Oletko ollut asunnoton tai asunnottomuusuhan alla?
Kiinnostaa erityisesti pk-seudulla elävät sinkut, mutta toki muutkin saa vastata.
Millainen tilanne? Asunnottomuuden kesto?
Jos sait asunnon, miten onnistuit saamaan sen ja mistä?
Olen itse asunnottomuusuhan alla erotilanteessa eikä asuntotarjouksia kuulu.
Kommentit (12)
No itselläni on tämä kuu maksettu. Ensi kuusta en tiedä millä asuntoni maksaisin, eli siinä mielessä on mahdollista että joudun jossain vaiheessa asunnottomaksi. Tilanne on tosin monessa mielessä mielenkiintoinen. En nyt ihan saman tien ole kämpästä lentämässä (omistus), mutta tulevaisuus on avoin.
Edelleenkään ei ole tietoa asunnosta. Mulla on katto pään päällä vain kesäkuuksi, sitten ei mitään :( Olen kaikkialta hakenut ja etsinyt pk-seudulla, mutta yhtään tarjousta en ole saanut.
Miksi aina, kun haastatellaan asunnottomia tai tehdään heistä juttuja, oletetaan että he olisivat omat asiansa sössineitä päihdeongelmaisia? Minä olen korkeastikoulutettu, luottotiedot kunnossa ja vuokrani aina ajallaan maksanut ja silti en saa asuntoa! Kuka tahansa voi joutua asunnottomaksi, jos suhteet ja turvaverkosto puuttuu eikä ole varaa maksaa 1000 euroa yksiöstä.
Ap
Mee johinkin soluun pariks kuukaudeks jos mitään ei löydy.
Ylioppilaskodit ottaa myös kesävuokralaisia.
.
Olen tullut töihin pk-seudulle aikoinaan, vaikka minulla ei ollut asuntoa. Tuttavakin tuli ja asui kesän autossa :). Uskon, että jotenkin asiat aina järjestyy, tsemppiä, ap.
Olen ollut. Irtisanouduin yt-neuvotteluissa, myin asuntoni ja olin pitkään ulkomailla. Palattuani Suomeen en löytänyt töitä, joten kiersin sukulaiselta toiselle auttamassa heitä mm. lastenhoidossa, siivouksessa jne. Etsin samalla töitä. Kun sain viimein työpaikan löysin viihtyisän vuokra-asunnon.
Kunnollisesta ja tunnollisesta absolutistista tuli työtön ja asunnoton. Tilanne oli täysin käsittämätön.
Toivon, että löydät pian uuden kodin. :)
Kiitos tsempistä.
Mulla on koira, joten tuskin pääsen soluun. Tarvitsen pitkäaikaista asuntoa, kesäasunto ei auta mitään, kun syksyllä tulee taas opiskelijat ja sitten on entistä mahdottomampi löytää kämppää. Lisäksi muutoista aiheutuu useiden satasten kustannuksia, kun joudun palkkaamaan muuttofirman. Itsellä ei ole ajokorttia eikä ole ketään auttamassa. Stressaavaa ja masentavaa olla jatkuvasti etsimässä seuraavaa asuntoa ja järjestämässä muuttoa. En voi keskittyä elämässä mihinkään, kuten työnhakuun. Yöunet ovat menneet.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 01:00"]
Edelleenkään ei ole tietoa asunnosta. Mulla on katto pään päällä vain kesäkuuksi, sitten ei mitään :( Olen kaikkialta hakenut ja etsinyt pk-seudulla, mutta yhtään tarjousta en ole saanut.
Miksi aina, kun haastatellaan asunnottomia tai tehdään heistä juttuja, oletetaan että he olisivat omat asiansa sössineitä päihdeongelmaisia? Minä olen korkeastikoulutettu, luottotiedot kunnossa ja vuokrani aina ajallaan maksanut ja silti en saa asuntoa! Kuka tahansa voi joutua asunnottomaksi, jos suhteet ja turvaverkosto puuttuu eikä ole varaa maksaa 1000 euroa yksiöstä.
Ap
[/quote]Mulla oli sama tilanne pari vuotta sitten, kun jäin asunnottomaksi. Kun vaatteet ja parit huonekalut oli myyty, oli kevyt olla, mutta haaveilin vakituisesta osa-aikaisesta työstä. Nyt olin ekstraajana kassoilla, eli ei yhtään mitään kiinteää turvapaikkaa. Yliopistollakaan ei ole opiskelijalleen mitään lukollisia kaappeja, mutta onneksi opiskelijana pystyin hyödyntämään paljon koulun fasiliteetteja.
Sitten kun siihen kavereiden luona kiertämiseen, kesällä ulkona ja toisinaan Hietaniemen "palvelukeskuksessa" nukkumiseen tottui, etääntyi jotenkin siitä mahdollisuudesta saadakaan asuntoa. Sitä vaan luovutti vuokrakämpän etsimisen (tunsin itseni kai jotenkin resuiseksi niin en menny tunkesimaan asuntonäyttöihinkään) ja jäi kaupungin jonoon. Olin melkein vuoden "erittäin kiireellinen", mutta koska ei lapsia eikä päihdeongelmaa ja luottotiedotkin kunnossa, niin puistot kutsui. Helsingissä on ihan siedettävää, kun on julkisia tiloja, kulkuneuvoja, ihmisiä ja noita narkkien hoivaamoita.
Huomasin, että sosiaali- ja terveyspalvelut on suunnattu päihteiden ongelmakäyttäjille, ja kaikki toimii heidän ehdoillaan. Mutta toimii sentään, kiitos siitä. Sain viime talvena asunnon, eli eipä tuota asunnottomuutta kestänyt kuin vajaan vuoden.
Kiitos kokemuksesi jakamisesta! Huhhuh vuoden jouduit olemaan asunnottomana. Aika hurjalta kuulostaa. Oma mielenterveyteni ei kyllä kestäisi sitä, kun se reistailee jo nyt. Totta, että kaikki asunnottomien palvelut tuntuvat olevan vain niille, jotka ovat täysin pohjalla, kuten narkeille, juopoille, skitsofreenikoille ja vammaisille lapsiperheitä unohtamatta. Pitäisikö tässä hankkiutua raskaaksi, että saisi apua...
Niin, ja kertoisitko vielä, että saitko asunnon Stadilta vai jostain muualta? Ap
Lyhyen aikaa olen kesällä ollut asunnoton. Kavereiden sohvilla tuli nukuttua. Nyt taas on tiedossa asunnottomuus ensi kesänä, ei ole nimittäin kesätöitä tiedossa, opintotukea en saa kesältä enkä ole mitenkään pystynyt pienistä opintotuista säästämään tonnin takuuvuokraa, kun tämänhetkinen vuokrakin on 600 euroa kuussa ja opintotukea saa 470 euroa kuussa. Nykyisessä asunnossa loppuu vuokrasopimus parin kuukauden päästä. Olen yrittänyt saada kaupungin ja osakuntien asuntoa, mutta turhaan. Kyllä kaikki halvemmat asunnot menee ilmeisesti suhteilla.
Tämähän on lohdullista. Kukaan ei ole ollut asunnottomana?