++++Marraskuisten keskiviikko+++
Kommentit (33)
Kirsikka: Kiva, että täällä on meitä TAYSiin synnyttämään meneviä enemmänkin :-) Niin, että terkkuja vain sinnekin päin ja tsemppiä loppuraskauteen. Saapa nähdä olemmeko samaan aikaan synnärillä...mitenkähän sitä voisi varovaisesti kysäistä huonetoveriltaan...satutkohan olemaan kenties marrasmuruista ;-)...?
Alia: Kiva, että tilanne rauhoittui! Mielenlaatua parantaa taatusti se, että pääset kontrolleihin säännöllisen usein ;-)
Minullekin tuli tänään kokoarviokutsu äitipolilta. Menen sinne 30.10. heti aamusta. Ihmeen myöhään tekevät arvion, kun menee r-viikolle 38? Alkaa tuntua siltä, että siellä vain sanotaan, että hyvän kokoinen on, kärvistele vain loppuun saakka tai ihan hyvin ylikin...
Kieltäydyin ystävällisesti opiskelijoiden läsnäolosta. Minulle sanottiin, että mukana olisi ollut kolme kandivaiheen opiskelijaa, joista yksi tekee sen gyneopen kanssa sisätutkimuksen...viimeksi kun kuopusta synnytin ja suostuin tyhmyyksissäni vastaavanlaiseen järjestelyyn, yhtäkkiä olikin h-hetkellä ympärilläni kymmenen lääketieteen opiskelijaa, joista ainakin kolme kokeili miten avoinna paikat ovat...tunsin olevani ihan lihatiskillä...enkä enää suostu samaan. Minulla on nyt limakalvotkin niin arat, että hyvä kun yhden ihmisen käsikopelon kärsii...
Kukas sanoikaan joskus aiemmissa raskauksissa käyneensä kokoarviossa...onko se tutkimus kovakourainen? Ainakin yliaikaistutkimus oli melkoisen ronskinlainen ja minulla lähtikin kuopus siitä sitten saman päivän iltana jo syntymään...
En muista kuka valitteli liitoskivuistaan. Sama juttu täällä. Vihloo ja kipuilee ja tuntuu menevän alapää ihan rikki jos tekee äkkinäisiä liikkeitä...nuo liitoskivut näkyvät valitettavasti myös kävelytyylissänikin...askellus ei ole niitä kevyimpiä muutenkaan...
Nyt lähden hakemaan muksut koulusta ja samalla reissulla sitten pitää hakea leffaliputkin...
Kanelisokeri 30+4 (edelleen)
Liityn joukkoonne helpottuneeseen, ettei kukaan ole vielä joutunut marrasmuruaan ulos pullauttamaan. Parempi, että jokainen pääsee ainakin viikoille 34-36. Itsellä menee varmasti yli ja tuntuu jo nyt ajatus siitä kamalalta, sillä kun vauva on jo melkoisen kokoinen tällä hetkellä, niin jättihän sieltä sitten tulee =o Mutta kaipa se parempi iso vauva kuin ennenaikaisen ongelmat...
Kakkonen on jo hereillä, vaikka yritän tässä kirjoittamisen lomassa tuota saada vielä jatkamaan uniaan. Itse kaipaisin myös taas lepoa. Väsyttääkö vain syksyn alkaminen vai raskaus, mutta en jaksaisi millään olla hereillä. Tosin viime yökin meni taas huonolla nukkumisella, jotenkin masu ei antanut rauhaa...
THE-MASU: Minulla on neuvolantäti jo keskiraskaudesta lähtien kysellyt, josko häpyluu kipeä. Kuulemma hormonit saavat aikaan sen, että voi olla todella kipeä! Itselläni ei onneksi ole sitä vaivaa liiemmin ollut (koskaan). Silloin tällöin vihloo, mutta siinä se.
Minulla ei koskaan ole tosiaan tehty mitään paino-/kokoarvioita. Siksipä sitä sitten aina pelkääkin, että vauva on valtava. Etenkin taas, kun löysin uusia raskausarpia =( Jos siis masu venyy edelleen tässä vaiheessa ja nahka ei ollut palautunut edes edellisestä raskaudesta, niin mielestäni se tarkoittaa vain isoa vauvaa...
OMA (.) Olotila on kaikkineen varsin hyvä. Etenkin, kun moni teistä on kärsinyt kivuliaista suppareista ja minä saan oikein kuulostella, onko edes niitä kivuttomia! Eipä taida tämä vauva pihalle haluta. Vaivoja en voi sanoa pahemmin olevan. Toki kaikenlaista pientä asiaan kuuluvaa. Eniten lähinnä jaksaminen. Mutta pientä sekin teidän monen muun voinnin rinnalla! Toivon vain kaikille parempia vointeja!!!
TalviSalama + Tiitiäinen 32+6
Mulle tehtiin esikoisen aikana kokoarvio laskettuna aikana. Ensin lääkäri koitti vauvaa vatsan päältä, sitten teki tarkoituksella erittäin ronskin sisätutkimuksen ja irroitteli kalvoja, ihan siksi että saisi vähän ärsytettyä muuten kypsää tilannetta (kysyi toki multa ensin luvan!) ja vauvan ehkä syntymään. Sitten ultratiin. Käsikopelon ja ultran perusteella antoi sitten arvion vauvan koosta: 3,7kg molemmilla tavoilla. Hän siis sanoi, että vauva tuntuu kädelle ihan tavallisen kokoiselta, himpun päälle 3,5kg ja että ultralla saa arvion 3,7kg, joka tässä tilanteessa on enemmän kuin 90% varma. Oli siis sitä mieltä, että saadut mitat oli niin hyvät ja tarkat, että arviossa ei ole edes sitä 10% virhemarginaalia, mikä yleensä annetaan... Vauva oli sitten kilon painavampi, kun 3 päivän päästä syntyi...
Mutta tuohon roskiin sisätutkimukseen tosiaan kysyi luvan minulta, että haluanko " vakiotutkimuksen" vai mahdollisesti paikkoja avaavan.
Ja vielä ajankohdasta, esikoisen kanssa oli tosiaan laskettuna päivänä ja silloin oli siis tarkoitus päättää, että annetaanko raskauden jatkua vai saanko seuraavalle päivälle käynnistysajan. Nyt tässä toisessa käyn painoarviossa todennäköisesti rv 38 kieppeillä myös kuten sinä ja saan erittäin todennäköisesti käynnistysajan laskettua päivää seuraavalle arkipäivälle. Täällä meillä päin ei siis käynnistellä ennen laskettua päivää vauvan koon takia jos edellinen synnytys mennyt kuitenkin ihan ok. Mutta kuitenkaan ei päästetä lasketun ajan ylikään.
Jospa minäkin sitten pinoutuisin. Hienoa, että kaikki murut ovat edelleen yhtenä kappaleena.
Alkaa olla työpäivä voiton puolella. Puolisko tulee hakemaan tunnin päästä - mennään katsomaan isompaa asuntoa. Saas nähdä minkälainen luukku on kyseessä. Illalla lupasin sitten ottaa työkaverin lapset hoitoon, kun kaverilla on deadline perjantaina, puoliso työmatkalla ja suunnaton stressi. Ja tästähän hyötyy kaikki - lapset leikkivät keskenään ja minä saan (toivottavasti) keskittyä itseeni. Kun on näin hyvä sää taidan viedä koko revohkan puistoon. Kaipa tuo kolmen kopla on hallittavissa - vanhin 5 ja oma ja kaverin tyttö 3. Luulisi jo kuuntelevan puhettakin. Ollaan oltu ennenkin tekemisissä ja tiedän kyllä että fiksuja ja tottelevaisia lapsia, joten tuskin mitään ongelmaa tulee.
Vauva on tuntunut " kasvavan" vuorokaudessa kauheasti. Saa istua selkä suorassa, ettei tunnu ruttaavan vauvaa. Lisäksi koko ajan vauva on pienessä liikkeessä. Kutittelee varpaillaan oikean puoleiseen kylkeen ja välillä kinkee pyllyä vasempaan kylkeen tai kylkiluihin. Jännää. Hauska, että kaveri on hereillä ja sen tuntee lähes koko ajan.
Itselläni on pieni mutta varsin ärsyttävä vaiva. Mielestäni en ole flunssainen mutta nokka on tukossa koko ajan. Kuuden tunnin välein saisi olla ottamassa Nasolinia. Empä tiedä johtuuko kuivasta ilmasta vai mistä hitsista, mutta ärsyttävää kun koko ajan hengittää ns " puoliteholla" tai sitten saa köyttää sen Nasolin pullon itseensä kiinni. Nytkin unohdin sen tietysti aamulla kotiin. Puoleenpäivään asti meni ihan hyvin, mutta nyt on nenä taas tukossa. Olis ihan kiva hengittää. Limakalvot on normaalia ohuemmat (neuvolantäti tiesi kertoa), joten johtuukohan siitä? Oli syy mikä tahansa, mutta saisi mennä ohi. Tai sitten olen allerginen jolekin kumman home/sieni-itiöille (eikös sellaisia ole näin syksyisin).
Joululahjoista oli eilen iltasella keskustelua. En ole asiaa vielä pohtinut. Itse olen ajatellut synnyttää ennen laskettua aikaa (MUTU-fiilis) joka on 14.11, joten tuolla yhtälöllä ehtisin lahjat ostaa ennen jouluakin. Saapa nähdä, eiköhän se asia kuitenkin jotenkin järjesty. Vai luottaisiko sitä tänä vuonna siihen, että joulupukkihan ne tuo ja tontut ja muori valmistaa ;).
Eipä kummempia.
Viljonkka74, 31+1
marrastoive:
Käsikopelon ja ultran perusteella antoi sitten arvion vauvan koosta: 3,7kg molemmilla tavoilla. Hän siis sanoi, että vauva tuntuu kädelle ihan tavallisen kokoiselta, himpun päälle 3,5kg ja että ultralla saa arvion 3,7kg, joka tässä tilanteessa on enemmän kuin 90% varma. Oli siis sitä mieltä, että saadut mitat oli niin hyvät ja tarkat, että arviossa ei ole edes sitä 10% virhemarginaalia, mikä yleensä annetaan... Vauva oli sitten kilon painavampi, kun 3 päivän päästä syntyi...Aivan, aivan...... juuri tuo käsitys minulla painoarvioista onkin.... Eli vaikka vauvan mahdollinen isokokoisuus arveluttaa niin enpä taida mitään ylimääräistä ultra-painoarviota yksityiselle varata koska ei siitä ole MITÄÄN hyötyä...
Mari 31+5
Minäkin jännäsin Momentin kuulumisia - varsinkin kun näytti olevan Iltasanomien tai Iltalehden lööpissä että joku oli synnyttänyt vessaan ja vauva oli kuollut - voi surku... :(
Käväisin aamulla työpaikan koulutuksessa istumassa 3 tuntia, ajattelin ettei liene haitallista kun on vaan istumista. No - nyt kuitenkin sitten taas supistelee 10-20 min välein. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis - näinhän se on. Oli sinänsä hauska tilanne kun juttelin eri kaupungista olevan mieskollegan kanssa ja hän ihmetteli kotiin lähtöäni. Sanoin että on vatsavaivoja ja hän kyseli että minkalaisia - uskomatonta että miehet ovat sokeita! Oli jonkun aikaa aika vaivautunut tunnelma kun " hieman" krapulaiset miehetkin lopulta huomasivat mistä on kyse ja sitten mentiin äkkiä eri paikkaan istumaan. Koulutuksen aikana yksi jos toinenkin vilkuili syrjäsilmällä minua mutta kukaan ei enää ottanut asiaa puheeksi.
JOULULAHJOISTA : minä olen tehnyt tässä " joutessani" lahjoja kummilapsille, ponchoja, kaulahuiveja ja nyt teen sukkia ja myssyjä. Pitää alkaa pikkuhiljaa ostamaam lahjoja kun tulee sopivia eteen.
Nyt vuoro seuraavalle :)
MrsCruiser
Kerkiänpä minäkin toviksi koneelle. Kaalilaatikko on turvallisesti uunissa ja kuopus kylvyssä (tuli vaippaan sellainen kakki että..) ja esikoinen naapurissa leikkimässä. Hetken hengähdystauko :):)
Hyvä, että momentilla kaikki kunnossa. Kiva oli heti ekana tietää kuulumiset. Me kaikki marrasmurut ollaan hengessä mukana!!
Kissoista; meillä yksi kissa ja kaikki mennyt hyvin. Tosin asutaan maalla ja katti ulkona päivät ja yöt oppinut olemaan sisällä. Esikoinen oli vuoden kun kissa tuli taloon ja kuopus syntyikin vuoden päästä. Kissaverkon vaunuihin kyllä ostin kun yhtäkkiä löytyi nokosilta lastenvaunuista kun olivat tyhjänä ulkona. Joskus nukkuu lasten sängyssä päivällä (pidänkin päiväpeittoa) muttei yöllä. Hyvin lapsiystävällinen meidän kissa on tietty kun pennusta tottunut lapsiin. Ei varmaan koskaan ole raapaissut lapsosia. Ja on ihan maatiainen. Kun mennään ulos niin kisuli ilmestyy heti paikalle seirustelemaan lapsosten kanssa.
Oli neuvola alkuviikosta ja kaikki edelleen ihan hyvin. Painoa tullut vajaa 9kg lisää ja kaikki arvot kunnossa. Syke oli 150 ja sf-mitta 28.
