Vetyauto
Suomen pitäisi lähteä kehittämään vauhdilla
teollisuutta vedyn valmistukseen koska vedyllä on hyvä polttoarvo ja tankillisella ajaa pitkiä matkoja kun sähköautoja joutuu tiuhaan lataamaan ja latausinfran rakentaminen on pitkien etäisyyksien maassa hyvin haasteellista ja kuinka sähköauto starttaa - 25 asteen pakkasessa.Muissa maissa vetyyn suhtaudutaan varteenotettavasti mutta Suomi on taas jälkijunassa kun se ei ole naisvaltaisen hallituksen hallituohjelmassa
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vety on korkeintaan kuriositeetti yhtään missään.
Vetyautoilu on käytännössä sähköautoilua vain monimutkaisemmalla well2wheel prosessilla. Siinä samalla hyötysuhde romahtaa.
Aivan. Vetyauto on sähköauto, jonka sähköä ei oteta akusta vaan valmistetaan paikan päällä huonohkolla hyötysuhteella vedystä, jota voidaan valmistaa maakaasusta mutta kun se on fossiilipolttoaine niin vetyä pitäisi valmistaa huonohkolla hyötysuhtella vedestä sähköllä, joka on tuotettu huonohkolla hyötysuhteella jostakin. Valmistamisen jälkeen vety pitää paineistaa, mihin kuluu taas energiaa ja paineistettu vety pitää jaella tankkausasemille, mikä on kertaluokkaa vaikeampaa kuin vaikka dieselin kuskaaminen tankkiautolla.
Ja lisäksi autossa vedystä sähköä tuottava polttokenno kykenee tuottamaan sähköä vain tietyllä teholla, joka riittää keskimäärin mutta ei riitä tilanteisiin. Eli vetyautossa pitää vielä olla puskurina akkukin kuten sähköautossa. Toivottoman monimutkaista kaiken kaikkiaan.
Kylmäfuusiota odotellessa ajelen dieselillä.
Höpsis.
Vedyn valmistaminen esim. vedestä (riippuen toki valmistustekniikasta), ja sen lisäksi yleensä myös vedyn kuljettaminen tankkauspisteisiin, kuluttavat energiaa todella paljon.
Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vedyn valmistaminen esim. vedestä (riippuen toki valmistustekniikasta), ja sen lisäksi yleensä myös vedyn kuljettaminen tankkauspisteisiin, kuluttavat energiaa todella paljon.
Ei hyvä.
Eikä sitä vetyä voi siinä vetyautossa suoraan polttaa vaan sen avulla tehdään ensin sähköä. Hankalaa.
Autoihin raskas vauhtipyörä pohjan alle joka sitten pyörii tyhjiössä äärimmäisen nopeasti. Vauhtipyörän kiihdytys tapahtuu aina huoltoasemilla. Plussana vauhtipyörä vakauttaa autoa!
Vetyauto tarkoittaa käytännössä aina sähköautoa, joka lataa akkua ajaessa polttokennolla. Ja tämä polttokenno toimii vedyllä. Melkoisen monimutkainen rakennelma siis. Pitää olla akun ja sähkövoimalinjan lisäksi vielä vahvat ja suuret vetysäiliöt sekä polttokenno. Hyötysuhde on kokonaisuudessaan heikko, eikä juurikaan saavuteta etuja sähköautoon verrattuna.
Vetyautot eivät ole se lopullinen ratkaisu. Jos ei keksitä jotain ihan uutta tapaa tuottaa ja varastoida vetyä.
https://yle.fi/uutiset/3-11841773
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yle-harjavaltaan-suunniteilla-vihre…
https://insinoori-lehti.fi/digilehti/in0620/kokkolassa-syntyy-puhdasta-…
https://www.hs.fi/talous/art-2000007742788.html
https://www.kemia-lehti.fi/woikoski-ja-neovolt-aloittavat-vihrean-vedyn…
jne jne. Miljardien kehityshankkeet menossa ja tehtaat suunnitteilla ympäri maata, jos ei änkyräpersut pistä tuttuun tapaansa kapuloita rattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vety on korkeintaan kuriositeetti yhtään missään.
Vetyautoilu on käytännössä sähköautoilua vain monimutkaisemmalla well2wheel prosessilla. Siinä samalla hyötysuhde romahtaa.
Olet väärässä.
Vetyautoja kehitellään koko ajan. Ja voi olla että se on tulevaisuuden auto.
Tulevaisuuden autojen energialähde.
Ei mahda monikaan näistä kommentoijoista seurata aikaansa.
Eikä luke tekniikan lehtiä, eikä paljon muutakaan.
Vetyä ja sen mahdollisuuksia energialähteeksi tutkitaan kiivasti eri puolilla maailmaa nyt.
Kaikkia vaihtoehtoisia keinoja etsitään, ja vety on yksi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mahda monikaan näistä kommentoijoista seurata aikaansa.
Eikä luke tekniikan lehtiä, eikä paljon muutakaan.
Vetyä ja sen mahdollisuuksia energialähteeksi tutkitaan kiivasti eri puolilla maailmaa nyt.
