Nyt tarvitaan kekseliäisyyttä ruokaostoksiin. Auttakaa.
Erinäisistä syistä jouduimme alkuvuodesta käyttämään luottokorttia paljon (syinä mm. väärin maksettu palkka 2 kertaa). Nyt maksoin luottokorttilaskun pois, rahaa jäi 120e. Ja koska en halua korttia käyttää yhtään, tulot on muutenkin sellaiset että selvitään juuri ja juuri, niin tarvitsen apua miten hallita loppukuun ruuat. Perheessä 2 aikuista ja 3 lasta. Seuraavan kerran rahaa tulee 26.3.
Kalaa emme syö allergian takia. Ruuaksi olen ajatellut keittoja, laatikoita jne. Leipää leipoa itse. Onko muita vinkkejä? Tyhjiä juomapulloja ei ole viedä kauppaan, eikä oikein mittään mitä myydä netissä, kaikki jo myyty :(
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 03:07"]
Proteiinin ylläpidoksi, unohda lihat. Osta yksi soijarouhe paketti ja sillähän te pärjäätte koko ajan. Myös kuivatut ja pavut ja linssit ovat riittoisia, kikherneet myös.. Niistä saa monen monituista ruokaa.
Meillä on vastaava tilanne parhaillaan menossa ja seuraava rahapäivä on 20, päivä rahaa satanen. Kaapeissa on onneksi kuivamuonaa..
Eilen tein kolme litraa kasvishernaria ja jokaiselle kaksi lettua sokerilla jälkkäriksi. Eipä ne juuri enää treenien jälkeen iltapalojakaan kyselleet, ottivat hedelmän mukaansa ja hyvät yöt.
Tänään tein lohkopottuja, myös punajuurta ja porkkanaa uunissa ja cittarissa oli 1,49 aitoja nakkeja paketti. (ostin useita). Kurkut ja paprikat päälle.
Huomenna stroganoffia soijapalasista ja perunoita. Runsaasti porkkana-appelsiini salaatti.
Sunnuntaina kasvislasagne (sis. papuja) Cittarissa oli juustoraaste tarjouksessa, kaksi 200 gr pussia kolme euroa.
Lounas usein on jotain puuroa marjakeitolla.
Mä jotenkin tykkään näistä niukoista ajoista, kun saa/joutuu miettiä listoja ja funtsailla mitä ostaa mistäkin.
Itse leivon normaalistikin leivän, ettei se ole mikään ihmetys. Nyt tein jopa pullaa pakkaseenkin. Mä vaadin pullukkana, että joka päivä joku pieni herkku ja hyvin olen saanut mahdutettua senkin pikkubudjettiin.
Ensi viikolla syödään: vihreälinssikastiketta neilikalla maustettuna ja täysjyväriisiä. Teen itse naan leivän. Papuja myös kylkeen, turvotan ja keitän. Maustan inkiväärillä. yksi paketti vielä löytyi kaapista. (siitä saa neljään viiteen ruokaan lisukkeen)
Punajuuripestoa on kaapissa, joten yksi täysjyväspagettiateria tulee siitä..
Niin olen siis alkujaan jo punajuurifriikki, sitä on aina valmiiksi keitettynä pakkasessa (en tykkään etikasta!). Joulun jäljiltä vieläkin n. viisi kiloa. :) Ja just hoksasin, että yhdet joululaatikotkin olisi vielä, jospa tekis vehnästä seitania... "kinkuksi".
Kaalilaatikkoa on tulossa kanssa, soijarouheella. Mä olen nämä alistanut sekasyömiseen täysillä, että näille on se ja sama onko lihaa vaiko papusia.
Avokadopasta aineksiin törsasin. Sitä syödään, kun juuri ostetut avokadot ovat kypsyneet.
2+2 perheen äiti toivottaa aplle maukkaita makuretkiä!
[/quote]
Kai sinä rassukka ymmärrät edes sen verran ettei soijarouhetta ole järkevää syöttää lapsille eikä aikuisille. Prosessoitu soija on ihan eri asia kuin Aasiassa vuosituhansia käytetty tofu. Prosessoitu soija tekee lihajalosteista epäterveellisiä. Lisäksi soijan käyttö on epäekologista. Tähän tulee viherpiiperöt perinteisesti mussuttamaan, että suurin osa soijasta käytetään eläinten rehuksi. Vastapallona voisin heittää viherpiiperöille mietittäväksi, että onko soija eläimille välttämätöntä? Onko näkynyt paljon reseptejä, joissa ohjeistetaan ottamaan kimpale nimenomaan soijaa syönyttä eläintä? Vertailun vuoksi, paljonko on näkynyt reseptejä, joissa neuvotaan kätsysti ja näpsästi korvaamaan liha soijarouheella? Niin että mikä ihmisryhmä haluaa edistää maapallon tuhoamista suosimalla soijaa? Esimerkiksi lainattu viesti.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 03:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 02:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 02:42"]
Meillä ostetaan isoja pusseja kuivattuja papuja, keitellään ne ja syödään riisin, sipulin ja tomaattipyreen kanssa, nimellä riisi-papukiusaus. Tähteeksi jäänyttä paistellaan pannulla kananmunan kanssa, vähän niinku paistettua riisiä, lisäksi chiliä jos löytyy. Hyvää on, ja halpaa..! T. Opiskelijapariskunta
[/quote]
Ettekö te yhtään ajattele ympäristöä, ilmastonmuutosta ja tulevia sukupolvia? Riisin viljely on yksi pahimmista metaanipäästöjen tuottajista ja mistä ne tehotuotetut pavut mahtavat olla peräisin. Jostain toiselta puolelta maapalloa kuljetetaan teille papuja ja laivojen pilssiveden mukana tulee tänne vieraslajeja sotkemaan meidän ekosysteemiämme. Ymmärrättekö edes hävetä? Ei ole kovin eettistä pilata meidän kaikkien ympäristöä tuolla tavoin.
[/quote]
Tämmöinen trolli on ihan joutava ja silti sanon, että ihminen haluaa maittavaa, ravitsevaa ruokaa, edullisesti. Se ja vitun sama minkä pilssiveden mukana se tulee.
Sinänsä voisi miettiä, että miksi ne pavut ovat niinkin edullsia vaikka tulevat ties mistä... sen sijaan liha maksaa kymppejä kilo, vaikka tulisi naapuritilalta. Sama hyötyhän näistä kuitenkin on.
[/quote]
Pavun aminohappoprofiili ja vitamiinit ja kivennäisaineet eivät ole sama kuin lihan tai munan tai maitotuotteiden eli hyöty ei ole sama. Pavut ovat edullisia koska niiden tuotannossa käytetään epäeettistä orjatyövoimaa.
Meillä ostetaan isoja pusseja kuivattuja papuja, keitellään ne ja syödään riisin, sipulin ja tomaattipyreen kanssa, nimellä riisi-papukiusaus. Tähteeksi jäänyttä paistellaan pannulla kananmunan kanssa, vähän niinku paistettua riisiä, lisäksi chiliä jos löytyy. Hyvää on, ja halpaa..! T. Opiskelijapariskunta
[/quote]
Ettekö te yhtään ajattele ympäristöä, ilmastonmuutosta ja tulevia sukupolvia? Riisin viljely on yksi pahimmista metaanipäästöjen tuottajista ja mistä ne tehotuotetut pavut mahtavat olla peräisin. Jostain toiselta puolelta maapalloa kuljetetaan teille papuja ja laivojen pilssiveden mukana tulee tänne vieraslajeja sotkemaan meidän ekosysteemiämme. Ymmärrättekö edes hävetä? Ei ole kovin eettistä pilata meidän kaikkien ympäristöä tuolla tavoin.
[/quote]
Typerä provo!
Jutuissa näkyy jälleen kerran käytännön ihmisten osaava luovuus ja norsunvitulla olevien tekofiksujen pellejen kommentit. Jälkimmäisiä, elämässään kyynistyneitä riittää, joten heidän kommenteillaan ei kannata silmiään juuri rasittaa:)
Linssit ovat ainakin tosi täyttäviä. Etnisistä kaupoista saa halvalla monesti.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:26"]
Itsetehty viili on hyvää! Mutta ei tule kovin paljoa halvemmaksi, vetenkään jos ostaa kaupasta laputettua viiliä.
ap
[/quote]
Ei halvempaa, mutta varsinkin lapsilla jää usein osa syömättä kaupan annoksesta. Siksi olen tehnyt itse, luomumaidosta mikä tosin tekee siitä vielä vähän tavallista kalliimpaa. Mutta ei mene hukkaan, kun litrasta saa 8 annosta tai ehkä enemmänkin.
Älä ainakaan laita mitään hukkaan. Hyödynnä marjat puurojen ja viilin lisäkkeenä, vaikka sitten sokerisoseeksi tai hilloksi möyhennettynä.
Jos ilman lihaa ette tule toimeen, jalosta nyt liha niin isoon annokseen kuin mahdollista. Esimerkiksi yksi pihvi ( päiväyslapulla tietenkin!) antaa makua suureen annokseen merimiespihviä. Silppua suikaleiksi, ruskista kuumalla pannulla sen verran, että tulee makua ja laita vielä pannunhuuhteluliemikin pataan. Kukaan ei rääpi kalvoja eikä 'läskiä' valmiista ruuasta pois, kun on laatulihaa. Sama toimii mm. sianlihapadassa ja laatikossa, eli halpaa lihaa pieneksi silputtuna, ja reilusti sekä ruskistusta että mausteita, mutta ei kuitenkaan kuivaksi.
Jos palkkaa jää saamatta, sitä on haettava 3 kk: kuluessa palkkaturvasta! Muuten voi jäädä saamatta koko palkka.
Ai niin, pakastimessa on vielä reilusti marjoja, ja kuiva-ainekaapin tilanne on olosuhteisiin nähden hyvä.
ap
Hernekeittoa, perunalaatikkoa, makaronilaatikkoa, pastamössöä, tonnikalakiusausta, näitä perustavallisia jne.jne. Edullisia ruokia on kuitenkin ääretön määrä: selailepa netin ruokaohjetarjontaa, niin hämmästyt!
Lidl ;)
Leivo itse , puuroja, patoja , keittoja, kuivakamoista hiutaleet, linssit, herneet jne.
Kiisseleitä ja vispipuuroja.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:12"]
Hernekeittoa, perunalaatikkoa, makaronilaatikkoa, pastamössöä, tonnikalakiusausta, näitä perustavallisia jne.jne. Edullisia ruokia on kuitenkin ääretön määrä: selailepa netin ruokaohjetarjontaa, niin hämmästyt!
[/quote]
Kala meillä ei käy, säästääpä siinäkin vähän :D
ap
Pettuleipää ja koivunnilakeittoa!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:12"]
Lidl ;)
Leivo itse , puuroja, patoja , keittoja, kuivakamoista hiutaleet, linssit, herneet jne.
Kiisseleitä ja vispipuuroja.
[/quote]
Kiitos, riisipuuro meillä uppoaa hyvin, sitä teenkin heti. Kaupasta jos vielä löytyis laputettua rasvaista maitoa. Kiisselit ja vispipuuro ei oikein kelpaa, niihin sais marjoja upotettua. Loppukuun aion leipoa vaalean leivän itse, ruisleipää en ossaa tehdä.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:14"]
Pettuleipää ja koivunnilakeittoa!
[/quote]
Ai hitis, oisko vinkkiä petun keruuseen. Kaupassa myytävä jauhe on niin kallista, että köyhällä ei ole varaa :D
ap
Miksi se luottokortti lasku oli maksaa kokonaan? Olisit vaikka jättänyt muutaman satkun enemmän. Todella vastuutonta lähteä tinkimään kasvavien lasten ruokavalioista. Suututtaa ja surettaa samaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 19:14"]
Katso Puutteenperän reseptit sekä www.vegaaniliitto.fi.
[/quote]
Kiitos, meidän miehille on turha tarjota vegaania :D
ap
Säästäjän lista: 150 kpl Atrian pitsoja: suosittelen ottamaan sekä meetvursti-, että kinkku-ananas- ja jauhelihavaihtoehtoja. Loppurahoilla ravitsevaa kaurapuuroa.
Iltasanomista varmaan sit luetaan, kuinka kokonainen perhe kuolla kupsahti Suomessa nälkään armonvuonna 2015!
[/quote]
[/quote]
Tämmöinen trolli on ihan joutava ja silti sanon, että ihminen haluaa maittavaa, ravitsevaa ruokaa, edullisesti. Se ja vitun sama minkä pilssiveden mukana se tulee.
Sinänsä voisi miettiä, että miksi ne pavut ovat niinkin edullsia vaikka tulevat ties mistä... sen sijaan liha maksaa kymppejä kilo, vaikka tulisi naapuritilalta. Sama hyötyhän näistä kuitenkin on.