Nyt en enää muista mitä muuta piti kommentoida.. Kylppäristä kuuluu jo äidin kutsua, pitää mennä...
Vilma rv 31+4
Piti vielä sinulle kirjoittaa tuosta painoarviosta, että minullakin oli ultra rv 30+4 ja kokoarvio 1870g... Voit kuvitella kauhistukseni :) Seuraava painoarvio on rv35. Aikaisemmissa mittauksissa tytteli on ollut aina keskikokoinen ja nyt yhtäkkiä paino olisi hypännyt yli käyrien. Minä siis toivon että se edellinen arvio meni pieleen kun se terkka silloin niin sähläsi muutenkin!
Eipä tarvinnut paljon valitella oloaan lääkärille kun itse ehdotti sairaslomalle jäämistä loppuajaksi, kuuli mitä työtä teen ja paikat sen verran kypsyneet että töihin ei enää asiaa.
Itsellä olo toisaalta helpottunut ja toisaalta vähän pettynyt (itseeni) mutta myönettävä että loppuun asti en millään olisi pystynyt. Viihdyn työssäni mutta koska en tällä hetkellä enää pysty sitä kunnolla tekemään, turhaan siellä yritän olla. Hoitajia on vuorossa vain kaksi ja ei ole oikein jos toinen joutuu koko ajan tekemään raskaammat ja turha toisaalta on minunkin rasittaa itseni ihan loppuun, paras ratkaisu tämä on, töitä ehtii tekemään vielä myöhemminkin...
Tokaluokkalaiselle esikolle on ainakin kiva että yksinäiset iltapäivät ovat nyt ohi ja nuorimmainenkin jatkaa päiväkodissa nyt vain eskarin ajan klo 9-13.
Joululahjoja en ole vielä miettinyt, olen myös loppumarraskuun la 26.11 synnyttäjiä joten kyllä ne jouluostokset on ajoissa tehtävä, nythän minulla ei ole muuta kun aikaa että on kai alettava miettimään.
Hyvä että ensimmäinen marrasmuru ei vielä kuitenkaan päättänyt syntyä momentti pitää meidät hereillä ja jännityksessä onneksi väärä hälytys kuitenkin. Ottakaa iisisti muutkin jooko eihän sitä toisaalta tiedä kuka meistä ensimmäisenä lähtee, itse jouduin esikoisesta viikoilla 30+risat täysin yllättäen runsaan verenvuodon takia sairaalaan ja suoraan saliin tarkkailuun, edes syödä ja juoda ei saannut koska oli pelko että joudun hätäsektioon, epäilys oli istukan irtoamisesta, onneksi mitään ei tapahtunut ja raskaus jatkui normaalisti viikoille 39+1 jolloin täysiaikainen poika syntyi.
Työniloa vielä töissä jaksaville! täällä yksi liittyy lomalaisten(kasvavaan) joukkoon.
silvain 29+3
Olen nyt vapaapäivillä ja perjantaina pitäisi mennä iltavuoroon ja muutenkin on koko viikonloppu töitä. Perjantaina aamupäivällä on sitten neuvola jolloin aion ottaa puheeksi tämän töissäjaksamisen. Teen töitä nuorten kanssa. Jos olen yksin paikalla ja nuori tulee pyytämään jotain, on pakko mennä ja toimia vaikka askel on hidas kun masua kiristää ja puristaa. Nyt olen lisäksi aivan uupunut tästä flunssasta. Kävin hakemassa tytön tarhasta ja samalla käytiin kaupassa ruokaostoksilla ja apteekissa hakemassa kilpirauhaslääke ja särkylääkettä itselle. Hyvä kun pääsin raahautumaan sen jälkeen autoon ja ajamaan kotiin. Hiki valui ja oli tosi heikko olo.
Ilmoittelen sitten mitä neuvolassa sanottiin. Varmaan kehottaa minua ensitilassa jäämään kotiin loppuajaksi.
Illanjatkoja kaikille muruselle!
Naksis 30+
mun on nyt pakko valittaa ja narista tästä olosta. paine alapäässä on kylää ihan tajuton. maha on tipahtanut ja tuntuu että lonkat irtoo. pissillä saa ravata vartin välein ja aina vaan pikkuliru. voi että tää on kypsää. mä en piru vie pysty kävelemään kun tuntuu että kookopähkinä on tunkastu takapuoleen! alkaa ihan tosissaan olla sellanen olo että tuo tyttö tipahtaa alkkareihin.
katselin englanninkielisiltä sivuilta synnytystä edeltäviä oireita ja miltei kaikki löytyy. tosin noista vauvan " tipahtamisista" sanottiin että menee 2-4 viikkoa synnytykseen yleensä, joten tässä saatetaan vielä melkein täysiaikseksikin päästä. esikoinen laskeutui aikoinaan noin kuukausi ennen syntymää. mietiskelin tässä jo että mites sitten kun parin viikon päästä pääsisin hieman liikkeelle ja voisin olla lasten kanssa ulkona, niin jos ne päättää karata niin meikäläinen ei paljon perässä juokse.
miehen kanssa ollaan nyt nimestä sitten päästy yksimielisyyteen. nimi on aika varma ja tämä se tulee olemaan elei sitten tyttö näytä ihan joltakulta muulta.
mrsCruiser: siuna nyt ottaisin kyllä ihan rennosti ja tosissaan nuo supistelut. sulla on paikat jo kypsyneet vähemmilläkin supistuksille, että ehkä kannattaisi jättää nuo reissuamiset ja ottaa ihan levon kannalta. älä nyt pahastu näistä räksytyksistä, mutta tuo sun kuvailu tästä päivästä toi mieleen että oletkohan sä siellä synnyttämässä ennen meitä muita...
painoarvioista: meillä on kyllä painoarviot osuneet tosi napilleen. esikoisella oli heittoa alakanttiin 100g ja toisella heittoa alle 100g yläkanttiin.
tein just päivän ulkoilu kierroksen... kävin siis kaupassa. toisessa iltapäivä lehdessä oli lööppi " vessaan syntynyt vauva kuoli" . hui! en ehtinyt kuin vilkasta lööppiä, pitänee etsiä juttu is tai il sivuilta.
kattelin noita marrasmurujen esittelyä, mä taidan olla marras odottajien nuorin :)
lueskelin eilen illalla ja tänäänki päivällä juttuja. hyvä että momentilla oli väärä hälytys. en tajunnutkaan että alia odottaa kaksosia :) hauskaa :)
vielä 51 päivää laskettuun aikaan. kylläpä aika mennyt nopeasti!
eilen koin hauskan ja mukavan yllätyksen, huomasin kk sitten että meijän kalat näyttävät olevan siunatussa tilassa, miehen kanssa kateltiin ja odoteltiin josko poikasia näkyisi, ei näkynyt pitkään aikaan. kunnes eilen :)) huomasin että siellä on kolme kala vauvaa :) meinas tulla tippa linssiin, olin niin herkistynyt. kalatkin saa vauvoja, kuinka ihanaa! :)
sitä mun on pitänyt kysästä ku mullei koskaan teininä ollu finnei, mut nyt mun naama oikeen kukkii ku mikäki kesäinen niitty! tai ei nyt oo kysyttävää, uskon että joku muukin kärsii tästä..? musta tuntuu ku sanotaan että tyttö vie äidin kauneuden et tää meijän pikkunen kaveri taitaaki olla tyttö. kaikki vaatteet tosin on pojalle.
maanantaina oltiin neuvolassa, täti kerto miten päin vauva on, selkä tässä, peppu tässä, nyt on hauskaa kun itse tosiaan tuntee ja huomaa vauvan ruumiin osia. :) heh :)
hömppää. kohta alkaa se greyn anatomia, oletteko ehtinyt kattomaan? taidan keittää teetä ja sulkeutua sohvalle :)
hauskaa illan jatkoja muruille!
ootellaan rv. 32+5
Kipeitä supistuksia ei enää tullut lisää, ja yö meni hyvin. Ehkä mä nyt vähän rauhoitun. Neuvolasta palasin juuri. Sielläkin kaikki ok. Hb oli 120, sf-mitta 36, painoa tullut 854g/viikko. Neuvolaan varattiin enää yksi aika (rv36, Taysin seuranta kun on viikon välein), jossa otetaan vielä verikoe, kun olen rh-. Neuvolan täti kokeili, että A on tosiaan jo " kiinnittänyt" päänsä alas. B-vauvankin hahmotti hyvin. Sanoi, että helppo tuntea, kun olen niin hoikka (:D tosi hoikka, painoa 80kg, pituus 170). Mäkin kyllä tunnen tosi selvästi B:n pään tuossa navan yllä ja A:n pepun oikeassa kyljessä.
Joku kyseli viimeisimpiä PAINOARVIOITA. Meidän poikien koot viikolla 31+3 olivat 1770g ja 1570g.
Alia ja pikkuoravat rv32+2