Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Thyrox lääkkeen käytön kontrolli

Vierailija
07.03.2015 |

Mihin aikaan aamulla menette otattamaan laboratoriotutkimukset Thyrox-lääkettä käyttäessänne. Lääkäri ei ole koskaan neuvonut minua, että labranäyte olisi otettava aamulla klo 10 mennessä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että jos yhtenä päivänä jää vaikka lääke väliin, voi toisena päivänä ottaa kaksi?

Vierailija
22/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:37"]

Niinno voittehan te ottaa lääkkeen iltaisin tai aamulla maidon kanssa, koska tärkeintähän on ottaa aina suurinpiirtein samalla tavalla (niinkuin muutkin jo totesivat). En vaan itse ymmärrä mitä järkeä tuollaisessa on, koska jos ottaisit lääkkeen ohjeistuksen mukaan saisit siitä täyden tehon irti. Mielestäni on typerää syödä vaikka 50mikrog sijasta 75mikrog vaan sen takia että kunhan nyt vaan huvittaa ottaa lääke illalla.

[/quote]

Ja miksi se niin typerää olisi? Minä syön 0,2 mg ja aina olen syönyt sen aamiaisen yhteydessä. Aamu hankaloituisi aika paljon jos pitäisi puolikin tuntia odottaa ennen syömistä.
[/quote]

Aika helvetin iso annostus sulla. Mutta etkö käy aamulla vaikka suihkussa, meikkaa tai laita tukkaa? Ne voisi tehdä ennen aamupalaa. Ja miksi ylipäätään pitää olla tommonen "kaikki tai ei mitään" ajattelutapa, kun voisit ottaa lääkkeen ja sitten vaikka käydä vessassa ja tehdä leivän ja sitten rupeat syömään. Siinä menisi jo 10min ja sekin on jo parempi kuin ei mitään. Ja itseasiassa jopa mun ohjeistukseni mukainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:03"]

Apteekin neuvo oli viimeksi, ette Thyroxin otetaan aamulla aina samaan aikaan ja tyhjään vatsaan, eikä puoleen tuntiin sen jälkeen syödä.

[/quote]

No minulle proviisori neuvoi että ei ole merkitystä syökö ennen, samaan aikaan vai jälkeen, kunhan tekee aina samalla tavalla.
[/quote]

Kannattaako uskoa proviisoria kun kilpirauhaslääkärit neuvovat muuta? Itse uskoisin enemmän asiantuntijaa mutta kukin tavallaan...

Vierailija
24/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:28"]"Paastoa edellyttäviin verikokeisiin teidän on oltava ravinnotta 10 tuntia. Saatte aamulla ennen verikokeiden ottamista juoda lasillisen vettä ja ottaa sen kanssa aamulääkkeenne, mikäli teitä ei ole ohjeistettu lääkkeiden ottamiseen toisin. Poikkeuksena kilpirauhaskokeet, joihin tullessanne voitte syödä aamupalan, mutta ette saa ottaa tyroksiini lääkitystä ja verikoe on otettava aamupäivällä ennen klo 10."

Eli todellakin saa syödä aamupalan ennen kilpirauhaskokeita, ei mitään tarvetta mennä syömättä.
[/quote]

Ei itse kokeeseen ruoka vaikuta, mutta tuo aamupalan syöntihän muuten sotii lääkkeen ohjeistusta vastaan. Onhan se tietenkin hyvä että neuvotaan että aamupalan saa syödä, koska jotkut eivät oikeasti pysy tolpillaan ilman aamupalaa. Mutta lääkkeen ohjeistus tosiaan on että pilleri tyhjään mahaan, niin siitä varmaan johtunee että suurimmassa osassa labroja neuvotaan olemaan tyhjin vastoin. Se on loogisinta.

Vierailija
25/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin 0,2mg annostus. T:41

Vierailija
26/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:28"]"Paastoa edellyttäviin verikokeisiin teidän on oltava ravinnotta 10 tuntia. Saatte aamulla ennen verikokeiden ottamista juoda lasillisen vettä ja ottaa sen kanssa aamulääkkeenne, mikäli teitä ei ole ohjeistettu lääkkeiden ottamiseen toisin. Poikkeuksena kilpirauhaskokeet, joihin tullessanne voitte syödä aamupalan, mutta ette saa ottaa tyroksiini lääkitystä ja verikoe on otettava aamupäivällä ennen klo 10."   Eli todellakin saa syödä aamupalan ennen kilpirauhaskokeita, ei mitään tarvetta mennä syömättä. [/quote] Ei itse kokeeseen ruoka vaikuta, mutta tuo aamupalan syöntihän muuten sotii lääkkeen ohjeistusta vastaan. Onhan se tietenkin hyvä että neuvotaan että aamupalan saa syödä, koska jotkut eivät oikeasti pysy tolpillaan ilman aamupalaa. Mutta lääkkeen ohjeistus tosiaan on että pilleri tyhjään mahaan, niin siitä varmaan johtunee että suurimmassa osassa labroja neuvotaan olemaan tyhjin vastoin. Se on loogisinta.

[/quote] Eikä siihen kuole vaikka yhtenä päivänä joskus sillon tällön sen lääkkeen ottaakin syötyään.

Vierailija
27/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 22:20"]Mullakin 0,2mg annostus. T:41
[/quote]

Mä syön 150mikrogrammaa, kuinka ihmeen monta pilleriä te joudutte päivässä ottamaan? Mulla ollut suurimmat pillerit 100mikrog niin joudutteko te sitten ottamaan niitä kaksikymmentä vai onko vielä isomman määrän sisältäviä pillereitä olemassa? :o

Vierailija
28/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 22:20"]Mullakin 0,2mg annostus. T:41
[/quote]

Mä syön 150mikrogrammaa, kuinka ihmeen monta pilleriä te joudutte päivässä ottamaan? Mulla ollut suurimmat pillerit 100mikrog niin joudutteko te sitten ottamaan niitä kaksikymmentä vai onko vielä isomman määrän sisältäviä pillereitä olemassa? :o
[/quote]

Selvä elämänkoulun matikka

Vierailija
29/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 22:20"]Mullakin 0,2mg annostus. T:41
[/quote]

Sulla on kyllä matikka niin hakusessa kuin vain voi olla.....
[/quote]

Vierailija
30/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekin neuvo oli viimeksi, ette Thyroxin otetaan aamulla aina samaan aikaan ja tyhjään vatsaan, eikä puoleen tuntiin sen jälkeen syödä.

Vierailija
31/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä heti kun labra aukeaa eli puol kasilta.

Vierailija
32/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ottanut aamulla lääkettä enkä syönyt ja mennyt heti aamulla labraan. Mun käsittääkseni myös se, että jos liikkuu paljon ennen näytteenottoa, vaikuttaa. Eli jos mietit menetkö kävellen, niin mene autolla.
Lääkkeen voi ottaa vaikka mukaan ja syödä heti labrasta tullessa.

Vierailija
33/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:37"]

Niinno voittehan te ottaa lääkkeen iltaisin tai aamulla maidon kanssa, koska tärkeintähän on ottaa aina suurinpiirtein samalla tavalla (niinkuin muutkin jo totesivat). En vaan itse ymmärrä mitä järkeä tuollaisessa on, koska jos ottaisit lääkkeen ohjeistuksen mukaan saisit siitä täyden tehon irti. Mielestäni on typerää syödä vaikka 50mikrog sijasta 75mikrog vaan sen takia että kunhan nyt vaan huvittaa ottaa lääke illalla. Minulta on aina otettu verikoe nimenomaan aamupäivällä ja ei ole saanut ottaa thyroxiinia ennen koetta. Uskon tuon aamupäivän johtuvan siitä, että monen on varmasti vaikea olla syömättä pitkälle iltapäivään. Tai voihan se olla, että arvot vähän vaihtelevat päivärytmin eri vaiheissa. Ohjeet verikokeeseen ja lääkkeen ottamiseen olen saanut yhdeltä suomen johtavista kilpirauhaslääkäreistä, niin uskon kyllä hänen ohjeitaan enemmän kuin tavallisten lääkäreiden tai labrahoitajien...

[/quote]

No eipä siinä sun uskomuksilla ole mitään merkitystä. TSH on korkeimmillaan aamusta ja tämä huonoin luku niillä verikokeilla on tarkoitus saada kiinni. TSH laskee klo 14 mennessä joillain jopa 70%. Kaikillaa laskee, toisilla sitten vähemmän.

Vierailija
34/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:37"]

Niinno voittehan te ottaa lääkkeen iltaisin tai aamulla maidon kanssa, koska tärkeintähän on ottaa aina suurinpiirtein samalla tavalla (niinkuin muutkin jo totesivat). En vaan itse ymmärrä mitä järkeä tuollaisessa on, koska jos ottaisit lääkkeen ohjeistuksen mukaan saisit siitä täyden tehon irti. Mielestäni on typerää syödä vaikka 50mikrog sijasta 75mikrog vaan sen takia että kunhan nyt vaan huvittaa ottaa lääke illalla. Minulta on aina otettu verikoe nimenomaan aamupäivällä ja ei ole saanut ottaa thyroxiinia ennen koetta. Uskon tuon aamupäivän johtuvan siitä, että monen on varmasti vaikea olla syömättä pitkälle iltapäivään. Tai voihan se olla, että arvot vähän vaihtelevat päivärytmin eri vaiheissa. Ohjeet verikokeeseen ja lääkkeen ottamiseen olen saanut yhdeltä suomen johtavista kilpirauhaslääkäreistä, niin uskon kyllä hänen ohjeitaan enemmän kuin tavallisten lääkäreiden tai labrahoitajien...

[/quote]

No eipä siinä sun uskomuksilla ole mitään merkitystä. TSH on korkeimmillaan aamusta ja tämä huonoin luku niillä verikokeilla on tarkoitus saada kiinni. TSH laskee klo 14 mennessä joillain jopa 70%. Kaikillaa laskee, toisilla sitten vähemmän.
[/quote]

Juuri näin. Tämän vuoksi koe otetaan 10:n mennessä.

Vierailija
35/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:37"]

[/quote]

[/quote]

Hienoa että korjasit kun täällä on ollut tuosta pohdintaa ja väittelyä :) en vaan ymmärrä mikä tarve ihmisillä on ilmaista asiansa noin töykeästi. Vai osuiko joku viidentoista mielipiteistä sinuun niin piti puolustautua olemalla töykeä? Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa ;)

Vierailija
36/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän labrat ota näytettä enää klo kymmenen jälkeen ja varmistavat aina ettet ole ottanut thyroxinia sinä aamuna. Ompa outo lääkäri kun ei ole asiaa kertonut. Menen heti kun labra aukeaa ettei tarvitsisi jonottaa pitkään.

Vierailija
37/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pitää ottaa aamulla, yleensä ohjeistavat ennen kello kymmentä ottamaan, joskus käy vähän myöhemminkin. Ja ei saa ottaa Thyroxinia aamulla tosiaan.

Vierailija
38/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi olevan selvä että mahdollisimman aikaisin aamulla koska thyroxin otetaan aaamulla tyhjään mahaan eikä kontrolliaamuna saa lääkettä ottaa ennen verikoetta.

Vierailija
39/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukset ovat aivan selviä. Minä pystys olemaan syömättä puoleen päivään hyvinkin eli muuttuuko arvot olennaisesti jos otattaa kokeet esim. Klo 12?

Vierailija
40/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 12:11"]Eihän labrat ota näytettä enää klo kymmenen jälkeen ja varmistavat aina ettet ole ottanut thyroxinia sinä aamuna. Ompa outo lääkäri kun ei ole asiaa kertonut. Menen heti kun labra aukeaa ettei tarvitsisi jonottaa pitkään.
[/quote]
Laboratorioaika on nykyisin varattava eikä jonotusta nykyisin ole. Minulta näyte on otettu hyvinkin jälkeen klo 10, että käytännöt näyttävät olevan erilaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä