Pk:n lastenhoitajilla ei mitään alan koulutusta?!
Lapseni ryhmässä kaksi lastenhoitajaa ja yksi LTO. Ymmärtääkseni näillä kahdella ensimmäisenä mainitulla ei ole minkäänlaista alan koulutusta. Voiko olla totta, onko tämä laillista? Kyse kunnallisesta päiväkodista Helsingissä.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:37"]
Henk.koht. olen nyt siis ärsyyntynyt, koska 3-vuotias lapsemme toistelee kotona olevansa tuhma ja että "Minna suuttui minulle". Hän ei edes ymmärrä nimetä itse vielä ihmisten tunnetiloja, joten hänelle on kirjaimellisesti pitänyt sanoa "nyt minä suutun sinulle", jotta hän tämän ymmärtää toistaa. Tiedän, että tälläkin palstalla on useita arkikasvattajia, joiden mielestä tämä ei olisi ns. pahasti sanottu, mutta ammattilainen osaa kyllä kasvattaa lasta muilla tavoin kuin torumalla tuhmaksi. Mielestäni ei ole kovin kiva, että lapsemme pyytelee meiltä kymmenen kertaa illassa anteeksi ilman syytä ja kertoo olevansa tuhma mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Hän on selvästi järkyttynyt asiasta. ap
[/quote]
Vai onko sanottu teit tuhmasti. Tämän lapsi voi kääntää niin että hän on tuhma vaikka aikuinen tarkoittaisi tekoa. 3-vuotiaalle on hyvä jo alkaa nimetä tunnetiloja, herranen aika sentään, vai ajattelitko odottaa kouluikään. Itse puhun tunteista alle 1-vuotiaalle.
Toinen aihe sitten on työntekijät jotka eivät handlaa alaa koulutuksesta huolimatta...
t. ammattikasvattaja
[/quote]
No kyllä se on niin, että näitä negatiivisia ilmauksia ei pitäisi lapseen ihan nukkumistilanteessa liittää. Onko lapsi tuhma jos ei nukahda ja hoitajalla tästä oikeus suuttua? Ei mielestäni. Minusta tuntuu, että lasta ei opasteta siellä lainkaan toivottuun käyttäytymiseen vaan kasvatetaan torumalla. Olen tätä tosi pitkään enkä todellakaan ole mikään ylihysteerinen leijonamamma. Mielestäni alkaa vain olla kummallista, ettei päyeviä hoitajia löydy ja etenkin kun ko. ongelmia ei ollut pätevien hoitajien kanssa. ap
[/quote]
Noh. Meillä on hoidossa yksi poika, joka ei nuku enää päiväunia, mutta lepäilee samassa tilassa 30 minuuttia. Poika ei tykkää tästä, riehuu ja pelleilee aina, yrittää estää muita nukahtamasta, heittelee peittoaan muiden päälle ja niin edelleen. Jos olisi joku toinen tila ja toinen silmäpari valvomassa, tietenkin siirrettäisiin poika sinne. Mutta kun ei ole, niin poikaa pitää torua ja sanoa, että tuo on tuhmaa, noin ei saa tehdä, muut heräävät tai eivät saa nukahdettua. Tottakai sanon tämän tuimemmalla äänellä (tai kovaa kuiskaten) kuin normaalisti, että poika ymmärtäisi minun olevan tosissani. Tästä on keskusteltu monta kertaa pojan kanssa.
En yhtään ihmettelisi, jos poika sitten kotona sanoisi, että "Minna suuttui minulle ja sanoi tuhmaksi".
T.LTO
[/quote]
Ymmärrä jo, tiedän että lasta on sanottu tuhmaksi ja näitä esimerkkejä on paljon muitakin. On ihan ok laittaa rajoja ja niitä pitää laittaa. Lasta saa ja pitää kieltää, mutta samalla tulee ohjata oikeaan käyttäytymiseen ja antaa myös positiivista huomiota, ei vain huomioida jos lapsi tekee jotain "tuhmasti". Ammattilaiset kyllä ymmärtävät tämän. Sattumalta se on niin monessa asiassa tullut esiin, että nämä "ammattilaiset" eivät näin toimi eikä heillä ole mitään alan koulutusta. Minusta lasta kasvattavilla pitäisi olla JOKIN koulutus. Sosionomi on fantastisen hyvä koulutus, olisin tyytyväinen jos sellainen kasvattaisi lastani. Lähihoitajia ottaisin erittäin mieluusti. Mutta siitä olen huolissani, että ihmiset joilla ei ole MITÄÄN koulutusta, kasvattavat lastani. ap
[/quote]
Entäpä ne lukuisat vanhemmat joilla ei ole mitään alan koulutusta, miten he voivat kasvattaa lapsiaan?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:56"]
Tuoretta(kin) tietoa ja käytännön kokemuksen kautta; päiväkodeissa voi esim Seuren kautta tulla jos jonkinmoista sijaista, mutta yhtään pidempiin sijaisuuksiin (1kk ->) haetaan aina päteviä kasvattajia. Se on sitten eri asia miten niitä on saatavilla ja miten yksikkö ja sen johtaja silloin toimii. Ja vakituiseksi on turha haaveilla pk:n pääsevänsä jos ei ole alan koulutusta ja lähihoitajalla nimenomaan lapset-ja nuoret suuntautuminen. Kys linjaus tehty n.6v sitten mm Hgissä, Vantaalla ja Keravalla, se siis kuntakohtainen linjaus, ei päivähoitolaki.
Ja esim Vantaalla on panostettu viimevuodesta lähtien hlökunnan koulutustasoon mm siten että on vielä erikseen kasvun-ja oppimisen kehityksen lähihoitajia ja epäpätevien avustajien resursseja minimoitu.
En ihan hevillä niele etteikö Hgissäkin olisi vaatimuksena, sijaisillakin siis, alan koulutus, sen verran paljon viim 10v aikana 3 eri kunnan työpaikkailmoituksia tullut katsottua että kyllä se on niissä kaikissa ilmoituksissa vaateena ollut. Yksityiset sitten asia erikseen vaikka tuntuu se niissäkin olevan mainittuna.
-Vakkarina Vantaalla-
[/quote]
Hellä ei ole alan koulutusta, se on tiedossa.
Tuhmaksi lasta ei saa kyllä nimittää. Aikuiset ihmiset kasvattakoon lasta miten haluavat kotonaan, mutta ammattilaisten tulee toimia oikein. Kovin rakentavaa lapsen käytöksen ohjailua ei ole suuttumisella uhkailukaan, etenkään ammattilaiselta. En ole itse keksinyt sitä, että lasta ei saisi nimittää tuhmaksi, vaan kyllä tämä on varhaiskasvatuksen opetuksessa ja luokanopettajien koulutuksessa ihan tiedostettu fakta. Olen nimittäin sattumoisin itse luokanopettaja. ap
[/quote]
Suutarin lapsilla ei ole kenkiä ja luokanopettaja hämmästelee, kun omaa lasta laitetaan päiväkodissa kuriin. Näinpä.
[/quote]
Ja kuria pitää vielä ap:tä heikommin kouluttautunut.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:11"]
Älä nyt silmille hypi, varsinkaan kun en ole sanonut juuta enkä jaata koko tuhma-sanan käyttämiseen :)
Mutta nyt sanon eli itse en käytä kys sanaa lasta ohjatessani (en siis totea, että Kaaleppi nyt olet tuhma) vaan totean esim että lapsen käytös ei ole nyt "sopivaa" tai tuo ei ole nyt oikein toimittu, siitä tulee paha mieli toiselle, ei ole kiva jos käyttäytyy kys tavalla, mietipä asiaa toisinpäin eli sinä haluaisit levätä/nukkua mutta Riina (tai joku muu) ei antaisikaan sinulle leporauhaa jne.jne riippuen asiasta ja tilanteesta.Lapsen käytös voi olla "tuhmaa", mutta hyvin harvoin lapsi itsessään on tuhma jos niin nyt voi sanoa (jep, olen kohdannut pari kertaa lapsia joilla sen tason sos.emotionaalisia ongelmia että käyttäytyneet tahallaan myös tuhmasti saadakseen huomiota ja purkaakseen omaa oloaan.
Mutta se minkä olen huomannut tässä vuosien varrella on se että "kun yhdelle kumartaa niin toiselle pyllistää", aina tuntuu olevan jotakin mistä vanhemmat voivat rutista, ihan vaikka se että se kumisaapas tai vaatekappale joka on satoja kertoja pyydetty nimeämään onkin päässyt katoamaan siellä eteisnaulakon vaatemelskeessä.
-31-
[/quote]
Näinhän se on, mutta nämä hoitajat ovat kohta vuoden olleet lapseni ryhmässä enkä lähtökohtaisesti ollut mitenkään järkyttynyt kouluttamattomuudesta. Enkä ole koskaan mistään päiväkotiin valittanut. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut ja jo hoitajien puheesta itse kykenen näkemään, että heillä ei ole käsitystä varhaiskasvatuksesta, ei siis minkäänlaista alkeellista pohjaa toiminnalleen (ja kun tiedossa on että ovat kouluttamattomia). Tämäkin on vielä ollut ihan ok, kaikki eivät ole samanlaisia, mutta nyt on tullut niin monia asioita kotona esiin, joista en vain voi nähdä että ne olisivat minkäänlaisen ammattikasvattajan sanomia asioita. Ja tämä kyllä häiritsee, koska toivoisin että ryhmään edes haettaisiin päteviä hoitajia. Ymmärrän, että he tarvitsevat työtä, mutta pitkällä tähtäimellä varmasti vaikuttaa lapsiin (ryhmän melutaso, laadukas kasvattaminen, ei toruta vaan ohjataan, jne), se, että ryhmän aikuisilla ei ole koulutusta. ap
Kauheaa varhaiskasvatuksen arvon vähättelemistä tässä ketjussa. On aivan eri asia kasvattaa kotona omaa lastansa kuin vilkasta 12 lapsen laumaa, jossa varmasti myös eri tasoisia lapsia. Lapsella ON oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja siihen kuuluvat koulutetut hoitajat. Luuletteko, että päiväkodit yleensä toimisivat niin mallikkaasti, jos hoitajila ei olisi koulutusta? ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:18"]
Kauheaa varhaiskasvatuksen arvon vähättelemistä tässä ketjussa. On aivan eri asia kasvattaa kotona omaa lastansa kuin vilkasta 12 lapsen laumaa, jossa varmasti myös eri tasoisia lapsia. Lapsella ON oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja siihen kuuluvat koulutetut hoitajat. Luuletteko, että päiväkodit yleensä toimisivat niin mallikkaasti, jos hoitajila ei olisi koulutusta? ap
[/quote]
Voi kauheeta, ap:n "laatulapsi" joutuu olemaan tavallisten pulliaisten lasten seassa...
Kyllä minä tiedän monia ja monia pk hoitajia keillä ei ole mitään koulutusta, ei Se mitenkään epänormaalia ole. Lukiosta päässeitä lastenhoitaja-apulaisia yms, jos taustalla vaan on lastenhoitokokemusta Nii kyllähän sitä töihin pääsee
Ainakin työpaikkailmoituksissa joita olen katsonut lukee että vaaditaan alan koulutus.
Aloitusviestissä kirjoitat, että "ymmärtääkseni näillä kahdella ensimmäisenä mainitulla ei ole minkäänlaista alan koulutusta." Myöhemmin kirjoitat, että hoitajat itse ovat sanoneet, ettei heillä ole koulutusta. Miksi siis muotoilit asian noin oudosti aloitusviestiin, jos asia kerran on selvä, että koulutusta ei ole? Minulle jäi kuva, että muista syistä (kenties epäammattimaisesta otteesta johtuen) oletat, että heillä ei koulutusta ole, kun käytit sanaa "ymmärtääkseni".
Sijaiseksi voi meidän kunnassa ruveta kuka tahansa. Joten ei ole ennen kuulumatonta, että sen LTO:n lisäksi ryhmässä toimii myös kouluttamattomia sijaisia. Ja kyllä se myös on laillista, sillä päteviä sijaisia ei aina löydy. Onko se hyvä asia, että lapsia hoitaa ja kasvattaa täysin kouluttamattomat henkilöt? Ei tietenkään ole. Mutta tällainen se tilanne vaan monilla paikkakunnilla on.
Lastentarhassa kasvatus noudattelee aivan tiettyjä valtakunnallisia linjauksia. Siihen nähden katsoisin, että hoito on tarpeeksi laadukasta. Lastentarha ei ole mikään hoitoakatemia, vaan siellä lapsia hoidetaan ja tuetaan heidän kehitystään niin, että he selviävät vähitellen myös oikeasta maailmasta, siis koulusta, työelämästä jne. Oikea elämä on kaikkea muuta kuin tasalaatuista. Kaipa me kaikki toivomme, että lapsistamme kasvaa joustavia, erilaisiin ihmisiin ja tilanteisiin sopeutuvia sekä pärjääviä aikuisia.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:43"]
Henk.koht. olen nyt siis ärsyyntynyt, koska 3-vuotias lapsemme toistelee kotona olevansa tuhma ja että "Minna suuttui minulle". Hän ei edes ymmärrä nimetä itse vielä ihmisten tunnetiloja, joten hänelle on kirjaimellisesti pitänyt sanoa "nyt minä suutun sinulle", jotta hän tämän ymmärtää toistaa. Tiedän, että tälläkin palstalla on useita arkikasvattajia, joiden mielestä tämä ei olisi ns. pahasti sanottu, mutta ammattilainen osaa kyllä kasvattaa lasta muilla tavoin kuin torumalla tuhmaksi. Mielestäni ei ole kovin kiva, että lapsemme pyytelee meiltä kymmenen kertaa illassa anteeksi ilman syytä ja kertoo olevansa tuhma mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Hän on selvästi järkyttynyt asiasta. ap
[/quote]
Vai onko sanottu teit tuhmasti. Tämän lapsi voi kääntää niin että hän on tuhma vaikka aikuinen tarkoittaisi tekoa. 3-vuotiaalle on hyvä jo alkaa nimetä tunnetiloja, herranen aika sentään, vai ajattelitko odottaa kouluikään. Itse puhun tunteista alle 1-vuotiaalle.
Toinen aihe sitten on työntekijät jotka eivät handlaa alaa koulutuksesta huolimatta...
t. ammattikasvattaja
[/quote]
No kyllä se on niin, että näitä negatiivisia ilmauksia ei pitäisi lapseen ihan nukkumistilanteessa liittää. Onko lapsi tuhma jos ei nukahda ja hoitajalla tästä oikeus suuttua? Ei mielestäni. Minusta tuntuu, että lasta ei opasteta siellä lainkaan toivottuun käyttäytymiseen vaan kasvatetaan torumalla. Olen tätä tosi pitkään enkä todellakaan ole mikään ylihysteerinen leijonamamma. Mielestäni alkaa vain olla kummallista, ettei päyeviä hoitajia löydy ja etenkin kun ko. ongelmia ei ollut pätevien hoitajien kanssa. ap
[/quote]
Niin, onko lapselle sanottu että "olet tuham kun et nuku" vai " nyt toimit tuhmasti kun häiritset muiden lepohetkeä".
[/quote]
Ei ole sanottu näin vaan kutsuttu tuhmaksi. Tässä se ero laadukkaaseen varhaiskasvatukseen havainnollisesti tulee esille. Esimerkkejä on monia muitakin. ap
[/quote]
Eli sinä olet keskustellut jo hoitajien kanssa näistä nukkumatilanteen jutuista ja he ovat kertoneet sanoneensa lasta tuhmaksi, koska hän ei nuku? Mitä he sanoivat kun kerroit, että mielestäsi se ei ole hyvää varhaiskasvatusta?
[/quote]Mitä se LTO sanoi kun keskustelit tuosta hänen kanssaan?
Valitettavasti äitiyskään ei vaadi minkäänlaista koulutusta..
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:17"]
Päiväkodissa voi olla lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan sijaisena vaikka ei olisi minkäänalan koulutusta.
[/quote]
Eikö sellainen tavallaan laita koulutuksen kyseenalaiseksi? Jos kerran sillä ei loppupeleissä olekaan väliä?
[/quote]
Kyllä sillä on väliä erittäin paljon. Tunnen lastentarhanopettajia ja lapsiin suuntautuneita lähihoitajia henkilökohtaisesti, ja kyllä heidän pedagogiset taitonsa ja muu ammatillisuutensa on erittäin hyvää. Eihän tämä osaamattomuus niin räikeästi arjessa näiden kouluttamattomien kohdalla näy, koska päiväkodissa ei tapahdu mitään suuren riskin toimintaa kuten esim. sairaaloissa (joissa osaamaton ihmine ei voi toimia), mutta osaamattomuuden vaikutukset tulevat esiin lapsen puheissa ja hoitajien käytöksessä. ap
[/quote]
Ei se ole koulutus joka tuo tätä taitoa hoitaa lapsia. Minulla esim. ei ole mitään koulutusta ko. ammattiin ja silti väitän, että hoitaisin lapsia sata kertaa paremmin kuin meidän lto tai lähihoitajat. Se on kuulkaa maalaisjärki joka laittaa toimimaan sosiaalisissa tilanteissa, ei koulutus.
Aina voi laittaa muksunsa johonkin yksityiseen ja tarpeeksi eksklusiiviseen päiväkotiin, jos se peruskaura, mitä normilapsille tarjotaan kunnan päivähoidossa, ei kelpaa. Kunnallinen päivähoito on hinta-laatusuhteeltaan korkeatasoista ja valvottua toimintaa. Yksityisissä raha puhuu, mutta valvonta on vähän niin ja näin.
Haa! Ite olin 3kk päivökodissa ilman koulutusta sekä lapsettomana. 21vuotiaana
Mitä merkitystä koulutuksella, jos sitä ei edes päiväkodeissa arvosteta? Jos kotona huoltaja osaa mielestään erottaa kouluja käymättömät koulutettuihin, niin jotenkin tulee kuva, ettei päiväkoti oikeasti halua kasvattaa lapsia vaan säilyttää.
Pointti tässä on se, että koulutus ei tuo maalaisjärkeä, jolla puhutaan toiselle ihmiselle. Koulujä käyneellä voi olla huonot sosiaaliset taidot, mutta taas jollakin kouluttamattomalla voi olla luontainen kyky puhua herttaisesti ja olla sosiaalisesti järkevä ja taitava.
Toki päiväkodeissa täytyy olla koulutuksen saaneet hoitajat, mutta se ei takaa sitä, että lto ei joskus sanoisi lapselle, että olet tuhma.
-Järki käteen-
Juu jos yks vanhempi kokee, että hänen kultamussukkaansa on hoidettu huonosti niin kyllä on aika laittaa maan vasut uusiksi joka tasolla. Muistakaa kirjata erityispykälä, että ap:n mukeloa ei saa kasvattaa muuten kuin vain äidin autorisoimien prinsiippien mukaisesti ja käyttäen sellaisia sanamuotoja, ettei mukelo osaa niitä väärin ymmärtää ja kertoa muunnellusti eteenpäin. Videovalvonta nukkaritiloihin, että äiti voi valvoa laadun toteutumista minuuttiaikataululla.
Lastenhoitajista ja lastentarhanopettajista on huutava pula, joten siksi pidempiaikaisia työsopimuksia (ei kuitenkaan vakituisia) saa myös ilman alan koulutusta. Palkasta lähtee vain pieni koulutuslisä pois, mutta kyse on hyvin nimellisestä summasta.
Päiväkodeissa on myös yleensä paljon työkkärin työllistettyjä ja työharjoittelijoita.
Helsingissä ja joissain muissa kunnissa on sellainen sääntö. että vakituiseen virkaan lastenhoitajaksi ei saa palkata ilman alan koulutusta. Eli pitää olla joko vanha lastenhoitajan koulutus tai sitten nykymuotoinen lähihoitajakoulutus, jossa suuntautumisena lasten ja nuorten hoito ja kasvatus.
Älä nyt silmille hypi, varsinkaan kun en ole sanonut juuta enkä jaata koko tuhma-sanan käyttämiseen :)
Mutta nyt sanon eli itse en käytä kys sanaa lasta ohjatessani (en siis totea, että Kaaleppi nyt olet tuhma) vaan totean esim että lapsen käytös ei ole nyt "sopivaa" tai tuo ei ole nyt oikein toimittu, siitä tulee paha mieli toiselle, ei ole kiva jos käyttäytyy kys tavalla, mietipä asiaa toisinpäin eli sinä haluaisit levätä/nukkua mutta Riina (tai joku muu) ei antaisikaan sinulle leporauhaa jne.jne riippuen asiasta ja tilanteesta.Lapsen käytös voi olla "tuhmaa", mutta hyvin harvoin lapsi itsessään on tuhma jos niin nyt voi sanoa (jep, olen kohdannut pari kertaa lapsia joilla sen tason sos.emotionaalisia ongelmia että käyttäytyneet tahallaan myös tuhmasti saadakseen huomiota ja purkaakseen omaa oloaan.
Mutta se minkä olen huomannut tässä vuosien varrella on se että "kun yhdelle kumartaa niin toiselle pyllistää", aina tuntuu olevan jotakin mistä vanhemmat voivat rutista, ihan vaikka se että se kumisaapas tai vaatekappale joka on satoja kertoja pyydetty nimeämään onkin päässyt katoamaan siellä eteisnaulakon vaatemelskeessä.
-31-