Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtävätkö vammaiset (down, cp, jne...), että ovat erilaisia kuin muut?

Vierailija
04.12.2021 |

Eli ymmärtävätkö olevansa vammaisia?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kumma juttu tämä, että aina on näitä jankkaajia, jotka väittävät, että kehitysvamma voi olla vain fyysinen. Ihan oikeasti, googlaa termi tai ota sanakirja käteen. Kehitysvamma on älyllinen vamma. Piste. Asian tarkistamiseen kuluu sinulta alle minuutti, jos olet netin äärellä.

Samoin täällä vängätään usein siitä, että laaja-alaiset oppimisvaikeudet eivät tarkoittaisi alhaista älykkyyttä. No kyllä vaan tarkoittavat.

Oma lukunsa ovat ihmiset, joiden mielestä kihlaus ei ole lupaus avioliitosta vaan he nyt vain keksivät sille oman määritelmän.

Kuitenkin kieli on ennen kaikkea yhteinen sopimus. Sanoilla on yleensä jokin tietty sovittu merkitys, erityisesti yleiskielessä ja kun puhutaan esimerkiksi lääketieteellisistä asioista.

Ota selvää, jos et tiedä, äläkä väittele sokkona itseäsi fiksumpien kanssa.

Vierailija
22/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cp-vamma ei ole älyllinen vamma. Kysymyksesi on aika törkeä. Miksi et ota ensin selvää, mitä käyttämäsi termit tarkoittavat. Miksi ihmeessä cp-vammainen ei ymmärtäisi olevansa vammainen? Tajuatko, miltä tuntuu kohdata jatkuvasti ihmisiä, jotka puhuvat ohitsesi ja pitävät sinua tyhmänä ja kuurona jne. vain siksi että sinulla on fyysinen vamma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cp-vamma ei ole älyllinen vamma. Kysymyksesi on aika törkeä. Miksi et ota ensin selvää, mitä käyttämäsi termit tarkoittavat. Miksi ihmeessä cp-vammainen ei ymmärtäisi olevansa vammainen? Tajuatko, miltä tuntuu kohdata jatkuvasti ihmisiä, jotka puhuvat ohitsesi ja pitävät sinua tyhmänä ja kuurona jne. vain siksi että sinulla on fyysinen vamma?

Ehkä Ap:lle ottaa vain koville myöntää, että cp-vammaisia on paljon häntä älykkäämpiäkin - esim. proffana yliopistolla jne.

Vierailija
24/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä minut nyt kyllä vähäsen ymmärrettiin väärin... En tarkoittanut että cp:t olisivat henkisesti samalla viivalla kuin esimerkiksi downit. Vertasin heitä lähinnä tavallisen normaaleihin, järkeviin ihmisiin.

ap

Vierailija
25/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kumma juttu tämä, että aina on näitä jankkaajia, jotka väittävät, että kehitysvamma voi olla vain fyysinen. Ihan oikeasti, googlaa termi tai ota sanakirja käteen. Kehitysvamma on älyllinen vamma. Piste. Asian tarkistamiseen kuluu sinulta alle minuutti, jos olet netin äärellä.

Samoin täällä vängätään usein siitä, että laaja-alaiset oppimisvaikeudet eivät tarkoittaisi alhaista älykkyyttä. No kyllä vaan tarkoittavat.

Oma lukunsa ovat ihmiset, joiden mielestä kihlaus ei ole lupaus avioliitosta vaan he nyt vain keksivät sille oman määritelmän.

Kuitenkin kieli on ennen kaikkea yhteinen sopimus. Sanoilla on yleensä jokin tietty sovittu merkitys, erityisesti yleiskielessä ja kun puhutaan esimerkiksi lääketieteellisistä asioista.

Ota selvää, jos et tiedä, äläkä väittele sokkona itseäsi fiksumpien kanssa.

Nämä suomenkieliset lääketieteelliset termit saattavat olla hankalia välillä ja onpa monille englanninkielisille ja latinankielisille termeille täytynyt keksimällä keksiä oma suomenkielinen termi eikä ihan kaikilla käsitteillä ja termeillä ole vakiintunutta suomenkielistä sanaa käytössä. Suomalainen lääkäriseura Duodecim on toimittanut kirjan ”Lääketieteen termit”, joka on selittävä sanakirja, siitä voi katsoa mitä mikin termi tarkoittaa. Tietenkin netti myös auttaa nykyään, jos osaa lähdekritiikkiä riittävästi. Lääkäriseura Duodecim on perustettu jo 1800-luvun lopulla kun silloisen Keisarillisen Aleksanterin yliopiston (eli Helsingin yliopiston edeltäjän Venäjän vallan alla) lääketieteen ylioppilaat ja kandidaatit perustivat seuran juuri suomenkielen edistämiseksi lääketieteen alalla, fennomanian aikaa kun vielä elettiin kaiken lisäksi. Perustajia oli 12 nuorta miestä, duodecim on latinaa ja suomeksi se on kaksitoista.

”Kehitysvamma” on ehkä hieman typerä sana kaiken kaikkiaan, jostain syystä se on varattu juuri sellaisille kehityksen häiriöille, joissa nimenomaan älylliset kyvyt ovat merkittävästi laskeneet, CP-vamma esimerkiksi voi olla ilman siihen liittyvää kehitysvammaa, joskin merkittävä osa CP-vammaisista on kehitysvammaisia, mutta eivät siis kaikki. CP-vamma johtuu aivojen vaurioitumisesta (esimerkiksi hapenpuutteen takia synnyyksessä), mutta vaurio painottuu aivojen liikkumista sääteleville osille, mukana voi olla myös muita osia toki samalla ja usein onkin, tilastoja löytyy vaikka netistä, en niitä ala kopioimaan tähän. Potilasjärjestöillä esim. on nykyään todella hyviä nettisivuja joista tietoa löytyy.

Downin oireyhtymää sairastavat ovat kehitysvammaisia, älyllisen heikkolahjaisuuden aste heillä vaihtelee aika lailla kuitenkin. Kyseessä on perinnöllinen häiriö, kromosomipoikkeavuus.

Kehiysvamma-sanan sijaan itse suosin ilmaisua ”älyllinen jälkeenjääneisyys”.

Älyllistä jälkeenjääneisyyttä löytyy eri asteita ja erilaiset ilmaisut tälle asteen mukaan eli

idiootti

imbesilli ja

debiili

nämä tulevat kaikki latinasta ja ovat tarkkoja lääketieteellisiä termejä. Älykkyysosamäärän mukaan ihminen voidaan luokitella siis esim. idiootiksi tai imbesilliksi. Sanoissa ei ole mitään loukkaavaa tai pilkkaavaa ja niitä voidaan käyttää esim. potilaskertomuksissa, ovat tarkkoja määritelmältään ja ammattimaista kieltä.

Vierailija
26/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa vääntämistä. Ei jatkoon.

Vierailija
27/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden puoluetoimisto ei ainakaan vielä ole antanut tähän kysymykseen vastausta, joten näin ollen teen johtopäätöksen etteivät kaikki tätä itsestään välttämättä tiedä.

Vierailija
28/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet pystyvät vertaamaan omaa elämäänsä ja toimintakykyään ympäristön muihin ihmisiin. Monet lapsetkin pystyvät. Ja totta kai lääkärit, hoitajat yms. kertovat ihmisille heidän sairauksistaan ja diagnooseistaan. 

Vierailija
29/48 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet ymmärtävät. Vain syvästi kehitysvammainen henkilö, jonka kehitysvamma vaikuttaa tämän älylliseen kehitykseen, ei välttämättä ymmärrä. Silloin ihminen voi olla vaikkapa täysikasvuinen, mutta henkiseltä tasoltaan yksivuotiaan kykytasolla. He kuitenkin ovat vähemmistössä kehitysvammaisten joukossa.

Minulle on moni kehitysvammainen puhunut itse omasta vammaisuudestaan, eikä ole epäilystäkään, etteivätkö he ymmärtäisi.

Kaikki kehitysvammat eivät vaikuta älyyn.

Kyllä kaikki kehitysvammat vaikuttavat älyyn.

En nyt täysillä voi kompata sinua. Kehitysvammaakin on monenlaista,

lievimillään ihminen käyttää silmälaseja tai jokin raaja uupuu.

Ei raajapuutoksesta ole ainakaan mulle ikinä puhuttu kehitysvammana.

Vierailija
30/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet ymmärtävät. Vain syvästi kehitysvammainen henkilö, jonka kehitysvamma vaikuttaa tämän älylliseen kehitykseen, ei välttämättä ymmärrä. Silloin ihminen voi olla vaikkapa täysikasvuinen, mutta henkiseltä tasoltaan yksivuotiaan kykytasolla. He kuitenkin ovat vähemmistössä kehitysvammaisten joukossa.

Minulle on moni kehitysvammainen puhunut itse omasta vammaisuudestaan, eikä ole epäilystäkään, etteivätkö he ymmärtäisi.

Kehitysvamma vaikuttaa nimenomaan älyyn eli kehitysvamma tarkoittaa älykkyyden heikkoutta niin sanotusti "normaaliälyisiin" ihmisiin. Esimerkiksi cp-vamma tai autismi eivät ole kehitysvammoja, vaikka cp-vammainen tai autistinen voivat olla kehitysvammaisia, mutta myös normaaliälykkäitä ja jopa huippuälykkäitä. Esimerkiksi Alber Eistein oli luultavasti autistinen, mutta sitä ei osattu hänen eläessään vielä diagnosoida ja nyt se hänen kuoltuaan on jo myöhäistä. Mutta ainakaan hän ei missään nimessä ollut kehitysvammainen.

Vierailija
31/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyllisesti kehitysvammaiseksi diagnosoitu henkilökin saattaa olla älyltään varsin normaali, osaa lukea, ymmärtää vaikeatajuisia asioita jne. mutta on toimintakyvyltään epäitsenäinen.

Eli omantoiminnanohjauksessa on ongelmia. Siihen ei aina liity nimenomaisesti älykkyys.

Siihen saattaa vaikuttaa esimerkiksi hahmottamisongelmat. Ei pysty esimerkiksi kulkemaan yksin julkisilla liikennevälineillä kun ei hahmota suuntia kunnolla jne.

Monella asiaan liittyy myös autisminkirjon piirteitä.

Tunnen tällaisia henkilöitä.

Kehitysvammaisia on hyvin monenlaisia. Ei ole kahta samanlaista.

Vierailija
32/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kehitysvammaisia, jotka eivät ole missään nimessä lapsen tasolla ajattelukyvyltään, vaan ihan aikuisen tasolla.

En tarkoita siis cp-vammaisia.

Vierailija
33/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeni on lievästi kehitysvammainen ( diagnoosina  " heikkolahjainen", aiemmin oli mbd, mitä nykyään ei enää käytetä)

Hän on kysynyt minulta  " miksi sinusta tuli normaali, ja minusta ei " Mitä tuollaiseen voi vastata ?

Vierailija
34/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh mikä keskustelu ja yleissivistyksen taso. 

Vaikka ajattelisit, että kaikki kehityksen aikana esiintulevat vammat olisivat kehitysvammoja, niin se ei tee siitä totta. 

Googlaa kehitysvamma, cp-vamma ja dysmelia

Vierailija
35/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki kehitysvammat vaikuttavat älyyn.

Juuri näin. Kehitysvamma on vain ja ainoastaan älyyn ja ymmärtämiseen liittyvä vamma. Tästä monella tuntuu olevan epäselvyyttä.

Ja cp-vamma on kehollinen vamma ei siis vaikuta älyyn vaikka toki kehitysvammaisella voi olla myös cp-vamma.

Vierailija
36/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erittäin hyvin erään 40-vuotiaan down-miehen, ja hän ei todellakaan ymmärrä. Tai ehkä jossain syvällä sisimmässään tietää mutta ei ole keinoja ja kompetenssia nostaa ajatusta pintaan ja prosessoida. Hän tekee vähän töitä, ajaa autoa ja on monenlaisessa vapaaehtoistyössä mukana. Mutta koska ei tajua tai myönnä/hyväksy vammaisuuttaan, niin yrittää iskeä 20-30-vuotiaita normaaleja naisia. Jotkut ovat koittaneet sanoa, että mitä jos hän menisi xxx - eli siis paikkakunnan kehitysvammaisten asunto- ja tukipisteeseen jossa myös harrastustoimintaa. Alkaisi siellä harrastaa jotain ja löytäisi sieltä morsiamen. Niin suuttuu tästä aina ihan suunnattomasti. Niinpä hän sit epätoivoisena yrittää normaaleja naisia ja pettyy kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
37/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin ihan totuudenmukaisesti. Sinulla kävi huono tuuri geenilotossa. Vammauduit synnytyksessä. Tai mikä se syy nyt onkaan.

Vierailija
38/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kehitysvammaisena autistina tajuan olevani poikkeava ja erilainen muihin ihmisiin verrattuna. En esimerkiksi ymmärrä asioita kunnolla tai osaa olla sosiaalisessa kanssakäymisessä koska en osaa ottaa toisia ihmisiä, heidän ajatuksiaan ja tunteitaan huomioon. En ymmärrä vaikka politiikkaa tai filosofiaa kunnolla, en osaa monimutkaisia matemaattisia tehtäviä enkä voisi olla vaikka pappi, lääkäri, opettaja, kirjailija, poliitikko tai poliisi koska olen kyvyiltäni ja ymmärrykseltäni vajaa. Mutta olen melko itsenäinen ja asun tukiasunnossa johon saan tukea asioissa joissa minulla on haasteita kuten rahan käyttö tai että ostan kaupasta oikeaa ruokaakin, enkä vain herkkuja. Minun on sanottu olevan 12-vuotiaan lapsen tasolla, mutta olen silti aikuinen ihminen. Kuinka moni iältään 12-vuotias lapsi pystyisi asumaan itse niin, että häntä käydään pari kertaa viikossa tapaamassa ja tarkistamassa että hänellä on asiat kunnossa? Pesisi pyykkiä, laittaisi helppoja ruokia, siivoaisi tai vaikka kävisi ostamassa kaupasta ruokaa itselleen?

Vierailija
39/48 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kehitysvammaisena autistina tajuan olevani poikkeava ja erilainen muihin ihmisiin verrattuna. En esimerkiksi ymmärrä asioita kunnolla tai osaa olla sosiaalisessa kanssakäymisessä koska en osaa ottaa toisia ihmisiä, heidän ajatuksiaan ja tunteitaan huomioon. En ymmärrä vaikka politiikkaa tai filosofiaa kunnolla, en osaa monimutkaisia matemaattisia tehtäviä enkä voisi olla vaikka pappi, lääkäri, opettaja, kirjailija, poliitikko tai poliisi koska olen kyvyiltäni ja ymmärrykseltäni vajaa. Mutta olen melko itsenäinen ja asun tukiasunnossa johon saan tukea asioissa joissa minulla on haasteita kuten rahan käyttö tai että ostan kaupasta oikeaa ruokaakin, enkä vain herkkuja. Minun on sanottu olevan 12-vuotiaan lapsen tasolla, mutta olen silti aikuinen ihminen. Kuinka moni iältään 12-vuotias lapsi pystyisi asumaan itse niin, että häntä käydään pari kertaa viikossa tapaamassa ja tarkistamassa että hänellä on asiat kunnossa? Pesisi pyykkiä, laittaisi helppoja ruokia, siivoaisi tai vaikka kävisi ostamassa kaupasta ruokaa itselleen?

Vaikutat ihan älykkäältä.

Vierailija
40/48 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaisten henkilöiden kyky ymmärtää oma tilanteensa ja käsitys siitä, että he ovat erilaisia kuin muut, voi vaihdella yksilöittäin. Jotkut kehitysvammaiset henkilöt voivat ymmärtää ja tiedostaa oman vammaisuutensa, kun taas toiset eivät välttämättä ole täysin tietoisia siitä tai eivät osaa ilmaista sitä sanallisesti.

On tärkeää muistaa, että kehitysvammaiset henkilöt ovat yksilöitä, joilla on omat kykynsä, kokemuksensa ja ymmärryksensä. Joidenkin kehitysvammaisten henkilöiden kanssa voidaan keskustella vammaisuudesta ja he voivat ilmaista, että he tietävät olevansa erilaisia tai että heillä on jokin erityistarve. Toiset voivat tuntea olonsa erilaiseksi ilman täydellistä ymmärrystä siitä, miksi se on niin.

On tärkeää kunnioittaa jokaisen yksilön oikeutta omaan identiteettiinsä ja tunteisiinsa. Kehitysvammaisia henkilöitä tulisi tukea ja kannustaa omanarvontunnon kehittämisessä ja hyväksymään itsensä sellaisina kuin he ovat. Empaattinen lähestymistapa ja avoin kommunikaatio ovat avainasemassa kehitysvammaisten henkilöiden kanssa työskennellessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän