Thyrox lääkkeen käytön kontrolli
Mihin aikaan aamulla menette otattamaan laboratoriotutkimukset Thyrox-lääkettä käyttäessänne. Lääkäri ei ole koskaan neuvonut minua, että labranäyte olisi otettava aamulla klo 10 mennessä.
Kommentit (48)
Mä olen ottanut thyroxinini viim. 30 v iltaisin ja kontrolliverikokeet mihin aikaan vaan. Hassua.
Ööö mä kyl syön kuinka haluan... eöi vaik 7 aamulla. Lääkkeen otan vasta 11 mais. En ryntää heti ensitöikseni pilleripurkille. Käyttänyt 5 vuotta ja ei mitään ongelmaa.
Thyroxin pitää ottaa tyhjään mahaan ja maitotuotteita vältettävä neljä tuntia ja rautatbltin saa ottaa vasta kuuden tunnin päästä. Nurmijärvellä ja Hyvinkäällä jonotetaan labraan, toki voi myös varata ajan.
Ei se thyroxinin otaminen nyt noin tarkkaa ole, hassut. Tärkeämpää on että ottaa aina samalla tavalla jotta verikokeista näkee oikean tason. Itse olen ottanut vuosikaudet aamiaisen yhteydessä, jopa maidon kera nielen sen.
Ja mitä hiton merkitystä silläkään on jos nyt yhtenä verikoepäivänä jättää vaikka kokonaan ottamatta. Ei jotkut satunnaiset unohduspäivätkään ole tuon lääkkeen kanssa millään tavalla ongelmallisia.
Ja ennen verikoetta SAA syödä normaalisti, tuo ei edellytä paastoa.
Ainakin HUS:sa on viime vuonna analysointimenetelmä muuttunut, nyt voi käydä kilpirauhaskokeissa muistaakseni klo: 14 saakka, aiemmin on ollut tuo yleinen eli ennen klo: 10. Ensimmäinen "kokeiluni" uudella menetelmällä ei kyllä mennyt ihan putkeen, koska TSH-arvoni oli muuttunut alle viikossa useita kymmeniä yksikköjä (ei kirjoitusvirhettä)
Mut ohjeistettiin hyksissä 30 v sitten ottamaan thyroxin kerran päivässä
Ennen se oli klo 10 mennessä, nyt moninpaikoin klo 11 mennessä ja joissain myöhemminkin. Mutta esim Tre:lla sanotaan että klo 11 mennessä. Koska lääke on hyvä ottaa aina samoihin aikoihin aamusta on hyvä mennä niin että koe otettu viimeistään klo 11 vaikka sinä aamuna ei lääkettä otetakkaan.
mulla se on otettu aina ihan milloin vaan, ei ole kehotettu aamuun