Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuisitko, jos laiha tuttavasi utelisi sinun, ylipainoisen elämäntapoja?

Vierailija
13.03.2025 |

Kysymys otsikossa. Loukkaantuisitko, jos olet itse ylipainoinen ja tuttavasi laiha, niin tuttavasi suorista kysymyksistä ja vihjailuista liittyen elämäntapoihisi?

Minun mielestä tuo on tökeröä ja osoittaa sen, että edelleen monilla on tiukassa luulot liittyen ylipainoisen elämään. Luullaan että lihava on kaikessa passiivinen, hänelle voi sanoa mitä vaan. On ahmimishäiriö, korkea verenpaine, eikä salaattia kaapissa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole oikein mitään mistä nainen ei voisi loukkaantua ja elopaino nyt varmaan siellä listan kärkipäässä

Vierailija
2/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämäntapani ovat varmasti terveellisemmät kuin sen laihan, joka utelee, joten en loukkaantuisi. Voisin auttaa häntä. 

T. Lievästi ylipainoinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä hämmästyisin, miksi joku sellaisia utelee.

Vierailija
4/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todennäköisesti elintavoissa on jotakin pahasti pielessä, jos on vähääkään ylipainoinen. 

Vierailija
5/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin siltä et ootko muistis tutkituttanu. Muistisairaathan kyselevät kaikenlaista ihan estotta.

Ja sit voi kysyä et pelottaako et laihdun ja oon paremman näköinen kuin sinä. 

Vierailija
6/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuisitko, jos hyvin koulutettu, sivistynyt ihminen kyseli sinulta, somea vain seuraavalta matala asteiden koulutuksen saaneelta, sinun elintapojasi?

Vierailija
7/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut tuollaista vastaan. Käskisin lopettamaan.

Vierailija
8/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No todennäköisesti elintavoissa on jotakin pahasti pielessä, jos on vähääkään ylipainoinen. 

Ääliö.

Vierailija
9/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä loukkaannu. Osaan valistaa. Mikäli joku nillittää ylipainosta, pyydän häntä tulemaan vittuilemaan sitten haudalle, ettei lisää stressiä näin elinaikana. Stressi kun tuppaa olemaan paljon haitallisempaa kuin läski. Mikäli tämä ei mene perille, niin valistan sitten kysyjää sillä, että hänellä taitaa olla pas - kaa aivojen tilalla. Tällä nämä keskustelut ovat hoituneet vallan mainiosti.

Vierailija
10/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla voi hoikalla olla elintavat pielessä ja yllätyin kuinka monilla hoikilla oli syömishäiriö.

Ei ole kaikki sellaista kuin päällisin puolin voisi kuvitella. Ei kaikki hoikat edes harrasta mitään liikuntaa kun

luullaan kaikkien ei ylipainoisten olevan urheilullisia. 😅

Vierailija
11/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on läheinen tuttu, en, mutta jos joku hyvänpäiväntuttu alkaisi udella, niin en varmaan vastaisi vaan kääntäisin asian muihin puheenaiheisiin. 

Sinänsä mielelläni tästä puhun, koska ihmiset luulee että pitää vetää herkkuja kaksin käsin että voi päätyä sairaalloisen lihavaksi, kuten minä. Käytännössä en syö herkkuja juurikaan. Kotiruokaa vaan vaihdevuodet ohittaneen lyhyen istumatyötä tekevän naisen kulutukseen nähden liikaa, koska nälänhallinta on sekaisin - jos syön vain niin vähän että laihtuisin, on huutava nälkä.

Vierailija
12/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että fiksu vastailee kaikkiin uteluihin. Joku voi nuorena vahingossa. Lisäksi ilkeämielinen tuttava varmaan lentäisi äkkiä ulos. Se tukeva tietää terveelliset elämäntavat ja voi olla parhaillaan, on ehkä ollut vastoinkäymisiä joiden vuoksi lihoi tai sairaus.

Vierailija
13/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ravitsemusterapeutti jolta olen itse neuvoa kysynyt niin en.

Itse rakastan hyvää ruokaa ja ruuanlaittoa. Olisin äkäinen jos olisin jollain kuurilla.

Pitää kuunnella itseään.

Vierailija
14/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varsinaisesti lihava, siinä rajalla, mutta haluaisin kutsua tuollaisen kriitikon pariksi päiväksi mokkasiineihini. Tehtäisin yhdessä 10km lenkki joka päivä, syötäisiin yhdessä, ja näin. Sen jälkeen kuuntelisin mielelläni hänen kommenttinsa, että missä teen väärin.

Vierailija
15/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä jännä ilmiö. Ylipainoisena en kuullut ikinä kommentteja syömisistäni, koska söin varsin terveellisesti silloinkin. Tai paremminkin kyse oli terveellisiksi mielletyistä ruoka-aineista. Nyt kun itsetuntemus on lisääntynyt, ja tietoisuus siitä, mikä ei ehdottomasti minulle sovi, mitä voin syödä, ja minkä verran, niin tulokset ovat aika huimia. Mutta sen ihmettelyn ja kyselyn määrä on kasvanut samassa suhteessa. Paljonko olet laihtunut, voi että, kun olet laihtunut, paljonko nyt on lähtenyt, entä nyt, vieläkö aiot laihduttaa, älä nyt vaan enempää laihduta ja niin edelleen. Eväitäni ihastellaan, kuinka jaksan vääntää niin herkullisen näköisiä annoksia. Mitä näihin voi oikein vastata? En laihduta, vaan olen tehnyt suuria muutoksia elintapoihini, josta suora seuraus on laihtuminen ja terveempi elämä. Miksi toisten olisi pakko saada tietää, kuinka paljon kiloja on lähtenyt? Mihin he tätä tietoa tarvitsevat?

Vierailija
16/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintapojen utelu minkään kokoiselta on outoa ja tökeröä. Tai kommentointi. Ei se sen mukavampaa ole laihanakaan. Aina syö liikaa tai liian vähän, treenaa väärin, on liian kuihtunut tai ihan kohta lihoo palloksi, kun syö niin paljon.

Laihojen kommentointi on jostain syystä sosiaalisesti hyväksyttävämpää kuitenkin. 

Vierailija
17/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että jokainen ns. normaalipainoinen katsoo asiakseen valistaa ylipainoista ja ojentaa häntä joko suoraan tai verhotusti.  Väitän, että lähes jokainen ylipainoinen tietää melko tarkasti painonsa ja on ainakin jossakin elämänvaiheessa yrittänyt tehdä jotakin asian eteen.  Itse olen sairaanhoitaja ja ravitsemusasiantuntija ja olen aikoinaan laihduttanutkin useaan otteeseen, mutta silti olen nyt ylipainoinen ja toisinaan tuntuu, että kohdellaan kuin idioottia.

Vierailija
18/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on todella laiha ja paras ystäväni myös. Ihmettelevät miten en voi syödä milloin mitäkin herkkua ja ei kai tämä nyt vaikuta. Minulla on 20kg ylipainoa ja tiukkaa tekee edes tässä painossa pysyä, en voi syödä mitään ylimääräistä, mutta kyllä se välillä käy hermoon kun toiset mättää roskaa rajattomasti ja itse ei vaan pysty. 

Vierailija
19/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkö se meneekin, että laihat kyselee ylipainoisen syömisiä? Mun käsityksen mukaan lihavia kohtaan ollaa hyvinkin hienotunteisia, mutta hoikan syömiset ja elintavat on vapaata riistaa kaikille. 

Vierailija
20/35 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kysyjä on myös ylipainoinen, niin onko se silloin ok? Minun mielestäni ei kenenkään tarvitse kommentoida toisen painoa tai kokoa mihinkään suuntaan. Varmasti ylipainoiset saa osansa, mutta niin saa myös hoikat. Tyrkytetään sitä viimeistä pullapalaa, kun sulla on varaa syödä. Aliarvioidaan mun voimat tai jaksaminen, kun olen niin pieni. Jne. Hoikat tuntuu olevan sitten ihan vapaata riistaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän