Yksinhuoltajaperheen lapsena en saanut jouluisin lahjan lahjaa lapsena
Tiedättekö, miltä tuollainen lapsesta tuntuu? Miten minusta edes olisi voinut kasvaa normaali aikuinen? Minä kasvoin ja jalostin vihani äitiäni kohtaan, jolle se kuului. Siskoni käänsi vihansa itseään vastaan. Voisimmepa kostaa. Voisinpa kostaa hänenkin puolestaan. Ainoa, mikä äitiini vaikuttaisi olisi kuitenkin vain viinan loppuminen. Kunpa alkoholiveroa nostettaisiin ja maahantuonti kiellettäisiin.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Taisi savukalatkin jäädä Prisman kalatiskiin? Itkua sentään riitti?
Minulla oli syömishäiriö tuolloin niin en muista mitä ruokaa meillä oli, viinaa varmaan monta lajia. Minä en itkenyt. Keräsin vain vihaa. Se on voimaa.
Ap
Nyt voit ostaa itsellesi hyvää mieltä osallistumalla Joulupuu-keräykseen. Silloin ehkä joku toinen välttyy tuolta kohtalolta.
Jotenkin tämä joulun aika pudottaa aina takaisin sinne. Meillä ei myöskään ollut kalentereita, kun "ei ollut varaa". Viinavarastoahan piti täydentää. Mitä sekin kertoo ihmisestä, joka ei voi edes paria euroa käyttää mukuloihinsa? Eihän hänellä ollut rakkauta meitä kohtaan tipan tippaa. Vain pullon pohjalla olevat tipat kiinnostivat häntä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt voit ostaa itsellesi hyvää mieltä osallistumalla Joulupuu-keräykseen. Silloin ehkä joku toinen välttyy tuolta kohtalolta.
Tiedätkö mitä viinantuoksuinen äiti tekee noille lahjoille? Hän myy ne Tori.fi:ssä, että saa lisää viinaa.
Ap
Itse sanoisin, että alkoholismi olis se syy, eikä yksinhuoltajuus.
Itse olen yksinhuoltaja ja joululahjat lapsille oli aina sellaisia, joita oli pakko muutenkin ostaa. Vaatteita, pyöriä, kännyköitä. Lapset eivät saaneet muulloin mitään, mutta jouluna ja syntymäpäivinä saivat. Täytyy kysyä traumoista.
Ymmärrän teidän lapsuuden olleen aivan erilainen, mutta syyttäisin alkoholia. "alkoholisti perheen lapsena..."
Oletteko pudonneet suomalaisen turvaverkon läpi? Olisiko teidät pitää yt ottaa huostaan? Näin jälkikäteen katsottuna? Mitä voisimme Tulevaiduudessa oppia? Pitäisikö naapureiden puuttua asiaan enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yksinhuoltaja ja joululahjat lapsille oli aina sellaisia, joita oli pakko muutenkin ostaa. Vaatteita, pyöriä, kännyköitä. Lapset eivät saaneet muulloin mitään, mutta jouluna ja syntymäpäivinä saivat. Täytyy kysyä traumoista.
Ymmärrän teidän lapsuuden olleen aivan erilainen, mutta syyttäisin alkoholia. "alkoholisti perheen lapsena..."
"Alkoholismi". Mielen heikkoutta se on. Hän olisi kyllä voinut valita toisin tai sitten edes hakenut apua, jos koki olevansa sairas. Mutta eihän hän kokenut olevansa. Ei voi piiloutua sairauden taakse, jos ei edes pidä itseään sairaana. Ei kuulosta kovin pahalta, jos heillä oli pyörät, kännykät ja vaatteita. Tuskin ovat siis traumatisoituneita. Mutta jotkut valitsevat lapsensa viinan sijasta. Sinä voisit kertoa tuon äidillenikin, että noinkin voi tehdä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletteko pudonneet suomalaisen turvaverkon läpi? Olisiko teidät pitää yt ottaa huostaan? Näin jälkikäteen katsottuna? Mitä voisimme Tulevaiduudessa oppia? Pitäisikö naapureiden puuttua asiaan enemmän?
Minä olisin halunnut pois omaan asuntooni, mutta äitini ei päästänyt. Eihän hän sitten olisi saanut lapsilisiä. Minä kyllä kerroin kaikille mitä tapahtui. Silloin ajattelin, että kukaan ei uskonut, mutta eihän heitä kiinnostanut. Lapsia pitäisi uskoa. Heitä pitäisi uskoa.
Ap
Eikö kukaan sukulainenkaan ostanut mitään? 😔
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan sukulainenkaan ostanut mitään? 😔
Ei minulla varmaan ole sukulaisia. Ainakaan en tunne heitä.
Ap
Tai siis oli mummi, mutta häneen meni välit silloin kuin isäänkin. Hän kyllä leikki meidän kanssa silloin, kun oltiin aivan pieniä. Sitten kuitenkin ei enää menty sinne. Käsitin, että se johtui siitä, ettei mummi pitänyt meistä :/ :(. Minä pidin kyllä siellä olosta, mutta minä nyt olen tällainen ihminen, joita kaikki vihaavat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tai siis oli mummi, mutta häneen meni välit silloin kuin isäänkin. Hän kyllä leikki meidän kanssa silloin, kun oltiin aivan pieniä. Sitten kuitenkin ei enää menty sinne. Käsitin, että se johtui siitä, ettei mummi pitänyt meistä :/ :(. Minä pidin kyllä siellä olosta, mutta minä nyt olen tällainen ihminen, joita kaikki vihaavat.
Ap
Veikkaisin, että johtui juoposta äidistä eikä teistä lapsista. Valitettavasti lapset ovat aina kärsijöinä näissä tapauksissa.
Kaikkien lasten kuuluisi saada joululahjoja, meidän aikuisten kuuluisi pitää siitä huoli.
Se miten lasten vanhemmat käyttävät rahat esim. tupakka ei ole yhdenkään lapsen vika.
Meidän muiden aikuisten tulisi huolehtia nuo lasten joululahjat. Me aikuiset ei lahjoja tarvita, mutta kaikkien lasten kuuluisi saada joululahjoja.
Et tunnu vihaavan pelkästään äitiäsi vaan yleensä ottaen kaikkea? Kai ymmärrät että vihasi syö lopulta vain ja ainoastaan sinua itseäsi. Voihan elämänsä noinkin kärsiä, mutta jossain kohtaa olisi hyvä tajuta että sinulla on nyt valta valita toisin. Loputtoman vihan sijaan kanavoida tuo valtava energia johonkin, joka tekee sinut onnelliseksi.
Osa lapsista luulee, että lahjoja saa sen perusteella onko ollut kiltti.
Meidän aikuisten pitäisi huolehtia, että kaikki lapset saavat joululahjoja.
Meille aikuisille riittää ruoka.
Ei meilläkään kotoa saanut juurikaan muuta kuin perus vaatteet ja ruuan. Jos muuta halusi niin sanottiin että hanki sitten kun itse tienaat. Eikä tienestejäkään saanut kokonaan pitää vaan piti maksaa ruokarahaa kotiin. Piti valita sellainen ammatti missä ei tarvinnut paljoa lukea jotta oli aikaa käydä iltaisin tai viikonloppuisin töissä. Hyvähän se oli että oppi töitä tekemään enkä ole katkera mistään.
Olen todella pahoillani puolestasi ap. On todella surullista ettei teitä lapsia ole suojeltu äidin alkoholismilta. Te olisitte ansainneet rakkautta ja välittämistä. Ja niitä joululahjoja. Oikeasti sinä olet surullinen, mutta se näyttäytyy nyt vihana. Oletko saanut psykoterapiaa?
Vierailija kirjoitti:
Just olin tulosss sanomaan samaa, että vähävaraisen perheen lapsena muuten saatiin harvoin mitään ja jouluna oli kyllä kaikki pistetty eri paketteihin että niitä näytti olevan paljon.😅 Kerran veljeni sai 6x1,5l kokista ja ai että sitä onnea.
Taisi savukalatkin jäädä Prisman kalatiskiin? Itkua sentään riitti?