Kaikkia vaihtoehtoisia keinoja etsitään, ja vety on yksi niistä.
Sinä olet se joka et ymmärrä että sitä on tutkittu autoilussa jo niin paljon että käytännössä mitään tutkimista ei enää ole. Ja se on silti kuriositeetti.
Jos kaasuautoilu on se juttu niin ilman muuta biokaasutus sitten. Tällöin autoiluun tarvittava energia saadaan matalan tekniikan prosesseilla jätesivuvirroista ja paineistus/kuljetus on kertaluokkaa helpompaa kuin vedyllä.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis.
Vedyn valmistaminen esim. vedestä (riippuen toki valmistustekniikasta), ja sen lisäksi yleensä myös vedyn kuljettaminen tankkauspisteisiin, kuluttavat energiaa todella paljon.Ei hyvä.
Vedyn valmistaminen vedestä vaatii ihan teoriassakin ainakin yhtä paljon energiaa kuin sen polttaminen takaisin vedeksi tuottaa, ja käytännössä tietysti vaatii paljon enemmän. Vastaavasti vedyn polttaminen polttokennossa tuottaa vähemmän sähköä kuin se palamisenergia. Energiaa siis hukkaantuu sekä valmistus- että käyttövaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mahda monikaan näistä kommentoijoista seurata aikaansa.
Eikä luke tekniikan lehtiä, eikä paljon muutakaan.
Vetyä ja sen mahdollisuuksia energialähteeksi tutkitaan kiivasti eri puolilla maailmaa nyt.
Kaikkia vaihtoehtoisia keinoja etsitään, ja vety on yksi niistä.
Sinä olet se joka et ymmärrä että sitä on tutkittu autoilussa jo niin paljon että käytännössä mitään tutkimista ei enää ole. Ja se on silti kuriositeetti.
Näinpä juuri. Paljon hyödyllisempää olisi laitaa paukut synteettisten polttoaineiden, bensiinin ja dieselin, valmistustekniikoihin. Autot olisivat jo valmiina, samoin polttoaineen jakelu.
Vierailija kirjoitti:
Vetyauto tarkoittaa käytännössä aina sähköautoa, joka lataa akkua ajaessa polttokennolla. Ja tämä polttokenno toimii vedyllä. Melkoisen monimutkainen rakennelma siis. Pitää olla akun ja sähkövoimalinjan lisäksi vielä vahvat ja suuret vetysäiliöt sekä polttokenno. Hyötysuhde on kokonaisuudessaan heikko, eikä juurikaan saavuteta etuja sähköautoon verrattuna.
Vetyautot eivät ole se lopullinen ratkaisu. Jos ei keksitä jotain ihan uutta tapaa tuottaa ja varastoida vetyä.
Juuri noin.
Sitä asiaa ei vaan ap ja hänen lakeijansa tyhmyydessään tunnu tajuavan.
Faktat eivät inttämällä muuksi muutu.
Kuka täällä alapeukuttaa vastauksia jotka ovat täysin totta?
Vierailija kirjoitti:
Autoihin raskas vauhtipyörä pohjan alle joka sitten pyörii tyhjiössä äärimmäisen nopeasti. Vauhtipyörän kiihdytys tapahtuu aina huoltoasemilla. Plussana vauhtipyörä vakauttaa autoa!
Eikös tuo vauhtipyörä tee sen, että ensimmäisessä mutkassa mennään ojaan kun vauhtipyörä vakauttaa suunnan vaikka kuinka väännät rattia?
Sähköautojen latausverkosto kasvaa kohisten. Ei mahda ihan niin rivakasti vetyautoille syntyä tankkauspisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoihin raskas vauhtipyörä pohjan alle joka sitten pyörii tyhjiössä äärimmäisen nopeasti. Vauhtipyörän kiihdytys tapahtuu aina huoltoasemilla. Plussana vauhtipyörä vakauttaa autoa!
Eikös tuo vauhtipyörä tee sen, että ensimmäisessä mutkassa mennään ojaan kun vauhtipyörä vakauttaa suunnan vaikka kuinka väännät rattia?
Ei tee jos pyörimisakseli on pystyasennossa. Mäet ja kurvien kallistukset tietysti silloinkin vaikuttavat. Onhan vauhtipyörällä toimivia busseja tehtykin. 20 hengen bussissa oli puolentoista tonnin painoinen vauhtipyörä joka "täyteen ladattuna" pyöri 3000 kierrosta minuutissa. Silloin sillä pääsi kuutisen kilometriä minkä jälkeen piti taas "ladata". Lataus täysin pysähdyksissä olevasta vauhtipyörästä kesti 40 minuuttia mutta sitä ei käytännössä ajettu läheskään loppuun niin että lisävauhdin lataaminen kesti vain muutamia minuutteja.
Vety on korkeintaan kuriositeetti yhtään missään.
Vetyautoilu on käytännössä sähköautoilua vain monimutkaisemmalla well2wheel prosessilla. Siinä samalla hyötysuhde romahtaa.