Annatko anteeksi ihmiselle, joka loukkaa, mutta ei ikinä, koskaan pyydä anteeksi itse?
Itse annan tietysti anteeksi, mutta jätän myös hänet omaan arvoonsa. Toivon kumminkin hänelle oppia elämän tuuliin ja oppivan elämästä jotain. Jos ei koskaan pyydä anteeksi, ei ole vielä oppinut elämästä. Ei aina toisten tehtävä ole pyytää anteeksi loukkaavalta osapuolelta, vaikka usein juuri he odottavat sitä, että heille nöyristellään ja kumarretaan. Onnen tunteen saa täysin sydämeen vasta, kun näkee myös toisen ihmisen aidosti. Se tunne on ihana. Aina perhepiirissä, läheisiltä pyydetään meidän perheessä anteeksi. 💗💗💗💗
Kommentit (24)
Ex ystävä on muuttunut ja paljon. On haukkunut minut jo usein ja omat sisaret ja monet sukulaiset. Ei oikein edes enää ymmärrä mistä kaikille on niin vihainen. On rankkaa joskus jopa nähdä hänen huonoksi menneen mielenterveyden, koska jostain sellaisesta täytyy kummuta paha olo. Olo täytyy olla paha. Ja mielenterveyteen jotenkin viittaa yhtäkkiset raivokohtaukset ihmisiä kohtaan. Olen jättänyt hänet, koska ystävät eivät toimi noin. Ei myöskään sukulaisia kohtaan, heidät on minullekin haukkunut.
Vierailija kirjoitti:
En anna ikinä anteeksi enkä pyytelekään.
Tulin kirjoittamaan ihan samaa! En anna anteeksi enkä pyydä anteeksi. Aivan yliarvostettu sana, jolla ei ole juuri mitään käyttöä.
Lähtökohta anteeksiannolle pitää olla aina se, että se ei ole väärintekijää varten.
Jos joku on loukannut sinua, siitä jää kauna. Se kauna pysyy mukana niin kauan kunnes annat anteeksi. Se kauna syö sinua sisältä niin kauan, joillain jopa koko eliniän ajan.
Niin kauan olet oman anteeksiantamattomuutesi vanki ja se vaikuttaa salakavalasti koko elämääsi ja kaikkiin sen osa-alueisiin.
Kaunasta pääsee irti vain anteeksiannon kautta, joten se ensisijaisesti sinua ITSEÄSI varten.
Jos annat anteeksi jollekin, vapaudut itse. Siihen voi mennä kauan aikaa ja voi olla että joudut antamaan anteeksi moneen kertaankin ja se on aina prosessi. Mutta se on kuitenkin ainoa tie.
Anteeksiantaminen EI tarkoita sitä että annat väärintekijän jatkaa tekojaan sinua kohtaan. Se ei tarkoita sitä että sinun pitäisi edes olla missään tekemisissä hänen kanssaan, huolimatta mitä jotkut ihmiset syyllistäen yrittävät usein sanoa. Voit antaa anteeksi ilman että hän tietää siitä yhtään mitään. Anna anteeksi ja jatka elämääsi.
Väärintekijän teot seuraavat häntä koko elämänsä ajan ja jonain päivänä hänen tulee tehdä tiliä niistä, mutta se on sitten kokonaan hänen ongelmansa.
En anna ikinä anteeksi enkä pyytelekään.