Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtävätkö vammaiset (down, cp, jne...), että ovat erilaisia kuin muut?

Vierailija
04.12.2021 |

Eli ymmärtävätkö olevansa vammaisia?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet ymmärtävät. Vain syvästi kehitysvammainen henkilö, jonka kehitysvamma vaikuttaa tämän älylliseen kehitykseen, ei välttämättä ymmärrä. Silloin ihminen voi olla vaikkapa täysikasvuinen, mutta henkiseltä tasoltaan yksivuotiaan kykytasolla. He kuitenkin ovat vähemmistössä kehitysvammaisten joukossa.

Minulle on moni kehitysvammainen puhunut itse omasta vammaisuudestaan, eikä ole epäilystäkään, etteivätkö he ymmärtäisi.

Kaikki kehitysvammat eivät vaikuta älyyn.

Kyllähän kehitysvamma vaikuttaa älyyn, se kun on kehitysvamman määritelmä.

Mutta älyllisesti kehitysvammainen voi tiedostaa vammansa.

Raskammin asian ottavat lievästi kv:t.

Vierailija
42/48 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet ymmärtävät. Vain syvästi kehitysvammainen henkilö, jonka kehitysvamma vaikuttaa tämän älylliseen kehitykseen, ei välttämättä ymmärrä. Silloin ihminen voi olla vaikkapa täysikasvuinen, mutta henkiseltä tasoltaan yksivuotiaan kykytasolla. He kuitenkin ovat vähemmistössä kehitysvammaisten joukossa.

Minulle on moni kehitysvammainen puhunut itse omasta vammaisuudestaan, eikä ole epäilystäkään, etteivätkö he ymmärtäisi.

Kyllä kaikki kehitysvammat vaikuttavat älyyn.

En nyt täysillä voi kompata sinua. Kehitysvammaakin on monenlaista,

lievimillään ihminen käyttää silmälaseja tai jokin raaja uupuu.

Heh, näin likinäköisenä en tosiaankaan ole tiennyt olevani kehitysvammainen. Eli ilmeisesti sitä ei sitten tosiaankaan aina itse ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jäänyt nuoruuden ekoista kesätöistä mieleen, kun yksi nainen jolla oli downin syndrooma alkoi puhella lapsuudenperheestään. Luetella sisarustensa nimiä ja näin. Sitten lopuksi: "Ja sitten vielä minä, minä olen kehitysvammainen." Hän ymmärsi olevansa erilainen.

Vierailija
44/48 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden k€harin joka ei ole tehnyt elämässään vielä päiväkään varsinaisia oikeita töitä. Ikää on noin 40v. On hienoa että k€hareita tuetaan ja kannustetaan harrastelemaan kaikenlaista askartelu pskartelu hommaa, jotta aivot pysyisi virkeänä. Tai ne muutamat toimivat aivosolut edes pysyisi virkeänä. Hän osaa myös hakata tietokoneensa näppäimistöään nyrkeillään, se on jo hyvä alku. Joku päivä hänestä voi tulla huippukoodari.

Vierailija
45/48 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kehitysvammaisena autistina tajuan olevani poikkeava ja erilainen muihin ihmisiin verrattuna. En esimerkiksi ymmärrä asioita kunnolla tai osaa olla sosiaalisessa kanssakäymisessä koska en osaa ottaa toisia ihmisiä, heidän ajatuksiaan ja tunteitaan huomioon. En ymmärrä vaikka politiikkaa tai filosofiaa kunnolla, en osaa monimutkaisia matemaattisia tehtäviä enkä voisi olla vaikka pappi, lääkäri, opettaja, kirjailija, poliitikko tai poliisi koska olen kyvyiltäni ja ymmärrykseltäni vajaa. Mutta olen melko itsenäinen ja asun tukiasunnossa johon saan tukea asioissa joissa minulla on haasteita kuten rahan käyttö tai että ostan kaupasta oikeaa ruokaakin, enkä vain herkkuja. Minun on sanottu olevan 12-vuotiaan lapsen tasolla, mutta olen silti aikuinen ihminen. Kuinka moni iältään 12-vuotias lapsi pystyisi asumaan itse niin, että häntä käydään pari kertaa viikossa tapaamassa ja tarkistamassa että hänellä on asiat kunnossa? Pesisi pyykkiä, laittaisi helppoja ruokia, siivoaisi tai vaikka kävisi ostamassa kaupasta ruokaa itselleen?

Vaikutat ihan älykkäältä.

Paljon fiksummalta kuin moni muu tähänkin keskusteluun kommentoinut.

Vierailija
46/48 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikki kehitysvammat vaikuttavat älyyn.

En nyt täysillä voi kompata sinua. Kehitysvammaakin on monenlaista,

lievimillään ihminen käyttää silmälaseja tai jokin raaja uupuu.

Heh, näin likinäköisenä en tosiaankaan ole tiennyt olevani kehitysvammainen. Eli ilmeisesti sitä ei sitten tosiaankaan aina itse ymmärrä.

Joo mietin samaa. En tosiaankaan ymmärrä.

Toisaalta yliopistolla luennolla sanottiin, että kehitysvamma ei parane. Näin iän myötä likinäköisyyteni on lieventynyt, joten oitää varmaan mennä kertomaan, että kylläpäs voi -parantua meinaan.

Vierailija
47/48 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissäni on aikuinen kehitysvammainen mies, ystävällinen ja mukava kaveri. Hänen on sanottu olevan noin 12-vuotiaan henkisellä tasolla, mutta mielestäni on kuitenkin paljon aikuisemman oloinen toimintakyvyltään, kuten edellä kirjoittanutkin totesi itsestään. Hänkin asuu tuetussa asunnossa, osaa ostaa ja laittaa itse ruokansa, harrastaa (vammaisryhmissä), käy töissä kaupan hyllyttäjänä ja liikkuu itsenäisesti kaupungilla, pyöräilee paljon. Jutut ovat kuitenkin lapsekkaita ikäisekseen, tykkää urheilusta, televisio-ohjelmista, askartelusta ym. Tietää olevansa kehitysvammainen ja olen saanut sen käsityksen, että on hyväksynyt asian ja on ylpeä siitä, että on oikeissa töissä ja saa palkkaa. Sen suhteen on harmissaan, ettei ole löytynyt naisystävää. Hän kun ei tykkää katsella kehitysvammaisia naisia vaan haikailee vammattomien perään, siis juuri niiden samojen kauniiden tyttöjen kuin kaikki muutkin miehet. Mahdollisuudet ovat luonnollisesti aika niukat, sillä hänen kohdallaan kehitysvammaisuus on hyvin ilmeistä.

Vierailija
48/48 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan lähiaikoina keskustellut kahden eri kehitysvammaisen kanssa ja he ovat ihan avoimesti itse kertoneet keskustelun aluksi olevansa kehitysvammaisia. Molemmat näistä nuorista (n. 20 v.) henkilöistä olivat todella sympaattisia, poikkeuksellisen kohteliaita ja hyväkäytöksisiä. Toivon näille nuorille kaikkea hyvää heidän elämässään, molemmilla oli tulevaisuutensa suhteen realistisia suunnitelmiakin joiden toivon toteutuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän