Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero ja yhteinen asuntolaina

Vierailija
05.12.2021 |

Emme siis ole vielä eronneet, vaan itse pyörittelen eri vaihtoehtoja mielessä. Ostimme siis 2 vuotta sitten asunnon, johon itse jäisin mielelläni asumaan lasten kanssa, mutta tätä parisuhdetta en jaksa. Saimme tämän asunnon miehen vanhempien avulla, kun he takasivat laitamme, itselläni kun ei ole ketään ketä voisi niin tehdä.

Nyt mietin siis eri vaihtoehtoja, miten voisin tämän asunnon pitää ilman, että joudun ostamaan miehen tästä ulos, koska se ei onnistu (koska en kaiketi saisi uutta lainaa ilman takaajia?)

Ja pohdin, jos jatkaisimme edelleen tämän lainanmaksua, mutta mies vaan muuttaisi pois. Eli siis laina olisi meidän molempien nimissä, mutta mä enää maksaisin sitä. Lapsille me tätä kotia mietimmekin kun hankimme tämän, emme omaa omaisuutta. Mutta onko tämä aivan lapsellinen ajatus? Voiko niin tehdä, että kaikki maksettava jää mulle ja mies vaan muuttaa pois? Vai voiko pankkiin mennä ja vaihtaa vaan koko lainan mun nimiin, ilman että tarvii ottaa uutta lainaa?

Kyllä harmittaa että oma tuli ostettua, kun tämä eroaminen on niin hemmetin vaikeaa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan loistava diili miehen kannalta. Menettää vaimon, lapsensa ja kotinsa, mutta saa maksaa kaikki kuten ennenkin. 

Kumma, jos ei suostu.

Suomalaisen naisen sumealla logiikalla tällainen diili on ihan mahdollinen ja toimiva! 😂 Mies maksaa, nainen nauttii!

Vierailija
22/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuuhyvä provo, suht uskottava kirjoitustyyli, 4/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko että miehen vanhemmat haluavat taata yksinomaan sinun lainasi?

Vierailija
24/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
25/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies jää lasten kanssa asumaan asuntoon ja sinä muutat muualle. Näin lapset saavat siellä asua, niinhän te suunnittelitte. Vai onko kyse siitä, että sinä haluat siinä asua lapsista viis?

Vierailija
26/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että miehen vanhemmat haluavat taata yksinomaan sinun lainasi?

Totta kai! Pimpsan omistamisella ja lapsikortilla saa vedätettyä itselleen mitä vain.

Vierailija
27/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat ja asunto on puolet. Jos ei avioehtoa? Joten kämppää menee myyntiin.Taivasalle ei erossa lähikasvatta lapsineen jää. Yhteiskunta autaa vuokra asunnon hankimisessa, sitä henkilö joka kanssa lapset jää asumaan.Auttanut muitakin on fakta.

Ei todellakaan ole yhteiskunnan ongelma tai kustannus, että joku on perseillyt parisuhteensa kiville. Aikuinen ihminen kantaa vastuunsa ja maksaa oman ja lastensa asumisensa ihan itse omasta pussista. Ei se niin mene, että heittäydytään veronmaksajien elätiksi heti kun miesmaksajaa ei ole käytettävissä.

Tämä. 👍

Vierailija
28/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytä huviksesi asuntolainahakemus netissä ja katso saatko lainaa lunastaaksesi miehen osuuden talosta? Lainahakemuksia on joka pankilla, jolloin voit kokeilla huviksesi eri pankkia kuin mitä nyt käytätte.

Pankki päättää lainasta omaosuuden ja tulojesi mukaisesti. 

Lainajärjestelyt tehdään joka tapauksessa eron koittaessa uudestaan, joten appivanhempasi tuskin takaavat enää sinun lainaasi?

Vierailija
29/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan loistava diili miehen kannalta. Menettää vaimon, lapsensa ja kotinsa, mutta saa maksaa kaikki kuten ennenkin. 

Kumma, jos ei suostu.

Siis luettelo te ihmiset tekstiä ollenkaan ennen vastaamista? Ap sanoi, että hän maksaisi lainan.

Vierailija
30/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseen myynnillä voi saada lisätuloja jos ikää on alle 40, olet hoikka ja naama on siedettävä.

Vierailija
31/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma, jos ei suostu.

Siis ei mies maksaisi mitään, muuttaisi vaan pois. Laina plus muut jäisi kaikki mulle maksettavaksi. Jos myymme asunnon, teemme todnäk.muutaman tonnin tappiota, lapset menettävät kotinsa joka on aivan täydellisellä paikalla. Tämä ratkaisu olisi lasten kannalta paras. Mieshän tässä pääsisi helpolla, hän muuttaisi johonkin halpaan vuokra-asuntoon ja saisi paljon omaa aikaa, juuri niin kuin ok halunnutkin. Mulle tämä olisi tappio eli maksaisin asumisesta tuplat ja jäisin yksin kaiken hoitamaan.

Mutta ymmärrän Joo, että sitten mies ei pystyisi omaa asuntoa ostamaan kun olisi kiinni tässä lainassa. Googlaan vielä nuo lapsilisät ennakkoon.

Ap

Koska laina on puoliksi, niin sinä käytännössä voisit olla maksamatta sitä miehen puolta. Ja miehen tulisi se silloin maksaa tietenkin. Ei kukaan tuollaiseen diiliin suostu. Sinä voit kyllä sanoa miehelle mitä vaan, että tulet maksamaan itse aivan kaiken. Mutta se pankin paperi on ainoa juridisesti pätevä paperi. Jos sulla tulee tiukkaa, niin voisit vain olla maksamatta. Voi mies parkaa, millaista diiliä olet hänelle ehdottamassa…

Jos laina on molempien nimissä se on yhteisvastuullinen, ei voi vain jättää "toisen puolikasta" maksamatta. Jos koko kk-erää ei maksa, se vaikuttaa tuleviin lainoihin jopa niin ettei uutta lainaa saa.

Kysyisin itse ensimmäisenä pankista, onko mitään mahdollisuutta saada lainaa itselleen/uutta lainaa omiin nimiin. Eihän se pelkkä lainan toisen nimiin siirtäminen välttämättä riitä. Jos avioero, pitääkö kummankaan osapuolen maksaa tasinkoa? Tarviiko siihen lainarahaa?

Vierailija
32/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä mitä asioita silloin lainaa ottaessa. Porukka ottaa lainansa nykyään maksimimaksuajoilla, jolloin just näissä erotilanteissa huomataan, että laina ei ole lyhentynyt yhtään.

Vierailija
33/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta toisensa perään ihmisten idiotismi jaksaa hämmästyttää, vaikka luulin jo kaiken nähneeni. :D 

Vierailija
34/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen jossa erossa justiinarouva jäi lapsen kanssa taloon ja tossukka isä alistui vuokralle, mutta lainaa ei tainnut olla enää.

Aloitus on surkuhupaisa, mutta lapsen kannalta olisi parempi, ettei koti vaihdu.

Aloittaja, menkää pariterapiaan, niin lapsenne saa turvallisen lapsuuden.

Vierailija
35/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma, jos ei suostu.

Suomalaisen naisen sumealla logiikalla tällainen diili on ihan mahdollinen ja toimiva! 😂 Mies maksaa, nainen nauttii!

Ihan kaikkien meidän?

Niinkö äitisi, siskosi, tätisi ja mummosi tekivät?

Sanoisin eksäsi, mutta en halua sortua ylenpalttiseen liioitteluun.

Vierailija
36/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma, jos ei suostu.

Siis ei mies maksaisi mitään, muuttaisi vaan pois. Laina plus muut jäisi kaikki mulle maksettavaksi. Jos myymme asunnon, teemme todnäk.muutaman tonnin tappiota, lapset menettävät kotinsa joka on aivan täydellisellä paikalla. Tämä ratkaisu olisi lasten kannalta paras. Mieshän tässä pääsisi helpolla, hän muuttaisi johonkin halpaan vuokra-asuntoon ja saisi paljon omaa aikaa, juuri niin kuin ok halunnutkin. Mulle tämä olisi tappio eli maksaisin asumisesta tuplat ja jäisin yksin kaiken hoitamaan.

Mutta ymmärrän Joo, että sitten mies ei pystyisi omaa asuntoa ostamaan kun olisi kiinni tässä lainassa. Googlaan vielä nuo lapsilisät ennakkoon.

Ap

Entä sittten kun joskus myytte asunnon? Asunto on molempien nimissä, joten puolet kuuluu mihelle, vaikka olisit maksanut lainan yksin.

Nyt alkaa vähän hirvittää miehen vanhempien puolesta, jotka takasivat lainan.

Mitäpä jos tekisit töitä suhteen eteen? Helpompaa ja halvempaa.

Vierailija
37/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitää itsestään selvänä että nää eroaa vaikka on vasta tullut jotain eroajatuksia, joita tulee kaikille?

Nyt elät kuukauden niin, että ajattelet vain sun miehen hyviä puolia ja sun ihania lapsia etkä psyykkaa itseäsi eroamaan. Ajattele kaikkea sitä mitä sulla on hyvin.

Vierailija
38/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ne asiat on minkä vuoksi haluat erota? Onko ne sellaisia joita voisi vielä muuttaa ja parantaa vai itse henkilöön kohdistuvia joille ei voi mitään?

Vierailija
39/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma, jos ei suostu.

Siis luettelo te ihmiset tekstiä ollenkaan ennen vastaamista? Ap sanoi, että hän maksaisi lainan.

Kaikkea voi sanoa.

Vierailija
40/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytännössä meni noin vuoden ajan. Eroaminen ei käy hetkessä, siihen vaaditaan kaikenlaista paperisotaa. Toki meidän kohdalla osittain omaa aktiivisuuden puutettakin, osituksen olisi saanut hoidettua rivakamminkin mutta meillä siinä meni vuosi. Sen vuoden ajan minä asuin entisessä talossamme (tai siinä minä ja lapset asumme edelleen) ja maksoin yksin molempien nimissä ollutta lainaa. Maksoin sitten miehen ulos talosta ja järjestelin itselleni oman lainan. Omalla kohdallani oli tietysti selkeämpää, koska lainalla ei ollut takaajia. Mutta ota aloittaja yhteyttä pankkiin ja kysy mitä vaativat takuudeksi.