Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero ja yhteinen asuntolaina

Vierailija
05.12.2021 |

Emme siis ole vielä eronneet, vaan itse pyörittelen eri vaihtoehtoja mielessä. Ostimme siis 2 vuotta sitten asunnon, johon itse jäisin mielelläni asumaan lasten kanssa, mutta tätä parisuhdetta en jaksa. Saimme tämän asunnon miehen vanhempien avulla, kun he takasivat laitamme, itselläni kun ei ole ketään ketä voisi niin tehdä.

Nyt mietin siis eri vaihtoehtoja, miten voisin tämän asunnon pitää ilman, että joudun ostamaan miehen tästä ulos, koska se ei onnistu (koska en kaiketi saisi uutta lainaa ilman takaajia?)

Ja pohdin, jos jatkaisimme edelleen tämän lainanmaksua, mutta mies vaan muuttaisi pois. Eli siis laina olisi meidän molempien nimissä, mutta mä enää maksaisin sitä. Lapsille me tätä kotia mietimmekin kun hankimme tämän, emme omaa omaisuutta. Mutta onko tämä aivan lapsellinen ajatus? Voiko niin tehdä, että kaikki maksettava jää mulle ja mies vaan muuttaa pois? Vai voiko pankkiin mennä ja vaihtaa vaan koko lainan mun nimiin, ilman että tarvii ottaa uutta lainaa?

Kyllä harmittaa että oma tuli ostettua, kun tämä eroaminen on niin hemmetin vaikeaa.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti ja juridisesti huono suunnitelma.

Huono sinulle, koska:

- maksat koko lainan yksin, eli tuplakulut

- omistat juridisesti vain 50%, eli mieskin voi tehdä päätöksiä vaikka myyntiin laitosta

- takaajana miehen vanhemmat

- lainan siirto omiin nimiin vaikeutuu, koska voit säästää vähemmän kuukausitasolla koska pumppaat kaikki rahasi jo nyt lainaan

- omistussuhde on nyt 50-50 ja olette molemmat maksaneet 50%. Maksat vaikka vuoden ajan kulut yksin, jolloin omistussuhde on vieläkin 50-50 mutta olet maksanut esim. 55%. Jos ostat miehen pois, niin hänelle kuuluu silti puolet myyntivoitosta. Lahjoitit miehelle siis ilmaista rahaa.

- viemäri/katto/perustukset sanoo poks á 45.000 euroa. Maksatko myös remontin yksin, vai kaksin toisen puoliskon omistajan kanssa?

- työttömyys tai tulojenmenetys. Miten maksat lainan?

Huono miehelle:

- joutuu muuttamaan

- omistusasunnot ei tule kyseeseen, koska on jo lainanmaksaja paperilla

- omaisuus kiinni talossa jota itse ei saa käyttää, ja periaatteessa ei kehtaa myydä lastensa alta

- hänen ja hänen vanhempiensa taloudellinen vakaus on tiukalla taloudella itselleen ylikallista taloa yksin makselevan yksinhuoltajan käsissä. Kuka muka suostuu tuohon? Jos laina jää rästiin, se kaatuu heidän harteilleen. Heillä ei ole mitään varmuutta että maksaisit lainan ajallaan ja täysisummaisena.

Lyhyesti sanottuna, myykää talo. Tai älkää ainakaan ruvetko mihinkään monimutkaisiin taloushimmeleihin joista seuraa vain ongelmia.

Vierailija
42/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh. Kyllä se olet kuule sinä ap, joka siitä ulos ostetaan, jos joku ostetaan ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuohon kukaan osaa enuvoa, kun ei tiedä, miten isot tulot ja laina.

Etsipä pikaisestiuusi mies makselemaan. Enpä usko, että tuleva exäsi haluaa maksella…. Jollet satu tietämään, niin kivoinkin mies ei ole kiva mitä tulee eron yhteydessä rahasta keskustelemiseen.

Vierailija
44/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai miehesi haluaa osansa JO MAKSAMISTAAN lainaosuuksista. Miksi hän suostuisi tuollaiseen ehdotukseen?

Vierailija
45/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan loistava diili miehen kannalta. Menettää vaimon, lapsensa ja kotinsa, mutta saa maksaa kaikki kuten ennenkin. 

Kumma, jos ei suostu.

Siis ei mies maksaisi mitään, muuttaisi vaan pois. Laina plus muut jäisi kaikki mulle maksettavaksi. Jos myymme asunnon, teemme todnäk.muutaman tonnin tappiota, lapset menettävät kotinsa joka on aivan täydellisellä paikalla. Tämä ratkaisu olisi lasten kannalta paras. Mieshän tässä pääsisi helpolla, hän muuttaisi johonkin halpaan vuokra-asuntoon ja saisi paljon omaa aikaa, juuri niin kuin ok halunnutkin. Mulle tämä olisi tappio eli maksaisin asumisesta tuplat ja jäisin yksin kaiken hoitamaan.

Mutta ymmärrän Joo, että sitten mies ei pystyisi omaa asuntoa ostamaan kun olisi kiinni tässä lainassa. Googlaan vielä nuo lapsilisät ennakkoon.

Ap

Lainaehdot luultavasti kieltää, pankille pitää ilmoittaa eikä ne suostu, sitäpaitsi vaatisi takaajien hyväksynnän uudestaan, kannattaa ne lainaehdot aina lukea ensimmäiseksi. 

Vierailija
46/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ero tulee niin silloin on muutettava paikkaan missä on varaa asua. Ero on ero sen mukana menee puolison omaisuuskin vaikka naiset yrittävät muuta väittää

Vierailija
47/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse miehenä en todellakaan uskaltaisi jättää omaa tulevaisuutta katkeran eksän käsiin joka kiusallaan tuhoaisi tulevaisuuden jättämällä lainanlyhennykset maksamatta

Vierailija
48/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ap olet heikossa asemassa. Missään tapauksessa sinun ei kannata alkaa maksaa miehenkin osuutta lainasta, koska mies edelleen omistaa 50 % asunnosta. Kartuttaisit siis hänen omaisuuttaan ilman, että saisit yhtään enempää päätösvaltaa asunnosta.

Takausasia sinun pitää selvittää pankin kanssa. Henkilötakaajia pankit eivät ole hyväksyneet vuosiin vaan vaativat reaalivakuuden eli pelkät appivanhemmat eivät voi taata lainaa. He voivat antaa lainan vakuudeksi talon tai jesämökin tmv.

Seuraavaksi menet pankkiin kertomaan tilanteestasi ja sieltä saat lainatarjouksen sekä selvityksen miten isoon lainaan maksukykysi riittää. Asunto itsessään käy lainan vakuudeksi ja lisäksi voit saada valtiontakauksen.

Aloitus lienee provo, mutta vastasin nyt siltä varalta, että joku tosissaan miettisi hoitavansa asiat näin.

Vierailija
49/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feministinen suunnitelma, asunto vaimolle, velat miehelle.

Realistinen suunnitelma syntyy puhuttuasi yllättyvän miehesi kanssa.

Feministinen? Ei tosiaankaan. Feminismi merkitsee tasa-arvoa.

Ap esitti että velat hänelle itselleen, ei miehelle. Lue.

Vierailija
50/50 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se oli ex mies joka uhosi, että hän kyllä jää siihen taloon ja mun pitää muuttaa pois. Silloin ei olisi ollut minulla mahdollisuuksia lunastaa sitä itselleni ja muutenkaan en lopulta halunnut edes siihen jäädä. Siihen, mikä oli yhdessä ostettu ja kaikki olisi muistuttanut siitä vanhasta elämästä. Kävi mieletön tuuri ja löysin kilometrin säteeltä yhtä ison asunnon minkä hinta oli kolmannes tuosta vanhasta. Pienen remontin toki vaati, mutta sen hoidin säästöilläni. Muuten kaikki kunnossa talossa, kuntotarkastus tehty ja 3v asuttu jo tässä ilman ongelmia. No, ex on kusessa talonsa ja lainansa kanssa, minulla taas lainaa ei juurikaan enää ole. Lapset saa edelleen osan ajasta olla siellä vanhassa kodissa, mutta tätä ne jo kotinaan pitää vähintään yhtä paljon. Meillä exän kanssa samat tulot, mutta hänellä tosiaan reilusti velkaa ja kallista asumista, esimerkiksi sähkölämmitys. Minä maksan lasten hankinnat vieläpä. Eli kannattaa tarkkaan laskea ja pohtia saako yksin maksettua kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä