Pakilassa koira häkissä pihalla pakkasessa
Ottaa päähän, miten julma ja välinpitämätön voi suomalainen helsinkiläinen pakilalainen ihminen koirallensa olla, ja mietin mitä tekisin. Olen ihmetellyt erästä vanhaa omakotitalon pihaa, jonka sivussa (hieman pihan perällä) on metallinen noin 10-15 neliön rautahäkki. Ainakin tänään häkissä on kohta neljättä tuntia pidetty saksanpaimenkoiran tyyppistä (ei näy tielle niin tarkasti) koiraa. Vieläpä pakkasta 6-9 astetta tällä aikavälillä. Koira istui äskenkin kalterissa kiinni ja katselee kaukaisuuteen. Välillä ottaa askeleet stereotyyppisesti häkin toiseen päähän, kääntyy ja palaa nököttämään (varmaan pysyäkseen lämpimänä, mutta juoksemaan ei edes mahdu). Kuinka paljon voi koiraansa vihata, että eristää sen laumasta ja vieläpä pakkaseen virikkeettömään häkkiin, jossa ei mitään suojaa tai lämmikettä (en tiedä, onko vettä). Miksi joku pitää eläintä, jonka haluaa yhtäkkiä kuitenkin pyyhkäistä "pois" arjesta jonnekin eristyksiin. Koira on laumaeläin eikä ikinä valinnut päästä omistajansa viihdykkeeksi silloin kun ihmiselle nyt ylipäänsä sattuu sopimaan. Mitä itse tekisit?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Husky varmaan nautttii olostaan.
Meidän samojedi ei halunnut sisälle kuin 30 asteen pakkasilla, silloinkin nukkui aina takaoven edessä, missä kävi veto ulkoa eli oli viilein paikka.
Malamuutit, huskyt ja samojedit on vähän eri juttu, kuin saksanpaimenkoira. Täysin erilainen turkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-9 pakkasessa se pärjää pari tuntia uskon niin. Jos kylmä koiralla, niin ne osaa kyllä mennä kieppiin.
Minä taas mietin, kun eräässä paikassa pidetään yli 20 asteen pakkasessa lyhyempikarvaista narussa ulkona.Se haukkuu lohdutonta haukkua, josta melkein voi päätellä, että se kylmyyttään haukkuu.
Oletko tehnyt ELSUA? Tyydyt vain katselemaan kun elävä olento kärsii?
Olen monest ajatellut ilmoittaa asiasta.
Koiran omistaja on tuomittu väkivaltarikollinen, ja sen takia kukaan naapurustosta ei näköjänsä uskalla tehdä elsua.
Siinä asuu lähempänä koiraa useita perheitä. Heitä takuulla potuttaa se lohduton haukkuminen yötä myöten.
Noissa muissakin perheissä on koiria, mutta niitä ei pidetä ulkona kovilla pakkasilla.
Tämä koiran omistaja, joka antaa koiransa palella, on oikeasti arvaamaton ja väkivaltainen.
Olen odotellut, josko joku niistä lähitaloista tekis elsun. Minä en haluais ottaa toista kertaa sitä sekoa kimppuuni.
Vierailija kirjoitti:
Ap missä päin Pakilaa tämä eläimen heitteillejätö / eläinrääkkäys tapahtuu?
Asun itse Helsingissä ja jos sinä et sitä elsua tee niin minä teen!!!
Länsi-Pakila, viereiselle tontille rakennetaan uusia asuntoja. Keskuspuisto kohtuu lähellä, muttei aivan laitamalla. Että ihan kohtuu hyvällä alueella vieläpä, mitä ihmettelen suuresti. Missään en ole nähnyt täällä vastaavaa.
Suunnittelen lähteväni koirani ja kumppanini kanssa taas lenkille samaa reittiä. Jos on edelleen siellä, kuvaan tapauksen ja teen eläinsuojeluilmoituksen varmuuden vuoksi. Ehkä herättelee vähintään. Koira tuskin rakastettu on pakkaseen yksin eristämisen perusteella, joten pieni herätys tuskin haittaa, sanoi laki sääsuojasta mitä sanoi (todennäköisesti vaadittu). Parempi matalalla kynnyksellä kuin jättää asia sikseen.
Häkki on hyvin näkyvällä paikalla nykyään, koska viereiseltä tontilta edestä purettiin kiinteistö. Tontille rakennetaan uutta. Siinä vinkit, jos haluat myös käydä katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-9 pakkasessa se pärjää pari tuntia uskon niin. Jos kylmä koiralla, niin ne osaa kyllä mennä kieppiin.
Minä taas mietin, kun eräässä paikassa pidetään yli 20 asteen pakkasessa lyhyempikarvaista narussa ulkona.Se haukkuu lohdutonta haukkua, josta melkein voi päätellä, että se kylmyyttään haukkuu.
Oletko tehnyt ELSUA? Tyydyt vain katselemaan kun elävä olento kärsii?
Olen monest ajatellut ilmoittaa asiasta.
Koiran omistaja on tuomittu väkivaltarikollinen, ja sen takia kukaan naapurustosta ei näköjänsä uskalla tehdä elsua.Siinä asuu lähempänä koiraa useita perheitä. Heitä takuulla potuttaa se lohduton haukkuminen yötä myöten.
Noissa muissakin perheissä on koiria, mutta niitä ei pidetä ulkona kovilla pakkasilla.
Tämä koiran omistaja, joka antaa koiransa palella, on oikeasti arvaamaton ja väkivaltainen.
Olen odotellut, josko joku niistä lähitaloista tekis elsun. Minä en haluais ottaa toista kertaa sitä sekoa kimppuuni.
Älä odottele äläkä selittele. Nimettömänähän ne eläinsuojeluilmoitukset tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän samojedi ei halunnut sisälle kuin 30 asteen pakkasilla, silloinkin nukkui aina takaoven edessä, missä kävi veto ulkoa eli oli viilein paikka.
Malamuutit, huskyt ja samojedit on vähän eri juttu, kuin saksanpaimenkoira. Täysin erilainen turkki.
Husky voi olla ap:n saksanpaimenkoiratyyppinen, mitä ei ole kunnolla nähnyt tielle saakka.
Aloittaja saa varmaan slaagin kun kuulee, että luonnossa eläimet elää ulkona koko elämänsä! Sudet, hirvet ja ilvekset vaan hengailee metsässä vaikka voi olla 40 astetta pakkasta.
Kyllä koira pari tuntia pärjää parin asteen pakkasessa. Pitää vaan olla sellainen rotu ja tottunut olemaan.
nash kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsi-Pakila, viereiselle tontille rakennetaan uusia asuntoja. Keskuspuisto kohtuu lähellä, muttei aivan laitamalla. Että ihan kohtuu hyvällä alueella vieläpä, mitä ihmettelen suuresti. Missään en ole nähnyt täällä vastaavaa.
Suunnittelen lähteväni koirani ja kumppanini kanssa taas lenkille samaa reittiä. Jos on edelleen siellä, kuvaan tapauksen ja teen eläinsuojeluilmoituksen varmuuden vuoksi. Ehkä herättelee vähintään. Koira tuskin rakastettu on pakkaseen yksin eristämisen perusteella, joten pieni herätys tuskin haittaa, sanoi laki sääsuojasta mitä sanoi (todennäköisesti vaadittu). Parempi matalalla kynnyksellä kuin jättää asia sikseen.
Häkki on hyvin näkyvällä paikalla nykyään, koska viereiseltä tontilta edestä purettiin kiinteistö. Tontille rakennetaan uutta. Siinä vinkit, jos haluat myös käydä katsomassa.
Minä lähden nyt töihin, mutta teen elsun antamillasi tiedoilla.
-sama-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan turha kuormittaa eläinsuojelua jos koira on muutaman tunnin päivässä pihalla tarhassa! Ei ole mitään hätää ellei ole joku pieni karvaton koira joka ei tarkene.
Ei se saksanpaimenkoirakaan ole mikään malamuutti. Eli kyllä kylmä tulee näillä pakkasilla, jos ei koko ajan liiku.
Miksi et ole sorsista huolissaan jotka talvehtii etelä-suomen kaupunkien sulissa, siellä ovat pakkasessa koko talven paljain räpylöin ja nälissään?
Ulkona pidettävien koirien tarhassa pitäisi olla lämmin, kuiva ja vedoton koppi. Kun pakkanen kiristyy yli 20 asteen, on viimeistään harkittava koiran ottamista sisälle, vaikka koppi olisikin asianmukainen", SEYn vs. toiminnanjohtaja Maria Lindqvist sanoo yhdistyksen tiedotteessa.
SEY:n tietojen mukaan koirien paleltumiset ovat vähentyneet, mutta niitä sattuu yhä.
Lieksassa KUOLI HILJATTAIN ALASKANHUSKY 36 Asteen PAKKASESSA.
Rotua pidetään ulkotarhoissa yleisesti, mutta se ei lyhytkarvaisena ja alusvillattomana pärjää kylmimmissä olosuhteissa.
Huonojen koppien ohella suurimpia ongelmia SEYn mukaan ovat tekemisen ja juomaveden puute. Talvisin juomavesi jäätyy usein.
Eläinsuojelijat haluavat kiinnittää huomiota myös viranomaiskäytäntöjen vaihtelevuuteen.
"Viranomaisilla ei valitettavasti vaikuta olevan yhtenäisiä käytäntöjä koiratarhojen tarkastuksessa, vaan on eläinlääkäristä kiinni, tarkistetaanko esimerkiksi juuri koirien kopit.
Osalla tarhoista kopit ovat lautahökkeleitä, joissa ei ole lämmitystä tai eristystä. Valvontaeläinlääkärin tulisi pikaisesti puuttua tällaisiin tilanteisiin"
, vaatii SEY:n Pohjanmaalla ja Lapissa toimiva vapaaehtoinen eläinsuojeluneuvoja Marika Sassali.
Lähde: SEY eli Suomen Eläinsuojeluyhdistys!
Etenkin lyhytkarvaiset ja pohjavillattomat koirat tulee suojata kylmältä jo
pikkupakkasella Suomen sääolosuhteissa. Viimeistään viiden asteen pakkasella kaikille pohjavillattomille koirille olisi hyvä pukea vaatetta päälle!!
Vierailija kirjoitti:
Ulkona pidettävien koirien tarhassa pitäisi olla lämmin, kuiva ja vedoton koppi. Kun pakkanen kiristyy yli 20 asteen, on viimeistään harkittava koiran ottamista sisälle, vaikka koppi olisikin asianmukainen", SEYn vs. toiminnanjohtaja Maria Lindqvist sanoo yhdistyksen tiedotteessa.
SEY:n tietojen mukaan koirien paleltumiset ovat vähentyneet, mutta niitä sattuu yhä.
Lieksassa KUOLI HILJATTAIN ALASKANHUSKY 36 Asteen PAKKASESSA.
Rotua pidetään ulkotarhoissa yleisesti, mutta se ei lyhytkarvaisena ja alusvillattomana pärjää kylmimmissä olosuhteissa.
Huonojen koppien ohella suurimpia ongelmia SEYn mukaan ovat tekemisen ja juomaveden puute. Talvisin juomavesi jäätyy usein.
Eläinsuojelijat haluavat kiinnittää huomiota myös viranomaiskäytäntöjen vaihtelevuuteen.
"Viranomaisilla ei valitettavasti vaikuta olevan yhtenäisiä käytäntöjä koiratarhojen tarkastuksessa, vaan on eläinlääkäristä kiinni, tarkistetaanko esimerkiksi juuri koirien kopit.
Osalla tarhoista kopit ovat lautahökkeleitä, joissa ei ole lämmitystä tai eristystä. Valvontaeläinlääkärin tulisi pikaisesti puuttua tällaisiin tilanteisiin"
, vaatii SEY:n Pohjanmaalla ja Lapissa toimiva vapaaehtoinen eläinsuojeluneuvoja Marika Sassali.
Lähde: SEY eli Suomen Eläinsuojeluyhdistys!
Etenkin lyhytkarvaiset ja pohjavillattomat koirat tulee suojata kylmältä jo
pikkupakkasella Suomen sääolosuhteissa. Viimeistään viiden asteen pakkasella kaikille pohjavillattomille koirille olisi hyvä pukea vaatetta päälle!!
Yksityinen yhdistys ei ole mikään auktoriteetti. Heidän mielipiteellä on vähäinen merkitys.
Oliko tuo jotenkin oleellinen tieto, että on Pakilassa? Ap:n mielestä vissiin on.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo jotenkin oleellinen tieto, että on Pakilassa? Ap:n mielestä vissiin on.
Helsingissä on lämmin verrattuna Lappiin. Miinus viisi astetta on koiralle leppoisa. Toisin kuin pohjoisen miinus kaksikymmentä astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on lämmin verrattuna Lappiin. Miinus viisi astetta on koiralle leppoisa. Toisin kuin pohjoisen miinus kaksikymmentä astetta.
Olisi varmaan riittänyt otsikointi Helsingissä. Ja noin tarkan kuvauksenkin antoi tässä ketjussa. Ei kiva ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuota ole pakkasta kovin... Täällä maaseudulla kun alkaa olla -30 astetta ja iltaisin kun menee ulos niin säälittää kun naapurin koira itkee häkissä, kuulee äänestä miten valittaa... Oma koira valitsee takan edessä kaikkein lämpöisimmän paikan missä maata.
Et ole sitten tehnyt mitään naapurin koiran hyväksi? Minä en kestäisi kuunnella koiran valitusta, menisin vaikka salaa ja ottaisin sisään lämpimään. Ennen sitä ottaisin todisteeksi kuvia, kellonajan ja pakkasmaarän ylös.
Jos naapuri suuttuu niin sitten suuttuu.
Ensin sanoisin naapurille, että on väärin pitää koiraa ulkona noin kovalla pakkasella. Jos ei muu auta niin toimisin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa häken numero on 112.
Palokunta tulee varmaan paikalle , poliisilla ei ole mitään valtuuksia kun on yksityinen piha. Aion myös tehdä poliisista eläinsuojeluilmoituksen poliisi korien käytöstä .
nash kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehän etelä- vai pohjoispuolella?
nash kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10-15 neliön häkki taitaa olla kehäkolmosen ulkopuolella ihan normaalia. Tosin joku koppi tai katos pitäisi olla.
Se on kaikkialla normaalia, eläinsuojelulain mukaan 15 neliömetrin ulkohäkissä saa pitää yhtä max 40-kiloista tai kahta max 30-kiloista koiraa. Ei siis riko lakia noilta osin, turha soitella häkeen.
Kopin puute on siis ainoa ongelma tuossa.
Niin siis pysyvästi yötä päivää. Aloittajan mukaan koiraa on pidetty neljä tuntia. Niin lyhyen aikaa koiraa voi lain mukaan pitää lähes missä tahansa.
Kuule, minä en tiedä, kuinka kauan ollut pysyvästi, mutta itse olen todennut neljän tun in ajalta, että on tarhasaa, missä ei mitään sääsuojaa, sati koppia. Ei edes katosta. Täysin sään armoilla eikä voi juosta siellä pitääkseen itseään lämpimänä.
Ootko vahtinut, ettei ole välillä päässyt sisälle? Ja ihmeen hyvin olot tiedät, vaikka koira on niin kaukana ettet rotua erota… Olet nyt turhan hysteerinen, niin kuin jo mainittu, laillista tuo on, älä sillä viranomaisia suotta häiritse.
nash kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisalueen kuvaamisessa syyllistyt rikokseen.
Vierailija kirjoitti:
nash kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehän etelä- vai pohjoispuolella?
Kuka alapeukuttaa kysymystä, jolla yritetään tarkentaa paikkaa elsun tekoa varten?