Pakilassa koira häkissä pihalla pakkasessa
Ottaa päähän, miten julma ja välinpitämätön voi suomalainen helsinkiläinen pakilalainen ihminen koirallensa olla, ja mietin mitä tekisin. Olen ihmetellyt erästä vanhaa omakotitalon pihaa, jonka sivussa (hieman pihan perällä) on metallinen noin 10-15 neliön rautahäkki. Ainakin tänään häkissä on kohta neljättä tuntia pidetty saksanpaimenkoiran tyyppistä (ei näy tielle niin tarkasti) koiraa. Vieläpä pakkasta 6-9 astetta tällä aikavälillä. Koira istui äskenkin kalterissa kiinni ja katselee kaukaisuuteen. Välillä ottaa askeleet stereotyyppisesti häkin toiseen päähän, kääntyy ja palaa nököttämään (varmaan pysyäkseen lämpimänä, mutta juoksemaan ei edes mahdu). Kuinka paljon voi koiraansa vihata, että eristää sen laumasta ja vieläpä pakkaseen virikkeettömään häkkiin, jossa ei mitään suojaa tai lämmikettä (en tiedä, onko vettä). Miksi joku pitää eläintä, jonka haluaa yhtäkkiä kuitenkin pyyhkäistä "pois" arjesta jonnekin eristyksiin. Koira on laumaeläin eikä ikinä valinnut päästä omistajansa viihdykkeeksi silloin kun ihmiselle nyt ylipäänsä sattuu sopimaan. Mitä itse tekisit?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10-15 neliön häkki taitaa olla kehäkolmosen ulkopuolella ihan normaalia. Tosin joku koppi tai katos pitäisi olla.
Se on kaikkialla normaalia, eläinsuojelulain mukaan 15 neliömetrin ulkohäkissä saa pitää yhtä max 40-kiloista tai kahta max 30-kiloista koiraa. Ei siis riko lakia noilta osin, turha soitella häkeen.
Kopin puute on siis ainoa ongelma tuossa.
Niin siis pysyvästi yötä päivää. Aloittajan mukaan koiraa on pidetty neljä tuntia. Niin lyhyen aikaa koiraa voi lain mukaan pitää lähes missä tahansa.
Kuule, minä en tiedä, kuinka kauan ollut pysyvästi, mutta itse olen todennut neljän tun in ajalta, että on tarhasaa, missä ei mitään sääsuojaa, sati koppia. Ei edes katosta. Täysin sään armoilla eikä voi juosta siellä pitääkseen itseään lämpimänä.
No eihän tuota ole pakkasta kovin... Täällä maaseudulla kun alkaa olla -30 astetta ja iltaisin kun menee ulos niin säälittää kun naapurin koira itkee häkissä, kuulee äänestä miten valittaa... Oma koira valitsee takan edessä kaikkein lämpöisimmän paikan missä maata.
nooppa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tämäkään saksanpaimenkoiran näköinen koira näytä paljoa välittävän Jakutskin -50 C pakkasesta:
Oletko älyllisesti jälkeenjäänyt? Videosi koira voi juosta ja on ihmisen seurassa. Kys. koira on eristetty tarhaan, jossa se ei voi juosta eli ei voi pitää itseään lämpimänä ja jossa sillä ei ole seuraa eikä mitään suojaa tai lämmikettä. Kyllä on naiivia porukkaa täällä kaikenmaailman vertaustensa kanssa. Aloituksen koira kärsii ja piste.
Lain mukaan neliöitä on riittävästi ja koska kyseessä ei ole pysyvä asumismuoto koiralle, koppia ei tarvita. Oma vastauksesi siis on naiivi.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuota ole pakkasta kovin... Täällä maaseudulla kun alkaa olla -30 astetta ja iltaisin kun menee ulos niin säälittää kun naapurin koira itkee häkissä, kuulee äänestä miten valittaa... Oma koira valitsee takan edessä kaikkein lämpöisimmän paikan missä maata.
Ja sinäkö se et tee mitään? Tee nyt hyvä luoja elöinsuojeluilmoitus. Kehtaatkin täällä pehmentää eläinrääkkäystä vain toteamalla, "mutta sielläpä ja tuollapa vasta huonosti asia ovat".
6-9 pakkasessa se pärjää pari tuntia uskon niin. Jos kylmä koiralla, niin ne osaa kyllä mennä kieppiin.
Minä taas mietin, kun eräässä paikassa pidetään yli 20 asteen pakkasessa lyhyempikarvaista narussa ulkona.Se haukkuu lohdutonta haukkua, josta melkein voi päätellä, että se kylmyyttään haukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10-15 neliön häkki taitaa olla kehäkolmosen ulkopuolella ihan normaalia. Tosin joku koppi tai katos pitäisi olla.
Se on kaikkialla normaalia, eläinsuojelulain mukaan 15 neliömetrin ulkohäkissä saa pitää yhtä max 40-kiloista tai kahta max 30-kiloista koiraa. Ei siis riko lakia noilta osin, turha soitella häkeen.
Samassa lukee myös että koiralla on oltava mahdollisuus päästä suojaan johon ei tuule, eli koppi on pakollinen. Kyllä huonolla pidolla on koira ulkona, jos ei ole sään suojaa. Itsellänikin oli aikoinaan ajokoirat aina ulkona, parinkymmenen neliön tarhat, mutta hyvä lämmin koppi jossa 10-15 astetta lämmintä ja makuuparvet, joissa aina paksu kerros pehmikettä, heinää tai rutireksiä, aina sulat vedet. Jos oli yli -30 pakkasta niin aina oli koirat sisällä...
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa vähän elämästä vieraantuneelta. Ihan kuin omistaja ei osaisi katsoa paleleeko koira. Tuskinpa palelee. Näitä toisten asioihin nenänsä tunkijoita löytyy aina.
Kuinka naiivi oikein olet? Taidat itse olla hieman realiteeteista irrallaan. Ihan kuin kaikki omistajat niin tekisivät/välittäisivät! Lain mukaan suoja ja pääsy lämpimään tulee olla. Kys. koiralla ei ole mitään suojaa eikä voi juosta. Herää todellisuuteen! Taidat itse olla eläinrääkkääjä, kun täällä "toisten asioihin" sekaantumista pelkäät. Kuule koira ei voi puhua vaan on näiden välinpitämättömien piripäiden armoilla.
Vierailija kirjoitti:
6-9 pakkasessa se pärjää pari tuntia uskon niin. Jos kylmä koiralla, niin ne osaa kyllä mennä kieppiin.
Minä taas mietin, kun eräässä paikassa pidetään yli 20 asteen pakkasessa lyhyempikarvaista narussa ulkona.Se haukkuu lohdutonta haukkua, josta melkein voi päätellä, että se kylmyyttään haukkuu.
Tee puolustuskyvyttömälle olennolle palvelus ja tee eläinsuojeluilmoitus. Et varmaan itsekään koiran tilalla haluaisi olla. Olet sen ainoa toivo...
Vierailija kirjoitti:
Oletko tehnyt ELSUA? Tyydyt vain katselemaan kun elävä olento kärsii?
huhhuh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö se et tee mitään? Tee nyt hyvä luoja elöinsuojeluilmoitus. Kehtaatkin täällä pehmentää eläinrääkkäystä vain toteamalla, "mutta sielläpä ja tuollapa vasta huonosti asia ovat".
Olen minä tehnytkin... Piti vain sanoa että tahtoo olla hyvin yleinen tapa. Itselläni on ollut koiria yli 20 vuoden ajan ja suurin osa ulkona, mutta aina heillä oli lämmin koppi. Vaikka olisi kuinka pitkäkarvainen malamuutti niin kunnon koppi pitää olla ja sula vesi... Lisäksi sään suoja pitää olla myös tilapäisessä olosuhteissa, löytyy siihenkin laki...
Ap missä päin Pakilaa tämä eläimen heitteillejätö / eläinrääkkäys tapahtuu?
Asun itse Helsingissä ja jos sinä et sitä elsua tee niin minä teen!!!
Vierailija kirjoitti:
Jos on muuten ollut sisällä niin kyllä on tassut jo 2 tunnin jälkeen hyvin jäässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa lukee myös että koiralla on oltava mahdollisuus päästä suojaan johon ei tuule, eli koppi on pakollinen. Kyllä huonolla pidolla on koira ulkona, jos ei ole sään suojaa. Itsellänikin oli aikoinaan ajokoirat aina ulkona, parinkymmenen neliön tarhat, mutta hyvä lämmin koppi jossa 10-15 astetta lämmintä ja makuuparvet, joissa aina paksu kerros pehmikettä, heinää tai rutireksiä, aina sulat vedet. Jos oli yli -30 pakkasta niin aina oli koirat sisällä...
Luitko mihin vastasit? Siinähän sanottiin kopista :D
Kyllä täällä kaiken maailman juntit eläinrääkkäytä puolustelevat ja pelkäävät varmaan täällä "toisten asioihin" puuttumista, kun itselläkään ei puhtaat jauhot pussissa. Ihme mentaliteetti tuntuu täällä olevan, että oikein ylpeillään, että kunhan vain jotkut lain vähimmäisraamit täyttyvät, niin hyvä ja kaikki muu huolenpito on prseestä ja mitrn muualla ja muualla on vielä pahemmin. Ihan kuvottavaa luettavaa... Ap, toivottavasti teit eläinsuojeluilmoituksen, kerran ei edes sääsuojaaole.
Koiralla ei ole mitään hätää näillä keleillä pihalla. Sulle on todennäköisesti päivän kohokohta kun pääsee ulos kuuntelemaan ja haistelemaan maailman menoa.
Jos koira tärisee tai roikottaa tassujaan, sillä on kylmä. Jos istuu häkissään hiljaa, sillä ei ole mitään hätää.
Jos jollakin on kaupunkialueella häkki koiralle, se kielii vain siitä, että koiran elämänlaatuun on panostettu poikkeuksellisen paljon.
Ihmiset varsinkin pääkaupunkiseudulla on nykyään täysin pihalla luonnollisista asioista. Pitäkää päänne kiinni ja huolehtikaa omista asioistanne.
Poliisi ei tee yhtään mitään.
Suuttuvat vain, jos heitä häiritään.
Arkipäivänä siis keskellä päivää, ei ruuhkia teillä ei mitään, kesti tulla yli neljä tuntia, kun mies pahoinpiteli vaimoaan noin kahden km päässä poliisiasemalta.
Koira ehtii kuolla tuossa ajassa.
Poliisiin ei ole enää Suomessa luottamista.
No ei se paimenkoira ole mikään sisäkoira oikiasti, eikä 20 astetta ole ees vielä pakkasta.. Mieti täällä Lapissa kun se koirien ulkona pito 25-35 pakkasessa on ihan normaalia.
CharlieJack kirjoitti:
Kyllä täällä kaiken maailman juntit eläinrääkkäytä puolustelevat ja pelkäävät varmaan täällä "toisten asioihin" puuttumista, kun itselläkään ei puhtaat jauhot pussissa. Ihme mentaliteetti tuntuu täällä olevan, että oikein ylpeillään, että kunhan vain jotkut lain vähimmäisraamit täyttyvät, niin hyvä ja kaikki muu huolenpito on prseestä ja mitrn muualla ja muualla on vielä pahemmin. Ihan kuvottavaa luettavaa... Ap, toivottavasti teit eläinsuojeluilmoituksen, kerran ei edes sääsuojaaole.
Voi tehdä elsun jos se helpottaa oloa, mutta ei tuossa mikään laiton täyty kyllä. Täysin lain puitteissa mennään.
Tee eläinsuojeluilmoitus. Se on jo riittävä tieto, että tiedät tarkan osoitteen. Mikäli se ei auta ja koira edelleen on tuntikausia kovalla pakkasella tarhassa, tee omistajasta huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen. Tuskin hän osaa itsestään huolehtia sen paremmin kuin koirasta. Tämän linkin sivulla on linkki nettikaavakkeeseen, sinne ei tarvitse laittaa omaa nimeään ja voi kertoa tarkemmin miksi on talon asukkaista huolissaan. (Esim. vaikuttaa olevan muistiongelmia, jos asukkaat on jo iäkkäitä ja unohtelevat koiran häkkiin.)
https://www.hel.fi/helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-…
Mieluummin ilmoittaa matalalla kynnyksellä kuin jää pähkäilemään ja katumaan.