Pk:n lastenhoitajilla ei mitään alan koulutusta?!
Lapseni ryhmässä kaksi lastenhoitajaa ja yksi LTO. Ymmärtääkseni näillä kahdella ensimmäisenä mainitulla ei ole minkäänlaista alan koulutusta. Voiko olla totta, onko tämä laillista? Kyse kunnallisesta päiväkodista Helsingissä.
Kommentit (62)
Päiväkodissa voi olla lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan sijaisena vaikka ei olisi minkäänalan koulutusta.
Aika ihmeellistä. Tämä häiritsee minua nimenomaan siksi, että tämä ammattitaidottomuus näkyy heidän käytöksessään päiväkodissa. Tuntuu aivan turhalta alkaa huomauttelemaan pikkuasioista, kun heillä ei edes lähtökohtaisesti ole ammattilaisen kasvatustaitoja. ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:17"]Päiväkodissa voi olla lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan sijaisena vaikka ei olisi minkäänalan koulutusta.
[/quote]
Uskomatonta. Miten peruskoulusta päässyt voi olla olen sijainen kun ei oo mitään kokemusta alasta.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:17"]
Päiväkodissa voi olla lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan sijaisena vaikka ei olisi minkäänalan koulutusta.
[/quote]
Eikö sellainen tavallaan laita koulutuksen kyseenalaiseksi? Jos kerran sillä ei loppupeleissä olekaan väliä?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:28"]
[/quote]
Eikö sellainen tavallaan laita koulutuksen kyseenalaiseksi? Jos kerran sillä ei loppupeleissä olekaan väliä?
[/quote]
Aina ei saa pätevää sijaista.
Mistä ap tiedät ettei heillä ole koulutusta?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:28"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä sillä on väliä erittäin paljon. Tunnen lastentarhanopettajia ja lapsiin suuntautuneita lähihoitajia henkilökohtaisesti, ja kyllä heidän pedagogiset taitonsa ja muu ammatillisuutensa on erittäin hyvää. Eihän tämä osaamattomuus niin räikeästi arjessa näiden kouluttamattomien kohdalla näy, koska päiväkodissa ei tapahdu mitään suuren riskin toimintaa kuten esim. sairaaloissa (joissa osaamaton ihmine ei voi toimia), mutta osaamattomuuden vaikutukset tulevat esiin lapsen puheissa ja hoitajien käytöksessä. ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:32"]
[/quote]
Ovat sanoneet näin. ap
[/quote]
Ovat sanoneet näin. ap
[/quote]
Miten ja millä sanoin? "mä oon Minna, mulla ei ole alan koulutusta" näinkö vai miten? Kuulostaa nimittäin harvinaiselta tilanteelta ettei kummallakaan hoitajalla olisi koulutusta.
Miten kouluttamattomuus näkyy, ihan konkreettisesti?
Henk.koht. olen nyt siis ärsyyntynyt, koska 3-vuotias lapsemme toistelee kotona olevansa tuhma ja että "Minna suuttui minulle". Hän ei edes ymmärrä nimetä itse vielä ihmisten tunnetiloja, joten hänelle on kirjaimellisesti pitänyt sanoa "nyt minä suutun sinulle", jotta hän tämän ymmärtää toistaa. Tiedän, että tälläkin palstalla on useita arkikasvattajia, joiden mielestä tämä ei olisi ns. pahasti sanottu, mutta ammattilainen osaa kyllä kasvattaa lasta muilla tavoin kuin torumalla tuhmaksi. Mielestäni ei ole kovin kiva, että lapsemme pyytelee meiltä kymmenen kertaa illassa anteeksi ilman syytä ja kertoo olevansa tuhma mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Hän on selvästi järkyttynyt asiasta. ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:17"]
[/quote]
[/quote]
Mitäs sitten tehdään kun päteviä ei ole? Minusta on outoa että ryhmässä on kaksi kouluttamatonta. Varmaan suhteilla palkattu. Kannattaa valittaa asiasta. Koulutuksella todellakin on merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:37"]
[/quote]
Ovat sanoneet näin. ap
[/quote]
Miten ja millä sanoin? "mä oon Minna, mulla ei ole alan koulutusta" näinkö vai miten? Kuulostaa nimittäin harvinaiselta tilanteelta ettei kummallakaan hoitajalla olisi koulutusta.
[/quote]
Juuri näin se on tullut ilmi. Olin itsekin hämmästynyt, mutta näin asia on. ap
Kannattaa valittaa mahdolliaumman monelle taholle. Varmaan johtajan tuttuja, jos noin monta on samaan ryhmään sattunut.
Kyllä käytän tuhmasi käyttäytymistä ja rumasti käyttäytymistä puhekielessä. Tällähän lapsi oppii nimeämään tunteita. Myös kerron että hermostun tai suutun tilanteen vaatiessa. Ja ammattilainen olen lastenhoitoon. Taitaa olla nyt ap vain herkempi äiti pikku mussulleen.
Lapselle voi kyllä hyvin sanoa, että nyt minä suutun sinulle.
Henk.koht. olen nyt siis ärsyyntynyt, koska 3-vuotias lapsemme toistelee kotona olevansa tuhma ja että "Minna suuttui minulle". Hän ei edes ymmärrä nimetä itse vielä ihmisten tunnetiloja, joten hänelle on kirjaimellisesti pitänyt sanoa "nyt minä suutun sinulle", jotta hän tämän ymmärtää toistaa. Tiedän, että tälläkin palstalla on useita arkikasvattajia, joiden mielestä tämä ei olisi ns. pahasti sanottu, mutta ammattilainen osaa kyllä kasvattaa lasta muilla tavoin kuin torumalla tuhmaksi. Mielestäni ei ole kovin kiva, että lapsemme pyytelee meiltä kymmenen kertaa illassa anteeksi ilman syytä ja kertoo olevansa tuhma mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Hän on selvästi järkyttynyt asiasta. ap
[/quote]
Vai onko sanottu teit tuhmasti. Tämän lapsi voi kääntää niin että hän on tuhma vaikka aikuinen tarkoittaisi tekoa. 3-vuotiaalle on hyvä jo alkaa nimetä tunnetiloja, herranen aika sentään, vai ajattelitko odottaa kouluikään. Itse puhun tunteista alle 1-vuotiaalle.
Toinen aihe sitten on työntekijät jotka eivät handlaa alaa koulutuksesta huolimatta...
t. ammattikasvattaja
[/quote]
Ja tällä tarkoitan sitä, että lastahan voi esim. kasvattaa kertomalla, että tuo sattuu ja tuntuu pahalta, pyydä anteeksi/toiselle tulee paha mieli, noin ei tehdä, jne. Mutta lapsemme ei ole siis ketään lyönyt tai muutenkaan mitään erikoista tehnyt (ei ole meille kerrottu, ja kyllähän ammattilaisten pitäisi kertoa jos ongelmia olisi), vaan tämä tuhmaksi nimittäminen liittyy ilmeisesti nukkumistilanteeseen ja siihen ettei hän nukahda, kuten myös hoitajan suuttuminen. ap
Jos ovat sijaisia, voivat olla töissä ilman koulutusta. Jos heillä on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, on heillä oltava alan koulutus (yleensä lastenhoitaja, päivähoitaja tai lähihoitaja). Sijaisella on aina vastuu lapsista, oli koulutusta tai ei.