Paksusuolen tähystys, apua!
Sattuuko se? Puudutetaanko, saako särkylääkettä tai rauhoittavaa? Minulla on julmat peräpukamat, jotka ovat aika usein kipeät ja rasvaan niitä käsikaupparasvalla. Miten niiden kanssa voi tähystää? Ei helvatti!
Ja kuulemma se tyhjennys vasta rankkaa on. Picoprep-nimistä valmistetta käsketään lähetteessä ostamaan. Onko se pahaa? Oletteko noudattanneet noita ruokarajoituksia jo viikkoa ennen? Minä kuolen nälkään, jos jollain liemillä pitäisi viikko elää ja teen raskasta työtä.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:43"]
Kyllä ikävä kyllä ! ilkeä toimenpide mutta saat varmaa tietoa joskus tieto lisää tuskaa mutta auttaa pelastamaan ihmishenkiä joten on vaivan arvoinen !
[/quote] Hahaaa, USAssa saa nukutuksen, ei mitaan kipuja. Suomessa kidutetaan potilaita.
ai ei suomessa nukuteta? olin juuri tähystysessä viime viikolla ja itsestään selvää oli, että sain lyhyen nukutuksen. nukahdin, ja kun heräsin niin toimenpide oli ohi ja mihinkään ei todellakaan sattunut. eikä se tyhjennyskään niin paha ollut. nälkähän siinä oli jonkin aikaa, mutta lääkäri antoi saikkua vuorokauden ennen tähystystä. ja saksasta kirjoittelen. kysy voitko saada lyhyen nukutuksen, sehän on kauheeta kidutusta jos pitää hereillä kärvistellä!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:11"]
ai ei suomessa nukuteta? olin juuri tähystysessä viime viikolla ja itsestään selvää oli, että sain lyhyen nukutuksen. nukahdin, ja kun heräsin niin toimenpide oli ohi ja mihinkään ei todellakaan sattunut. eikä se tyhjennyskään niin paha ollut. nälkähän siinä oli jonkin aikaa, mutta lääkäri antoi saikkua vuorokauden ennen tähystystä. ja saksasta kirjoittelen. kysy voitko saada lyhyen nukutuksen, sehän on kauheeta kidutusta jos pitää hereillä kärvistellä!
[/quote]
Mistä tiedät, jos nukuit koko ajan?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:46"]
Sattumisen määrä riippuu tekijän ammattitaidosta/potilaasta välittämisestä, skaala on "ei tunnu missään" - "tappakaa jo"
[/quote]
Tämän kirjoittaja on selkeästi veteraani kolonoskopiassa ja osasi hyvin kiteyttää kyseisen operaation vaikutukset ja tuntemukset, eli vaihtelee suuresti riippuen niin potilaasta itsestään, kuin sen tekijöistäkin.
Itse olen ollut muutamaan kertaan kyseisessä operaatiossa ja minulle haastavinta on ollut kyseisen litkun juominen ennen operaatiota. Viimeiset pari litraa ei meinannu mennä yrjöömättä alas.
Itse operaation sattuminen taas on eniten kiinni lääkärin ammattitaidosta ja välittämisestä. Itselleni operaation on tehnyt kaksi eri lääkäriä ja ensimmäisen lääkärin tekemänä se oli todella tuskainen kokemus, kun taas jälkimmäisen tekemänä ne meni lähes kuin vettä vaan. Tietysti jälkimmäisiin tuntemuksiin vaikutti sekin, että ensimmäisistä operaatioista oli muodostunut pieni pelko ja kun jälkimmäiset menikin aiemmin koettua paljon helpommin, niin ne tuntui lähes läpihuutojutuilta.
Kyseinen operaatio itsessään ei tunnu oikeastaan lainkaan, eli sen "jöötin kulkemista suolessa ei tunne oikeastaan ollenkaan, vaan kipu aiheutuu suoleen pumpattavasta ilmasta, jota siis pumpataan mutkakohdissa. Mitä enemmän ilmaa pumpataan, sen enemmän sattuu. Tuntuu siis vähän siltä, kuin olisi kunnon vatsan poltteita potenssiin monta, etkä kykene pieremään. Operaation jälkeen sitten piereskelläänkin oikeen tuelta. Sekin hieman häiritsi, kun ei saanut operaatiohuoneen vessassa pereskellä rauhassa, vaan ovi piti pitää raollaan.
[/quote]
Nyt jäi häiritsemään, miksi ovi piti pitää raollaan?
Jos on uusimmat laitteet, eivät siemenet enää tuki niitä. Näin mulle sanottiin. Sain syödä mitä vaan tyhjentämisen alkuun asti. (Kiivinsiemenet tukki pahiten ne vanhat laitteet)
.
Kysy, että onko niillä niin vanhat tähystimet, että täytyy varoa siemeniä.
Sattumisen määrä riippuu tekijän ammattitaidosta/potilaasta välittämisestä, skaala on "ei tunnu missään" - "tappakaa jo"