**Auttakaa! Fysiikkaa!**
Erään automerkin ilmoitetaan kiihtyvän nopeuteen 100 km/ h ajassa 9,7.
Mikä on auton keskinopeus, keskikiihtyvyys ja 9,7 sekunnissa kulkema matka? Kun oletetaan liikkeen olevan tasaisesti kiihtyvää?
Avatkaa minulle laskut. Pääni puhki miettinyt ja vihko riekaleina kumittamisesta.
Kommentit (26)
Tämän on pakko olla joku vitsi, koska nuo laskut saa laskettua perus kaavoilla ja fysiikan 1. kurssin kirjassa on yksityiskohtaisesti selitetty jokainen termi "keskikiihtyvyys, -nopeus" jne.
v = v0 + at; v:n ja t:n tiedät, v0 = 0, ratkaise a.
s = v0t + 1/2at^2; sijoita arvot tähän ja ratkaise s.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:22"]
Erään automerkin ilmoitetaan kiihtyvän nopeuteen 100 km/ h ajassa 9,7.
Mikä on auton keskinopeus, keskikiihtyvyys ja 9,7 sekunnissa kulkema matka? Kun oletetaan liikkeen olevan tasaisesti kiihtyvää?
Avatkaa minulle laskut. Pääni puhki miettinyt ja vihko riekaleina kumittamisesta.
[/quote]
Käytännössähän noita on ihan turha laskea, koska suuremmat muutokset tuntee ihan perstuntumalta!
En minäkään osaisi. Kiinnostaisi tietää vastaus.
Eipä näytä kukaan muukaan osaavan laskea, koska vastausta ei ole vieläkään näkynyt. Tämäkö on suomalaisen fysiikan tiedon taso? Surkeaa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:38"]
Eipä näytä kukaan muukaan osaavan laskea, koska vastausta ei ole vieläkään näkynyt. Tämäkö on suomalaisen fysiikan tiedon taso? Surkeaa.
[/quote]
Helppohan tuo olisi laskea, mutta en koe tarpeelliseksi päteä tekemällä toisten kotiläksyjä. Alkuun neuvominen saa riittää.
T:4
Täytyy kyllä sanoa, että ei irtoa, aikaa on kulunut liikaa, kerrata pitäisi.
Ja insinööri olen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:38"]
[/quote]
Helppohan tuo olisi laskea, mutta en koe tarpeelliseksi päteä tekemällä toisten kotiläksyjä. Alkuun neuvominen saa riittää.
T:4
[/quote]
Huono selitys. Sano rehellisesti, että et vain osaa.
Miksi ette voi auttaa ja vastata? Minäkin olen joskus joitakin matikkajuttuja kysynyt täältäja nihkeää on ollut apu. Minä en valitettavasti osaa fysiikkaa niin kuin ei näköjään kukaan muukaan. Luusereita koko porukka, vaikka ollaan olevinaan fiksuja...
Olin kuullut, että tällä palstalla on paljon korkeasti koulutettuja ja fiksuja ihmisiä. Taisin olla väärässä :-D
Kokeisiin vaan valmistaudun tekemällä vanhoja tehtäviä. :-/
Kylläpä kismittää, kun ei tule valmiita vastauksia, vaan pitäisi itse tehdä töitä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:45"]
[/quote]
Sitä suuremmalla syyllä sinun kannattaa opetella ratkaisemaan tuollainen simppeli perustehtävä.
Opiskele pakkoruotsia. Se on kuulema sama kuin matematiikka tai fysiikka.
Tasaisesti kiihtyvää liikettä koskevasta luvusta luulisi löytyvän sopiva esimerkki tehtävän ratkaisua varten.
No. 100km/h on sama kuin 27,78 m/s. Alkunopeus on siis 0 m/s ja loppunopeus 27.78m/s. Ja liike on tasaisesti kiihtyvää (oletus tehtävässä).
Kiihtyvyys on v(lopussa)-v(alussa) / 2
keskinopeus on v(lopussa)+v(alussa)/2
ja ratkaistuasi nuo saat matkan kaavasta
x=0.5xat^2, eli puoli kertaa kiihtyvyys kertaa aika potenssiin kaksi.
Sitä suuremmalla syyllä sinun kannattaa opetella ratkaisemaan tuollainen simppeli perustehtävä
Miten opettelee ratkaisemaan, jos ei osaa? Ei siellä kirjassa aina ole esimerkkikaavoja jokaiseen laskuun, ja jos ei osaa soveltaa asioita.
Aloita muuntamalla 100 km/h -> m/s. Tämä siksi, että annettu aika on sekunneissa. Sitten vain sijoitat luvut kaavoihin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:52"]
Sitä suuremmalla syyllä sinun kannattaa opetella ratkaisemaan tuollainen simppeli perustehtävä
Miten opettelee ratkaisemaan, jos ei osaa? Ei siellä kirjassa aina ole esimerkkikaavoja jokaiseen laskuun, ja jos ei osaa soveltaa asioita.
[/quote]
Tyypillistä suomalaista itsekkyyttä ja pahantahtoisuutta. Oppimisprosessi kulkee kohti oivallusta, asian ymmärrystä. Se, että ei haluta auttaa oppijaa saavuttamaan kyseinen oivallus verukkeella, että oppijan pitäisi pyrkiä oivaltamaan asia itse ilman apua oppiakseen on enemmänkin oppimisen kannalta laimentava vaikutus kuin sitä edistävä. Kannustava auttaminen motivoi suuremmalla todennäköisyydellä oppilasta uuteen oppimiseen kuin kielteinen "avustaminen".
Katsot fysiikan kirjasta tai Googlesta kaavat. Sijoitat annetut tiedot kaavoihin. Voilà!