Ihan kamala alaselkäkipu 28-vuotiaalla, apuja?
ei helpota liikunnalla eikä venyttelyllä, ei myöskään lämpimällä kaurapussilla. Teen istumatyötä kotona, eli ergonomia ei ehkä ole mitä parhain, mutta yleensä mulla on vain ollut niskat jumissa. Nyt oireilee vain alaselkä eikä mikään tunnu auttavan. Kohta kaksi viikkoa ollut kipeä. Ajattelin mennä ens viikolla työterveyslääkärille, mutta oisko vielä vinkkejä miten helpottaa kipuja?
Kommentit (43)
Vatsa-ja selkälihakset kuntoon. Aloita pilates, corejumppa, spinning, kahvakuula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kuumetta tai muuta oiretta? Kirveleekö virtsaaminen?
Ei kirvele, mutta pissattaa kyllä aika paljon. Tosin tätä pissajuttua on ollut kuukausitolkulla. Varsinkin makuuasennossa pissattaa, eli ennen nukahtamista käyn vessassa 3-4 kertaa.
Ap
Munuaistulehdus? Diabetes? Nyt on paljon vaihtoehtoja, joten lääkärin tutkimus on paikallaan.
Kipu on aina merkki jostain. Toivotaan, että olisi harmiton jumi eikä mitään vakavaa.
jos tuntuu polven takana kipua, tai varpaissa asti, niin sinulla on välilevyn pullistuma. Eipä siihenkään mitään voi tehdä. Vatsalihaksia tarvitaan, jotta selkä voi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä näistä auttaa parhaiten kipuun: burana, panadol vai opamox?
Opamox ei auta selkäkipuihin, mitähän oikein sekoilet?
Vierailija kirjoitti:
Oli sama ja vaadin kuvaukset, magnettikuvissa oli skleroottisia muutoksia. lääkäri ei tehnyt mitään ,mutta olin tiukka ja vaadin lisätutkimuksia. oli luustossa syöpä.
Tai munuaiset,mutta mene lääkäriin joka ottaa vakavasti.Terveyskeskuksessa saat buranat.
Ihan kamalaa.. Mieti jos et olisi vaatinut lisätutkimuksia :( Onneksi rohkenit vaatia. Lämmin hali ja voimia
Ap
Oot sen ikäinen, että selkärankareuma voisi olla aiheuttajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirvele, mutta pissattaa kyllä aika paljon. Tosin tätä pissajuttua on ollut kuukausitolkulla. Varsinkin makuuasennossa pissattaa, eli ennen nukahtamista käyn vessassa 3-4 kertaa.
Ap
men magneettikuvauksiin! Eturauhanen voi oireilla tai munuaiset,mikä vaan. Ei normaalia. Tsemppiä,pidä puolesi lääkärissä.
tosion kirjoitti:
jos tuntuu polven takana kipua, tai varpaissa asti, niin sinulla on välilevyn pullistuma. Eipä siihenkään mitään voi tehdä. Vatsalihaksia tarvitaan, jotta selkä voi paremmin.
Ei tunnu, kipu on lähinnä vaan alaselkä, siis siellä tosi alhaalla ja säteilee joskus lantio- ja lonkkaluihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli sama ja vaadin kuvaukset, magnettikuvissa oli skleroottisia muutoksia. lääkäri ei tehnyt mitään ,mutta olin tiukka ja vaadin lisätutkimuksia. oli luustossa syöpä.
Tai munuaiset,mutta mene lääkäriin joka ottaa vakavasti.Terveyskeskuksessa saat buranat.
Ihan kamalaa.. Mieti jos et olisi vaatinut lisätutkimuksia :( Onneksi rohkenit vaatia. Lämmin hali ja voimia <3 Miten voit nyt?
Hyvin :) kiitos kysymästä. ❤️
Ap
Miehellä oli vuosia sitten välilevyn puullistuma ja hän sanoi, että kipu oli niin kovaa, että taju meinasi lähteä.
Venyttelyt auttoivat. Takareidet, pakarat, lonkankoukistajat
Jos on kova kipu päällä, ei kärsi kunnolla venytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
men magneettikuvauksiin! Eturauhanen voi oireilla tai munuaiset,mikä vaan. Ei normaalia. Tsemppiä,pidä puolesi lääkärissä.
Olen nainen, unohdin mainita. :) Mutta kiitos tsempistä! Vähän jännittää ajatteleeko lääkäri mun vain hysterisoivan, kun olen sairastanut aivoveritulppia ja pikkuisen aivoinfarktin. Nyt pieniä aivoaneurysmiä lisäksi ja olen myöntänyt tämän kaiken vaikuttavan vointiini ja ahdistavan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Isosiskollani on reuma :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän alaselässäsi kipuilee?
Minulla oli paha skolioosi ja lonkat olivat huisan kipeät.
Joskus töistä lähtiessä oli hyvin vaikea saada housuja jalkaan. Tuntui, että helpompi olisi ollut lähteä alushoisuissa. Eihän niin voi lähteä.Osteopaatin käsittelyt auttoivat. Kivuttomassa vaiheessa kannattaa hoidattaa näillä menetelmillä.
Voimia ja toivottavasti saat helpotusta kipuihin.
💚Kiitos paljon! <3 Sukkien laittaminen ja kenkien nauhojen solmiminen on hankalaa jo. Mulla on pitkä selkä verrattuna jalkoihin.
En harrasta lihaskuntoa, eli kävelyä vaan.. ehkä pitäisi mennä salille? Salille meni vaan ujostuttaa kamalasti.Ap
Salilla käynti ei innosta minua yhtään. Kotona voi hyvin treenata myös.
Kunhan saa tehtyä.
Mun vastaus on samanikäisenä ja ja nykyään ns. istumatyötä tekevänä, että älä istu. Seison itse kaikki päivät koneen ääressä ja oireita ei enää ole. Seisomisen lisäksi taukojumppaa ja rangankiertoja päivän mittaan.
Itsellä välilevyongelmaa ja skolioosia. Liikun todella paljon ja harrastan kilpatasolla yhtä voimailulajia ja kipua ei ole enää aikoihin ollut liikkuessa, etenkin kun liikunnan ja harrastusten kautta olen painottanut noiden kipuilujen alkaessa erityisesti selän ja keskivartalon lihaksia tukemaan rankaa. Silti istuminen on myrkkyä ja jos istun edes puoli päivää on helvetti irti alaselässä vaikka miten yrittäisin istua ryhdikkäästi. Siispä olen ratkaissut asian vain sillä, että pöytä ylös ja seison. Ei kipuja :)
Nuku monen täkin alla. Tunnet kuinka lämpö alkaa vaikuttaa kehossasi parantavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän alaselässäsi kipuilee?
Minulla oli paha skolioosi ja lonkat olivat huisan kipeät.
Joskus töistä lähtiessä oli hyvin vaikea saada housuja jalkaan. Tuntui, että helpompi olisi ollut lähteä alushoisuissa. Eihän niin voi lähteä.Osteopaatin käsittelyt auttoivat. Kivuttomassa vaiheessa kannattaa hoidattaa näillä menetelmillä.
Voimia ja toivottavasti saat helpotusta kipuihin.
💚Kiitos paljon! <3 Sukkien laittaminen ja kenkien nauhojen solmiminen on hankalaa jo. Mulla on pitkä selkä verrattuna jalkoihin.
En harrasta lihaskuntoa, eli kävelyä vaan.. ehkä pitäisi mennä salille? Salille meni vaan ujostuttaa kamalasti.Ap
Pyydä lähete fysioterapeutille. Saat ohjeet, joiden avulla voit ihan kotona jumpata selkäsi kuntoon. Salille ei kannata ensimmäiseksi rynnätä, jos et ole ennen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isosiskollani on reuma :(
Ap
Se selviää reumakokeesta ja magneettikuvasta. Toivotaan, että selkä on vain jumissa.
Kengät? Mulla oli yksi talvi koko ajan alaselkä kipeä, loppui keväällä, kun vaihdoin kengät. Mulla oli kengät villasukkavaralla ja olivat näin ollen väärän kokoiset.
Todennäköisin syy se, että selkä vaan jumittaa runsaan istumisen seurauksena. Mulla menee heti jumiin, jos en liiku tarpeeksi, varsinkin nyt etätyöaikaan, kun istuu vielä tavallistakin enemmän. Mutta käy lääkärissä, niin selviää. Ei nyt ensimmäisenä kannata syöpää tai selkärankareumaa epäillä. Tuo on tavallinen vaiva ja yleensä syy on ihan vaaraton, mutta toki hoita pitää.
Kiitos paljon!
En harrasta lihaskuntoa, eli kävelyä vaan.. ehkä pitäisi mennä salille? Salille meni vaan ujostuttaa kamalasti.
Ap