja että tietysti se viedään keittiöön (jossa on 20 astetta lämmintä)"

Eihän näissä esimerkeissäkään tunnu olevan mitään järkeä...

Onko keittimessä sinulle kahvia? Ja ei jäistä lihaa kukaan jätä huoneenlämpöön yöksi sulamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi