Huonoja hyvinä pidettyjä elokuvia?
Tai muuten jotenkin tunnettuja, klassisia leffoja jotka ei kuitenkaan ole oikeastaan edes katsomisen arvoisia.
Kommentit (255)
Mikä määrittää "hyvänä pidetyn" elokuvan, se että elokuva on oikeasti kriitikoiden ylistämä vaiko se että naapurin Pertsa sanoi että elokuva on "hyvä"?
Jos suurin osa ketjun elokuvista olisi oikeasti mestariteoksia voisin vain pitää turpani tukossa, mutta yllättävän moni kommentoi jotain tyyliin "kauhea kankkunen" tai "fast and furious". Kuka näitä oikeasti on ikinä pitänyt hyvinä elokuvina ja miksi olette yllättyneitä että eivät sitä ole?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:53"]
12 years a slave
Siis mikä oli pointti? Juu tiedetään, että orjilla on ollut kurjaa. Jos haluaisin nähdä pelkkää ihmisten kiduttamista katsoisin sitä. Ja loppukin suorastaan "mitä helvettiä" -osastoa... ei edes auttanut niitä muita. Juonellisesti _todella_ onneton.
[/quote]
Voin kertoa sinulle pointin; Se on syyllistää kaikki valkoihoiset maailman loppuun asti siitä, mitä jotkut pahat, ahneet p...kiaiset, jotka osaksi (arabien ja mustien oma osuus on aika vaiettu) sattuivat olemaan valkoisia, tekivät mustille orjabisneksessä. Tämä oli propagandafilmi. Se oli sen pointti.
[/quote]
Perustuu Solomon Northupin elämänkertaan, eli periaatteessa tositapahtumiin. Elämänkerralliset leffat ei ehkä juonellisesti parhaasta päästä, mutta pistävät kyllä miettimään.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:32"]Miksi täällä monet ajattelevat, että ne kaupallisesti hypetetyt elokuvat olisi sama asia kuin "hyvä elokuva"?
[/quote]
Mietiskelin samaa. Jotkut supersankarileffat tai twilightit tai nälkäpelit nyt ei edes yritä olla mitään huippuelokuvia vaan rahan vuoksi tehtyjä. Se ei tarkoita, etteikö niistä vois pitää, mutta mun mielestä on vähän turha haukkua jotain aivot-narikkaan-leffoja, kun suuri osa niistä pitäneistäkään tuskin pitää niitä minään elokuvamaailman taidonnäytteinä.
Sideways. Ärsyttää päähenkilön selkärangattomuus ja kusipäisyys. En pysty sympatiseeraamaan enkä samaistumaan, ja muutenkin tarina jää ohueksi.
Minä en ymmärrä miksi Titanicia haukutaan ja olen vielä mies. Minusta se on todella hyvin tehty, loistava ajankuvaus ja yksityiskohtien tarkkuus siinä laivassa ym, tuntuu kuin olisi itse matkalla. Jos vain Titanic aiheena kiehtoo, kuten minua on aina kiehtonut, en ymmärrä jos ei elokuvasta pidä, ei kai se rakkaustarina koko elokuvaa voi pilata?
Mielestäni se rakkaustarina oli hyvä keino kertoa sitä tarinaa, saatiin läpileikkaus eri sosiaaliluokkiin ja muutenkin sen vuoksi, että siitä olisi helposti muuten tullut liian dokumentinomainen ja tylsä. Rakkaustarina sai kiinnostumaan paremmin hahmojen kohtalosta. Mielenkiinnolla kuulisin perusteluja siitä, miksi se on joidenkin mielestä niin huono. Toki, jos ei voi sietää vaikka Leonardo Dicapriota, niin vaikuttaahan se leffaelämykseen, muttei sen saisi liikaa vaikuttaa arvioon siitä elokuvasta, joka kuitenkin on erittäin kunnianhimoinen ja visuaalisesti näyttävä ja huolellisesti toteutettu. Mielestäni se on myös uskottavan tuntuinen.
Myöskään Amelien haukkumista en ymmärrä, kaunis elokuva omaperäisestä ja ujosta pariisilaisnaisesta, joka haluaa parantaa maailmaa. Sympaattinen. Ettette vain olisi hieman kateellisia suloiselle Audrey Tautoulle? ;) Tässä elokuvassa myös soundtrack on loistava.
Yksi elokuva jonka hehkutusta en ymmärrä, on Casablanca. Se saa aina täydet pisteet, joskus jopa 6/5 tähteä, mutta minun mielestäni se ei ole kovin kummoinen. Ihan hyvä elokuva, melko lyhytkin, mutta sitä älytöntä hehkutusta en ymmärrä.
-m30
Jotkut John Fordin mestariteoksiksi ylistetyt länkkärit on mielestäni ajan hampaan nakertamia peruslänkkäreitä. En ymmärrä mikä niistä tekee niin erikoisia. Jotkin elokuvat joissa "loistaa" pääosassa joku omasta mielestäni keskinkertainen näyttelijä, kuten Jack Nicholson ja Meryl Streep. Tarantinon elokuvat yliarvostettuja myös.
Minun piti elää 45-vuotiaaksi ennen kuin tajusin edellä haukutun Kellopeli Appelsiinin mestarillisuuden. Olin nuorempana sitä mieltä että elokuva oli kökköisen 70-lukulainen ja mässäili mielettömästi väkivallalla. Näin siinä vain vikoja. Mutta hemmetti, nyt kun katsoin sen sellaisen 15 vuoden tauon jälkeen niin ymmärsin miten kiehtova ja kaunis se on visuaalisesti verrattuna nykyajan kyhäelmiin ja miten siinä on järjetön määrä asioita jotka olivat minulta jääneet aiemmin niiden ikävimpien kohtausten varjoon. Pystyin jollain lailla myös eläytymään Alexin tarinaan ja näkemään siinä yhtymäkohtia holhousyhteiskuntaamme... Kuten tekijänsä muitakin leffoja, sitä pitää katsoa vähän pintaa syvemmälle.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 14:53"]
12 years a slave
Siis mikä oli pointti? Juu tiedetään, että orjilla on ollut kurjaa. Jos haluaisin nähdä pelkkää ihmisten kiduttamista katsoisin sitä. Ja loppukin suorastaan "mitä helvettiä" -osastoa... ei edes auttanut niitä muita. Juonellisesti _todella_ onneton.
[/quote]
Solomon Northup toimi aktiivisesti orjuuden lakkauttamisliikkeessä.
Avatar: ylipitkä, kliseinen juoni
Gravity: ylipitkä, ei kunnon juonta
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:24"]
Avatar: ylipitkä, kliseinen juoni Gravity: ylipitkä, ei kunnon juonta
[/quote]
Yläpeukku Avatar-mielipiteelle ja alapeukku Gravity-mielipiteelle.
Tämän takia pitäisi olla yksi leffa yhdessä kommentissa.
Mikä tahansa missä on Cameron Diaz, Jim Carrey tai Will Smith.
Rakastunut Shakespeare. Ja oli ällistyttävää, että Paltrow sai vielä roolistaan oscarin.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:26"]
Englantilainen potilas on minusta sekava ja pitkästyttävä eikä sitä pelasta edes Ralph Fiennes.
[/quote]
Rakastin tätä leffaa teininä, minusta se oli kiehtova ja kaunis rakkauskertomus. Katsoin sen sitten uudestaan vähän päälle kolmekymppisenä, ja tajusin ettei leffassa ole kyse rakkaudesta, vaan pakkomielteisestä himosta.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:12"]
Rakastunut Shakespeare. Ja oli ällistyttävää, että Paltrow sai vielä roolistaan oscarin.
[/quote]
Joseph Fiennes on kyllä vaivaannuttavan kökkö näyttelijä. Uskomatonta, että Ralph on hänen veljensä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 18:26"]
Englantilainen potilas on minusta sekava ja pitkästyttävä eikä sitä pelasta edes Ralph Fiennes.
[/quote]
Rakastin tätä leffaa teininä, minusta se oli kiehtova ja kaunis rakkauskertomus. Katsoin sen sitten uudestaan vähän päälle kolmekymppisenä, ja tajusin ettei leffassa ole kyse rakkaudesta, vaan pakkomielteisestä himosta.
[/quote]
En ole katsonut mutta tuohan kuulostaa paljon mielenkiintoisemmalta aiheelta kuin perus rakkauskertomus.
Ainoa kerta, kun olen nukahtanut leffassa, oli kun katsoin Kaikki elämäni aamut -elokuvaa, pääosassa Gerard Depardieu. Tylsyyden maksimointia ja gamban vongutusta.
Ohis mutta Hohto on menettänyt sitä hohtoaan ajan myötä. Itsetarkoituksellisia kamera-ajoja.
Vähän Ot mutta odotan yhä milloin American beauty kolahtaa kunnolla. Katoin sen kun olin 14v ja seuraavan kerran 22 vuotiaana. En vaan päässyt tarpeeksi sisälle.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 00:14"]Blue Lagoon!! Voi kun ne olis syönyt niitä myrkkymarjoja heti alussa.
[/quote]:)